Jump to content

Tänkbar ersättare till Terrängbil 11,13,20


Recommended Posts

HV-CBRN plutonen på P7 har fått 2 av sina men inte hämtat ut dom då dom måste stå avluftade och inlåsta!! Dom frågade om vi hade plats bland våra fordon men där blev det nej direkt.

Är du säker på att det är de nya? Enligt logistikansvarig på RiksHvAvd (det är bara en som jobbar med logistik där.. För ~40% av Försvarsmakten) så är inte de nya inköpta ännu och de som finns är de försöksexemplar som använts för framtagning av kravspecen. Inte ens säkert att det blir MB Sprint i slutändan (men rätt sannorlikt). I mina trakter har förband tilldelats den gamla MB Sprint 303(?) i väntan på de nya. Säger inte att du har fel, bara att det inte stämmer med den info jag fått. ;)

 

/D

Link to post
Share on other sites
  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi ska också komma ihåg att Hummern i mångt och mycket tillhör fordonsgeneration TGB13 med allt vad det innebär av säkerhet och ergonomi. Det är trångt i en hummer. Fordonet är dessutom designad med s

Någon som kan berätta hur det är tänkt att taktiken ska utformas för hemvärnsplutonen med 5 sprinter varav två har släp, när plutonen utsatts för eldöverfall?

Har inte HV fått sina Sprintar än? På väg upp till Älvdalen för några veckor sedan åkte jag förbi I13 i Falun och där stod en antal sprintar uppställda. Med HVs logga på sidan av bilarna och allt.  

  • 2 weeks later...

http://www.defensenews.com/article/20120528/DEFREG02/305280001/DoD-8217-s-Next-Crisis-Excess-Inventory?odyssey=tab|topnews|text|FRONTPAGE

 

US Army kommer ha stort överskott på materiel nu när trupperna kommer hem från Irak + Afghanistan. Man måste rensa och alternativen är sälja billigt på den vanliga marknaden, sälja till andra länder eller förstöra materielen.

 

Här kanske det finns fordon att köpa billigt? Sverige skulle säkert kunna få en bra deal. Vet dock inte riktigt vad US Armé använder för fordon förutom HUMVEE.

Link to post
Share on other sites

Sen har det väl diskuterats om varför HUMVEE skulle vara ett relativt dåligt alternativ för Sverige tidigare i tråden, och att köpa sådan andrahandsmateriell är väl lite som att köpa begagnade taxibilar med +40 000 mil. Initiala kostnaderna kanske inte är så dyra, men underhåll och reservdelar kommer kosta dig skjortan.

Link to post
Share on other sites

De som är på bilden är International MaxxPro:

http://en.wikipedia.org/wiki/International_MaxxPro#cite_note-0,

http://www.defenseindustrydaily.com/more-mraps-1200-maxxpro-mpvs-from-navistar-03344/

från MRAP-programmet: http://en.wikipedia.org/wiki/MRAP.

 

Hade säkert kunnat få billigt om vi köpt dem rakt av samt några lager reservdelar, men sen ska de underhållas samt en gigantisk snabbutbildning av förare och, givetvis, hela logistikkedjan inom FM.

 

Men visst, vore kuligare än Mercedes-Benz Sprinter!!

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Enligt Försvarsmaktens delårsrapport så är en av arméns "viktigare beställningar som är lagda första halvåret 2012 "fordonsomsättning för hemvärnet 14 - 16". Borde komma ut lite information vad det innebär snart. Vore roligt om någon kunde fixa fram dokument om det.

 

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/centralanyheter/Forsvarsmaktens-forandringsarbete-paverkar-ambitionerna/

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Har inte HV fått sina Sprintar än? På väg upp till Älvdalen för några veckor sedan åkte jag förbi I13 i Falun och där stod en antal sprintar uppställda. Med HVs logga på sidan av bilarna och allt.

 

Tillägg: Någon som vet varför man har valt att använda "vanlig" lack på fordonen och inte den matta färgen som används på nuvaranda Sprintar, GW och lastbilar?

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Har inte HV fått sina Sprintar än? På väg upp till Älvdalen för några veckor sedan åkte jag förbi I13 i Falun och där stod en antal sprintar uppställda. Med HVs logga på sidan av bilarna och allt.Tillägg: Någon som vet varför man har valt att använda "vanlig" lack på fordonen och inte den matta färgen som används på nuvaranda Sprintar, GW och lastbilar?

 

Kolla artikeln ca 10 pixel ovanför ditt inlägg.http://www.tidningen.../Hemv1205.pdf sidan 8

 

 

Under nästa år levereras ett hundratal nya minibussar av modellen Sprint av Mercedes-Benz. Persontransportfordonen ska ersätta terrängbil 20 som används av insatskompanier isödra delarna av landet.Till varje trupptransportfordon medföljer en släpvagn.

 

Levereras under kvartal 2 och 4. För-delningen är preliminär och kommer att övergå till kompanileveranser under 2015. Livgardet, Försvarsmedicincentrum, Södra skånska regementet, Skaraborgs regemente och Ledningsregementet. – Fördelningen är med undantag för HvSS baserad på antalet insatsplutoner med hjulfordon, säger Hans Andersson.

Fordonen kommer därefter att levereras i plutonsuppsättningar innehållande fyra persontransportfordon med släp, det tillhörande plutonsledningsfordonet kompletteras efter hand. Ett 80-tal persontransportfordon med släp samt ett 20-tal ledningsfordon kommer att levereras årligen de närmaste åren.

Edited by 709
Link to post
Share on other sites

Tillägg: Någon som vet varför man har valt att använda "vanlig" lack på fordonen och inte den matta färgen som används på nuvaranda Sprintar, GW och lastbilar?

Nyare lastbilar har inte heller den klassiskt matta lacken. Vissa GW är/var målade med vanlig blank vit lack från fabrik. Gissningsvis blir det enklare underhållsmässigt samtidigt som det inte är några problem att lacka om vid behov.

Link to post
Share on other sites
Kolla artikeln ca 10 pixel ovanför ditt inlägg.http://www.tidningen.../Hemv1205.pdf sidan 8

 

Kolla länken själv och se hur långt du kommer...

 

Eftersom du lyckats skriva det här så är du inte helt internetokunnig. Om inte länken funkar så är det bara att gå till roten, tidningenhv.se, leta efter tidningar och läsa dem. Som jag gjorde.

Link to post
Share on other sites

Jag är nöjd med att få upp hela hemvärnet på hjul som inte är trasiga och som kostar lite att köra så vi kan öva mera.

 

Fordon med taklucka och terrängegenskaper som möjliggör bättre taktiker kan gott vänta till nästa generation bilar, först krypa sedan gå och minibussar har inte så lång livslängd så snart blir det dags att ersätta dem.

 

I helgen blir det minibusskurs, det skall bli skoj!

Link to post
Share on other sites

Funkar ju på försvarsmaktens gamla sprinters så jag ser inte problemet?

 

Om det finns fästen för lavett på de gamla bussarna så har de förstärkt taket ordentligt. Har inte åkt någon gammal sprinter du talar om så jag har ingen aning om hur de ser ut i taket.

 

På en standard sprinter kan du tokglömma att sätta fast en 58 lavett med tillhörande spruta. Eller visst, skiten går nog att få dit. Sen hur länge taket håller är en annan femma.. Vidare lär det bli som en konservburk vid en kollision med både lavett och ksp monterade.

Link to post
Share on other sites

Vidare lär det bli som en konservburk vid en kollision med både lavett och ksp monterade.

Menar du att kollisionskyddet skulle bli sämre för att man har en ksp på taket?

 

Takplåten lär släppa från fogarna. Det är bara punktat. Och är inte alls speciellt hållfast mitt på taket. Karossplåt är inte speciellt hårt, eller tjockt. En KSP med lavett väger väl i runda slängar 30-40kg. Lägg på 30G+ på det så blir det som att öppna en konservbruk när taket fläks framåt.

Link to post
Share on other sites

Är det någon som faktiskt prövat dom nya fordonen och som kan skriva om det? Största nackdelen måste väll vara att det inte finns någon taklucka...

 

Har använt fordonet under ett halvår vid kadettutbildning.

 

Fordonet är mindre anpassat flr militär verksamhet än den g.a sprinten men bestitter en högre lastkapasitet.

Fordonet är väldigt toptungt vilket påverkar körteknik, inge power slide för då välter skiten.

Men för att jag inte ska behöva lista upp vad fordonet har för brister skriver jag istället vad det är byggt för och fixar.

 

Fordonet är byggt för att en Hv-grupp á 8st soldater (2+6) plus vapen i vapenfäste ska kunna transportera sig och sin utrustning från punkt a til b.

Det finns utrustninginsatser till bakutrymmet för understödsvapen, personlig mtrl samt hundbur. Fordonet klarat av att framrycka på något sämre skogsbilsväg för att där vända på vändplan och avlasta (FAP). Fordonet är inte byggt för att framrycka i terräng eller backas in från väg i skogsbryn. Fordonet är utrustat med en elektronisk 4x4 (utan diff eller lågV) vilken brinner upp om du pressar den i terränglådan. En bra liknelse är att vad en xc70 fixar fixar också den nya sprinten men inte mer. Det är ett civilt fordon med lite mer framkomlighet. Av vad jag kan om Hv kan fordonet funka bra bara man vet dess begränsningar.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Vidare lär det bli som en konservburk vid en kollision med både lavett och ksp monterade.

Menar du att kollisionskyddet skulle bli sämre för att man har en ksp på taket?

 

Takplåten lär släppa från fogarna. Det är bara punktat. Och är inte alls speciellt hållfast mitt på taket. Karossplåt är inte speciellt hårt, eller tjockt. En KSP med lavett väger väl i runda slängar 30-40kg. Lägg på 30G+ på det så blir det som att öppna en konservbruk när taket fläks framåt.

 

Du tror inte att man förstärker det som behövs om man ska ha en ksp? Det är ju inte för att "det inte går" som det inte finns kap-mntage på de nya sprintrarna. Det är för att Hv inte beställt några.

Link to post
Share on other sites

Vidare lär det bli som en konservburk vid en kollision med både lavett och ksp monterade.

Menar du att kollisionskyddet skulle bli sämre för att man har en ksp på taket?

 

Takplåten lär släppa från fogarna. Det är bara punktat. Och är inte alls speciellt hållfast mitt på taket. Karossplåt är inte speciellt hårt, eller tjockt. En KSP med lavett väger väl i runda slängar 30-40kg. Lägg på 30G+ på det så blir det som att öppna en konservbruk när taket fläks framåt.

 

Du tror inte att man förstärker det som behövs om man ska ha en ksp? Det är ju inte för att "det inte går" som det inte finns kap-mntage på de nya sprintrarna. Det är för att Hv inte beställt några.

 

Om fordonet redan är topptungt, är det kanske inte så smart att börja lägga på vikt i taket för att kunna klara ut att ha en ksp monterad i lavett. Så det är nog inte enbart frågan om att Hv inte beställt någon lucka. Varje fordon har sin begränsning, så även Sprintern.

Link to post
Share on other sites

Vidare lär det bli som en konservburk vid en kollision med både lavett och ksp monterade.

Menar du att kollisionskyddet skulle bli sämre för att man har en ksp på taket?

 

Takplåten lär släppa från fogarna. Det är bara punktat. Och är inte alls speciellt hållfast mitt på taket. Karossplåt är inte speciellt hårt, eller tjockt. En KSP med lavett väger väl i runda slängar 30-40kg. Lägg på 30G+ på det så blir det som att öppna en konservbruk när taket fläks framåt.

 

Du tror inte att man förstärker det som behövs om man ska ha en ksp? Det är ju inte för att "det inte går" som det inte finns kap-mntage på de nya sprintrarna. Det är för att Hv inte beställt några.

 

Om fordonet redan är topptungt, är det kanske inte så smart att börja lägga på vikt i taket för att kunna klara ut att ha en ksp monterad i lavett. Så det är nog inte enbart frågan om att Hv inte beställt någon lucka. Varje fordon har sin begränsning, så även Sprintern.

 

Du missar helheten. Hade Hv beställt ett fordon med ksp-montage på taket, så hade fordonet som sådant anpassats efter det.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • Guest Våfflan
      By Guest Våfflan
      Tja, jag fick tag på en bild på ett fordon som verkar användas av Svensk militär men ingen jag frågar verkar veta vad fordonet i fråga heter, så då undrar jag om någon av ni vet vad namet är?
       
      https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t1.0-9/s720x720/10456254_10152864639224989_7219111022248914127_n.jpg
       
      Ett svar skulle vara väldigt uppskattat!
    • By FurirJönsson
      Hej, jag har hör från två olika håll hört att tgb 30/40 ska genomgå remo bla motor och automatlådan. Någon som vet nåt eller är det önskedrömmar?
      Ha're
      Furir Jönsson
    • By M_Persson
      Hej!
      Efter att polarn köpt en Valp av 65:ans årsmodell så blev jag sugen att köpa en TGB 11 ist.
       
      Har dock några frågor...
      Visst får jag köra den på vanligt B-kort?
      Någon som kan säga någon medel förbrukning av soppa?
      Vad kostar skatt o försäkring?
      Vad är det för skillnad mellan modellerna?
      Finns det någon modell med bara ett flak?
      Finns det några vanliga kända fel?
      Och sen minns jag från min egen tid i lumpen när jag körde TGB 30 o skulle slänga på snökedjor så var man tvungen att ha på alla 4 hjulen pga att något inte skulle gå sönder med drivningen... Gäller även det TGB 11?
    • By w2k
      Hej,
       
      är det någon som sitter på instruktionsboken till Tgb30/40 i PDF-format? Har googlat som en galning och hittat nästan alla andra, men den är svårfunnen. Döda länkar från 2007 är närmaste jag har kommit. Observera att det är den svenska versionen och inte exporten jag är ute efter.
       
      Tack på fh.
    • By weekendwarrior
      Då och då läser man eller hör talas om militära fordon som fåtts eller köpts som överskott av frivilligorganisation och brukats under utbildning/övning med civil registrering.
       
      Är det någon här som har erfarenhet av det?
       
      Jag skulle vilja veta hur det går till, vem fordonen registreras på, hur de försäkras, var de tankas, hur de underhålls och vad det kostar mm?
×
×
  • Create New...