Jump to content

Staben och livet utanför campen


Recommended Posts

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ska föresten inte klaga på stabs eller underhållsfunktioner. Har hellre en motiverad och intelligent kock med mig på patrull än en skyttesoldat som är labil och inte borde vara där överhuvudtaget.

Det är människan och inte befattningen som gör soldaten.

*bugar och inser att han trots allt är rätt ödmjuk* :D

Han har sina stunder, men om han kommer in på en camp för ett snabbt depåstopp och inser att förrådet eller någon annan funktion som han behöver har sin personal utspridda på div. Baccisuppgifter så får han ompröva sin ödmjukhet. :D

Eller så tycker varje liten skytt att just hans ärende är PRIO 1, och att alla ska släppa precis allt dom har bara för att ge skytten service på momangen när just den skytten tittar in på läskiga campen......

Att det sedan finns 400 andra skyttar som tycker likadant om just sina ärenden gör ju inte saken enklare för dom t ex 20-30 pers i Rep- och/eller UH-plut. Men sedan så kanske 50-60% av dessa är upptagna med andra spännande uppgifter som t ex bemanna Maingate, deltaga på operationer och annat smått och gott så det blir inte många kvar att handlägga var skytts PRIO 1 ärenden..... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Ska föresten inte klaga på stabs eller underhållsfunktioner. Har hellre en motiverad och intelligent kock med mig på patrull än en skyttesoldat som är labil och inte borde vara där överhuvudtaget.

Det är människan och inte befattningen som gör soldaten.

*bugar och inser att han trots allt är rätt ödmjuk* :lol:

Han har sina stunder, men om han kommer in på en camp för ett snabbt depåstopp och inser att förrådet eller någon annan funktion som han behöver har sin personal utspridda på div. Baccisuppgifter så får han ompröva sin ödmjukhet. :lol:

Eller så tycker varje liten skytt att just hans ärende är PRIO 1, och att alla ska släppa precis allt dom har bara för att ge skytten service på momangen när just den skytten tittar in på läskiga campen......

Att det sedan finns 400 andra skyttar som tycker likadant om just sina ärenden gör ju inte saken enklare för dom t ex 20-30 pers i Rep- och/eller UH-plut. Men sedan så kanske 50-60% av dessa är upptagna med andra spännande uppgifter som t ex bemanna Maingate, deltaga på operationer och annat smått och gott så det blir inte många kvar att handlägga var skytts PRIO 1 ärenden..... :wub:

Märk väl att jag skrev div. baccisuppgifter. Såsom, förberedelse av kräftskiva, midsommarfirande, mässbesök mm. Inte uppgifter som har någon reell mening för bataljonen eller huvuduppgiften.

Link to comment
Share on other sites

Såg det, men vill i alla fall framföra att det kan vara stor brist på personal vid olika tillfällen, och av olika anledningar.

Men som det redan sagts så är det av stor vikt att man har samsyn på det som ska utföras, varför det ska utföras, hur det ska utföras och även varför INTE det ska utföras.

 

Jobrotation är ett suveränt verktyg för denna samsyn tycker jag! :wub:

Link to comment
Share on other sites

Såg det, men vill i alla fall framföra att det kan vara stor brist på personal vid olika tillfällen, och av olika anledningar.

Men som det redan sagts så är det av stor vikt att man har samsyn på det som ska utföras, varför det ska utföras, hur det ska utföras och även varför INTE det ska utföras.

 

Jobrotation är ett suveränt verktyg för denna samsyn tycker jag!  :lol:

Håller med dig angående jobrotation. Dock borde man inte släppa loss mig i köket eller liknande. :( Synd att matförgifta en hel bat. :wub:

Däremot rep, HF mm skulle jag kunna tänka mig under en kortare tid. Och det är kul att få med folk som vanligtvis inte rör sig ute på fältet på en socialpatroll.

Link to comment
Share on other sites

Jag känner mig en aningens skyldig till den diskussion som blev efter mitt inlägg. Jag säger inte att ALLA som inte är skytte är dåliga eller oförberedda. Det finns många bra på andra tjänster och det finns riktiga mongos inom skytte också. Men det blir faktiskt en risk att sätta folk i en tjänst som man känner sig osäker i. Även en skyttesoldat kan känns sig osäker i situationer, det är inte det det handlar om. Jag har sett folk som har stora svårigheter med att göra patron ur med sin ak5, eller sin pistol. Jag skiter i om folk tar illa upp över det när jag står i vakten och någon som har bristande kunskaper i vapentjänst står och pillar lite hur som helst med ak och skapar en större risk att någon blir skjuten. Det är det jag vill få fram. Det MÅSTE funka med vapentjänsten. Inget illa menat över lag, individen kan jag inte tala för, men faktum kvarstår att det har funnits folk på mina båda missioner som har haft otroliga brister i vapenkunskap. Och det har tyvärr varit folk som inte haft skytte som huvudtjänst.

Link to comment
Share on other sites

Då jag inte varit på någon annan KS-mission än KS07 kan jag inte uttala mig om de övriga 8 men jag har en fundering om varför diverse bjäbb om "vi och dom" uppstår. Rätta mig gärna, ni som har varit på missioner med låga nummer, men det verkar som om när läget lugnat ner sig och folk får tid över till att tänka på annat så börjar man hänga upp sig på småsaker. Det verkar som vi har ett behov att hela tiden ha något "jätteviktigt" för oss. Oavsett läge är det alltid något som är viktigast. Man blir lite onyanserad. Det är då man hänger upp sig på att folk som kommer in efter ett 12-timmars sök i ett dynghål har smutsiga kängor eller att man inte kan byta örngott kl 5 en söndagmorgon.

 

I grunden handlar det om att ha förståelse för andra och deras uppfattning av hur saker och ting förhåller sig. Växeltjänstgöring är ett lysande sätt att se hur det går till hos andra. Jag menar hur ska vi få kosovalbaner och serber att fungera tillsammans om vi inte kan ha en god sammanhållning inom vår egen bataljon???

 

Och nu något annat:

Det klagas på "camp-råttor". Förklara för mig hur någon som tillbringar mer halva missionen (24/7, varannan vecka) med 30 minuters bärgningsberedskap inte råkar få tillbringa en del tid på campen... Det är ju så att vissa löser sin tjänst bäst inne på campen (laga mat, hantera postpaket, beställa resor osv) och andra löser sin tjänst bäst utanför (patrullera, sök, EOD, und-inhämtning, VCP osv). Inte så konstigt? Dessutom har väl de flesta sökt till den befattning de har. Då ska man väl inte ägna energi åt att reta sig på dem som verkar ha lite trevligare befattningar. Gläd er i stället med dem, eller sök en sådan befattning nästa gång ;) .

 

Hallå, kan vi få lite service här?

Det går inte att köra med 100% öppet på alla servicefunktioner hela tiden. Speciellt inte då läget på bataljonen är så som det är under 99% av tiden (ganska lungt). Då kör man slut på personalen utan att ha vunnit särskilt mycket och man har inget att kasta in om det skulle skorpa till sig. Situationsanpassning kallas det. (floskel, ja jag vet...)

 

För alla servicefunktioner finns det en jour, så oavsett när på dygnet behovet uppstår så kan man få hjälp. Det är bara att knalla ner till PL-signal eller Ops-room, då signal har stängt. Sen det bara upp till den med behovet att bedömma om det är värt att väcka reservdelsmannen för en glödlampa till sin blinkers kl 04:30 (inte troligt) eller om man ska skicka en repgrupp till C2 när COs stri-pbv kvaddat sin konväxel (mer troligt). Vissa saker kan inte vänta, andra kan. Jag kan naturligtvis inte svara för alla som har en motorola på campen. Jag är helt övertygad att det har funnits folk med stora servicebehov som blivit dåligt bemötta. Ibland glömmer folk att de har en servicebefattning, visst är det så. Och visst kan det vara så att man bara kan byta sitt örngott kl 5 söndag morgon (men det kan inte vara ofta)

 

Som det verkar på de inlägg som kommit från 09:orna har det nog inte varit så värst mycket tid över att tjafsa om smutsiga kängor på sistonde. När en sådan här situation uppstår som under senaste veckan tror jag inte det är svårt att få hela bataljonen att snäppa upp sig och fungera som den enhet den är.

 

Tänkte klaga på alla som gnäller att de har den jobbigaste tjänsten medan alla andra lökar och baccisar men jag märkte att jag hade visst gnällt lite själv. ;)

 

Skämt åsido, jag tar ganska illa vid mig, när andemeningen i ett antal inlägg, som jag tolkar det, är att beskylla mig, någon av mina underställda, sidoplutoner, föregångare eller efterträdare på HQ/Log för att vara lata och göra ett dåligt jobb. (Jag generaliserar lite)

 

Tilläggas ska att jag till allra största del endast hade goda erfarenheter från de jag träffade/jobbade med/samverkade med/umgicks med på KS07!

 

:baskerPa: S-Tank C Rep KS07

Edited by S-TANK
Link to comment
Share on other sites

Mycket är redan sagt, jag dunkar in en klycha istället

 

"Theres only two kind of warrios, infantry and the one who support them"

Tom Clancy

 

"Nu tycker jag vi tar i hand och sjunger we shall owercome"

 

Birgit Friggebod

Link to comment
Share on other sites

Ang. det här med vådaskott vid patron ur.

 

Under KS03 sköt en löjtnant från en skyttepluton sig i benet när han genomförde vapenvård. En kspskytt lyckades även skjuta inte mindre än 4 vådaskott på raken när han fipplade med sin Kulspruta 90 vid en patron ur. Detta är bara två exempel av flera möjliga. Även personal tillhörande VL/PL gjorde fel ibland och sköt vådaskott vid patron ur.

 

Statistik och frekvens beroende på befattning och kompanitillhörighet är ointressant, alla kan göra misstag. Vapenträning är viktigt, för alla som bär vapen. Och det är genom träning vi ser till att misstagen minskar i frekvens.

 

Jag kommer ihåg när alla gnällde på MP01s utbildning när vi första veckan övade ladda/patron ur i 3-4 timmar. Det var jävligt tråkigt, ingen tvekan om saken. Men å andra sidan har vi inte (såvitt jag vet) haft ett enda vådaskott under hela utbildningen (samt fortsättningsutbildning och repetitionsövningar).

 

Visa, instruera, öva, ÖVA, ÖVA!

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

För en som tillhört både PL och SL och faktiskt hunnit se båda sidorna, finns det inget riktig försvar till nån sida.

 

Tillhörandes PL - så vart allting helt okej i 1-2månader sen börja de flesta få rutin på sina saker och bli varma i kläderna.. då började folket titta sig omkring för att titta vad andra plutoner och kompanier hade för sig... och det var då avundsjukan och gnället kom.. varför får dom ditt och datt och inte vi, vi vill oxå göra sånt bla bla. 98% av allt detta komm från skyttekompanierna, som hade tröttnat på att stå i sina OP´n och VCP´er och titta på bilar.

 

Tillhörandes SL - PL har t.ex sina"tider" (endast) vilket är JÄVLIGT irriterande ibland, för ofta när man behöver saker/hjälp som mest då var det stängt och man bads återkomma vid öppertider (som ibland var på opassande tid) . Det upplevdes som att det var deras behov som gällde och ingen annans.

Jag kom och bad om tid till t.ex, så vart det "nej du får fan vänta tills vi då eller då", så bad jag min polare som "kände folket på rep lite mer" och då fick han tid dagen efter. Sånt skapa bara missförtroende direkt och man vart ganska less för att försöka be om nått och beroende på deras humör få ett ja eller nej.

 

Som vakt/eskort (vakt o våda) så fick även vi en jevla massa skit. Vi fick se kosovo och köra jättemycket, ..det stack i ögonen på folk, oj vad de var avundsjuka på det.. de ville oxå få köra eskorter och "glida" omkring. Men i vakten ville de inte stå, och OFTA när nån skyttepluton skulle ta vakten ett tag vart det "men va fan detta är vakt/eskort plutons jobb" ...som om vi inte stod i vakten 24/7 3v i sträck varje månad.

När sen maskinpluton körde utanförcampen utan att ha gjort magasin i och vi bad dem att fixa det, för att det är BatOrder på det så snäs det tillbaka, vid ett antal fler tillfällen anmälde vi det uppåt och helt plötsligt vägrar plutonen hälsa på oss varje gång de kör in o ut genom gaten !?! ...jaha ?

Vi tyckte inte heller om "andras" (läs VL) sätt att hantera sina vapen som oftast bestod av P88. Statistiken talade sitt tydliga språk där.

 

 

De som bruka få mest skit är väll annars MP-plutonen, då de gör en hel del som sticker i ögonen på folk. Jag lämnar dock den biten för det är för långa historier utan att jag vet alla detaljer.

 

Vart jag vill komma är att som var fan du än kommer inom firman (ta HV som ett klockrent ex.) så är det attityden som rider omkring hos många och skapar osämja. Det finns alltid nått att klaga på, ofta mellan kompanier men även mellan plutoner. PL är ofta dom som hamnar i kläm av då kanske förklarliga anledningar.

Så här kommer det att vara jämt tror jag... ibland har det lite charm över det hela, men egentligen är 99% av allt gnällande bara onödigt, sen spelar det ingen roll från vilken sida det kommer ifrån.

 

Som min batch. sa till oss under genomgången innan vi roterade ner november 2001 - "Livet är orättvist"

 

/Huvudskyddsombud PapaLima/PlutonSkyddsombud SierraLima KS05

Link to comment
Share on other sites

Statistik och frekvens beroende på befattning och kompanitillhörighet är ointressant, alla kan göra misstag.

 

 

Vapenträning är viktigt, för alla som bär vapen. Och det är genom träning vi ser till att misstagen minskar i frekvens.

jag vill peka på en del saker i ditt inläg som är intressanta.

 

i första stycket håller jag med dig till viss del men statistiken är intressant!

i förhållande till andra stycket så brukar det utkristallisera sig vissa befattningar/personalkategorier. och därigenom så kan man kanske se att på bataljonen bör man se till att inga kategorier förbises i vapenövningar.

 

en kategori som ofta är överrepresenterad i vådaskottsstatistiken är bärare av pistol, och ofta då de som "bär" pistol och inte de som är "beväpnade" med pistol.....

 

vådaskott förekommer i alla led och det är absolut inget att skoja om, tvärtom!

Link to comment
Share on other sites

Under KS08 infördes så kallad walking-out vilket innebar att man fick lämna campen, klädd i uniform men utan vapen eller radio för att t.ex gå och ta en fika. Jag låg på SL och vi tyckte beslutet var märkligt då vi kunde genomför ett skarp sök med mycket heta känslor inblandade och där kommer VL/PL traskandes på utflykt... Måste ha gett lokalbefolkningen jävligt konstiga signaler. Sedan huruvida själva policyn var rätt eller fel, jag vet inte. Som läget var nere i Kosovo just då så kanske det var bra med "normalisering". Nu i efterhand, efter senaste veckans händelser kan bara jag konstatera att jag inte hade velat vara på VL/PL och obeväpnad och utan sambandsmedel till fots på utflykt i Pristina när det hettade till... När vi påpekade detta för ledningen att situationen snabbt kunde ändras betraktades vi som övernervösa krigshetsare...

 

:unsure:

 

Går ingenstans utan min AK...

Edited by Attila
Link to comment
Share on other sites

i första stycket håller jag med dig till viss del men statistiken är intressant!

Jag håller med, statistiken är (egentligen) jätteviktig för den visar vilka som behöver mer träning. Det jag menade med att statistiken är oviktig är snarare att mängden vådaskott inte ska få avgöra vilka som är "bättre soldater".

 

 

Fotnot: Jag har börjat fundera på hur många patron ur som man egentligen genomförde i Kosovo. Ett snitt kanske var 20 per dag (helt taget ur luften). På 6 månader och 3 veckor borde det ha blivit rätt många gånger...

Link to comment
Share on other sites

Under KS08 infördes så kallad walking-out vilket innebar att man fick lämna campen, klädd i uniform men utan vapen eller radio för att t.ex gå och ta en fika. Jag låg på SL och vi tyckte beslutet var märkligt då vi kunde genomför ett skarp sök med mycket heta känslor inblandade och där kommer VL/PL traskandes på utflykt... Måste ha gett lokalbefolkningen jävligt konstiga signaler. Sedan huruvida själva policyn var rätt eller fel, jag vet inte. Som läget var nere i Kosovo just då så kanske det var bra med "normalisering". Nu i efterhand, efter senaste veckans händelser kan bara jag konstatera att jag inte hade velat vara på VL/PL och obeväpnad och utan sambandsmedel till fots på utflykt i Pristina när det hettade till... När vi påpekade detta för ledningen att situationen snabbt kunde ändras betraktades vi som övernervösa krigshetsare...

 

:)

 

Går ingenstans utan min AK...

det här verkar vara ett problem på alla missioner där det inte råder fullt krig.

 

det är inte alltid befogat att framrycka som om man ligger under beskjutning och hela tiden letar efter mål att skjuta på. det finns dock ett steg mellan det och att bete sig som om man vore hemma, och det är att ha med sig så mycket utrustning att man klarar sig tillbaka till campen eller vagnen.

lite vatten, sitt vapen, skyddsväst, hjälmen i en daypack kanske.

 

på ia01 löste våran pluton stridsutrustningsbiten genom att i normalfallet bara bära med oss 90 skott till ak och därigenom inte behövde ha 304kuken på oss hela tiden.

 

om man sedan undviker att ha vapnet i gående färdigställning så har jag inte märkt att civilbefolkningen har uppfattat mig som hotfull, ibland kommer frågan om utrustningen upp vid fikastunder på socials men då förklarar man bara att i våran arme så måste man bära med sig sitt vapen och sin skyddsutrustning och då den militära närvaron ofta varit hög i de områden jag gjort mission i så är det inga konstigheter. förståelsen för militär hierarki är hög och de flesta vet att det enklaste i en arme är att göra som man blir tillsagd, en fras som alltid funkar vid allt från blockader och sök till utrustningsfrågor:

i have my orders and i intend to follow them....

så har man gjort sin ståndpunkt klar i allt från att släpa på ett gevär till att "man minsan får vända och åka hem igen"

 

enda gången jag kan komma på då min utrustning klart har varit ett problem var i en liten håla i bosnien där ett barn började störttjura då det såg militärer hemma vid sitt hus, och det tror jag inte hade gått att göra något åt. problemlösaren var självklart godis och pajasminer en stund efter att pappan anlänt....

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Jag blir förvånad när jag hör att walking out innebär att man kan sticka runt på en promenad i stan utan vare sig samband eller vapen. Dessutom i Pristina av alla ställen där det hela tiden är något i görningen.

 

När jag var nere under KS06 så var vi de som fick lära oss Pristina av britterna direkt för att kunna förmedla hem råd , tips, kunskaper från dem och förbereda KS07 på övertagandet.

I mitt tycke hade de en lite väl hög profil, detta berodde (uppfattade jag det som) på att de "övade" för Nordirland i Pristina. Dvs la till lite mer hotbild än vad som egentligen rådde, pga att de efteråt skulle rotera till Nordirland.

Detta syntes bla på att de knatade runt sista månaderna med full stridspackning trots att dresscoden inte alls förespråkade det, höll stora avstånd pga risk för Hgr (något vi inte kunde för vi inte har radio på varje man som de har) och att soldaterna uttryckligen sa att de övade för Nordirland.

 

Hur som helst ansåg vissa brittiska Sgt att var man ute på en fotpatrull i Pristina och tog en fika skulle man lämna minst 1 man som post utanför. Lite overkill tyckte jag, att ha sin ak5:a beredd vid foten under bordet var gott nog om man placerade sig så man hade bra vy över serveringen/gatan ansåg jag.

 

Under KS06 kunde man be om walking out i de byar SWEBAT hade AOR, dvs bla Ajvalia. Då gällde följande.

1. Kompanichefs tillåtelse

2. Radiosamband med Motorola alt. Ra180.

3. Personligt vapen. + (gällande dresscode)

4. Anmäld in-ut tid i Kompani-signalC alt. i undantag i vakten.

5. OM inget särskilt ökat hot förelåg

 

Och det var för att få gå ner till frisören eller ner till Pizzerian i Ajvalia, ett par hundra meter från Camp Victoria och campvakten som kunde vara där på under 1 minut.

Att knata runt obeväpnad utan samband var det knappast tal om. Särskilt inte om vissa sökoperationer eller dyl just pågått i området.

Så där ser man vilka enorma skillnader det kan vara mellan missionerna. Fastän troligen hotbilden var någorlunda densamma.

 

Visst tycker jag att man skall kunna få besöka området man jobbar i lite mer informellt och kunna kolla in det civila livet mer än att bara genomföra patruller, men för den skull skall man ju inte sakna samband och vapen. Det är ju trots allt ett ställe där poliser mördas pga de just är poliser och tex att kasta handgranat på någon man är osams med förekommer.

Vem vet om någon lackar ur på två obeväpnade KFOR-soldater på ett fik med våld för att tex någons barn omkommit i trafikolycka med KFOR, familjen just har blivit utvisad från Sverige, brorsans kåk har genomsökts av mindre trevliga MSU dagen innan, osv.

 

Better safe than sorry.

Link to comment
Share on other sites

Fotnot: Jag har börjat fundera på hur många patron ur som man egentligen genomförde i Kosovo. Ett snitt kanske var 20 per dag (helt taget ur luften).

Ett snitt på 20 ggr/dag??? :blink:

Ja?! Det är som sagt taget ut luften men ja... eh... kanske lite högt men inte helt orimligt tror jag.

 

En normal dag satt man väl på ett par op, gick och åkte ett par patruller samt andra mindre ärenden in och ut från OP7 (Troophouse Laplje Selo). Varenda gång man kom in gjorde man patron ur. Lägg dessutom till något stopp på OP6 (Caglavica) under nattpatrullen och PX-runda eller mathämtning på CV. Det blir rätt många patron ur det...

Link to comment
Share on other sites

En fråga.

 

På BA01/03 gick vi hela tiden med "magasin i" på våra ak.

Automatkanon/hmg/rökkastare laddades när vi lämnade campen.

 

Hur var det på de första KS? Har det hela tiden varit "patron ur" som gällt när man kommit in till camp motsv?

 

I Libanon vill jag minnas att vi gjorde "patron ur" innan vi gick in på campen i Naqoura men aldrig ute i AO på någon bataljonscamp.

 

The Swede :2guns:

Link to comment
Share on other sites

Hur var det på de första KS? Har det hela tiden varit "patron ur" som gällt när man kommit in till camp motsv?

KS03 (som jag antar man kan räkna som en av de första):

 

Ak/pistol: Magasin i utanför allt med murar/hescos motsv. Patron ur innanför. Detta gällde alla troophouse och camper.

Hmg: Lägga bandet på plats. Ta ur när man rullade in.

Akan: Magasinen i hållaren på golvet.

Rökkastare: I en låda någonstans i vagnen.

 

(självklart kan jag inte tala för alla men detta var beteendet på SL)

 

EDIT: stavning

Edited by danno
Link to comment
Share on other sites

Rökkastare: I en låda någonstans i vagnen.

Menar du med rökkastar de som är på utsidan vagnen? :2guns:

 

Låter ju som underbar idé att inte ha dem laddade, men med granater med sig. Så lustiga situationer som kan uppstå när man måste be dem som skjuter på en avbryta sin verksamhet ett par minuter för att man ska ut och stoppa i rökgranater. :}

 

Skit i alltihop och lämna dem hemma istället?

Link to comment
Share on other sites

På KS01 gjorde vi "magasin i" i både ak5 och akan när vi lämnade campen. Dessa gjordes sedan patron ur på när man kom hem igen. På OP gjorde vi nog aldrig patron ur, vad jag kommer ihåg. Rökkastarna laddade vi till att börja med när vi rullade ut från campen, men det har jag också för mig att vi slutade med längre fram. Det var inte riktigt så hett i vårt AOR som man hade fått för sig innan rotationen ner...

Link to comment
Share on other sites

Guest Andrew
Rökkastare: I en låda någonstans i vagnen.

Menar du med rökkastar de som är på utsidan vagnen? :winner:

 

Låter ju som underbar idé att inte ha dem laddade, men med granater med sig. Så lustiga situationer som kan uppstå när man måste be dem som skjuter på en avbryta sin verksamhet ett par minuter för att man ska ut och stoppa i rökgranater. :banana

 

Skit i alltihop och lämna dem hemma istället?

Instämmer !!

typiskt cirkus FM ..... samma sak med Sisun och plåtskydden till prismorna .... ut ur vagnen för att lucka igen :worthy: Tur att det är åtgärdat numera ?

Link to comment
Share on other sites

samma sak med Sisun och plåtskydden till prismorna .... ut ur vagnen för att lucka igen  :worthy:  Tur att det är åtgärdat numera ?

Jupp, nu kan man sitta inne i vagnen och stänga ögonlocken.

Tror det kan bli lite tight med backspeglarna i vissa lägen men jag är inte säker.

 

The Swede :winner:

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Anledningen till att man inte har rökgranaterna i på SISUn är ju att det är elektrisk tändning och FM litar ju inte en sekund på det som inte är mekansik, förutom då under upphandlingen av Sprintern.

Alltså skulle det teoretsikt kunna hända att en rökgranat avfyrats av misstag/störning/krypspänning, osv.

Och eftersom vi har så fina granter av Fosfor som är lite ohälsosamma både för civila och för uppluckad trupp så är det lite vanskligt att rulla runt med dem istoppade. Och man kan ju knappast använda dem i en folksamling eller tätbefolkad stad/by utan enbart i folktom miljö. Typiskt det scenariot som är mest troligt. Det skulle se mycket illa ut i livefeedback på CNN/BBC om "stackars" demonstranter sprang runt brännskadade av fosfor i ansiktet när FN-trupp dragit sig ur för att rädda sitt eget skinn.

 

Att man sedan är tvärtvåa om det skulle hända nåt är ju inte så viktigt, eftersom vi lever i den bästa av världar. Jag antar att FM:s svar skulle vara "den uppfyller kravspecen, ni får väl skicka ut någon att stänga luckorna för fönstren och stoppa i granaten enl SÄKI."

Link to comment
Share on other sites

Det lustiga med patron ur är att i Makedonien, som ju ändå måste räknas som en av de mer lugna missionerna jämfört med exempelvis Bosnien eller Kosovo, så hade vi vaktladdat hela tiden. På såväl OP som kompanicamp, åtminstone under MA09. Fanns inte ens nåt rör att göra patron ur i vid kompanicampsinfarten.

 

Vid OP N37 fanns ett rör som mig veterligen bara användes en gång och då av en kille som satte en bula rätt ned i röret... :winner:

Edited by Attila
Link to comment
Share on other sites

Liten anekdot om hur man inte ska göra med rökkastarna:

 

Under BA04 vände man helt enkelt rökgranaterna upp och ner i rökkastarna i stället för att plocka ur dem och lägga dem i avsedd låda. Man upphörde med detta förfarande efter att undertecknad av en slump upptäckte att de fjädrande kulor i kastarens botten som håller kvar drivladdningen så småningom gnager hål på granatens skal...

 

Nu hade vi sån tur att vi stod på VL när upptäckten gjordes så det var bara att tillkalla EOD som med bombdräkt och en hink vatten galant löste problemet.

 

Man kan få mardrömmar för mindre. Fosfor är inte trevligt...

Link to comment
Share on other sites

Under BA04 vände man helt enkelt rökgranaterna upp och ner i rökkastarna i stället för att plocka ur dem och lägga dem i avsedd låda. Man upphörde med detta förfarande efter att undertecknad av en slump upptäckte att de fjädrande kulor i kastarens botten som håller kvar drivladdningen så småningom gnager hål på granatens skal...

Synd att det inte spreds vidare sen då, för det var så där vi gjorde i Kosovo med våra rökkastare... Men vi laddade ju inte rökkastarna hela missionen utan bara i början, så det hann väl inte bli så "farligt" kanske....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...