Jump to content

Staben och livet utanför campen

Recommended Posts

Denna tråd är en avdelad tråd från den mycket större "Oroligheter i Kosovo".

Då den tråden i många inlägg kom att handla om stabens roll och arbete.

I syfte att hålla huvudtråden ren har ett antal inlägg avdelats till denna tråd.

Därför kan vissa inlägg saknas och ibland verka felplacerade/ofullständiga då de ev. bitvis handlar om något som fortfarande finns kvar i huvudtråden.

/Henke

Lyssnade på intervjun med S2 personalen. Staben fyller upp sina AK5 magasin efter 3 månader (!!!). Vilket innebär att den farligaste tjänsten du kan ha just nu är förmodligen posten vid main gate. Det lär avlossas ett antal vådaskott nu när Nina Larsson och kollegor skall ut och fota hotspotten!

Edited by henke

• Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lyssnade på intervjun med S2 personalen. Staben fyller upp sina AK5 magasin efter 3 månader (!!!). Vilket innebär att den farligaste tjänsten du kan ha just nu är förmodligen posten vid main gate.  Det lär avlossas ett antal vådaskott nu när Nina Larsson och kollegor skall ut och fota hotspotten!

Haha, den gaten vill inte jag sitta i. :tveka:

Varför blir det så att folk som bor på samma camp lever i två helt skilda världar? Det är ett bevis på att det inte fungerar. Visst att inte alla är skyttesoldater, men det är ändå absurt att ”dom fyller på sina magasin efter tre månader” Det är vi sådana tillfällen man märker att svenskar inte är yrkessoldater. Det ni skriver om att det kommer att ageras med större osäkerhet i gaten eller om det blir någon annanstans än vad det behöver vara, tycker jag är direkt oprofessionellt. Man är väl i Kosovo som soldat först och sen som sin befattning?

Man måste väl kunna lösa sådana uppgifter?? Har jag fel??

jo jag skulle helst se en bataljon där alla hade befattningar som rifleman/cook eller rifleman/excavatorsqdldr.

om alla på bataljonen hade klart för sig att skyttelöser upg och resten i stort sett bara är där för att skytte skall kunna lösa sina upg på bästa sätt så tror jag att missionerna skulle bli bättre och gnället från alla håll bli mindre, men det är nog en utopi.

hur många ggr har inte uttalanden som utan HF stannar kosovo osv retat gallfeber på trötta soldater??

under en blockad av hawk i cagla under ks01 dök en förstärkningstyrka ur trosskomp upp och det var på håret att det inte spårade då folk fick för sig att de i stort sett skulle dö där och började förbereda sig på att öppna eld, vilket i det läget var helt obefogat. lite förberedande utb på skyttetjänst medför även en viss attitydsförändring "det här fixar vi grabbar"

Dom lever i en helt annan värld uppe på VL...

Under Ks01 när det var som stökigast i Gracanica så dök det upp personal från staben som skulle in och "titta" dom körde en GW och när vi påtalade dom att skyddsväst och hjälm kan vara bra att ha med sig så såg dom ut som frågetecken. Dom fick så klart inte köra in i Gracanica men dom förstod inte varför...Jag glömde säga att 50m från vcp1 så stod 2 plutoner fullt kravallutrustade och väntade på att åka in i Gracanica......... men dom trodde väl att det var övning..vad vet jag

Finns tyvärr en del som lever i sin egna lilla halvcivila värld inne på mup-huset.

När vi roterade när på KS05 fick vi först bo där och ha QRF.

Under andra eller tredje kvällen fick vi tre utryckningar. Efter vi kom hem från första fick vi en utskällning av en stabsofficer för att vi hade "extremt dålig kängputs".... Han hade gått ut från Moose för att röka och stog i dörren. Vi kom tillbaka i full stridsutr efter att ha gått i skyttelinje när vi finkammat ett par leråkrar....

Dagen efter fick vi också skit från lite alla möjliga håll av staben för att "sprungit runt i trappen hela natten". Visst hade vi gjordt det, tre QRF-utryckningar och bo längst upp i huset....

Finns ju massor av roliga exempel. Men man måste ju påpeka att ALLA på staben inte är "halvcivilister", finns ju en del pärlor också.

Under den första tiden under ks01 så hade vi lite problem med att tvätta våra kläder , vilket resulterade i att efter 2 månader så var inte uniformen så ren. Vi fick oxå ett par utskällningar från diverse camp råttor om att vi inte såg ut som soldater... Jag förstår ju varför det alltid kommer att vara stora motsättningar mellan skytte och övriga.... Vi sliter röven av oss och när vi mot våran vilja måste upp till huvudcampen så får man skit för hur man ser ut.......... Om alla var mer insatta i varandras uppgifter så hade nog motsättningarna inte varit så stora..... det gäller båda hållen..........

Om alla var mer insatta i varandras uppgifter så hade nog motsättningarna inte varit så stora..... det gäller båda hållen..........

Absolut!

det behövs stödfunktioner men utan att alla ser sin roll i spektaklet så blir det lite sådär med "vikänslan" som är ganska viktig när alla börjar bli trötta.

Lyssnade på intervjun med S2 personalen. Staben fyller upp sina AK5 magasin efter 3 månader (!!!). Vilket innebär att den farligaste tjänsten du kan ha just nu är förmodligen posten vid main gate.  Det lär avlossas ett antal vådaskott nu när Nina Larsson och kollegor skall ut och fota hotspotten!

Nina Larsson känner jag, och hon är rätt tuff.

Hon valde mellan OHS och PHS, eftersom hon kom in på båda. Så där tror jag inte man behöver vara orolig.

Hon valde mellan OHS och PHS, eftersom hon kom in på båda. Så där tror jag inte man behöver vara orolig.

jag kan iofs inte se det som ett entydigt tecken på att man är en bra soldat eller så....

har sett alltför många skräckexempel på båda skolorna

Att inte fylla sina magasin är väl knappast tufft....

Att alltid vara beredd, en rätt bra livsregel om man tänker sig ett arbetsliv inom de yrken som erbjuds efter OHS eller PHS.

Jag blir förbannad när jag läser vad ni skriver. Visserligen e jag inte på staben men det som har hänt här ner under tre dagar är att ALLT och ALLA har fungerat precis som alla förväntar sig.

e d bra eller dåligt? ;)

Att inte fylla sina magasin är väl knappast tufft....

Att alltid vara beredd, en rätt bra livsregel om man tänker sig ett arbetsliv inom de yrken som erbjuds efter OHS eller PHS.

Varför skulle stabspersonal i icke stridande befattningar sitta beväpnade till tänderna när det är lungt i området?

Nu har det hettat till och även personal i icke stridande befattningar anpassar sig därefter.

Så vaddå?

Det är snarare förmågan till situationsanpassning som visar på profesionalitet, än att alltid oavsett läget, gå runt och förbereda sig på totalt krig.

Att "vara beredd" och att bära sig åt som om det västa alltid ligger precis runt hörnet är inte samma sak.

Du var ju med på BA10, när vår Bataljonchef tillslut blev tagen i örat av brigaden, för att vi ständigt åkte runt med väst och hjälm påtagen, trots att brigadens gällande beredskapsgrader tydligt sade att dessa enbart skulle medföras. Locals undrade ju vad tusan som hade hänt när svenskarna plötsligt dök upp och såg ut som om det var tidigt 90-tal igen.

Sedan kan jag hålla med om att samtlig personal på HQ/Log inte alltid har den bästa koll på vad som händer utanför grindarna, men det är ju inte heller deras uppgift!

Larsson verkade ha god koll på läget, talade om förbandet som en helhet och lyfte dessutom fram underbemanningen som ett stort problem, vilket var skitbra gjort!

I vilket fall som helst tycker jag det är otroligt lågt att kalla en person ni inte vet något om för inkompetent, enbart för att denne i en mycket kort (och förmodligen redigerad) intervju sagt att hon anpassat sig efter den förhöjda hotbilden.

Hur hade det lålit om Larsson eller någon annan på staben sagt något i stil med "Nä... vi har inte nån amm till våra vapen. Det är ju ingen som kommer göra oss något ont här inne på campen!". Ni hade gnällt precis lika mycket då, men nu är det ju inte det som hänt.

Ni vet ju inte ens vad hon menade med "fyllde alla magasinen till Ak5:an". Var det så att hon tidigare bara hade 20 ptr i vaje mag, eller bara hade ett eller två mag fyllda? Eller har hon tömt magasinen, kollat över patronerna och sedan fyllt upp allt igen? Eller så är det så att Larson i vanliga fall har pistol som beväpning och inte använder sin Ak, vilket ju är väldigt troligt med tanke på att hon är yrkesofficer och löjtnant. Men detta vet ni ju inte ett skvatt om!

Det här liknar mest de där fjantiga debatterna som uppstår varje gång nån sett en högre chef på tunnelbanan med fel färg på handskarna.

Kontentan är alltid att folk som inte är skyttesoldater aldrig någonsin vet ett jota om militär verksahtet överhuvudtaget.

Vilket naturligtvis är rent dravel!

Vässa er för tusan!

Varför skulle stabspersonal i icke stridande befattningar sitta beväpnade till tänderna när det är lungt i området?

Sedan kan jag hålla med om att samtlig personal på HQ/Log inte alltid har den bästa koll på vad som händer utanför grindarna, men det är ju inte heller deras uppgift!

Vässa er för tusan!

nu vässar jag pennan!

jag kan ju med facit av den senaste veckan komma på ett antal skäl till att alla bör ha både en mental och fysisk beredskap när man befinner sig i ett missionsområde, det handlar inte om att alltid ha väst o hjälm på sig utan snabbt gripbart! om du är ute o baccisar kan du ju lika gärna köra in i något lokalt bråk med säg ett tjugotal personer, är du då på bästa civila sätt utrustad med m90 och hela kittet nerpackat i en väska undanskuffad någonstans så kan du ge dig faan på att något går åt helvete.

och så vill jag passa på att knyta an till ett tidigare av mina inlägg ang vissa stödfunktioner!

nej de är inte skytte med dess upg MEN det betyder ju inte att man på ett nästan autistiskt sätt kan avskärma sig från det som kan kallas kärnverksamhet! som tex säkerhetsarbete sök osv.

klockrent exempel från ks04 misstänkt lastbil i vcp3 skall lastas av med hjullastare från bataljonen samma morgon som ett sk hett sök skall göras i gracca, berörda enheter har höjd beredskap och qrf är marchfärdiga eller redan utgrupperade. hjullastaren är försvunnen! varför jo han hittar ju till vcp3 så han behöver ingen radio eller så, o inte är det krig heller....

sådana exempel sätter spår hos andra som kan få för sig att tex stödfunktioner har en helt annan syn på problematik och framförhållning....

och uttalandet om att Hq/log inte behöver veta vad som händer utanför gaten är ju lite märkligt eftersom det är just hq/log som skall svara för orienteringar, operationssammordning, und tjänst och stöd till enheter på och utanför campen....

ang ba10.. om du skall genomföra en fotpatrull under 6h och skall medföra skyddsväst hur fraktar du den då?

nu kom det ju order om att inte bära den under ba 10 som tur var, samma batch som du hänvisar till sänkte iofs beredskapen efter att de amerikanska ambassaderna i afrika utsatts för attentat. då var det order på att allt skulle bäras inkl stridspackning men då kom ju staben på att det inte går att jobba i skyddsväst och hjälm...... dvs om man inte är skyttesoldat......

Edited by GC1

GC1 som har mycket bra koll har ju redan svarat på det mesta.

Men jag väljer att flika in med att jag tror inte att locals anser det vara särskilt upptaggat eller börjar undrar vad som hänt när nyktra, hela och rena soldater bär med sig den utrustning som man kan förvänta sig att en soldat använder i sitt yrke.

Jag har aldrig påstått att ALL icke stridande personal har för sin uppgift adekvata kunskaper om läget. Jag har också sett en del skrämmande exempel på hur vissa kan bära sig åt. Men frågan är om det inte i första hand handlar om felrekrytering och kass utbildning.

Vad jag påstår är att ALLA inte behöver veta allt lika bra som skytte och att ALLA i sin dagliga tjänst inte behöver ha samma beredskap som hos skytte.

Lika väl som jag sett stabspersonal som burit sig dumt och obetänksamt åt, så har jag sett personal på skytte som brurit sig lika korkat åt, åt andra hållet. Det finns väldigt gott om skyttesoldater som inte klarar av att situationsanpassa.

Personen i intervjun, Lt Larsson, har på intet vis i intervjun visat att hon skulle sakna information eller kunskaper om hur läget är eller hur man bör agera. Tvärtom berättar hon rätt ingående hur läget är, vad deet kan beror på och hur deet hela påverkat förbandet.

Ni vet ingeting om henne, hennes bakgrund eller hur hon sköter sin uppgift, men enbart de faktum att hon har en icke stridande befattning och i en kort intervju berättar att hon nyligen fyllt magasinen till Ak5:an räcker tydligen för att ni ska klassa henne som inkompetent.

Patetisk!

Vad BA10 beträffar, så handlade det inte främst om fotpatruller, utan om att vi var fullt utrustade när vi åkte på patrull i vagnarna. Vid fotpatruller räckte det som läget var utmärkt med samband med vagnen, där hjälmar och västar förvarades.

Att SWEBAT inte höjde beredskapen när de amerikanska ambasaderna sprängdes berodde på att hotet var riktat just mot USA. Vad jag minns så agerade övriga nordiska förband likadant.

Och jo, det är ett factum att locals börjar undra om det varit någon allvarlig incident när svenska skyttesoldater ena dagen kommer åkandes i t-tröja och basker, för att nästa dag dyka upp i hjälm, väst och vapnet i färdigställning.

Det är inte konstigare än att jag själv undrar vad som hänt när det kommer en grupp fullt utrustade piketpoliser längs Götgatan, istället för ett par "vanliga" konstaplar.

@ARN

Att någon kommit in på både OHS och PHS betyder rimligtvis att denne inte är helt tappad bakom en vagn.

Haha, den gaten vill inte jag sitta i. :blink:

Vad menar ni med att den farligaste tjänsten är vid main gate? Utveckla tack!

Avseende stabspersonal och liknande..

1 Jag har suttit på Camp Oden med splitterväst och hjälm på i 4 dagar.. På order av CO efter en beredskapshöjning... :camo: Anekdot.. Alla vet vart närmaste toalett fanns i förhållande till stabsbyggnaden... under denna tid som vi hade beredskapshöjning drabbades jag av en av 2 jalla attacker på 6 månader... :wub: kan ju bara tänka er synen.... när det satte in och man fick omgruppera :D

2 Redan på 9:an var det snack om att lägga av väst (hade bara basker på dock) men dett stoppades efter att ordern "nästan" var given. Motiveringen i det fallet var rätt okej..

Många fordon som färdades i AOR var softskin. Om ett av dessa gick på en mina skulle splittervästen kunna skydda.

För att en strigent linje så lätt man även Sisu folket ha samma regler

3 jag jobbade under 4,5 månad 7 dagar i veckan på staben sista 1,5-2 månaderna såg vi till att komma loss varanan söndag för att kunna göra något "kul"

4 Normaldagen började 7-7,30 beroende på arbetsbelastning men aldrig senare. Den slutade runda slängar 19-20 ÄVEN LÖRDAG SÖNDAG....

Det var dygn då jag stod och förberrede under lag kl 01,30 för dragningar och annat. :wub:

5 Situationsanpassning: Jag har personligen varit med om hur en skytepatrull höll på att spöa upp ett gäng serber som satt utanför den lokala "korvmojjen" i ett samhälle öster om petrovo (OBSERVERA Inget svenskar eller ett svenskt förband) då jag tillsammans med en dansk var med som "stöd" till deras nattpatrull.

Vad som föranledde denna incident?? Jo En överförfriskad serb kastar en tomburk när vi passerar... Tomburken träffar ett av våra softskin...

Tvärnit... 1,5 grupp danskar rusar ut och ställer denna serbiska kille och hans 3-4 polare mot väggen genom att börja skrika och bete sig dumt.. Serberna ber omedelbart o ursäkt å sina polares vägnar. Den danske patrullchefen fortsätter att tjaffsa och snarare reta upp serberna...

Efter 5-10 minuter drar vi ur för att upprätta OPT ca 100 meter från by gränsen. Detta "utifall någon av serberna skulel följa efter"!!!! (enligt patrullchefen... Yehhe... Shure.... :-( Man följer säkert efter SFOR patrull med 8-12 M16 :blink: och minst en KSP. Samtidigt som vi stod i OPT snackades det via radio med NPBG att dra ut QRF och Apache i luften... :camo: *SUCKAR* Dock bromsade VB detta och sa till patrull chefen att fortsätta...

För att dra en parrallel OM en bil med A-skyltar (på den tiden man kunde se vilket län ett fordon tillhörde alltså i detta fallet en bil från stockholm) hade passerat en Norrländsk korvmojj på 6o talet (en lördag kväll klockan 23) när ett gäng folölsberusade raggar hade hängt utanför... Ja då kan jag säga att även i fredliga svedala hade det regnat tomburkar... Och betydligt fler än en-.... Jag tror också att det had utbyts både en och 2 slag om stockholmarna hade varit ointelligenta att stig ur bilen och börja käfta... :D

6 Jag har under min andra mission hoppat in och tagit patrullpass för att ge kollegorna i min pluton mer ledigt. Detta då Plutonsseargenten (guds närmaste hand och staammare i den danska systemet) har gett order om att vid varje sampatrull med skytte skulle det ingå minst en en grpch från våran pluton (alltså en av 2 so backade up skyttepatrullen skulle ha befälsrätt)

Under den "omgången" jag var nere så hade den avdelning jag tillhörde skurits ner från kompani till pluton emd effekten att alla (utom några polacker som tillhörde oss) hade i princip jobb 10 av 11 dagar för att lösa de beredskapsuppgifter och patruiller vi hade. Speciellt vagncheferna hade extremt mycket att göra, och för att lösa av dem brukade jag hoppa in och ta softskinpatruller så ofta det gick.

Anlefningarna till detta va:

* Hjälpa polarna

* komma ut och se mer av AOR

* få göra lite hantverk....

7 Vid ett antal tillfällen hoppade jag in i Signal på kvällstid för att ´hjälpa någon som behovde rusa iväg och handla/fixa nattmacka eller hämta något i barren

OBSERVERA.. Jag säger inte att jag som stabsråtta jobbade med än skytte..

MEN Jag blev lite trött en morgon när jag var nere på Charlie Coy (en morgon med 4 timmars sömn eftersom en person behövde hjälp med att få fram kartor och underlag till en sak som skule ske under dagen) när han säger något i still med "ja där kommer en av de som stänger klockan 17"....

En sak som är jävligt viktigt.... Skytte tjänsten är huvudmålet,.... Allt annat är stödfunktioner... Och man märker inte att de de behövs förrrän det brister....

Självklart... Det fanns även på min första mission avdelningar på staben som stängde kl 17 vaarje dag och hade lediga lördagar söndagar... Men inte fan där jag jobbade....

Jag blir faaktiskt rätt trött när det bara klagas......... :angry::angry:

Vi löser inte uppgiften om inte alla hjälper till...

Jag sskriver inte detta för att skönmåla mig.. Ej heller för at klanka på skuytte 8som i alal fall tidvis) drog ett jävla lass... men jag påstår att o det fanns förståelse på ALLA håll..... Så skulle vi komma längre än man kanske gör idag....

Samtidigt... För att ge ett perspektiv...

En undersökning gjord av beteende forskare som undersökte stressreaktioner mellan BA01-BA12 kom fram till att stödfunktioner (Signal folk samt många som var med som stödfunktioner i oliak hänseende)(Obs inte kockar eller liknande men dem som satt bredvid utan att kunna delta ute på fältet)

Drabbades lika ofta av PTSD (Posst traumatik stress disorder) samt andra lättare symptom och reaktioner.

varför?? Jo.. Deras slutsats var att det är minst likas "jobbigt" att vara med i utkanten av en händelse som att vara mitt i den. Sedan ansåg de att en bidragande orsak var den långa beredskap innan något häönde (gällde framförallt sjv och liknande funktioner samt EOD)... :angry:

Bara för att ge lite perspektiv...

ALLA BEHÖVS FÖR ATT LÖSA UPPGIFTEN!!!

Dock finns det en nackdel när man kommer ner på missioner med 2 Skyttekompanier...

När det väl smäller... Finns det inte nog med folk ute i AOR och det finns för myckert stödfolk åer Capita sjytte... det ger missioner som ser fina ut på pappret (400-500 man) men fortfarande åt hlv för lite av dem som gör hantveket (100-1500)

Antalet kockar, signaö folk och sjukvård är ju svårt att skära i, likadant ed EOD som behöver en viss numerär för att upprätthålla MCT beredskap (eller vad det kallas på KS)

EDIT: lite småändringar då det tog 2 timmar att skriva detta (mellan att fixa mat äta och hjälpa sambon samt ta hand o spyende son samt spela PS med den andra sonen)

Edited by Maverick

Haha, den gaten vill inte jag sitta i. :blink:

Kan gärna utveckla mitt inlägg.

För det första har jag ingen lust att sitta vid main gate då det är en av de tråkigaste och enformigaste uppgifterna man kan ha (i mitt tycke), föredrar att göra min mission utanför campen så långt det överhuvudtaget är möjligt.

För det andra så ska man hålla koll på att personal gör patron ur enligt konstens alla regler, och efter att inte ha ett uppfyllt mag under 3 månaders mission så är man antagligen en aning ringrostig. Och att då sitta vid gaten när det smäller i blindavfyringsrören gör en soldat orolig i onödan och i slutändan mindre känslig när det smäller runt omkring vilket kan göra att man tappar skärpan när det väl smäller ute på fältet.

Haha, den gaten vill inte jag sitta i. :angry:

För det första har jag ingen lust att sitta vid main gate då det är en av de tråkigaste och enformigaste uppgifterna man kan ha (i mitt tycke), föredrar att göra min mission utanför campen så långt det överhuvudtaget är möjligt.

För det andra så ska man hålla koll på att personal gör patron ur enligt konstens alla regler, och efter att inte ha ett uppfyllt mag under 3 månaders mission så är man antagligen en aning ringrostig. Och att då sitta vid gaten när det smäller i blindavfyringsrören gör en soldat orolig i onödan och i slutändan mindre känslig när det smäller runt omkring vilket kan göra att man tappar skärpan när det väl smäller ute på fältet.

Har inga exakta siffror...

Men jag är tveksam till att en YO har större chans att riskera dumma sig vid patron ur än skytte...

Även skytte kan av trötthet göra misstag....

Vet en lycklig jävel som drog iväg en 12,7 bula in över Gracanica när han gjorde patron ur på Sierra base... :blink:

4 månader in i missionen... :angry:

Haha, den gaten vill inte jag sitta i. :D

Men jag är tveksam till att en YO har större chans att riskera dumma sig vid patron ur än skytte...

Vet en lycklig jävel som drog iväg en 12,7 bula in över Gracanica när han gjorde patron ur på Sierra base... :rocketl:

4 månader in i missionen... :wub:

Handhavande av vapen är en färskvara. Ovana eller inställningen att man inte behöver fylla på mag förrän något händer ser jag som rent tjänstefel om man ska ge sig utanför campen. Alla som är i Kosovo borde veta att läget kan ändras på ett par sekunder, och att då när det väl händer något sätta sig ner och fylla upp mag ser jag som högst oproffisionellt...

Alla kan göra misstag om man är trött och inte har full koll eller är stressad. Även skytte förståss. Alla som inte är skyttesoldater är heller inte YO.

Haha, den gaten vill inte jag sitta i. :D

Vet en lycklig jävel som drog iväg en 12,7 bula in över Gracanica när han gjorde patron ur på Sierra base... :rocketl:

4 månader in i missionen... :wub:

Handhavande av vapen är en färskvara. Ovana eller inställningen att man inte behöver fylla på mag förrän något händer ser jag som rent tjänstefel om man ska ge sig utanför campen. Alla som är i Kosovo borde veta att läget kan ändras på ett par sekunder, och att då när det väl händer något sätta sig ner och fylla upp mag ser jag som högst oproffisionellt...

Alla kan göra misstag om man är trött och inte har full koll eller är stressad. Även skytte förståss. Alla som inte är skyttesoldater är heller inte YO.

Köper det.... Inget snack...

Anledningen att jag sa YO var att debatten började med tjejen på S2 som fyllde på magasinen....

Där av Yo..

MEn visst... :D jag var väl nervös både en och 2 ggr när farmacepten (sdam i 50 års åldern utan militär erf innan GSU US) skulle ut och åka :wub:

Ska föresten inte klaga på stabs eller underhållsfunktioner. Har hellre en motiverad och intelligent kock med mig på patrull än en skyttesoldat som är labil och inte borde vara där överhuvudtaget.

Det är människan och inte befattningen som gör soldaten.

Ska föresten inte klaga på stabs eller underhållsfunktioner. Har hellre en motiverad och intelligent kock med mig på patrull än en skyttesoldat som är labil och inte borde vara där överhuvudtaget.

*bugar och inser att han trots allt är rätt ödmjuk* :rocketl:

*bugar och inser att han trots allt är rätt ödmjuk* :rocketl:

Han har sina stunder, men om han kommer in på en camp för ett snabbt depåstopp och inser att förrådet eller någon annan funktion som han behöver har sin personal utspridda på div. Baccisuppgifter så får han ompröva sin ödmjukhet. :wub:

*bugar och inser att han trots allt är rätt ödmjuk* :wub:

Han har sina stunder, men om han kommer in på en camp för ett snabbt depåstopp och inser att förrådet eller någon annan funktion som han behöver har sin personal utspridda på div. Baccisuppgifter så får han ompröva sin ödmjukhet. :D

*LER^ja HF är väl inte alltid det smidigaste individer :rocketl:

MEn samtidigt.. tror mycket "gnäll" i grundenb beror på yrkesstolthet och vilja att lösa uppgiften... Tänker närmast på Maint gänget som ständigt var på allt och alla om udnderhåll på bilar och andra fordon...