Jump to content

Tänkbar ersättare till Terrängbil 11,13,20


Nifelhel

Recommended Posts

Undrar om man funderat till på sambandsinstallationer också... Ser ju ut att kunna bli lite tajt hur som helst.

 

Njja det kommer nog vara som vanligt en ra 146/180 på mes vid fötterna på någon typ. Skulle inte förvåna mig. Men ska fråga dom som var och såg "vrålåken" ;) om de vet något.

Link to comment
Share on other sites

Hur många sittplatser är det i denna bil? I dagens sprintar är det ju 6(behövs mer för att rymma en grupp).. Smart att man skyddar rutorna i lastutrymmet med galler, lätt att ha sönder rutorna inifrån annars om man lastar stora hårda saker, som också eventuellt rör sig vid färd..

Link to comment
Share on other sites

Undrar om man funderat till på sambandsinstallationer också... Ser ju ut att kunna bli lite tajt hur som helst.

 

Njja det kommer nog vara som vanligt en ra 146/180 på mes vid fötterna på någon typ. Skulle inte förvåna mig. Men ska fråga dom som var och såg "vrålåken" ;) om de vet något.

Tanken uppifrån är/var att radion ska sitta i lastutrymmet. Dvs för 146 endast med handmiken fram, med 180 kanske det går att förlänga DART också. Eller hur den funkar, har ingen erfarenhet av 180/dart.

 

 

...

Är det vapenställ som syns till höger och till vänster i lastutrymmet?

Ja. Rakt fram syns även balkar där P-skott och Grg kan fästas stående.

 

 

Allt enligt plutonskollega som byggde de här prototyperna.

Link to comment
Share on other sites

Så gruppen måste alltså ta sig till lastutrymmet för att kunna skjuta tillbaka på ev. angripare? Känns lite väl civilt tänkt. Jag förstår om de tunga vapnen blir svåra att ha vid sittplatserna, men ett ak-fäste borde väl gå att klämma in?

Link to comment
Share on other sites

Så gruppen måste alltså ta sig till lastutrymmet för att kunna skjuta tillbaka på ev. angripare? Känns lite väl civilt tänkt. Jag förstår om de tunga vapnen blir svåra att ha vid sittplatserna, men ett ak-fäste borde väl gå att klämma in?

 

Kan hålla med om det. Sen borde det gå att styra beroende på situation. Kör man mellan två platser, säg två orter, via det vanliga vägnätet med låg hotbild så är det inga problem med att ha vapnen i racken i lastutrymmet. Är det en högre hotbild och man då kör saktare kan man ha vapnen i handen inne i bilen. I det fallet så hade man nog inte haft dem i ställ monterade inne i bilen heller.

Link to comment
Share on other sites

Jag låste lite på att man skulle ha vapnen i ställen i bagaget, men sen slog det mig att man faktiskt fortfarande kan hålla bössan i näven, precis som idag, om uppgiften kräver det. Ska man sedan genomföra transport till övningsområde eller liknande kan det ju faktiskt vara bekvämt att slippa sitta på bössan. Jag gör så här, jag håller klaffen tills jag själv fått chansen att testa fordonet i fråga så slipper vi onödiga funderingar.

Link to comment
Share on other sites

Jag gör så här, jag håller klaffen tills jag själv fått chansen att testa fordonet i fråga så slipper vi onödiga funderingar.

Gör inte det. Om folk enbart skulle skriva saker man faktiskt själv upplevt/testat skulle halva forumet och större delen av Internet bli öde. ;)

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Jag gör så här, jag håller klaffen tills jag själv fått chansen att testa fordonet i fråga så slipper vi onödiga funderingar.

Gör inte det. Om folk enbart skulle skriva saker man faktiskt själv upplevt/testat skulle halva forumet och större delen av Internet bli öde. ;)

 

/D

 

Och inget av värde skulle gå förlorat

Link to comment
Share on other sites

Tanken uppifrån är/var att radion ska sitta i lastutrymmet. Dvs för 146 endast med handmiken fram, med 180 kanske det går att förlänga DART också. Eller hur den funkar, har ingen erfarenhet av 180/dart.

Är man smart använder man förlängningskablarna för Ra180. De har en extra pol i kontaktdonen men fungerar däremed med både Ra145/146 och Ra180. Om man dessutom förbereder med 24V och fästram 42/48 kan man fordonsmontera Ra421/422, Ra145/146 (med kraftaggregat) och Ra480 (Ra180 med fordonsenhet).

 

Så gruppen måste alltså ta sig till lastutrymmet för att kunna skjuta tillbaka på ev. angripare? Känns lite väl civilt tänkt.

Här är nog det största problemet, dvs att få hemvärngubbarna att förstå att det är ett transportfordon för att slippa gå och inte ett stridsfordon. Undrar vilket hemvärnsförband som blir först med att lyfta av skjutdörrarna för att kunna ha "door gunner".

Link to comment
Share on other sites

Jag var inte helt seriös med den sista meningen. Däremot är jag övertygad om att vissa ganska omgående kommer kitta/öva/leka sönder sina fordon när de använder dem som någonting de inte är till för.

Link to comment
Share on other sites

Oki kan bidra med lite info om fordonen i fråga.

 

1. Det finns vapenfästen inne i fordonet för samtliga 8st soldater

2. Sidodörrarna har ett låsläge i öppet läge vilket medför att du kan köra med öppen dörr säkrad.

3. Samliga baksäten går att ta ur, vilket medför att man kan vända den främre raden så att soldaterna sitter mot varandra. Mycket trevligt ur ett utrymningsperspektiv.

4. Saken har någon form att elektronisk 4x4 som funkar så där.

5. Den har en 5-stegad automat

6. Backkamera

7. Går att få med fabriksmonterade hundburar

8. Sort lastutrymme, även bakom baksäterna.

9. Är på tok för hög och topptung, vilket medför att kurvtagning i över 50-60 innebär stor risk för vältning.

 

Ett helt reko fordon för bevakning och enklare förläggning som inte ställer större krav på terrängförmåga. Går att backa in mellan två träd om inte marken är allt för kuperad.

Link to comment
Share on other sites

http://img541.imageshack.us/i/nyatpbilen2.jpg

 

Ser ju rätt vettigt ut om man betänker det som en trupptransport, men det går ju inte direkt at jämföra med en 13 eller 20-bil

SNÄLLA säg att det inte är vapenställ på sidorna! Snacka om att vara pucktvåa vid eldöverfall...

Link to comment
Share on other sites

Så gruppen måste alltså ta sig till lastutrymmet för att kunna skjuta tillbaka på ev. angripare? Känns lite väl civilt tänkt.

Här är nog det största problemet, dvs att få hemvärngubbarna att förstå att det är ett transportfordon för att slippa gå och inte ett stridsfordon. Undrar vilket hemvärnsförband som blir först med att lyfta av skjutdörrarna för att kunna ha "door gunner".

 

Fast man kan väl råka ut för ett eldöverfall även under transport. Jag vill inte ha vapnet till hands i fordonet för att kunna strida uppsuttet, jag vill ha det till hands eftersom jag snabbt vill vara stridsberedd när jag lämnar fordonet.

Link to comment
Share on other sites

Fast man kan väl råka ut för ett eldöverfall även under transport. Jag vill inte ha vapnet till hands i fordonet för att kunna strida uppsuttet, jag vill ha det till hands eftersom jag snabbt vill vara stridsberedd när jag lämnar fordonet.

Precis det jag menade ovan, fast bättre formulerat :)

Link to comment
Share on other sites

Åker du skåpbil så är du nog ganska så pucktvåa oavsett du har ditt vapen. Stridsberedd när man lämnar fordonet? Hur långt bort har man sin FAP egentligen? Nu har jag ingen bok framför mig, men det är väl en bra bit över 150m?

 

edit:

Mig veterligen så behöver ingen införa en regel om att vapen ska vara faststpännade vid transport, för att regeln om att vapen ska vara lastsäkrade (som allt annat) är redan införd.

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

(...)

9. Är på tok för hög och topptung, vilket medför att kurvtagning i över 50-60 innebär stor risk för vältning.

 

Ett helt reko fordon för bevakning och enklare förläggning som inte ställer större krav på terrängförmåga. Går att backa in mellan två träd om inte marken är allt för kuperad.

Detta påpekade jag tidigare att MB Vito ser bättre ut i det avseendet. Men hur fordonen de facto tar en kurva är svårt att avgöra endast på utseendet, värt att nämna. Angående vapenfästen hade jag hellre sett ett radiorack eller fästen för stativlådor i skuffen, kanske finns en sådan utgåva också? Säger inte nej till ett schysst rack. Jag är sambandsnisse så ni får ursäkta. :Malaj:
Link to comment
Share on other sites

Åker du skåpbil så är du nog ganska så pucktvåa oavsett du har ditt vapen. Stridsberedd när man lämnar fordonet? Hur långt bort har man sin FAP egentligen? Nu har jag ingen bok framför mig, men det är väl en bra bit över 150m?

 

edit:

Mig veterligen så behöver ingen införa en regel om att vapen ska vara faststpännade vid transport, för att regeln om att vapen ska vara lastsäkrade (som allt annat) är redan införd.

 

Ok, vi förutsätter alltså att fi alltid är där vi tror att han är. Då är det klart att man kan lägga vapnen i bagaget och i lugn och ro plocka fram allt som behövs innan vi går de sista metrarna till stridsställningen.

 

Men vad händer då när fi bestämmer sig för att fördröja det förband som skall ta och säkra ett skyddsobjekt så att hans polare får jobba med sin saboterande verksamhet i fred. De som ev. överlever ett eldöverfall får det jobbigt om de måste ta sig in i lastutrymmet på en bil som ev. står i diket samtidigt som någon elak typ skjuter på dem.

Link to comment
Share on other sites

Oki kan bidra med lite info om fordonen i fråga.

 

1. Det finns vapenfästen inne i fordonet för samtliga 8st soldater

2. Sidodörrarna har ett låsläge i öppet läge vilket medför att du kan köra med öppen dörr säkrad.

3. Samliga baksäten går att ta ur, vilket medför att man kan vända den främre raden så att soldaterna sitter mot varandra. Mycket trevligt ur ett utrymningsperspektiv.

4. Saken har någon form att elektronisk 4x4 som funkar så där.

5. Den har en 5-stegad automat

6. Backkamera

7. Går att få med fabriksmonterade hundburar

8. Sort lastutrymme, även bakom baksäterna.

9. Är på tok för hög och topptung, vilket medför att kurvtagning i över 50-60 innebär stor risk för vältning.

 

Ett helt reko fordon för bevakning och enklare förläggning som inte ställer större krav på terrängförmåga. Går att backa in mellan två träd om inte marken är allt för kuperad.

 

Jag antar är fyrhjulsdriften är en av haldex typ. Har en på min bil fungerar utmärkt. Drar tunga lass med släp i rätt dåligt underlag ofta. Det går mycket bra.

Link to comment
Share on other sites

http://img541.images...nyatpbilen2.jpg

 

Ser ju rätt vettigt ut om man betänker det som en trupptransport, men det går ju inte direkt at jämföra med en 13 eller 20-bil

SNÄLLA säg att det inte är vapenställ på sidorna! Snacka om att vara pucktvåa vid eldöverfall...

 

Men snälla nu måste vi tänka till lite. När skiten träffar fläkten då kanske vi är en aning mer stridsberedda än att ha vapnet i skuffen. Jag tror inte heller att det har någon som helst betydelse vad du har i knät om man råkar ut för ett eldöverfall.. då är man pucktvåa i allafall. Men visst är det bra att ha vapnet i näven. Det lär vi oxå ha.

Jag ser detta fordon som ett helt ok för nuläget. Gött att kunna sitta hyfsat bekvämt kunna spänna fast vapen mm och åka med bälte på mm. Det är trots allt fred än så länge och när man ska åka 10mil så är det rätt skönt att slippa 20 bilen. Inga hörselskydd mm.

Edited by wolfie666
Link to comment
Share on other sites

Men vad händer då när fi bestämmer sig för att fördröja det förband som skall ta och säkra ett skyddsobjekt så att hans polare får jobba med sin saboterande verksamhet i fred. De som ev. överlever ett eldöverfall får det jobbigt om de måste ta sig in i lastutrymmet på en bil som ev. står i diket samtidigt som någon elak typ skjuter på dem.

 

Fördröjer gör man lämpligast med minor.... Fordons dito och då lär du behöva plåster mer än AK.

Oavsett är du pucktvåa vid eldöverfall och utskjuten innan du hinner säga hepp - det är hela poängen med eldöverfall, och ett obepansrat fordon hjälper ju verkligen upp oddsen. Om man nu känner sig nervös utan AK så får man väl ha den mellan benen, med axelstödet infällt för att undvika pansarjack.

/m

Link to comment
Share on other sites

Hur är terrängegenskaperna?

Om den är top tung i kurvor runt 50-60km/h, hur mycket lutning klarar den av annars vid körning på småvägar, traktorstigar osv?

Klarar den att ta sig runt ett nerfallet träd med ena sidan halvägs i diket?

Eller passera lite bombkrevadgropar?

 

Hur nära gränsen är dom på max last? Inte vad tillståndet säger utan vad faktiskt är möjligt?

Så dom inte kommer säcka efter ett tag då någon på hkv räknat med att en Hv soldat väger enligt bmi eller någon annan teoretisk standardskala?

 

Det är trevligt med nya transport fordon men detta påminner mer och mer om vackert väder transport...

 

INTE det vi har sett med gudrun, risiga vintervägar, översvämningar mm..

Och frågan är varför vi skall köpa utrustning som INTE klarar av det TOEM sätter som norm för Hv?

Link to comment
Share on other sites

Det är orealistiskt att tro att FM/HKV kommer köpa fordon till NSS/HV som är och har allt. Splitterskydd,vapenfästen,terränggående allt annat som kan ha räknats upp.

Vi kommer aldrig få det. Det fordon som vi förhoppningsvis får kommer inte att ha allt, långt ifrån det. Men ett fordon som fler av oss önskar kostar nog en aning mer än vad som man är beredd att betala. Galten mfl är helt ok men det ska ju vara försvararbart när man ska betala kalaset.

Link to comment
Share on other sites

Men vad händer då när fi bestämmer sig för att fördröja det förband som skall ta och säkra ett skyddsobjekt så att hans polare får jobba med sin saboterande verksamhet i fred. De som ev. överlever ett eldöverfall får det jobbigt om de måste ta sig in i lastutrymmet på en bil som ev. står i diket samtidigt som någon elak typ skjuter på dem.

 

Fördröjer gör man lämpligast med minor.... Fordons dito och då lär du behöva plåster mer än AK.

Oavsett är du pucktvåa vid eldöverfall och utskjuten innan du hinner säga hepp - det är hela poängen med eldöverfall, och ett obepansrat fordon hjälper ju verkligen upp oddsen. Om man nu känner sig nervös utan AK så får man väl ha den mellan benen, med axelstödet infällt för att undvika pansarjack.

/m

 

Alla kommer dö vid ett eldöverfall, så då kan vi ändå ha det så bekvämt som möjligt tills dess. Är det så jag skall tolka din ståndpunkt? För minorna kommer självklart att slå ut samtliga bilar i fordonskolonnen, eller?

 

Jag reagerade på att det fanns vapenfästen i lastutrymmet eftersom jag då inte hunnit reflektera över att det kanske fanns även i bilen. Finns möjligheten att fästa vapnet inne i passagerarutrymmet så kan jag tänka mig att bli nöjd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...