Jump to content

Tänkbar ersättare till Terrängbil 11,13,20

Recommended Posts

Våra TGB'er är inte terränggående. De är i sanningens namn inte ens asfaltsgående. De är 40m utanför grinden-gående varefter de är 400m bogserings-gående till MilO-verkstad. Segway är bättre än våra TGB, de brukar åtminstone starta...

Medellivslängden på oss svenskar är runt 80 år. Medellivslängden på en bil av märket Volvo ligger på 19 år, ge och ta. En TGB 11 är runt 35 år gammal. Nästan tvåfaldigt äldre än sin medellivslängd. Så omräknat i människoår är elva-bilen runt 150 år gammal. Så frågan är hur långt du Lew hade kommit utanför grindarna när du fyllt ett och ett halvt sekel.

Sedan finns det andra fördelar. Som att det är mycket lättare att på plats åtgärda fel på en TGB11 än Sprinter. Jämför fältapa M/37 mot valfri android-lur.

• Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi ska också komma ihåg att Hummern i mångt och mycket tillhör fordonsgeneration TGB13 med allt vad det innebär av säkerhet och ergonomi. Det är trångt i en hummer. Fordonet är dessutom designad med s

Någon som kan berätta hur det är tänkt att taktiken ska utformas för hemvärnsplutonen med 5 sprinter varav två har släp, när plutonen utsatts för eldöverfall?

Har inte HV fått sina Sprintar än? På väg upp till Älvdalen för några veckor sedan åkte jag förbi I13 i Falun och där stod en antal sprintar uppställda. Med HVs logga på sidan av bilarna och allt.  

Våra TGB'er är inte terränggående. De är i sanningens namn inte ens asfaltsgående. De är 40m utanför grinden-gående varefter de är 400m bogserings-gående till MilO-verkstad. Segway är bättre än våra TGB, de brukar åtminstone starta...

Oj, är det så illa? :unsure:

Alltid en, oftast två.

Vi har, som du kanske vet, fyra.

@Hårdkår:

När jag är ett och ett halvt sekel har jag förhoppningsvis lämnat in både uniformen och AKn.

Edited by 903Lew

Det jag hört angående sprintern är att FM ska få regga dem som personbilar. D.v.s endast b-kort krävs för att få framföra dem. Ja det är bara ett rykte. Nej jag har inga mer källor än min kära PC som försökt sätta sig ön i detta med nya fordon.

Det jag hört angående sprintern är att FM ska få regga dem som personbilar. D.v.s endast b-kort krävs för att få framföra dem. Ja det är bara ett rykte. Nej jag har inga mer källor än min kära PC som försökt sätta sig ön i detta med nya fordon.

Hoppas verkligen det, annat vore underligt.

Jag tycker dom borde anpassa bilarna mer efter KFOR varianten. Hela bilen grön inklusive stjärnan och stötfångare, med matt färg istället för blank. Extra lysen, galler för lyset och blandare på taket. Jag är dock inte säker vilka regler och riktlinjer som gäller för användning av blandare.

Lite bilder som visar vad jag menar.

http://www.soldf.com...nter_ptgb5.html

http://tidningenhemv...mercedes-sprint

http://ovg.hemvarnet...et&nyhetid=8737

Vad tror ni om det?

Jag hoppas ju att dessa testfordon har köpts in så billigt som möjligt för att funktionstesta fordonsegenskaper och inredning. Rent kosmetiska anpassningar känns ju inte som att de är prioriterade, varför man antagligen valt den mest militära standardfärgen, i detta fallet Aquagrön (länk). Om de köps in på bred front så förutsätter jag att man anpassar det yttre för militär verksamhet.

Var det inte en 11 (eller var det en 13) som blev stående, inte långt ut från grinden under SÖF'en.

(Även om det nog var mer än LEW's dramatiska 40m :happy: )

Var det inte en 11 (eller var det en 13) som blev stående, inte långt ut från grinden under SÖF'en.

(Även om det nog var mer än LEW's dramatiska 40m :happy: )

Det jag menade var att jag sett några tgb:er en bra bit ut i spenaten iaf, så någon form av terränggående förmåga har de nog allt (alternativt ett RUBBAT skicklig förare). Att enskilda fordon har problem när de inte använts på ett tag får man nog faktiskt räkna med, att enskilda fordon går sönder får man nog också räkna med.

Så sant...

Frågan är ju dock vad som är vanligast, att dom faktiskt står pall för vad dom en gång i tiden var byggda för eller att dom inte gör det.

Sen handlar det ju faktiskt som du säger om att ha personal som vill, vågar och KAN vända lite mossa/snö med dom.

(Och när jag tänker efter, att överhuvudtaget ha bemanning så att dom kan rulla.)

Det blir C kort för Sprintern. Slutleverans runt 2016.

Om de som får Sprintern först måste ha C kort vet jag inte. Förarbevisen skall ju skrotas ut med tiden.

Det där är ohållbart! Eller ska FM utbilda en jäkla massa förare på lastbil(c-behörighet)? Nej tror inte det, då det kostar fett mycket.

Tgb20 kräver civilt C-behörighet(och den har inte mycket med tgb20 att göra) men militärt är det en särskild utbildning som gäller dvs förarbevis.

Källa på att förarbevisen skall skrotas ut samt att man måste ha c-behörighet?

Förarbevisen kommer att fasas ut - civil behörighet ger "militär behörighet" till motsv. fordon.

D.v.s. B-kort - OK att köra militär PB, PickUp, Minibuss. C-kort - OK köra "vanlig" militär Lb. Endast "specialfordon" typ Strv, SISU (eller vad de nu heter...) m.m. kommer att kräva militärt förarbevis.

Källa: Motorbefäl EBG

Har med hört "ryktet" att förarbevisen ska skrotas med anledninga av att Fm ej utbildar VPL längre och således ej behöver förarbevisen längre då det finns anställda soldater man kan utbilda till rätt behörigheter.

Då borde de förare som finns i Hv också få denna utbildning. I min mening iaf.

De flesta Hv soldater är kvar i Hv rätt länge så det kommer ej behövas utbildas förare till höger och vänster hela tiden.

Mina fem ören.

Förarbevisen kommer att fasas ut - civil behörighet ger "militär behörighet" till motsv. fordon.

D.v.s. B-kort - OK att köra militär PB, PickUp, Minibuss. C-kort - OK köra "vanlig" militär Lb. Endast "specialfordon" typ Strv, SISU (eller vad de nu heter...) m.m. kommer att kräva militärt förarbevis.

Källa: Motorbefäl EBG

D.v.s. förarbevisen finns fortfarande kvar. Men kommer krävas i mindre omfattning, vilket så klart är ett steg i rätt riktning.

Min information är mindre än 48 timmar gammal och kommer direkt från Brigadgeneral Ekenberg. Det är även uppgifter som är verifierade från andra mycket högt uppsatta som jag tyvärr glömt namnet på.

Edit: Och förarbevisen kommer alltså fasas ut under en övergångsperiod. Jag minns inte exakt årtal, därför vill jag inte chansa. Men det var innan slutleveransen, som enligt Generalen ovan skulle vara slutförd 2016. Om allt går enligt plan.

Edit2:

Slutsatser av detta: Börja rekrytera förare med C samt CE behörighet!

Edit3:

Bilkåren har också fått den här informationen, och jag skulle bli väldigt förvånad, och nästan förbannad om de inte började senast idag att skissa på kraftfull utbildning på C/CE behörighet.

Edited by hajjper

Bilkåren har också fått den här informationen, och jag skulle bli väldigt förvånad, och nästan förbannad om de inte började senast idag att skissa på kraftfull utbildning på C/CE behörighet.

De har väl länge haft kravet att förare på Tgb 20 först skulle ha förarbevis Lastbil. Vad jag förstått finns möjligheten att under Lb-kursen ta C-kort om man vill det. Min gissning är att flertalet tagit chansen.

Men fler utbildade förare lär nog behövas.

Man har ju under en tid nu försökt gå över till elektroniska förarbevis, men apparaten för att tillverka de fysiska korten har inte blivit godkänd. Är detta att flertalet förarbevis ska försvinna en konsekvens av det eller vet inte den vänstra handen vad den högra håller på med så vissa håller på att ta fram nya förarbevis och andra håller på att avskaffa dem? Sedan kan jag ju undra om ett civilt körkort kommer ersätta förarbeviset eller om den civila behörigheten bara är en förutsättning för att få den militära behörigheten.

Jag har ju lite svårt att se varför FM skulle vilja avskaffa förarbevis. Det är väldigt mycket billigare att ge soldater en militär utbildning istället för att skicka dem på körskola. Och legalt finns ju inga krav på FM att de behöver körkort.

Jag har ju lite svårt att se varför FM skulle vilja avskaffa förarbevis. Det är väldigt mycket billigare att ge soldater en militär utbildning istället för att skicka dem på körskola. Och legalt finns ju inga krav på FM att de behöver körkort.

De behöver ju faktiskt inte skickas på någon extern körskola. Det som krävs är vägverkets/transportstyrelsens/trafikverkets (vet fan inte vem som håller i det längre) teoretiska prov. Uppkörning kan göras med en militär trafikinspektör.

De behöver ju faktiskt inte skickas på någon extern körskola. Det som krävs är vägverkets/transportstyrelsens/trafikverkets (vet fan inte vem som håller i det längre) teoretiska prov. Uppkörning kan göras med en militär trafikinspektör.

Absolut.. Men så länge föraren har ett B-körkort behöver ju militär personal ha annat än ett förarbevis. Vilket jag misstänker är enklare att fixa än den civila behörigheten?

Absolut.. Men så länge föraren har ett B-körkort behöver ju militär personal ha annat än ett förarbevis. Vilket jag misstänker är enklare att fixa än den civila behörigheten?

Jo, antagligen. Men i vissa fall, t ex lastbil eller buss, lär det inte göra någon större skillnad.

2013 kommer ju nya EU-gemensamma körkort införas. Ifall klassen C1 (3,5 - 7,5 ton) då kommer användas i Sverige så borde man ju kunna göra utbildningen på de fordon man ska ha sedan och alltså hoppa över full C-behörighet.

HV är i akut behov av ett billigt fordon som kan köpas in i stora lass och bära en skyttegrupp med utrustning. Terrängbilarna må vara riktigt bra för sin roll, men de är SLUT. Utan nya fordon så riskerar större delen av HV att stå utan fordon. Då blir det tungt att bärabrow.gif

Det finns oändligt många bättre förslag än sprinter.

Skillnaden mellan det en Sprinter ska kosta och vad vi sålde våra BMP för ska vara nära 400 000. I hur många år behöver Hv ha BMP innan kostnaden av utbildning, vård och soppa överstiger den för Sprinter? En halvkompetent gissning är att man når break even då det blir dags att skrota Sprinter och köpa ytterligare något nyare.

Ett annat förslag är att hyra fordon av Hertz vid behov och sedan stoppa pengarna i madrassen, så att man kan köpa ordentliga fordon nån gång i framtiden.

Sen kan man ha ett "demonstratorförsvar" som någon så fint uttalade sig negativt om.

Ytterligare ett förslag, som kanske inte ger ett lika gott intryck, är att köpa begagnat: gå ut på blocket och köp alla Toyota Landcruiser av näst sista generationen man får tag på.

Ytterligare ett annat är att köpa lastbilar av Volvo eller Scania, som kan ta betydligt mycket mer folk.

Skillnaden mellan det en Sprinter ska kosta och vad vi sålde våra BMP för ska vara nära 400 000. I hur många år behöver Hv ha BMP innan kostnaden av utbildning, vård och soppa överstiger den för Sprinter? En halvkompetent gissning är att man når break even då det blir dags att skrota Sprinter och köpa ytterligare något nyare.

För BMP är ju jättebra på att förflytta folk på väg? För att inte tala om stadstrafik.

Ett annat förslag är att hyra fordon av Hertz vid behov och sedan stoppa pengarna i madrassen, så att man kan köpa ordentliga fordon nån gång i framtiden.

Skulle funka att hyra, men att stoppa pengar i madrassen funkar inte så bra när det gäller staten.

Ytterligare ett annat är att köpa lastbilar av Volvo eller Scania, som kan ta betydligt mycket mer folk.

Att flaka är ju inte tillåtet längre, så det alternativet innebär antingen flak med fasta platser eller någon sorts persontransportcontainer. Det är i sig rätt funkis, men kapaciteten på en container är något begränsad och komforten på ett flak med bänkar är låg. För att den lösningen ska vara lönsam måste kostnaden per sittplats vara lägre. En lastbil går väl på minst en miljon, två om man har lite extrautrustning. Containern FMV köpt in har 18 platser, så minst 80-100 kkr per plats, vilket ligger i ungefär samma härad som den gamla Sprintern.

Ska man förflytta mycket folk till så låg kostnad som möjligt så bör man köpa/hyra bussar. Det skulle dessutom innebära ett behov på en förare (2-3 för uthållighet) på kanske 50 passagerare istället för en (fortfarande 2-3 för uthållighet) på 5. Sedan finns det ju hur många skäl som helst till att bussar inte är optimalt, men för uppgiften att flytta mycket folk från A till B så är de oslagbara.

För BMP är ju jättebra på att förflytta folk på väg? För att inte tala om stadstrafik.

Kombinera med hyrbilar, så dröjer det ÄNNU längre innan Sprintern har tjänat tillbaka pengarna.

För att öva med en typ av mtrl (softskin) och att uppträda skarpt med en annan är en svårslagen framgångsfaktor. Om vi ändå ska drömma kommer ju FM stå med x bataljonsuppställningar 90-vagnar, i min värld slår 9040VP/A våra nedtrimmade BMP-1 (som vi dessutom SÅLT) med hästlängder.

Släpp BMP. De finns inte och de är kass.

Jag kan inte någonstans se var det skulle ligga en besparing i att använda 30 år gamla pansarskyttefordon för personaltransport, gentemot moderna minibussar. En sprinter drar mindre soppa, kräver minimal amåtgång för tornskytten (Malajn.gif) och är enkel att få reparerad på vilken bilverkstad som helst.

Inköpspriset är den lilla kostnaden i fråga om alla sorters fordon. Det som kostar är soppan, däcken, verkstaden och försäkringen.

Sprintern är långt ifrån optimal, men den är tillräckligt bra för de uppgifter som HV har.

Alternativt till Sprintern är att gå. För terrängbilarna är slutförbrukade.

I den bästa av världar kan vi i HV lira med CV90 och Galtar. Men nu bor vi inte i den, utan få får ta det som vi kan få.

Och i det avseendet är sprintern/motsvarande minibuss det som bäst passar oss.

smile.gif

Edited by Nestor

I den bästa av världar kan vi i HV lira med CV90 och Galtar. Men nu bor vi inte i den, utan få får ta det som vi kan få.

Och i det avseendet är sprintern/motsvarande minibuss det som bäst passar oss.

Vill man ha en mera realistisk dröm om splitterskydd kan jag rekommendera: http://defense-and-freedom.blogspot.com/2009/11/body-armour-update.html

Alltså, om det nu blir så att det krävs lastbilsförarbevis eller än värre CE-kort så har ju någon tänkt rejält snett. - En tung lastbil är ju trots allt ett helt annat djur, såväl tekniskt som körningsmässigt. En Sprinter är ju fortfarande "tekniskt" en personbil - bara en lite större och tyngre sådan som kräver extra varsamhet vid framförandet. Det kan inte vara rimligt att folk ska lära sig köra FL10 - med släp - för att få harva runt i en Sprinter...

Allt hänger ju på vikten. Civilt behöver du ju ha c-kort för tgb 20 redan exempelvis är ju bara totalvikten på fordonet som måste vara över 3,5ton för att det ska vara nödvändigt. Det kommer ju dock komma lite lättare regler snart med "c1" där du får köra typ 6 ton eller om det var 7,5 ton tungt fordon och med e-tillägget så hamnade totalvikten på ekipaget på 12ton om jag minns rätt (läste det i motormännens tidning för någon månad sen så minnet kan spela mig ett spratt)

Jag skulle gärna ta ett CE kort om staten betalar. Förarbevis från scratch är väl 120h? Sen skall släp läggas till på det. Skillnaden i slutändan är inte så stor mot den gamla systemet med förarbevis. Förutom att individen får ett civilt meritvärde.