Jump to content

Slaget om bagdad

Blackadder

Recommended Posts

Såg programmet, tyckte det var riktigt hyfsat.

Var det någon mer än undertecknad som reagerade på historien där strv-skytten (tror det var en strv-skytt iaf) sköt ihjäl en hund? Tyckte det var märkligt att både han och hans vagnschef tyckte det var obehagligt att det var en hund dom skjutit ihjäl (på 1200 meter, bra jobbat iaf), detta till trots att dom förmodligen släckt ett antal människoliv redan. Krig gör konstiga saker med människor...

Såg programmet, tyckte det var riktigt hyfsat.

Var det någon mer än undertecknad som reagerade på historien där strv-skytten (tror det var en strv-skytt iaf) sköt ihjäl en hund? Tyckte det var märkligt att både han och hans vagnschef tyckte det var obehagligt att det var en hund dom skjutit ihjäl (på 1200 meter, bra jobbat iaf), detta till trots att dom förmodligen släckt ett antal människoliv redan. Krig gör konstiga saker med människor...

Det handlar väl om det onödiga i att skjuta ihjäl ett djur som inte hade med konflikten att göra. Jag tycker att deras reaktion var rätt så vettig....alltid onödigt att döda nåt som inte behövs...

Var det verkligen 1200 meter? Vet inte om jag kommer ihåg rätt men har för mig att det var 200 eller möjligen 300 m.

Dokumentären var riktigt intressant. Nästan som BHD filmen fast på riktigt. Kul att de tag det hela från början till slutet så man såg ungefär vad de sysslade med. Ska jag vara ärlig så trodde jag att motståndet var mindre. Bath-parti anhängarna blev tagna på sängen när US-trupper hälsade på inne i Bagdad. De gick tydligen ut på morgonen för att be och mötte amerikanska styrkor i "utanför dörren" :baskerHV:.

Maverick du får gärna ripa dvd:n och lägga upp filmen i divx format :tveka:

Blir alltid lika förvånad över deras naiva inställning.. "Oj, kunde man bli dödad i krig" Vet inte hur många av soldaterna i intervjun som sa att "det var nu man fattade att det var krig", Visste de inte det när de klev av planet/båten i ett varmt land och laddade med skarp ammunition???

De har varit genom VK1, VK2 Korea, Vietnam, Somalia, Irak x2 , Afghanistan och ett antal konflikter i tredje världen och är fortfarande lika förvånade...

Viisst, jag drar alla över en kam. Visst, jag vet inte hur jag skulle reagera. (Antagligen skita på mig och gömma mig i något hål) Men detta skall vara yrkessoldater. Kan inte befälen säga åt dem att det är krig så slipper de bli förvånade....

En salva 7,62 med en coaxial kulspruta med avståndsmätare. Hade han inte träffat på 1200 meter så borde han få sparken. :/

De har varit genom VK1, VK2 Korea, Vietnam, Somalia, Irak x2 , Afghanistan och ett antal konflikter i tredje världen och är fortfarande lika förvånade... 

Det är ju inte samma personer :/. Folk från stridande enheter som uttalade sig var färska soldater och har inte varit med i tiddigare krig. De var inga "smartisar" direkt :D. Men instämmer att det är konstig inställning. Ska man dra ut i krig bör man förvänta sig att folk kommer dö och att man kommer bli beskjuten "på riktigt".

Stridsvagnföraren tyckte det hela såg ut som ett videospel :D.

En salva 7,62 med en coaxial kulspruta med avståndsmätare. Hade han inte träffat på 1200 meter så borde han få sparken.  :/

Hade för mig att han sa att det var med HMG som han sköt hunden...!? eller så var jag ouppmärksam (fy fan!! bestraffar mig själv med femtio!)

1200 meter var det....långt som fanken...

det kan inte ha varit 1200 fot?

1200 fot / 3 = ca 400 meter

Ja eller tolvhundrafemtio tum....fåse.....det blir ju bara drygt 31 meter :huh: ...¨då kvarstår frågan hur dom kunde missta den stackars hunden för en irakisk soldat...kanske har stridsvagnsbesättningarna väldigt låga krav på synskärpa?

1200 meter var det....långt som fanken...

det kan inte ha varit 1200 fot?

1200 fot / 3 = ca 400 meter

Ja eller tolvhundrafemtio tum....fåse.....det blir ju bara drygt 31 meter :huh: ...¨då kvarstår frågan hur dom kunde missta den stackars hunden för en irakisk soldat...kanske har stridsvagnsbesättningarna väldigt låga krav på synskärpa?

De kanske höll kikarren åt fel håll :D

Bengtsson!! din klarsyn är ett föredöme för oss alla!! vagnschefen stod med kikaren bakofram...såg en hund på tretti meter, något som i det ögonblicket såg ut som en irakisk soldat på motsvarande dryga kilometerns avstånd och låter skytten prova en salva :D !!

Amerikanarna upphör aldrig att förvåna!! Man får hoppas att dom inte är lika dåliga på anläggning av bössan som dom är på kikaren :huh: ....många skadade amerikaner med axeln skjuten i bitar!!!

....många skadade amerikaner med axeln skjuten i bitar!!!

I förlängningen borde detta innebära att även kanonen på M1A1 laddas åt fel håll. Hmm, nu när man tänker på det, alla döda/skadade i USAs senare krig/konflikter kanske är extrema fall av "friendly fire"

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...