Jump to content

Tänkbar ersättare till Terrängbil 11,13,20

Recommended Posts

HV-CBRN plutonen på P7 har fått 2 av sina men inte hämtat ut dom då dom måste stå avluftade och inlåsta!! Dom frågade om vi hade plats bland våra fordon men där blev det nej direkt.

Är du säker på att det är de nya? Enligt logistikansvarig på RiksHvAvd (det är bara en som jobbar med logistik där.. För ~40% av Försvarsmakten) så är inte de nya inköpta ännu och de som finns är de försöksexemplar som använts för framtagning av kravspecen. Inte ens säkert att det blir MB Sprint i slutändan (men rätt sannorlikt). I mina trakter har förband tilldelats den gamla MB Sprint 303(?) i väntan på de nya. Säger inte att du har fel, bara att det inte stämmer med den info jag fått. ;)

/D

• Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi ska också komma ihåg att Hummern i mångt och mycket tillhör fordonsgeneration TGB13 med allt vad det innebär av säkerhet och ergonomi. Det är trångt i en hummer. Fordonet är dessutom designad med s

Någon som kan berätta hur det är tänkt att taktiken ska utformas för hemvärnsplutonen med 5 sprinter varav två har släp, när plutonen utsatts för eldöverfall?

Har inte HV fått sina Sprintar än? På väg upp till Älvdalen för några veckor sedan åkte jag förbi I13 i Falun och där stod en antal sprintar uppställda. Med HVs logga på sidan av bilarna och allt.  

• 2 weeks later...

http://www.defensenews.com/article/20120528/DEFREG02/305280001/DoD-8217-s-Next-Crisis-Excess-Inventory?odyssey=tab|topnews|text|FRONTPAGE

US Army kommer ha stort överskott på materiel nu när trupperna kommer hem från Irak + Afghanistan. Man måste rensa och alternativen är sälja billigt på den vanliga marknaden, sälja till andra länder eller förstöra materielen.

Här kanske det finns fordon att köpa billigt? Sverige skulle säkert kunna få en bra deal. Vet dock inte riktigt vad US Armé använder för fordon förutom HUMVEE.

Sen har det väl diskuterats om varför HUMVEE skulle vara ett relativt dåligt alternativ för Sverige tidigare i tråden, och att köpa sådan andrahandsmateriell är väl lite som att köpa begagnade taxibilar med +40 000 mil. Initiala kostnaderna kanske inte är så dyra, men underhåll och reservdelar kommer kosta dig skjortan.

De som är på bilden är International MaxxPro:

http://en.wikipedia.org/wiki/International_MaxxPro#cite_note-0,

http://www.defenseindustrydaily.com/more-mraps-1200-maxxpro-mpvs-from-navistar-03344/

från MRAP-programmet: http://en.wikipedia.org/wiki/MRAP.

Hade säkert kunnat få billigt om vi köpt dem rakt av samt några lager reservdelar, men sen ska de underhållas samt en gigantisk snabbutbildning av förare och, givetvis, hela logistikkedjan inom FM.

Men visst, vore kuligare än Mercedes-Benz Sprinter!!

• 2 months later...

Enligt Försvarsmaktens delårsrapport så är en av arméns "viktigare beställningar som är lagda första halvåret 2012 "fordonsomsättning för hemvärnet 14 - 16". Borde komma ut lite information vad det innebär snart. Vore roligt om någon kunde fixa fram dokument om det.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/centralanyheter/Forsvarsmaktens-forandringsarbete-paverkar-ambitionerna/

• 2 months later...
  • 3 weeks later...

Har inte HV fått sina Sprintar än? På väg upp till Älvdalen för några veckor sedan åkte jag förbi I13 i Falun och där stod en antal sprintar uppställda. Med HVs logga på sidan av bilarna och allt.

Tillägg: Någon som vet varför man har valt att använda "vanlig" lack på fordonen och inte den matta färgen som används på nuvaranda Sprintar, GW och lastbilar?

• Like 1
Har inte HV fått sina Sprintar än? På väg upp till Älvdalen för några veckor sedan åkte jag förbi I13 i Falun och där stod en antal sprintar uppställda. Med HVs logga på sidan av bilarna och allt.Tillägg: Någon som vet varför man har valt att använda "vanlig" lack på fordonen och inte den matta färgen som används på nuvaranda Sprintar, GW och lastbilar?

Kolla artikeln ca 10 pixel ovanför ditt inlägg.http://www.tidningen.../Hemv1205.pdf sidan 8

Under nästa år levereras ett hundratal nya minibussar av modellen Sprint av Mercedes-Benz. Persontransportfordonen ska ersätta terrängbil 20 som används av insatskompanier isödra delarna av landet.Till varje trupptransportfordon medföljer en släpvagn.

Levereras under kvartal 2 och 4. För-delningen är preliminär och kommer att övergå till kompanileveranser under 2015. Livgardet, Försvarsmedicincentrum, Södra skånska regementet, Skaraborgs regemente och Ledningsregementet. – Fördelningen är med undantag för HvSS baserad på antalet insatsplutoner med hjulfordon, säger Hans Andersson.

Fordonen kommer därefter att levereras i plutonsuppsättningar innehållande fyra persontransportfordon med släp, det tillhörande plutonsledningsfordonet kompletteras efter hand. Ett 80-tal persontransportfordon med släp samt ett 20-tal ledningsfordon kommer att levereras årligen de närmaste åren.

Edited by 709

Tillägg: Någon som vet varför man har valt att använda "vanlig" lack på fordonen och inte den matta färgen som används på nuvaranda Sprintar, GW och lastbilar?

Nyare lastbilar har inte heller den klassiskt matta lacken. Vissa GW är/var målade med vanlig blank vit lack från fabrik. Gissningsvis blir det enklare underhållsmässigt samtidigt som det inte är några problem att lacka om vid behov.

Kolla artikeln ca 10 pixel ovanför ditt inlägg.http://www.tidningen.../Hemv1205.pdf sidan 8

Kolla länken själv och se hur långt du kommer...

Eftersom du lyckats skriva det här så är du inte helt internetokunnig. Om inte länken funkar så är det bara att gå till roten, tidningenhv.se, leta efter tidningar och läsa dem. Som jag gjorde.

Jag är nöjd med att få upp hela hemvärnet på hjul som inte är trasiga och som kostar lite att köra så vi kan öva mera.

Fordon med taklucka och terrängegenskaper som möjliggör bättre taktiker kan gott vänta till nästa generation bilar, först krypa sedan gå och minibussar har inte så lång livslängd så snart blir det dags att ersätta dem.

I helgen blir det minibusskurs, det skall bli skoj!

Funkar ju på försvarsmaktens gamla sprinters så jag ser inte problemet?

Om det finns fästen för lavett på de gamla bussarna så har de förstärkt taket ordentligt. Har inte åkt någon gammal sprinter du talar om så jag har ingen aning om hur de ser ut i taket.

På en standard sprinter kan du tokglömma att sätta fast en 58 lavett med tillhörande spruta. Eller visst, skiten går nog att få dit. Sen hur länge taket håller är en annan femma.. Vidare lär det bli som en konservburk vid en kollision med både lavett och ksp monterade.

Vidare lär det bli som en konservburk vid en kollision med både lavett och ksp monterade.

Menar du att kollisionskyddet skulle bli sämre för att man har en ksp på taket?

Takplåten lär släppa från fogarna. Det är bara punktat. Och är inte alls speciellt hållfast mitt på taket. Karossplåt är inte speciellt hårt, eller tjockt. En KSP med lavett väger väl i runda slängar 30-40kg. Lägg på 30G+ på det så blir det som att öppna en konservbruk när taket fläks framåt.

Är det någon som faktiskt prövat dom nya fordonen och som kan skriva om det? Största nackdelen måste väll vara att det inte finns någon taklucka...

Har använt fordonet under ett halvår vid kadettutbildning.

Fordonet är mindre anpassat flr militär verksamhet än den g.a sprinten men bestitter en högre lastkapasitet.

Fordonet är väldigt toptungt vilket påverkar körteknik, inge power slide för då välter skiten.

Men för att jag inte ska behöva lista upp vad fordonet har för brister skriver jag istället vad det är byggt för och fixar.

Fordonet är byggt för att en Hv-grupp á 8st soldater (2+6) plus vapen i vapenfäste ska kunna transportera sig och sin utrustning från punkt a til b.

Det finns utrustninginsatser till bakutrymmet för understödsvapen, personlig mtrl samt hundbur. Fordonet klarat av att framrycka på något sämre skogsbilsväg för att där vända på vändplan och avlasta (FAP). Fordonet är inte byggt för att framrycka i terräng eller backas in från väg i skogsbryn. Fordonet är utrustat med en elektronisk 4x4 (utan diff eller lågV) vilken brinner upp om du pressar den i terränglådan. En bra liknelse är att vad en xc70 fixar fixar också den nya sprinten men inte mer. Det är ett civilt fordon med lite mer framkomlighet. Av vad jag kan om Hv kan fordonet funka bra bara man vet dess begränsningar.

• Like 1

Vidare lär det bli som en konservburk vid en kollision med både lavett och ksp monterade.

Takplåten lär släppa från fogarna. Det är bara punktat. Och är inte alls speciellt hållfast mitt på taket. Karossplåt är inte speciellt hårt, eller tjockt. En KSP med lavett väger väl i runda slängar 30-40kg. Lägg på 30G+ på det så blir det som att öppna en konservbruk när taket fläks framåt.

Du tror inte att man förstärker det som behövs om man ska ha en ksp? Det är ju inte för att "det inte går" som det inte finns kap-mntage på de nya sprintrarna. Det är för att Hv inte beställt några.

Du tror inte att man förstärker det som behövs om man ska ha en ksp? Det är ju inte för att "det inte går" som det inte finns kap-mntage på de nya sprintrarna. Det är för att Hv inte beställt några.

Om fordonet redan är topptungt, är det kanske inte så smart att börja lägga på vikt i taket för att kunna klara ut att ha en ksp monterad i lavett. Så det är nog inte enbart frågan om att Hv inte beställt någon lucka. Varje fordon har sin begränsning, så även Sprintern.

Om fordonet redan är topptungt, är det kanske inte så smart att börja lägga på vikt i taket för att kunna klara ut att ha en ksp monterad i lavett. Så det är nog inte enbart frågan om att Hv inte beställt någon lucka. Varje fordon har sin begränsning, så även Sprintern.

Du missar helheten. Hade Hv beställt ett fordon med ksp-montage på taket, så hade fordonet som sådant anpassats efter det.