Jump to content

Cykeltolkning

Bill_the_Mean

Recommended Posts

Min farsa har berättat om att han fick cykeltolka under sin värnplikt. Några gamla uvar här som varit med om det? Och vet någon när man slutade med det? Antar att det inte skulle tillåtas med dagens säkerhetsföreskrifter...

Har endast skidtolkat - det kan även det bli mycket farligt.....

De sista förbanden som cykeltolkade lär ha varit några mindre trängenheter i mitten av 1990-talet. Då ansågs det pinsamt att ha dem kvar och försvaret hade redan bantats så att de kvarvarande trängförbanden kunde åka rekvirerade personbilar i händelse av krig. Hur det sedan såg ut i verkligheten dvs mobförråden var en annan sak.

• 2 months later...

Satt och kollade lite gamla trådar.

Vi cykeltolkade 90-91 som skytteförband och avveklades inte förrän -97/98 (tror jag det var).

Kul när man såg bilder från kriget och läste bildtexten ("vår beredskap är god", men i själva verket besod armen till stor del av oskyddad trupp som fick tolka efter traktor). Ha! Det fick vi göra 50 år senare också... Utvecklingen går framåt (vi hade ju k-pist och Ak4) :P

Kul när man såg bilder från kriget och läste bildtexten ("vår beredskap är god", men i själva verket besod armen till stor del av oskyddad trupp som fick tolka efter traktor).

Under kriget var cykelinfanteri bland det bästa vi hade av infanteriförband. Den stora majoriteten infanterister fick då marschera om de skulle någonstans...

Kul när man såg bilder från kriget och läste bildtexten ("vår beredskap är god", men i själva verket besod armen till stor del av oskyddad trupp som fick tolka efter traktor).

Under kriget var cykelinfanteri bland det bästa vi hade av infanteriförband. Den stora majoriteten infanterister fick då marschera om de skulle någonstans...

Vilket för övrigt gällde samtliga arméer i Europa på den tiden, inklusive den tyska.

Har för mig att det svenska cykeltolkeriet sågs som ett väldigt framsynt sätt att spara kanonmatens krafter till striden när det började tillämpas i större skala i mitten på seklet.

Vilket för övrigt gällde samtliga arméer i Europa på den tiden, inklusive den tyska.

Beträffande den tyska håller jag med, däremot så hade amerikanarna och britterna motoriserat i princip allting mot slutet av kriget.

Jag har cykeltolkat massor - gjorde ju lumpen på tolkskolan 8-)

Men jag började som KB på T3 i Sollefteå under tidigt 80-tal, varifrån jag avgick för att bli pratsoldat i stället. På T3 fick vi minsann cykeltolka kors och tvärs och överallt, och det var vansinnigt roligt. Fast vi tolkade efter lastbil, och inte efter traktor. Jag fick gult förarbevis för f86 som tolkfordon. På själva tolkskolan fick vi bara skidtolka, och då efter såna där gamla vassnosade bandvagnar. Men vi ska ha klart för oss att Sverige ska vara djävligt tacksamt för att inte skidtolkande tolkelever någonsin varit ryggraden i invasionsförsvaret.

Men jag började som KB på T3 i Sollefteå under tidigt 80-tal, varifrån jag avgick för att bli pratsoldat i stället.

Kan du utveckla det? Var det vanligt att tolkeleverna hade börjat som studentbeväringar på annat håll? Om inte här så kanske per PM? Spasibo bolsjoje.

På själva tolkskolan fick vi bara skidtolka, och då efter såna där gamla vassnosade bandvagnar. Men vi ska ha klart för oss att Sverige ska vara djävligt tacksamt för att inte skidtolkande tolkelever någonsin varit ryggraden i invasionsförsvaret.

Tala för er årskurs...GU 95/96 skidtolkade efter bv 206 (möjligen 202) i Kiruna så det stod det härliga till. Vi var minsann ryggraden i invasionsförsvaret...eller i alla fall lilltånageln.

Har för mig att det svenska cykeltolkeriet sågs som ett väldigt framsynt sätt att spara kanonmatens krafter till striden när det började tillämpas i större skala i mitten på seklet.

Märkvärdigt hur kort hållbarhetstid vissa bra idéer tenderar att ha.

Själv blev man ju utsatt för en del tp på flak (Lastbils sådant), något jag fick höra skulle förbjudas (förvisso från någon här på forumet, vilket knappast kan kallas bekräftad källa. ;) ) vilket ju vore förfärligt synd, då det var ett (som jag minns det) väldigt trevligt transportsätt, sitta och trängas med polarna i det lätta regnet (märkvärdigt hur fort man glömmer).

Själv blev man ju utsatt för en del tp på flak (Lastbils sådant), något jag fick höra skulle förbjudas (förvisso från någon här på forumet, vilket knappast kan kallas bekräftad källa.  ;) ) vilket ju vore förfärligt synd, då det var ett (som jag minns det) väldigt trevligt transportsätt, sitta och trängas med polarna i det lätta regnet (märkvärdigt hur fort man glömmer).

Fick också flaka under GU 99/00, tror att man förbjöd det året efter när en Tgb30 (från LG?) hade vält med personal på flaket. Bra transportsätt vete katten, men det var bättre än att gå iaf.

SäkI Trf 2004, kap 8 mom 5:

Fordonsbestämmelser. - På lastbilar, släpfordon och personaltransportfordon får det transporteras högst så många personer som kan sitta bältadepå respektive fordon.

Transport av obältad personal på flak förbjudet.

Det är ett citat så sammanskrivningen står i SäkI 2004 på internet.

Edited by 106

Äsch, det är ju illa när man börjar känna sig som nån erfaren veteran endast ett år efter muck... :worthy:

Nu innebär alltså "tp av pers på flak" i förarbeviset endast att man får köra apor fastspända baki tgb20:an...