Jump to content

Tänkbar ersättare till Terrängbil 11,13,20

Recommended Posts

Fordonet är byggt för att en Hv-grupp á 8st soldater (2+6) plus vapen i vapenfäste ska kunna transportera sig och sin utrustning från punkt a til b.

Det finns utrustninginsatser till bakutrymmet för understödsvapen, personlig mtrl samt hundbur. Fordonet klarat av att framrycka på något sämre skogsbilsväg för att där vända på vändplan och avlasta (FAP). Fordonet är inte byggt för att framrycka i terräng eller backas in från väg i skogsbryn. Fordonet är utrustat med en elektronisk 4x4 (utan diff eller lågV) vilken brinner upp om du pressar den i terränglådan. En bra liknelse är att vad en xc70 fixar fixar också den nya sprinten men inte mer. Det är ett civilt fordon med lite mer framkomlighet. Av vad jag kan om Hv kan fordonet funka bra bara man vet dess begränsningar.

Eftersom den nu är på väg ut så kanske det skall göras en Sprinter Hv-tråd?

Som den här tråden heter, finns egentligen en ersättare till Tbg11-13-20-systemet i sikte, eller är den fordonstypen passé? Med den minimalt bemannade FM vi har idag och överskådlig framtid så ser jag inget behov.

FM har Stridsfordon 90, Patria, Galten, snart AMV och en blandning av civila och halvcivila terrängbilar huvudsakligen för tjänst i Sverige (Geländew, TLC, gamla Sprintern mfl).

• Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi ska också komma ihåg att Hummern i mångt och mycket tillhör fordonsgeneration TGB13 med allt vad det innebär av säkerhet och ergonomi. Det är trångt i en hummer. Fordonet är dessutom designad med s

Någon som kan berätta hur det är tänkt att taktiken ska utformas för hemvärnsplutonen med 5 sprinter varav två har släp, när plutonen utsatts för eldöverfall?

Har inte HV fått sina Sprintar än? På väg upp till Älvdalen för några veckor sedan åkte jag förbi I13 i Falun och där stod en antal sprintar uppställda. Med HVs logga på sidan av bilarna och allt.  

Synd bara att vapenlådorna måste kastas ut för att fordonet hjälpligt skall kunna lastas med personlig utrustning samt gruppmaterielen, att ingen infästning eller hänsyn ö h t tagits för sambandsutrustning, begränsad observationsförmåga bakåt, att ingen bra lösning för hur vapen skall kunna lastsäkras i personalutrymmet finns o s v.

En skjutfältstaxi för fragmenterad utbildning eller ren transporttjänst under kortare tid av dygnet helt enkelt, vilket förmodligen var vad Hv beställde från centralt håll.

Tack?

Vidare lär det bli som en konservburk vid en kollision med både lavett och ksp monterade.

Menar du att kollisionskyddet skulle bli sämre för att man har en ksp på taket?

Takplåten lär släppa från fogarna. Det är bara punktat. Och är inte alls speciellt hållfast mitt på taket. Karossplåt är inte speciellt hårt, eller tjockt. En KSP med lavett väger väl i runda slängar 30-40kg. Lägg på 30G+ på det så blir det som att öppna en konservbruk när taket fläks framåt.

Om jag minns rätt sitter lavettfästet på de främre lastbågarna där även extraljusen sitter. De sitter i sin tur i dropplisten. Så troligtvis kommer alltihop lossna vid en kollision.

Synd bara att vapenlådorna måste kastas ut för att fordonet hjälpligt skall kunna lastas med personlig utrustning samt gruppmaterielen, att ingen infästning eller hänsyn ö h t tagits för sambandsutrustning, begränsad observationsförmåga bakåt, att ingen bra lösning för hur vapen skall kunna lastsäkras i personalutrymmet finns o s v.

En skjutfältstaxi för fragmenterad utbildning eller ren transporttjänst under kortare tid av dygnet helt enkelt, vilket förmodligen var vad Hv beställde från centralt håll.

Tack?

Det finns ett ledningsfordon, har det fästen för radio och ska det finnas ett ledningsfordon per pluton?

Är det inte så att släpet som finns med till varje pluton ska ta en stor del av packningen, förutom stridspackningen?

Edited by Frippe
  • 1 month later...

Har nån hört nåt om vilket färarbevis\ körkort som gäller på fordonet ? Nya sprinten alltså .

Hörde igår på uppstartsmötet att den nya utbildningen för TGB 20 ska gälla för sprinter, något med vikt, men jag kan ha hört fel... Kanske gäller som en typ grundkurs....

Edited by Renown

Nja, Sprintrarna jag har sett i Dalarna är C-reggade iom totalvikten, och de har inget undantag från C förarbevis som BV206 har heller. Med det sagt så är inte Mbuss förarbeviset tillräckligt.

Värt att notera i sammanhanget är de nya körkortsklasser som nu är i bruk. Klass C1 medger framförande av fordon upp till och med 7.5 ton.

Tanke är att dessa kort ska vara lättare att ta än ett "fullvärdigt" lastbildkort. Så någon form av grön utbildning mellan dagens minibuss

och tung lastbil skulle troligen kunna lösa behovet.

Att konvertera till sprint från tgb20 funkar ju bara så länge som förarbevisent är giltigt det finns ju nåt stoppdatum på utfärdande av dessa.

det skall bli dispanser för förare till sprinter.

det är på väg andra regler för motsvarande civila fordon i samma viktklass.

har tillkommit för att motsvara eu-regler för husbilar.

detta kan FM åka snål-tjuts med och sedan utbilda förare, med extra tillägg för personaltransport motsv.

civilt gäller nu att jag skall ha tagit körkort innan 1996 och kört prickfritt i ett okänt antal år.

osäker på viktklasser, men vad jag förstår kan man regga en "flyttbuss" som husbil och köra på villkoren ovan

Fick just en syn för mitt inre öga, en hel HV bataljon på rull, mot strid och ära, i husbilar, en per omgång, vid gruppering rullas camonäten ut och förtälten monteras, komplett med brasse-stolar i m90 :)

Slut ot, nån som har provkört och vill rescensera bilen?

Förr i världen (tidigt 2000 tal) så fanns det de som hade husvagn på släp. Sedan coolade man till förbandet och de bytte namn till MOVCON och nu vet jag inte alls vad de åker.

• Like 1

Husvagn skulle höja mitt stridsvärde något helt otroligt, allt för att slippa de där förbannade betongolven. En klotgrill på det och äntligen motsvarar min HV-vht den dröm om kaffe, weinerbröd och goa' gubbar jag hade när jag skrev in mig.

• Like 1
Fick just en syn för mitt inre öga, en hel HV bataljon på rull, mot strid och ära, i husbilar, en per omgång, vid gruppering rullas camonäten ut och förtälten monteras, komplett med brasse-stolar i m90 :)

Du har mao inte sett en slutövning under kalla kriget?

Det rullade lastbilar från arla och gula pickupper i vår tross, då det fanns krigsplacerade fordon i kungariket.

Jag har kört några mil, men för lite för att utvärdera.

Det är en sprinter trots allt, automatlåda e nice på landsväg, bra sikt från förarplats.

Var ej ute i terrängen dock.

Enda jag kan klaga på är lite bökigt placerade inre dörröppnare för skjutdörrarna bak, annars var det gott om plats.

Körde dock en utan utrustningsskåp i bagage-utrymmet.

Men tror inte det påverkar väghållningen nämnvärt.

Sven Ortmann på Defense & Freedom skriver om en fordonspark för infanteriet som misstänkt mycket liknar en Sprinter-lösning. Lätta, snabba, enkla fordon som kan maskeras genom att köras in i närmaste förortsgarage ger det avsuttna skyttet möjlighet att snabbt och relativt dolt återlasta.

I övrigt, något nytt?

Kan det här vara nåt ?Supacats wildcat?

Du har mao inte sett en slutövning under kalla kriget?

Det rullade lastbilar från arla och gula pickupper i vår tross, då det fanns krigsplacerade fordon i kungariket.

Jag har kört några mil, men för lite för att utvärdera.

Det är en sprinter trots allt, automatlåda e nice på landsväg, bra sikt från förarplats.

Var ej ute i terrängen dock.

Enda jag kan klaga på är lite bökigt placerade inre dörröppnare för skjutdörrarna bak, annars var det gott om plats.

Körde dock en utan utrustningsskåp i bagage-utrymmet.

Men tror inte det påverkar väghållningen nämnvärt.

Nope, var för ung då Sovjet föll, en tioåring i västra Mälardalen såg inte så mycket, fläktar och värmen, hur var det med den? Finns AC?

Jag tror det var aux ingång i stereon.

Nu körde jag den i april/maj förra året, så jag tänkte inte så mycket på ac, men den fanns där, dock vet jag inte hur bra den var i bollhavet.

Vad gäller stereo, kan ju vem som helst med en tfn utrustad med blåtand fixa det själv, efter ett besök på clas olsson.

Den hade iaf koppphållare.

Den där lösningen för infanteriet:

1 Vilka är infanteriet tror ni?

2. Och om ni tror att det finns något annat inf-förband, vems bussar tror ni de menar?

Jag anser att det blir hemvärnet på bägge frågorna.

Ni tror väl inte merparten av de nya bussarna, kommer stå stilla mellan våra övningar?

Edited by bushman

Förr i världen (tidigt 2000 tal) så fanns det de som hade husvagn på släp. Sedan coolade man till förbandet och de bytte namn till MOVCON och nu vet jag inte alls vad de åker.

Numera åker vi blå VW transporter med släp och Mc 409. Funkar, men inte fältmässigt för 45 öre.

Husvagnarna försvann efter årskullem efter oss om jag minns rätt. Det var helt enkelt för dyrt i drift och inte tillräkligt fältmässigt.

Numera åker vi blå VW transporter med släp och Mc 409. Funkar, men inte fältmässigt för 45 öre.

Husvagnarna försvann efter årskullem efter oss om jag minns rätt. Det var helt enkelt för dyrt i drift och inte tillräkligt fältmässigt.

Movcon var lovade galtar hela NBG08.

Ser inte ut som ni fått dem än...

Hur är hemvärnsbilen (sprintern) utrustad, för enkelhetens skull

Har den:

Takräcke

AC

Stereo/fm radio

Domkraft

Fälgkors

med mera? Fyll gärna på med utrustning som ingår, kan tänkas ingå och smått och gott som står på önskelistan (min önskning är; snökedjor)

• Like 1