Jump to content

Tänkbar ersättare till Terrängbil 11,13,20


Recommended Posts

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi ska också komma ihåg att Hummern i mångt och mycket tillhör fordonsgeneration TGB13 med allt vad det innebär av säkerhet och ergonomi. Det är trångt i en hummer. Fordonet är dessutom designad med s

Någon som kan berätta hur det är tänkt att taktiken ska utformas för hemvärnsplutonen med 5 sprinter varav två har släp, när plutonen utsatts för eldöverfall?

Har inte HV fått sina Sprintar än? På väg upp till Älvdalen för några veckor sedan åkte jag förbi I13 i Falun och där stod en antal sprintar uppställda. Med HVs logga på sidan av bilarna och allt.  

Som jag har sagt förut hoppas jag det här inte är slutgilltiga produkten, även om det säkert är det...

 

Dom borde åtminstone lacka om den till samma som på dom andra fordonen, matt grön. Sen lite extra prylar. När man skaffar ett helt nytt fordon så ska man väll göra allt rätt från börjar. Kostar pengar? Ja men dom har ju redan sparat in på att inte ge splitterskydd.

 

http://www.soldf.com...nter_ptgb5.html

 

Hoppas också att den modifieras lite mer än vad som visats på bilderna. Så den inte känns som en inhyrd minibuss fast ägd av försvarsmakten. Utan mer som ett fordon där det tänkts till vad som behövs och redan på inköpsstadiet modifierat och fixat till den. Då inte bara en mattare färg och lite galler över lysen.

Edited by Frippe
Link to post
Share on other sites
  • 4 months later...

Sven Ortmann på Defense & Freedom skriver om en fordonspark för infanteriet som misstänkt mycket liknar en Sprinter-lösning. Lätta, snabba, enkla fordon som kan maskeras genom att köras in i närmaste förortsgarage ger det avsuttna skyttet möjlighet att snabbt och relativt dolt återlasta.

 

I övrigt, något nytt?

Link to post
Share on other sites

Sven Ortmann på Defense & Freedom skriver om en fordonspark för infanteriet som misstänkt mycket liknar en Sprinter-lösning. Lätta, snabba, enkla fordon som kan maskeras genom att köras in i närmaste förortsgarage ger det avsuttna skyttet möjlighet att snabbt och relativt dolt återlasta.

 

I övrigt, något nytt?

 

Sven har även en fundering om kroppsskydd som verkar rimlig, att splitterskydd är viktigare än kulskydd när infanteri slåss mot en stormakt:

 

http://defense-and-freedom.blogspot.se/2009/11/body-armour-update.html

Link to post
Share on other sites

Intressant läsning.

 

Borde inte vara så jätte länge kvar nu tills man får se första minibussen. Undrar ifall dom lyckats få dit taklucka på den slutgiltiga varianten.

 

Har det alls varit tal om taklucka?

Link to post
Share on other sites

Intressant läsning.

 

Borde inte vara så jätte länge kvar nu tills man får se första minibussen. Undrar ifall dom lyckats få dit taklucka på den slutgiltiga varianten.

 

Har det alls varit tal om taklucka?

 

Nej det tror jag inte. Var väll en dålig formulering av mig.

Link to post
Share on other sites

Vid rikstinget presenterades minibussen.

 

Var glad åt:

Skjutdörr på båda sidorna av härket

 

Glöm:

Taklucka (användbar för observation och verkan mot annat än flygfän faktiskt)

Möjlighet till vapenhantering i fordonet (vadå? skulle någon vara så lömsk så att hemvärnspersonal eller det de skyddar attackeras under transport?!)

Någon som helst anpassning mot ra145, ra180, ra195 m m för att ha fungerande samband under transport

AC justerbar från baksätena var också för dyrt tydligen

 

Välkommen in i 1970-talets minibuss 2016, fast med torrluftsinkoppling.

 

 

Underbart att förhoppningsvis slippa skiten.

Link to post
Share on other sites

Jag måste ifrågasätta ditt resonemang på flera punkter...

Däremot kan du jämföra med TGB20 och när den togs fram. Det är och var ett väldigt dyrt fordon i drift samt uppfyller inte riktigt de krav man kan ställa på fordonet. Inte heller på 70-talet.

Tgb 11, 13, 20 har fungerat mycket bra under 30 år. Idag föråldrat, bränsletörstigt och dålig säkerhet - ja men har i övrigt i mångt och mycket uppfyllt behoven i den typen av fordon. Vad hade varit bättre, vad är det du saknar?

 

 

Ett fordon för ett infanteri är ju i första fall till för att förflytta soldaterna så skyddat som möjligt. Det behöver inte användas till att strida ifrån. Det är vid förflyttning i fordonen som truppen är som mest utsatt för flyganfall, både från helikoptrar och flygplan. När truppen väl suttit av är den ett svårare mål att träffa, alltså, splitterskyddet behövs vid förflyttningen, inte i striden. Eftersom infanteristriden sker på annat sätt än den mekaniserade striden.

Nej, skydd är inte det primära vid förflyttning, om man inte räknar väder och vind, vilket alla fordon med tak uppfyller. De vinster du gör i tid, stridsvärde och operationsradie av att förflytta trupp i fordon är det primära. Splitterskydd är möjligen sekundärt och inget någon försvarsmakt har råd att förse 100% av förbanden med.

Du säger också att tgb 20 drar mycket bränsle. Är det något en ökad skyddsnivå gör så är det att markant öka bränsleförbrukningen.

 

TGB20 hade fortfarande en väldigt dålig driftsekonomi, drar bensin som attans. Jo, det fanns många lastbilar på 60-talet som gick utmärkt på diesel även på vintern. Men visst, lätt att reparera eftersom den delade mycket med andra fordon. Kanske också en nackdel, det blev snarare ett antal kompromisser som inte blev så lyckade kanske.

För den storlek på motor som är aktuellt för fordon av storlek och vikt som tgb 11, 30, 20 fanns inte mycket att välja på i dieselväg i början på 70-talet, i synnerhet inte om man ville ha inhemska grejer för att trygga reservdelsförsörjning i ofred. Att det fanns bra dieslar för tyngre lastbilar ligger liksom utanför denna diskussion.

Link to post
Share on other sites

Generellt är jag positiv till de nya fordonen som är på väg men några saker saknar jag eller har anledning att ifrågasätta:

 

-Taklucka med fäste för lavett till ksp'n hade jag gärna sett.

 

-Hoppas bilarna får en bättre självmaskering än blank grön.

 

-Jag undrar hur det tänkt att man ska göra av fordonen vid avsittning?

Vid påskjutning vill man ju rulla av vägen, särskilt viktigt om det kommer från luften. I vilket fall som helst vill man ju inte låta fordonen stå öppet vid en väg.

Hur ska fordonen maskeras om terrängförmågan inte medger att fordonet körs till en plats som medger maskering?

Link to post
Share on other sites

[sNIPP!]

Glöm:

Taklucka (användbar för observation och verkan mot annat än flygfän faktiskt)

Möjlighet till vapenhantering i fordonet (vadå? skulle någon vara så lömsk så att hemvärnspersonal eller det de skyddar attackeras under transport?!)

Någon som helst anpassning mot ra145, ra180, ra195 m m för att ha fungerande samband under transport

[sNIPP!]

 

Går det att låsa dörrarna i öppet läge? Om ej, kyss uppgiften "eskortera" farväl.

Vem är idioten som sket i att speca lucka? Hur når jag honom för en smackebonk på hans lilla huvud?

Sambandsbiten är bara för sorglig för att kommentera. De kunde inte ens dra en fordonsantenn och lite kabel?

 

FML...

Edited by 903Lew
Link to post
Share on other sites

kan någon redogöra för mig hur en eskort i icke splitterskyddat fordon blir så mycket bättre genom en taklucka?

Funktioner för sk flygspanare (han som står i luckan med ksp'n)

- Observation, har överlägsen observationsförmåga i alla riktningar jämfört med de inne i fordonet.

 

- Kommunikation, att med tal (personal till fots nära fordonet) eller tecken kommunicera med andra, exempelvis i en fordonskolonn.

 

- Elberedskap/vapenverkan, att med ksp omedelbart svara med eld i alla riktningar.

 

Vilka av dessa har du inte nytta av vid eskort?

 

Jag påstår dock inte att skydd mot splitter/finkalibrig eld inte vore på sin plats vid eskort men det skyddet önskar man väl alltid och att få alla önskningar uppfyllda är inte rimligt.

Link to post
Share on other sites
Någon som helst anpassning mot ra145, ra180, ra195 m m för att ha fungerande samband under transport

Snälla, säg att du skojar?! :o Har de inte tagit med en lösning för fordonsmontering av ra? På riktigt?!?!?!

Link to post
Share on other sites
kan någon redogöra för mig hur en eskort i icke splitterskyddat fordon blir så mycket bättre genom en taklucka?
Funktioner för sk flygspanare (han som står i luckan med ksp'n) - Observation, har överlägsen observationsförmåga i alla riktningar jämfört med de inne i fordonet. - Kommunikation, att med tal (personal till fots nära fordonet) eller tecken kommunicera med andra, exempelvis i en fordonskolonn. - Elberedskap/vapenverkan, att med ksp omedelbart svara med eld i alla riktningar. Vilka av dessa har du inte nytta av vid eskort? Jag påstår dock inte att skydd mot splitter/finkalibrig eld inte vore på sin plats vid eskort men det skyddet önskar man väl alltid och att få alla önskningar uppfyllda är inte rimligt.

 

Verkan går före skydd. Men nu får vi varken verkan eller skydd.

Link to post
Share on other sites

...

Möjlighet till vapenhantering i fordonet (vadå? skulle någon vara så lömsk så att hemvärnspersonal eller det de skyddar attackeras under transport?!)

...

 

I fredstid.

Link to post
Share on other sites

Nu kommer det ju en ledningsvagn också så där måste ju radio och samband finnas. Man tycker ju dock att alla bilar borde ha radio. Det har man ju också i dom äldre sprintarna ...

Link to post
Share on other sites

...

Möjlighet till vapenhantering i fordonet (vadå? skulle någon vara så lömsk så att hemvärnspersonal eller det de skyddar attackeras under transport?!)

...

 

I fredstid.

...och när skiten träffar fläkten byter Hv blixtsnabbt till nästa generations Patria Patgb (läs AMV eller dess uppföljare, beroende på tidpunkt) med fjärrstyrd tung kulspruta som då står i hundratal och bara väntar....kan vi drömma om...innan vi vaknar.

Link to post
Share on other sites

Verkan går före skydd. Men nu får vi varken verkan eller skydd.

 

Att ha en rörlighet som HV har råd att öva med är viktigt.

 

När det gäller verkan hoppas jag på tyngre vapen att lasta på de små släpkärror som minibussarna klarar av att dra.

Link to post
Share on other sites

kan någon redogöra för mig hur en eskort i icke splitterskyddat fordon blir så mycket bättre genom en taklucka?

 

Nu vet jag inte om jag läser fel men det var väl att ha dörrarna låsta som var specat för eskort?

Link to post
Share on other sites

Vid rikstinget presenterades minibussen.

Sanning med modifikation. VId tinget presenterades ett av försöksobjekten. Det var inte det slutgiltiga fordonet. I alla fall var det det den ansvarig personen sade vid en direkt fråga.

 

En hemvärnsgrupp har inte ra146/ra180/ra195 på utrustningslistorna längre. Dock har plutonsledningen ra180 och ra195 kan tilldelas om uppgiften krävs. Det nya sambandsystemet (rakel och IGR) inkluderar fordonsmontering,

 

Och som REALIN säger - en ledningsversion avses ta fram. Vet dock ej om den är tänkt för plutonsledning också eller enbart för kompaniledning/specialplutoner.

 

/D

 

PS. Undrar hur många takskyttar på fordonen Polisen behöver när de genomför eskort?

Link to post
Share on other sites

PS. Undrar hur många takskyttar på fordonen Polisen behöver när de genomför eskort?

De fördelar av flygspanare jag tog upp gäller för militär förflyttning medelst fordon, oavsett om det är eskort eller ej.

Polisen är mig veterligen en civil myndighet och har därmed sina sätt och framförallt inte samma behov vid vanlig fordonstransport.

Tittar du däremot på andra länder så finns fordon med skytt/observatör i taklucka i civil säkerhetstjänst för eskort.

Link to post
Share on other sites

PS. Undrar hur många takskyttar på fordonen Polisen behöver när de genomför eskort?

De fördelar av flygspanare jag tog upp gäller för militär förflyttning medelst fordon, oavsett om det är eskort eller ej.

Polisen är mig veterligen en civil myndighet och har därmed sina sätt och framförallt inte samma behov vid vanlig fordonstransport.

Tittar du däre

mot på andra länder så finns fordon med skytt/observatör i taklucka i civil säkerhetstjänst för eskort.

 

Hur många eskorter inom FM har du sett där folk stått i en lucka? dvs de skarpa eskorter som FM / FMLOG dagligen genomför i Sverige...

Link to post
Share on other sites

Hur många eskorter inom FM har du sett där folk stått i en lucka? dvs de skarpa eskorter som FM / FMLOG dagligen genomför i Sverige...

Det förekommer när tillgång på sådant fordon finns. Har inget antal i huvudet.

 

De transporter jag tänker på har betydligt högre marschfart än TGB-20's 55km/h.

Att sedan stå i en lucka och meddela omvärlden att ni genomför eskort tar bort ett viktigt skydd.

 

Sen har jag inte upplevt eller sett någon eskort som använder KSP. I fredstid känns den kombinationen svår..

Link to post
Share on other sites

De transporter jag tänker på har betydligt högre marschfart än TGB-20's 55km/h.

Att sedan stå i en lucka och meddela omvärlden att ni genomför eskort tar bort ett viktigt skydd.

På min vpl-tid körde vi upp till 80 km/h med tgb.

Eftersom det normala förfarandet vid militär transport under övning, med gröna fordon och taklucka är att ha takskytt och ksp så väljer jag inte att sänka eldberedskapen för att det för tillfället rör sig om eskort, i synnerhet inte som det då skulle kunna skvallra om just eskort till skillnad mot det förstnämnda.

 

Sen har jag inte upplevt eller sett någon eskort som använder KSP. I fredstid känns den kombinationen svår..

Jag ser inget hinder för ksp i fredstid. Eskorten ska väl vara beväpnad och kunna verka?

Eldgivning med ksp kan fredstidsanpassas med kortare skurar. Eftersom du i sådant fall skjuter från en högre ställning mot något som troligen befinner sig lägre, borde risken för skada på tredje part minska i förhållande till att stå på marken och öppna eld.

I USA förekommer t.o.m. att man monterar minigun vid taklucka på civila SUV-ar vid eskort.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

HV-CBRN plutonen på P7 har fått 2 av sina men inte hämtat ut dom då dom måste stå avluftade och inlåsta!! Dom frågade om vi hade plats bland våra fordon men där blev det nej direkt.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • Guest Våfflan
      By Guest Våfflan
      Tja, jag fick tag på en bild på ett fordon som verkar användas av Svensk militär men ingen jag frågar verkar veta vad fordonet i fråga heter, så då undrar jag om någon av ni vet vad namet är?
       
      https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t1.0-9/s720x720/10456254_10152864639224989_7219111022248914127_n.jpg
       
      Ett svar skulle vara väldigt uppskattat!
    • By FurirJönsson
      Hej, jag har hör från två olika håll hört att tgb 30/40 ska genomgå remo bla motor och automatlådan. Någon som vet nåt eller är det önskedrömmar?
      Ha're
      Furir Jönsson
    • By M_Persson
      Hej!
      Efter att polarn köpt en Valp av 65:ans årsmodell så blev jag sugen att köpa en TGB 11 ist.
       
      Har dock några frågor...
      Visst får jag köra den på vanligt B-kort?
      Någon som kan säga någon medel förbrukning av soppa?
      Vad kostar skatt o försäkring?
      Vad är det för skillnad mellan modellerna?
      Finns det någon modell med bara ett flak?
      Finns det några vanliga kända fel?
      Och sen minns jag från min egen tid i lumpen när jag körde TGB 30 o skulle slänga på snökedjor så var man tvungen att ha på alla 4 hjulen pga att något inte skulle gå sönder med drivningen... Gäller även det TGB 11?
    • By w2k
      Hej,
       
      är det någon som sitter på instruktionsboken till Tgb30/40 i PDF-format? Har googlat som en galning och hittat nästan alla andra, men den är svårfunnen. Döda länkar från 2007 är närmaste jag har kommit. Observera att det är den svenska versionen och inte exporten jag är ute efter.
       
      Tack på fh.
    • By weekendwarrior
      Då och då läser man eller hör talas om militära fordon som fåtts eller köpts som överskott av frivilligorganisation och brukats under utbildning/övning med civil registrering.
       
      Är det någon här som har erfarenhet av det?
       
      Jag skulle vilja veta hur det går till, vem fordonen registreras på, hur de försäkras, var de tankas, hur de underhålls och vad det kostar mm?
×
×
  • Create New...