Jump to content

Mitt "lilla" projekt - PBV 302H UDES 08


The Swede

Recommended Posts

Kul projekt, det må jag säga  :D

 

The Swede, hojta till om du behöver sjukvårdare eller kalfaktor i vagnen  :D:camo:

Alltid, det vet du.

Sjukvård går det nog åt om Fu Dahlberg och Yman ska hjälpa till. :D

 

The Swede :huh:

*Beem me up, Scotty*

Link to comment
Share on other sites

Så fort vagnen är färdig ska den återbördas till pansarmuseet så några nöjesturer blir det knappast.

Det som blir över från en eventuell reservdelsvagn kan jag tänka mig att försvaret vill ha tillbaka för skrotning, om inte så ska jag själv ha prylarna. :D

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Kul projekt, det må jag säga  :o

 

The Swede, hojta till om du behöver sjukvårdare eller kalfaktor i vagnen  :D:clap:

Alltid, det vet du.

Sjukvård går det nog åt om Fu Dahlberg och Yman ska hjälpa till. :D

 

The Swede :baskerPa:

*Beem me up, Scotty*

Mjaa, du menar "Om Fu Dahlberg ska hjälpa till"... Kan ju bränna sig som faan på kaffebryggaren om han har otur :D

 

Själv har jag ju både mek och sjv utbildning så jag ska nog kunna sköta mig själv :P

 

 

//Y

Link to comment
Share on other sites

Kul att se!

 

Kommer ni få vanlig pebba till Axvall också?

 

Är det något nytt på Pbv i 1/35 fronten?

Det är meningen att ett exemplar av varje stridsfordon som fasas ut ska placeras på Axvall så det kommer nog en 302:a dit så småning om.

 

Angående pbv302 i skala 1/35 så har jag inte hört något nytt.

Så fort jag vet mer kommer jag att berätta det här.

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag varit på pansarmuseet och pratat med chefen där.

Tyvärr fick jag inte krama vagnen för den stog i ett garage tillhörande FÖS/P4 och dit hade dom inte nyckel. :(

 

Vad är det då som händer?

Nu ska jag med början imorgon sätta mig och ringa runt, bl.a till P4, Försöksavdelningen och teknikkontor stridsfordon för att ragga garageplats, delar, dokumentation och annan hjälp.

Det kan bli så att vagnen ställs i ordning genom markverkstadens försorg, detta beror på att "Föreningen pansarmusei vänner" har en massa pengar dom måste göra av med för att dom inte ska skattas bort.

Isåfall blir min insats inte så stor men vagnen blir iordningställd desto snabbare och i slutänden är det det som räknas.

I vilket fall som helst så kommer nog inte renoveringsarbetet igång förrän senare i sommar.

Det finns vissa knäckfrågor som måste redas ut om jag ska sköta renoveringen t.ex plats, hur gör vi om vi ska renovera ett fordon tillhörande FM på civil mark?

Hur förflyttar vi fordonet? Detta är ett museifordon och dessa får inte köras.

Dessa frågor måste lösas innan vi kan komma igång med arbetet.

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Hur förflyttar vi fordonet? Detta är ett museifordon och dessa får inte köras.:

Så vida inte ett mirakel har skett så tror jag inte du behöver oroa dig över huruvida du får köra fordonet eller ej :baskerPa:

 

Det saknas väl liksom några få, men ack så vitala komponenter...

 

:P

 

 

/Evil E

Link to comment
Share on other sites

Hur förflyttar vi fordonet? Detta är ett museifordon och dessa får inte köras.:

Så vida inte ett mirakel har skett så tror jag inte du behöver oroa dig över huruvida du får köra fordonet eller ej biggrin.gif

 

Det saknas väl liksom några få, men ack så vitala komponenter...

 

:P

 

 

/Evil E

Jag pratar alltså om en möjlig framtid när både motor, växellåda, styrkoppling,konisk växel, slutväxlar, band och all annan bråte sitter på plats.

Just nu är det dragstång och lämpligt fordon som gäller.

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Hur förflyttar vi fordonet? Detta är ett museifordon och dessa får inte köras.

Hmm?! Hur funkar det egentligen? Föreningen P5 har en stor mängd gamla fordon och målsättningen är ju att alla ska gå att köra, och dom körs dessutom ganska (iaf i förhållande till aldrig) ofta.

 

Är museifordon en klassificering som ger vissa fördelar eller är det en status fordon som befinner sig på officiella museum har eller? Jag är perplex...

Link to comment
Share on other sites

Det finns tre olika varianter.

 

Museifordon. Dessa är kompletta intill sista mutter (eller så gott det går). Får EJ köras.

 

Förevisningsfordon. Också kompletta och används till förevisningar. Försvarets regler om kontrollbesiktning etc. gäller.

 

Monumentfordon. skall vara försatta i sådant skick att dom svårligen kan göras brukbara.

 

Exakt vad som avgör om det ska vara ett museifordon eller ett förevisningsfordon vet jag inte, jag fick denna förklaring i Axvall idag.

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Sgt Papa Bear :baskerPa: The Swede

 

Det är underbart att möta eldsjälar som brinner för gamla vrak. Själv tillhör jag ett gäng som sysslar med gamla MTBs.

 

Den äldsta damen är från 1942 och fungerar utmärkt.

 

Är det någon som undrar vad en MTB är och hur de ser ut, titta in på denna site:

MTB:s

Under länken Båtar & galleri finns det bilder på damerna. :wub:

 

//Sgt Papa Bear :)

Link to comment
Share on other sites

Just nu är det dragstång och lämpligt fordon som gäller.

Tror du att den funkar att bogsera ens i nuvarande skick? Är det inte risk att man bogserar sönder den då?

 

Annars kan det ju vara ett lämpligt slutövningsprojekt för strvtransportfolket :baskerPa:

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...