Jump to content

Tänkbar ersättare till Terrängbil 11,13,20

Recommended Posts

• Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi ska också komma ihåg att Hummern i mångt och mycket tillhör fordonsgeneration TGB13 med allt vad det innebär av säkerhet och ergonomi. Det är trångt i en hummer. Fordonet är dessutom designad med s

Någon som kan berätta hur det är tänkt att taktiken ska utformas för hemvärnsplutonen med 5 sprinter varav två har släp, när plutonen utsatts för eldöverfall?

Har inte HV fått sina Sprintar än? På väg upp till Älvdalen för några veckor sedan åkte jag förbi I13 i Falun och där stod en antal sprintar uppställda. Med HVs logga på sidan av bilarna och allt.  

På senaste KFÖn började vi med halv fordonspark pga trasiga TGB'er. Dag 2 fick vi tillbaka vår 13-bil och den 20'a som var paj, på eftermiddagen började den läcka olja från vänter fram (igen) och så var det in på verkstad. Efter att den kommit ut på dag 3 och vi kört bedömt 7 mil började den åter igen läcka olja (denna gång från höger sida)*.

Så, can I haz Sprinter plz?

*EDIT: Just fan, det läcker in så mycket avgaser på flaket att vi måste köra med en lucka halvöppen.

Edited by 903Lew

På senaste KFÖn började vi med halv fordonspark pga trasiga TGB'er. Dag 2 fick vi tillbaka vår 13-bil och den 20'a som var paj, på eftermiddagen började den läcka olja från vänter fram (igen) och så var det in på verkstad. Efter att den kommit ut på dag 3 och vi kört bedömt 7 mil började den åter igen läcka olja (denna gång från höger sida)*.

Så, can I haz Sprinter plz?

*EDIT: Just fan, det läcker in så mycket avgaser på flaket att vi måste köra med en lucka halvöppen.

Verkar som att ni har fått bra TGBer:-)

Våra funkar ok än så länge. 1 av 5 är dålig. portalaxeln läcker olja och blir överhettad. Upptäcktes på KFÖ´n i våras och i somras var alla 5 på GT men det verkar som att de ej gjort något åt bilen då den är trasig igen.. :-(

Så som sagt. Sprinter hitåt tack..

• 4 weeks later...

Någon som kan berätta hur det är tänkt att taktiken ska utformas för hemvärnsplutonen med 5 sprinter varav två har släp, när plutonen utsatts för eldöverfall?

Det hintas ju lite i artikeln i form av draglådorna i bakre utrummet för vapen förvaring samt att i skarpt läge åka med vapnen mellan benen. Sen är det väl ganska likt TGB att hoppa ut och ta skydd i diket skulle jag gissa, även om min erfarenhet av TGB är liten...

Är det sån otrolig skillnad att ratta Bv206 m. släp mot att ratta en Sprinter med släp?

Släpet i sig spelar nog mindre roll vid eldöverfall, det största problemet är skyddsnivån. Och den förändras varken positivt eller negativt. Den kommer fortsätta vara pissig.

Visst ja, sprintern har ingen takskytt. Så det går inte att bekämpa ka-50's, mig-29or och tu-95or.

Avsittningstakten är dock oändligt mycket snabbare än med TGB/Bv206.

Backning med släp är kanske inte det bästa argumentet när vi redan måste dra skiten idag.

Jag bara undrar hur det är tänkt. Att dagens mög-på-hjul inte är något att hurra för håller jag med om.

Men hur man än vänder på det så är det väl en liten strimma till chans att överleva ett överfall som går om intet när möjligheten till egen eld under urdragningen begränsas.

Det är väl en internationell erfarenhet, från oss och andra, att just förmågan till egen eld är central för att överleva ett överfall?

Det är väl en internationell erfarenhet, från oss och andra, att just förmågan till egen eld är central för att överleva ett överfall?

Men sen har väl inte hemvärnet inget direkt hot mot sig idag? Internationella jämförelser i all ära men tror även hvk ser till hotbilden också...

Men sen har väl inte hemvärnet inget direkt hot mot sig idag? Internationella jämförelser i all ära men tror även hvk ser till hotbilden också...

Den 27/10 2011 behöver vi inget hemvärn överhuvudtaget. Men är det det vi övar för?

Med fem sprintrar får man 5x4 dörrar att ta sig ut ur. I dagens läge, inhyrd turistbuss, har man två dörrar. Klar förbättring tycker jag.

Visst, splitterskyddet lär vara minimalt, så också skydd mot minor och vägbomber och ingen lycka för takskytt.

Däremot ett rejält lyft i förhållande till TGB20 och de inhyrda minibussar vi brötar runt i nu.

Om det behövs C-kort till det så innebär det en rejäl ubildningsanhopning för att få två förare per grupp. De bilkårister som nu utgör förare lär ju behöva försvinna ut ur organisationen om vi ska få plats.

Om det behövs C-kort till det så innebär det en rejäl ubildningsanhopning för att få två förare per grupp.

Nu hittar jag inte vilket nummer av hemvärnstidningen jag refererar till, men om detta fordon kräver C-kort militärt innebeär det ju C-kort civilt och finns det tillräkligt med folk som har civilt C-kort för att få denna flotta att gå runt?

Har för mig jag läste de i artikeln att den kräver det civilt....

Med fem sprintrar får man 5x4 dörrar att ta sig ut ur. I dagens läge, inhyrd turistbuss, har man två dörrar. Klar förbättring tycker jag.

Vi har tgb, inte turistbussar.

Hur länge till då?

TGB20 är det sämsta fordon som uppfunnits sedan man slutade med cykeltolkning efter traktor.

Oavsett vad som hände först.

Hur länge till då?

TGB20 är det sämsta fordon som uppfunnits sedan man slutade med cykeltolkning efter traktor.

Den här vill jag gärna har en utveckling på. Vad är dåligt och vad skulle man gjort istället?

"Vissa" stavas med ssa på slutet.

Hur länge till då?

Den här vill jag gärna har en utveckling på. Vad är dåligt och vad skulle man gjort istället?

Det är väl ganska uppenbart vid en snabb blick på dem och ett användande av dem.

De är egentligen en mindre lastbil där flaket hjälpligt har "inretts" för persontransport. Flaket är i det närmaste oisolerat, drar in avgaser samt är allmänt krångligt att ta sig i och ur. Lemmar och flärpar är dåligt anpassade för god tillkommlighet, Flaket är högt, kräver närmare en liten stege, det är trångt, ingen krocksäkerhet, varken för de i förarhytten samt för de på flaket.

Det hade en bensinmotor som drog stora mängder soppa och låter som en plågad katt.

Inget splitterskydd vilket alla andra satsade på vid samma tidpunkt.

Så nej, jag kan inte komma på vad som är bra med en TGB20. Mer än att jag slipper gå och är skyddad från regn.

Jo visst, den går i terräng, men jag har varit med i HV länge och har aldrig behövt åka på sämre "väg" än kostig.

Jag är mycket väl medveten om att det är en avvägning på fredstida verksamhet och krigsverksamhet. Fordonet som tas fram och som ska och kommer att användas måste både fungera för vad vi övar idag samt vad vi kan tänka behöva det till vid ofred.

En TGB20 klarar varken eller. De bristerna var säkert väldigt tydliga redan när den kom. Inget splitterskydd vid ofred samt väldigt dyra i drift i fredstid.

Frågor på det?

Inte riktigt sant. Om man tittar på vad andra försvarsmakter har så har holländare och belgare än idag lastbilar förberedda för trupptransport. Det är visserligen inte bänkar utan någon sorts säten som ger lite rundslagsskydd, men mycket bättre är det inte. HMMWV, GW, Unimog. Land Rover mm är i många (de flesta) fall inte splitterskyddade. Både Danmark och Tyskland har en hel hög med kamoflagemålade VW-bussar utan något som helst splitterskydd.

Men visst hade vi halkar efter vissa nationer.

Inte riktigt sant. Om man tittar på vad andra försvarsmakter har så har holländare och belgare än idag lastbilar förberedda för trupptransport. Det är visserligen inte bänkar utan någon sorts säten som ger lite rundslagsskydd, men mycket bättre är det inte. HMMWV, GW, Unimog. Land Rover mm är i många (de flesta) fall inte splitterskyddade. Både Danmark och Tyskland har en hel hög med kamoflagemålade VW-bussar utan något som helst splitterskydd.

Men visst hade vi halkar efter vissa nationer.

Nej du har rätt, tog i lite när jag skrev alla andra. Och visst, vi hade vid den tiden knappast råd att splitterskydda alla fordon till IB77 brigaderna.

Fordonet som tas fram och som ska och kommer att användas måste både fungera för vad vi övar idag samt vad vi kan tänka behöva det till vid ofred.

En TGB20 klarar varken eller. De bristerna var säkert väldigt tydliga redan när den kom. Inget splitterskydd vid ofred samt väldigt dyra i drift i fredstid.

Frågor på det?

Du rycker det hela ur sitt sammanhang. Nu vet inte jag hur gammal du är - men om man upplevt kalla kriget - öst mot väst och levt med de scenario som man planerade för då så inser man att TGB20 är framtagen och införskaffad på andra premisser än de som råder idag. Fordonet har överlevt sig själv - men det införskaffades å andra sidan inte i förrgår, för att klara dagens uppgifter, utan för en herrans massa år sedan för att klara helt andra uppgifter än vissa tror det ska klara idag. Eftersom beräknad överlevnadstid för en skytteslusk - med splitterskydd - på den tiden ändå bara var ca 15 sekunder så var tex splitterskydd inget man behövde tänka på.

/martin

Det är väl ganska uppenbart vid en snabb blick på dem och ett användande av dem.

De är egentligen en mindre lastbil där flaket hjälpligt har "inretts" för persontransport. Flaket är i det närmaste oisolerat, drar in avgaser samt är allmänt krångligt att ta sig i och ur. Lemmar och flärpar är dåligt anpassade för god tillkommlighet, Flaket är högt, kräver närmare en liten stege, det är trångt, ingen krocksäkerhet, varken för de i förarhytten samt för de på flaket.

Det hade en bensinmotor som drog stora mängder soppa och låter som en plågad katt.

Så nej, jag kan inte komma på vad som är bra med en TGB20. Mer än att jag slipper gå och är skyddad från regn.

Jo visst, den går i terräng, men jag har varit med i HV länge och har aldrig behövt åka på sämre "väg" än kostig.

Jag är mycket väl medveten om att det är en avvägning på fredstida verksamhet och krigsverksamhet. Fordonet som tas fram och som ska och kommer att användas måste både fungera för vad vi övar idag samt vad vi kan tänka behöva det till vid ofred.

Frågor på det?

Jajjemän, jag har frågor på det.

1) Är det en mindre lastbild som inretts för transport eller är det en terrängbil som det gjordes en version för persontransport?

2) Hur ser krockskyddet ut generellt för fordon gjorda under tidigt 70-tal?

3) Bensinmotorn vet jag inte hur det tänktes med men det är en redan utvecklad maskin som volvo hade så det var antingen för att dra ner utvecklingskostnad eller att det var mycket bensinfordon på förbanden. Iofs fanns det diesel också så det senare är förmodligen inte anledningen.

4) Hur många länder hade splitterskyddade fordon för infanteriet runt 1970 egentligen?

5) Avgaser på flaket, är det ett modellproblem eller ett individproblem som uppkommit pga eftersatt underhåll?

6) Togs den fram för HV eller för IB77?

När jag läser det inlägg jag svarar på nu så inser jag att du kanske menade att det var det sämsta som hänt HV sedan traktortolkning, men när du skriver att det är det sämsta som tagits fram så håller jag nog inte riktigt med. Sen kanske det hade varit bättre om HV sluppit att få tgb 20 och att det istället hade hyrts in buss, det har jag ingen åsikt om däremot, jag tror dock att det hade kostat en del pengar att ha buss stående under övningar om man skall öva omgruppering, men det hade kanske lösts med minibussar istället.

TGB20 är ett himla lyft jämfört med cykel eller att gå. Det är inte ett stridsfordon, det är en lastbil.

Man kan ju reflektera över att USA hade rena infanteriförband med lastbilstransport fram till för några år sedan (om de inte finns kvar fortfarande) det är dessa förband som gjordes om till strykerförband främst. Så var tgb20 en dålig satsning? Troligen inte. Att den har en bensinmotor, tja det är samma motor som satt i volvo 164 med lite annan förgasare så den har lite lägre effekt har jag för mig, men i övrigt identiskt, Den motorn B30? bygger om jag minns rätt på B20 motorn vilket gör att reservdelar och tillförlitlighet torde varit utmärkt (vet inte om motorn är det som lägger av på bilarna även om de väsnas något fruktansvärt)

Hur många dieslar i den storleksklassen fanns det vid den tidpunkten som var tillräckligt tillförlitliga? Och hur väl fungerade diesel på vintern på 60 talet?

Så även om tgb20 är omodern och "dålig" nu så var det långt ifrån en felsatsning när vi köpte den.

Detta är nog lite OT men när TBG 20 kom ersatte den cykeltolkning som premiärt förflyttningsätt för infateriet. Rätta mig om jag har fel men de e den uppfattningen jag får.

Räkna med att på en dag ha åtta timmars tid för marsch. Tolking i bedomt 30km/h ger en maximal förflyttning på ca 240km ca Helsingborg - Jönköping om man följer E4an, Jämför med TGB i 70km/h så kommer du 560km ca Helsingborg - Stockholm.

Jag ifrågasätter inte motivet till att införskaffa TGB 11, 13, 20 osv. Rörligheten dubblades nästan, men idag så är den lite föråldrad och jag ser hällre Mersan som FM gett som förslag nu än våra nuvarande TGB, i stil med förra exemplet så har man ju 110km/h vilket ger Helsingborg - Sundsvall (ca 880km)

Så vi kommer om detta går igenom med spinter få bättre rörlighet och en bättre transport miljö för våra soldater i HV.

Fordonet som tas fram och som ska och kommer att användas måste både fungera för vad vi övar idag samt vad vi kan tänka behöva det till vid ofred.

Frågor på det?

Du rycker det hela ur sitt sammanhang. Nu vet inte jag hur gammal du är - men om man upplevt kalla kriget - öst mot väst och levt med de scenario som man planerade för då så inser man att TGB20 är framtagen och införskaffad på andra premisser än de som råder idag. Fordonet har överlevt sig själv - men det införskaffades å andra sidan inte i förrgår, för att klara dagens uppgifter, utan för en herrans massa år sedan för att klara helt andra uppgifter än vissa tror det ska klara idag. Eftersom beräknad överlevnadstid för en skytteslusk - med splitterskydd - på den tiden ändå bara var ca 15 sekunder så var tex splitterskydd inget man behövde tänka på.

/martin

Nu ryckte du saken ur sitt sammanhang, eller så var det jag som var otydlig. Med: "Fordonet som tas fram och ska och kommer att användas..." syftar så klart på det fordon som är på väg nu.

Däremot kan du jämföra med TGB20 och när den togs fram. Det är och var ett väldigt dyrt fordon i drift samt uppfyller inte riktigt de krav man kan ställa på fordonet. Inte heller på 70-talet.

Nja, jag har upplevt det kalla kriget väldigt mycket, haft en uppväxt utan bilstol, cykelhjälm och tv-spel, snarare fått spela krigspel om både 2:a världskriget som 3:e världskriget på golvet med kartor och pappmarker för förbanden. Även deltagit i skarpa ubåtsjakter så jo, jag har upplevt kalla kriget på många plan.

Ett fordon för ett infanteri är ju i första fall till för att förflytta soldaterna så skyddat som möjligt. Det behöver inte användas till att strida ifrån. Det är vid förflyttning i fordonen som truppen är som mest utsatt för flyganfall, både från helikoptrar och flygplan. När truppen väl suttit av är den ett svårare mål att träffa, alltså, splitterskyddet behövs vid förflyttningen, inte i striden. Eftersom infanteristriden sker på annat sätt än den mekaniserade striden.

Men visst har det överlevt sig själv, borde aldrig ha tillförts till HV alls.

Sedan vad gäller cykeltolkning, så var ju inte cykeltolkning till för att förflytta en trupp långa sträckor. Utan sträckor på max tio mil, i undantagsfall längre. Om truppen skulle förflyttas längre så var det så klart tåg som gällde.

TGB20 hade fortfarande en väldigt dålig driftsekonomi, drar bensin som attans. Jo, det fanns många lastbilar på 60-talet som gick utmärkt på diesel även på vintern. Men visst, lätt att reparera eftersom den delade mycket med andra fordon. Kanske också en nackdel, det blev snarare ett antal kompromisser som inte blev så lyckade kanske.

Vad gäller Rickards frågor:

1. Spelar det någon roll om det är det ena eller det andra? Den blir inte bättre för det.

2. Ganska dåligt, jämfört med andra fordon vid samma tid, säkerhetsbälten fanns t.ex. inte i originalmodellerna samt uppfyllde inte krav på skydd för truppen.

3. Se ovan

4. Fanns nog en hel del, som använde både och. Dock var det väldigt tydligt att det var mot splitterskydd man behövde gå. Redan då. Det är ju en skillnad på att använda gamla saker mot att utveckla nya.

5. Både och.

6. Vad tror du själv?, Svaret är väl ganska sjävlklart för vem den togs fram för. Fanns redan skrivet i min uppföljingspost.

Vad kostar drift och reparation av en TGB20? Kanske ska ställas i relation till andra fordon. Ex. inhyrda minibusar m.m. Sedan är inte inhyrda minibussar en bra grej heller. Nya fordon borde ha prioriterats när HV minskades och "spetsades" till och TGB20 tillfördes.

Så, nu tror jag att jag följde upp alla svar på min kritik av TGB20. Så kanske åter till kommande fordon. Skulle vilja testa det nya fordonet, eller se lite mer bilder på dem. Någon som deltagit i testerna?

På LTÖ:n som var i helgen så sa rikshvchefen att det nu var bestämt att det skulle bli sprintern. Leverans skulle påbörjas ungefär vid den här tidpunkten nästa år ifall allt går bra. Han sa också vilken takt fordonen är planerade att leverans i men minns inte siffran... =/

Som jag har sagt förut hoppas jag det här inte är slutgilltiga produkten, även om det säkert är det...

Dom borde åtminstone lacka om den till samma som på dom andra fordonen, matt grön. Sen lite extra prylar. När man skaffar ett helt nytt fordon så ska man väll göra allt rätt från börjar. Kostar pengar? Ja men dom har ju redan sparat in på att inte ge splitterskydd.

http://www.soldf.com/sprinter_ptgb5.html