Guest Posted June 19, 2002 Report Share Posted June 19, 2002 Jag försöker få tag i bilder av j29or som har kongo camoflage. Jag har bara en bild som tyvärr är svartvitt. Alla bilder är av intresse, men framför allt färg bilder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted June 20, 2002 Report Share Posted June 20, 2002 Här finns några bilder. http://home7.swipnet.se/~w-76412/f22.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bodin Posted June 20, 2002 Report Share Posted June 20, 2002 J 29:an flög också omålad med FN-emblem under huven och märkningen "UN" eller "UNC" (Franska FN) på vit bakgrund där vanligtvis kronmärket sitter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted June 24, 2002 Report Share Posted June 24, 2002 Fu Bodin Visst flögs de även utan kammot. Det finns bilder på det på länken jag gav. Jag ställer mig dock frågande till att de skulle haft UNC målat på vingarna. FN heter väl ändå ONU på franska och därmed bör de väl ha haft den förkortningen på Tunnorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bodin Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 Du har så rätt så rätt. Det är bara jag som fått halva skalle bortblåst och inte kollat länken. ONU skall det självklart vara. Är det din hemsida? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted February 2, 2005 Report Share Posted February 2, 2005 sparkar upp denhär tråden då jag nu är i lite behov av bilder på tunnan i samma mönster som visas på bilden i inlägg 2.. sidan som det länkas till funkar dock inte. någon som vet vart man kan hitta fler bilder? jag har testat Google med dåligt resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 2, 2005 Report Share Posted February 2, 2005 Chippa ned till FV-museum i Linköping med kameran i högsta hugg så kan du massor av fina bilder, och även på andra flygande farkoster! *reklam* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted February 2, 2005 Report Share Posted February 2, 2005 Chippa ned till FV-museum i Linköping med kameran i högsta hugg så kan du massor av fina bilder, och även på andra flygande farkoster! *reklam* vet du hur långt jag har dit? :P och vet du vad en biljett kostar? ;) kan inte du vara så hygglig och gå dit och plåta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 2, 2005 Report Share Posted February 2, 2005 vet du hur långt jag har dit? och vet du vad en biljett kostar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 2, 2005 Report Share Posted February 2, 2005 Skämt åsido, jag har ingen möjlighet att göra det tyvärr. Men jag kan varmt rekommendera en tripp dit då man har semester eller motsv, om man nu är intresserad av flygetyg från hedenhös till senaste skriket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yossarian Posted February 2, 2005 Report Share Posted February 2, 2005 Hakar på BJK beträffande FV-museum: Åk dit! Ska passa på att flagga för min favoritbok en aning också, nämligen den fantastiska "Kronmärkt", av Leif Hellström och Leif Fredin. Finns några stycken bilder på Kongo-Tunnor i den. Även i "Flygande Tunnan" av Lennart Berns finns en del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted February 2, 2005 Report Share Posted February 2, 2005 (edited) ok, jo, jag kommer nog åka dit nån gång i framtiden... MEN nu är det så att det är hyfsat brådis, det är nämligen en kille (tror jag) som håller på och gör en J29 Tunnan till Operation Flashpoint (önskar det vore jag dock) och han letar efter bilder på specifikt den camo målade tunnan som användes i Kongo.. jag såg en sida om F22 och där var det bilder på iaf 4 olika mönster (varav ett var det vanliga gråa och resten camo) han visade även bilden som är i andra inlägget i denhär tråden och frågade efter det mönstret. han är inte svensk så därför är det jag som frågar här i hans ställe ;) slut, frågor? Edited February 2, 2005 by Skuggan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yossarian Posted February 3, 2005 Report Share Posted February 3, 2005 Jag kom på lite mer saker. En del länkar, där det i alla fall finns några bilder: Aircraft Walkaround Center www.avrosys.nu Svensk flyg i Kongo Och en bok som troligen är ännu mer användbar än de jag nämnde innan: Fredsflygarna - FN-flyget i Kongo 1960-64, av Leif Hellström. Titta på www.hobby.se, under fliken bokförlaget och sedan länken flygböcker. Jag har inte bläddrat i den själv, men det borde finnas en hel del bilder i den. I Hellers J29-byggsats i 1:72 finns kammot med i målningsbeskrivningen. Jag vet inte riktigt hur bra möstret stämmer, men färgerna är dessvärre hyfsat konstiga. Har inte scanner själv, men om det är intressant kan jag nog tvinga en kompis att scanna den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted February 3, 2005 Report Share Posted February 3, 2005 I Hellers J29-byggsats i 1:72 finns kammot med i målningsbeskrivningen. Jag vet inte riktigt hur bra möstret stämmer, men färgerna är dessvärre hyfsat konstiga. Har inte scanner själv, men om det är intressant kan jag nog tvinga en kompis att scanna den. det är jäkligt intressant.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 3, 2005 Report Share Posted February 3, 2005 Hoppas att det löser sig med bilder motsv nu då trots allt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted February 3, 2005 Report Share Posted February 3, 2005 ja, ritningar är ju bättre än inget, även om det är från en byggsats... hoppas han som skulle ha dem kan lösa det med färgerna bara... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yossarian Posted February 3, 2005 Report Share Posted February 3, 2005 Ska försöka fixa ritningen så snabbt jag kan. Den är ganska spartansk, men det är ju bättre än inget som sagt. Angående färgerna så var kamoflaget brunt och grönt, med streck i orange-brunt. Kulörerna blandades lokalt i Kongo, så de följer inga svenska standardkulörer. Med hjälp av de här bilderna kan man säkert komma fram till något vettigt. Är det för övrigt någon med bättre koll än jag, som vet om planet på FV-museum är ett plan som varit med i Kongo, eller ett som de målat upp i efterhand? Det saknar ju nämligen de orange-bruna strecken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted February 3, 2005 Report Share Posted February 3, 2005 jag har på bilder från kongo sett plan med samma målning som den på FV museum.... antar att det fans olika mönster där nere... hur som helst har jag fått specifik förfrågan om bättre bilder på den målning som planet på FV museum har. (dvs rakt från Sidan osv, räta vinklar så långt det går, gärna på undersidan och ovanifrån om det är möjligt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 4, 2005 Report Share Posted February 4, 2005 Är det för övrigt någon med bättre koll än jag, som vet om planet på FV-museum är ett plan som varit med i Kongo, eller ett som de målat upp i efterhand? Det saknar ju nämligen de orange-bruna strecken. Det tjänstgjorde i Kongo, men jag vet inte om det målats om efter hemkomsten. jag såg en sida om F22 och där var det bilder på iaf 4 olika mönster (varav ett var det vanliga gråa och resten camo) Det "grå" är omålad metall, men visst blir duralen lite grå när den korroderar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yossarian Posted February 5, 2005 Report Share Posted February 5, 2005 Det tjänstgjorde i Kongo, men jag vet inte om det målats om efter hemkomsten. Ok, kul att veta. @Skuggan Ritningen finns uppladdad nu, skickar ett PM med länken till dig. Om någon mer är intresserad är det bara att höra av sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted February 5, 2005 Report Share Posted February 5, 2005 Förstörde de inte planen som användes nere i Kongo på plats istället för att flyga hem dem? Eller var det bara de sista? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted February 5, 2005 Report Share Posted February 5, 2005 Förstörde de inte planen som användes nere i Kongo på plats istället för att flyga hem dem? Eller var det bara de sista? Vissa sprängdes på plats, andra flögs hem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted February 5, 2005 Report Share Posted February 5, 2005 (edited) "Fredsflygarna" av "Leif Hellström" har flera fina bilder på cammo. Edited February 5, 2005 by Darkwand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted February 5, 2005 Report Share Posted February 5, 2005 strålande darkwand.. tror du att du på någt sätt kan skicka en del av bilderna? (de bästa) svara isåfall i PM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BARBIE Posted February 8, 2005 Report Share Posted February 8, 2005 Otroligt vackra bilder, vore kul om vi fick se jas i en liknade mission någongång. B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted February 8, 2005 Report Share Posted February 8, 2005 Det är nog ganska stor chans på det kanske inte svenska JAS plan men väl Ungerska och Tjeckiska plan. Dom får ju toppmodern materiel nu och det kan mycket väl tänkas att dom vill visa omvärlden vad dom kan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxgubbe Posted February 9, 2005 Report Share Posted February 9, 2005 Eller kanske Sydafrikanska! Sydafrika är ju rätt så mycket engagerade när det gäller peacekeeping, bl a i Kongo, även om det hittills mest har handlat om transporter m m. Några bilder och ritningar på FN-märkta Tunnor: http://www.avrosys.nu/aircraft/Jakt/118J29B123-2357.jpg http://worldatwar.net/chandelle/v2/v2n3/congo_j29.gif http://www.canit.se/~griffon/aviation/img/...j29b_tunnan.jpg http://www.canit.se/~griffon/aviation/img/fvmus93/p_j29.jpg Lite lästips på nätet om Tunnan I Kongo: Saab 29 Tunnans in Congo http://www.canit.se/~griffon/aviation/text/29kongo.htm Heart of Darkness: the Tragedy of the Congo, 1960-67 http://worldatwar.net/chandelle/v2/v2n3/congo.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trinity Posted February 11, 2005 Report Share Posted February 11, 2005 Vill minnas det fanns en lång artikel i "ett år i luften" år 1970 om tunnan i Kongo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted March 29, 2005 Report Share Posted March 29, 2005 En härlig bild: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted March 29, 2005 Report Share Posted March 29, 2005 Intressant, det sägs att det finns en "propaganda" film inspelad efter en lyckad svensk operation. Den skall senare ha klippts om för att den inte var tillräckligt politisk korrekt. Kan det finnas någon sanning i det, och är det någon som hört något om filmen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts