Jump to content

Bilder på J29 Tunnan i Kongo sökes

Guest

Recommended Posts

Jag försöker få tag i bilder av  j29or som har kongo camoflage.

Jag har bara en bild som tyvärr är svartvitt.

Alla bilder är av intresse, men framför allt färg bilder.

Fu Bodin

Visst flögs de även utan kammot. Det finns bilder på det på länken jag gav.  Jag ställer mig dock frågande till att de skulle haft UNC målat på vingarna. FN heter väl ändå ONU på franska och därmed bör de väl ha haft den förkortningen på Tunnorna.

• 2 years later...

sparkar upp denhär tråden då jag nu är i lite behov av bilder på tunnan i samma mönster som visas på bilden i inlägg 2..

sidan som det länkas till funkar dock inte.

någon som vet vart man kan hitta fler bilder? jag har testat Google med dåligt resultat.

Chippa ned till FV-museum i Linköping med kameran i högsta hugg så kan du massor av fina bilder, och även på andra flygande farkoster! *reklam*

vet du hur långt jag har dit? :P

och vet du vad en biljett kostar? ;)

kan inte du vara så hygglig och gå dit och plåta? :ph34r:

Skämt åsido, jag har ingen möjlighet att göra det tyvärr.

Men jag kan varmt rekommendera en tripp dit då man har semester eller motsv, om man nu är intresserad av flygetyg från hedenhös till senaste skriket.

Hakar på BJK beträffande FV-museum: Åk dit!

Ska passa på att flagga för min favoritbok en aning också, nämligen den fantastiska "Kronmärkt", av Leif Hellström och Leif Fredin. Finns några stycken bilder på Kongo-Tunnor i den. Även i "Flygande Tunnan" av Lennart Berns finns en del.

ok, jo, jag kommer nog åka dit nån gång i framtiden...

MEN nu är det så att det är hyfsat brådis, det är nämligen en kille (tror jag) som håller på och gör en J29 Tunnan till Operation Flashpoint (önskar det vore jag dock) och han letar efter bilder på specifikt den camo målade tunnan som användes i Kongo..

jag såg en sida om F22 och där var det bilder på iaf 4 olika mönster (varav ett var det vanliga gråa och resten camo)

han visade även bilden som är i andra inlägget i denhär tråden och frågade efter det mönstret. han är inte svensk så därför är det jag som frågar här i hans ställe ;)

slut, frågor?

Edited by Skuggan

Jag kom på lite mer saker.

En del länkar, där det i alla fall finns några bilder:

Aircraft Walkaround Center

www.avrosys.nu

Svensk flyg i Kongo

Och en bok som troligen är ännu mer användbar än de jag nämnde innan: Fredsflygarna - FN-flyget i Kongo 1960-64, av Leif Hellström.

Titta på www.hobby.se, under fliken bokförlaget och sedan länken flygböcker. Jag har inte bläddrat i den själv, men det borde finnas en hel del bilder i den.

I Hellers J29-byggsats i 1:72 finns kammot med i målningsbeskrivningen. Jag vet inte riktigt hur bra möstret stämmer, men färgerna är dessvärre hyfsat konstiga. Har inte scanner själv, men om det är intressant kan jag nog tvinga en kompis att scanna den.

I Hellers J29-byggsats i 1:72 finns kammot med i målningsbeskrivningen. Jag vet inte riktigt hur bra möstret stämmer, men färgerna är dessvärre hyfsat konstiga. Har inte scanner själv, men om det är intressant kan jag nog tvinga en kompis att scanna den.

det är jäkligt intressant....

Ska försöka fixa ritningen så snabbt jag kan. Den är ganska spartansk, men det är ju bättre än inget som sagt. Angående färgerna så var kamoflaget brunt och grönt, med streck i orange-brunt. Kulörerna blandades lokalt i Kongo, så de följer inga svenska standardkulörer. Med hjälp av de här bilderna kan man säkert komma fram till något vettigt.

j29c_web1.gif

j29bf22_1web.JPG

Är det för övrigt någon med bättre koll än jag, som vet om planet på FV-museum är ett plan som varit med i Kongo, eller ett som de målat upp i efterhand? Det saknar ju nämligen de orange-bruna strecken.

jag har på bilder från kongo sett plan med samma målning som den på FV museum....

antar att det fans olika mönster där nere...

hur som helst har jag fått specifik förfrågan om bättre bilder på den målning som planet på FV museum har.

(dvs rakt från Sidan osv, räta vinklar så långt det går, gärna på undersidan och ovanifrån om det är möjligt)

Är det för övrigt någon med bättre koll än jag, som vet om planet på FV-museum är ett plan som varit med i Kongo, eller ett som de målat upp i efterhand? Det saknar ju nämligen de orange-bruna strecken.

Det tjänstgjorde i Kongo, men jag vet inte om det målats om efter hemkomsten.

jag såg en sida om F22 och där var det bilder på iaf 4 olika mönster (varav ett var det vanliga gråa och resten camo)

Det "grå" är omålad metall, men visst blir duralen lite grå när den korroderar.

Eller kanske Sydafrikanska! Sydafrika är ju rätt så mycket engagerade när det gäller peacekeeping, bl a i Kongo, även om det hittills mest har handlat om transporter m m.

Några bilder och ritningar på FN-märkta Tunnor:

http://www.avrosys.nu/aircraft/Jakt/118J29B123-2357.jpg

http://worldatwar.net/chandelle/v2/v2n3/congo_j29.gif

http://www.canit.se/~griffon/aviation/img/...j29b_tunnan.jpg

http://www.canit.se/~griffon/aviation/img/fvmus93/p_j29.jpg

Lite lästips på nätet om Tunnan I Kongo:

Saab 29 Tunnans in Congo

http://www.canit.se/~griffon/aviation/text/29kongo.htm

Heart of Darkness: the Tragedy of the Congo, 1960-67

http://worldatwar.net/chandelle/v2/v2n3/congo.html

• 1 month later...

Intressant, det sägs att det finns en "propaganda" film inspelad efter en lyckad svensk operation. Den skall senare ha klippts om för att den inte var tillräckligt politisk korrekt. Kan det finnas någon sanning i det, och är det någon som hört något om filmen?

• henke changed the title to Bilder på J29 Tunnan i Kongo sökes