Guest Sudden Posted May 1, 2002 Report Share Posted May 1, 2002 Hur håller sig Challenger 2 jämfört med Strv 122 och M1A2 mm? Är det inte oxå en av de bättre och modernare stridsvagnarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 1, 2002 Report Share Posted May 1, 2002 Sudden, vad är detta? Sätter du mig på prov redan? Challenger2 räknas definitivt till en av världens bästa stridsvagnar tillsammans med Strv122, M1A2, Leo2A5/6 och Merkava. Engelsmännen har dock gått lite egna vägar och kör bl.a. med en räfflad 120mm kanon istället för slätborrad som Leo/M1 etc. Dessutom har dom delad ammunition vilket innebär mer hantering för laddaren. Efter vad jag hört ska det dock inte sakta ner laddningstiderna nämnvärt för en välövad laddare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted May 1, 2002 Report Share Posted May 1, 2002 hmm, idiot som man är så vet man ju lika mycket om stridsvagnar som stridsvagnar vet om mig... om kanonenröret är räfflat innebär det lägre utgångshastighet men bättre precision och vice versa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 2, 2002 Report Share Posted May 2, 2002 Ok, här kommer lite fördelar och nackdelar med räfflad/slätborrad kanon. Slätborrad: * Billigare än räfflad * Är mer träffsäker när man skjuter APFSDS (Armor Piercing Fin Stabilized Discharging Sabot) Även kallad "pilprojektil" Detta är den ammunition man använder mot andra stridsvagnar * Håller längre än räfflad Räfflad: * Bättre med spränggranat (HE) * Bättre med Pansarspränggranat (HEAT) * Räfflingen slits vilket gör att eldröret inte håller lika länge * Dyrare att tillverka än slätborrad Eftersom man huvudsakligen skjuter pilprojektil med stridsvagn så tycker jag att slätborrad kanon är att föredra. Varför britterna valt en räfflad pjäs vet jag inte men dom har ju alltid varit lite konstiga. Dock ska man veta att en Brittisk besättning i en Challenger 2 fick in en träff på c:a 5000 meter under ODS. Det är inte illa pinkat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Karlén/KJ Posted May 2, 2002 Report Share Posted May 2, 2002 >> Swede<< En annan fråga: varför i hela friden använder britterna delad ammo? Har inte NATO en standardpatron, eller gjorde britterna som de ville ändå? // Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 2, 2002 Report Share Posted May 2, 2002 Det är väl ungefär samma anledning som varför dom kör med räfflad pjäs. det går ändå inte att använda den "vanliga" 120mm ammunitionen i den brittiska pjäsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 2, 2002 Report Share Posted May 2, 2002 Efter att ha grävt lite mera i pansarträsket har jag lyckats få reda på lite mer om varför britterna använder räfflad kanon. Dom har en projektil som kallas HESH (High Explosive Squash Head) Denna projektil är en multipurpose projektil som kan användas mot t.ex. bunkrar och lättare stridsfordon och måste skjutas i en räfflad kanon för att stabiliseras. Den penetrerar inte målet som en pilprojektil eller RSV laddning utan exploderar mot sidan på stridsfordonet/väggen på bunkern och skapar en tryckvåg som sliter loss delar av konstruktionen och på så vis skapar sekundärsplitter. En HESH mot t.ex. en Bmp1 skulle skicka en stor bit pansarplåt rätt igenom vagnen. En pilprojektil eller RSV laddning skulle kunna gå rätt igenom utan att ställa till med alltför stor skada pga. den tunna plåten i t.ex. Bmp1 eller Pbv302 (AT3 Sagger mot Pbv302 i Ribnica t.ex.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted May 2, 2002 Report Share Posted May 2, 2002 Swede, är det denna som innehåller någon sorts plastiskt sprängämne, som i princip kladdar ut över ytan innan det detonerar? Det finns i boken "amlära för armèn" tror jag. Om jag inte minns fel så heter den just pansarspräng eller något sådant. (?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 2, 2002 Report Share Posted May 2, 2002 Tänker du på "sprängpansargranat" sid. 51 i Amlära för armén? Det låter som en HESH granat, hade ingen aning om att vi haft såna. Måste kolla min instruktionsbok för Strv 101 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted May 2, 2002 Report Share Posted May 2, 2002 Jamen förifasiken, så heter den ju! =) Dåligt att du inte har koll på den svenska am-floran.. var är du för en guru egentligen?! ;) Borde inte det vara något som går att skjuta med GRG också? En stor klump med deg typ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 2, 2002 Report Share Posted May 2, 2002 Lite svårt att få in en 105mm granat i ett GRG. Anledningen till att jag inte hade koll på den granaten är för att jag börjar fasa in mig som Ingenjör, BB2, KB4, KB5 etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted May 2, 2002 Report Share Posted May 2, 2002 Det är jävligt uppfattat! Det blir en liten stjärna i kanten, Swede. =) Vänta förresten.. vad fan menar du med det?! Amröjarna är ingenjörer! Leta upp någon som är bättre på sådant och du får en stjärna till! ;) Hur var det med GRG? Det SKULLE inte kunna vara möjligt att det finns en i kal. 84mm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 2, 2002 Report Share Posted May 2, 2002 Det borde väl vara praktiskt möjligt men frågan är väl hur effektiv en sån granat skulle vara. Med dom stridsavstånd som används funkar det säkert lika bra med en RSV granat. Gärna med dubbla stridsladdningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindahl Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Så vitt jag vet har en RSV ungefär dubbelt så stor pentration i pansar som en HESH. Därför har ingen varit intresserad av att köpa så små HESH som 84mm. HESH har också fått minskad effekt sedan man började använda keramiklager inuti pansaret på vagnarna. Tidigare kunde en HESH skaka loss en pizzastor bit av pansaret på insidan av vagnen utan att penetrera plåten. Det fanns alltså inget hål från utsidan. "Pizzan" studsade sedan runt i bitar inuti vagnen med 2-300 m/s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Däremot skulle en HESH vara mer effektiv mot lätta stridsfordon än RSV tror jag. Som exempel kan vi ta Robotbeskjutningen i Ribnica där en part sköt AT3 Sagger mot Pbv302. Den robot som tog i sidan på ena vagnen gick rakt igenom vagnen utan att ställa till med någon egentlig skada på vagnen. Dock blev det vissa personskador pga. svetsblänk från RSV strålen. Detta berodde troligtvis på att pansaret var för tunnt för att RSV strålen skulle utvecklas optimalt. En HESH laddning däremot hade nog ställt till med rejäl skada vid samma träff. Som det var nu behövde man bara svetsa igen hålen för att kunna ta vagnen i bruk igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted May 11, 2002 Report Share Posted May 11, 2002 Helt rätt, Swede... Turen var helt på deras sida den gången. Under hela missionen "plingade" det annars i plåten lite när som helst. Vi hade verkligen "Gudarna" på vår sida..."puh". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 11, 2002 Report Share Posted May 11, 2002 Jotack. Jag var själv på 8:e komp. när detta hände. Jag tillhörde 10:e och vi var på väg hem från Sarajevo men fick haveri på vagnen och fick stanna över hos er. Var lite stressigt den dan. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted May 12, 2002 Report Share Posted May 12, 2002 Ok..Swede. Jag tillhörde 2. Plut (Bravo Romeo) och vi fick åka upp och vakta Delta-vagnen eftersom den var full med vapen och amm. (Rb 56). Var även med när sjukvårdssisun (XA-180) gick på minan, ingen vacker syn... Lite oroligt att sitta post under natten vid ett Sisuvrak... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 12, 2002 Report Share Posted May 12, 2002 Adam Wilhelm. Det var min Pbv som körde framför den Sjv-SISUn. Själv var jag kvar på eran camp med halva gruppen och hjälpte till med bevakningen. Hade hellre varit med i vagnen än och stå på campen och inte veta vad som hänt. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted May 12, 2002 Report Share Posted May 12, 2002 Jag känner inte till detaljerna i det enskilda fallet men allmänt: många RSV-vapen är/var inte riktigt bra. Att penetrera är ju bra och en förutsättning för verkan hos RSV-vapen, men det räcker ju oftast inte utan man vill ha restverkan inne i vagnen. Just restverkan var många RSV-vapen dåliga på, jag läste om Israeler som tagit sju(7!) träff med RPG-7 i en centurion. Besättningarna (det var flera)var väl inte alla helt krya, men vagnen rullade och kunde lösa uppgifter. Jag har hört om AT-3 träffen i Bosnien, men inte hört några detaljer om skador och därför varken fått mina funderingar bekräftade eller dementerade. Det var i vilket fall som helst något att tacka högre makter för att det inte gick värre än det gjorde både med den PBV:n och övriga incidenter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted May 15, 2002 Report Share Posted May 15, 2002 Där ser man Swede... Då trampade vi samma mark samtidigt. Kul att träffa på någon som var där sammtidigt som jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted May 24, 2002 Report Share Posted May 24, 2002 Adam Wilhelm och Swede Jo tack det var rätt hårigt från tid till annan. I min egen lilla undersökning utförd i Bosinien tog en Saggern i SISUNs fälg. RSV:n fortsatte därefter in i vagnen utmed golvet utan att göra allför stor skada. En andra träffade vagnen rakt på med ett stort klonk. Hoppas för de som sitter i andra änden att det inte är normalt med att 50% är blindgångare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 24, 2002 Report Share Posted May 24, 2002 Är det eran vagn från Vakt och Eskort du pratar om Haegg? Sköt dom Sagger på den också, jag trodde att det bara var 8:es Pbv:er i Ribnica som blev beskjutna med Sagger. IOFS, eran vagn blev väl beskjuten med det mesta. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted May 27, 2002 Report Share Posted May 27, 2002 Swede Nämen titta. Där är min gamla häck. Jo då de sköt med Sagger och med 76 mm strv kanon/Pv-pjäs. Det var en del finkalibrig eld också och troligtvis någon grk. Om det var fler tunga vapen inblande vet jag inte. Jag var lite upptagen. Vagnen stod förövrigt i åratal på Swedint. Kanske den står där än. Kolla på grusplanen bakom förrådet om ni har vägarna förbi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted May 27, 2002 Report Share Posted May 27, 2002 Samma Sisu något tidigare Wheels on fire.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 27, 2002 Report Share Posted May 27, 2002 Vafan, hade ni tid att ta kort Jag som trodde att det var en jävla eldstrid Nåja, det är väl som dom säger, när det börjar smälla tar alla skydd utom svenskarna som tar fram kameran The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted May 27, 2002 Report Share Posted May 27, 2002 Det är aldrig så hårigt att man inte har tid att plocka fram sin kamera. Nej allvarligt så är bilden tagen när vagnen i stort sett brunnit ut och förstärkning anlänt i form av danska stridvagnar. Leoparderna hade en lugnande effekt på serberna. Inte ett skott brann av sedan de anlänt. Alternativt så hade serberna skjutit slut på ammon för de sparade inte direkt på den innan stidsvagnskompaniet kom. det CAS som vi beställde av Nato kom aldrig då piloterna sa att de inte kunde hitta oss i terränglådan. Jag förslog att de skulle spana efter den 300 meter höga svart rökpelaren. Det hjälpte inte heller så de pep hem till Aviano och smuttade grappa på någon trattoria istället. Det bästa med den dagen var ett stabschefen gav oss ett debriefingflak med bärs och ensamrätt på den nya bastun hela kvällen när vi kom tillbaka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 27, 2002 Report Share Posted May 27, 2002 Där ser man, det kommer alltid något gott ur alla händelser. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 6, 2002 Report Share Posted June 6, 2002 Tänkte bara kommentera varför ammunitionen är delad i challenger. Antagligen är det för att förenkla hanterningen per enhet för att minska risken för att tappa kulan, eftersom den lägre tåligheten medför högre explotionsrisk. att pipan är refflad är bara för att i england har dom inte mycket skog och prioriterar pressision högre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 2, 2002 Report Share Posted July 2, 2002 Haegg - Vad var det som hände egentligen vid incidenten med serberna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts