Jump to content

JAS39A är vassare än F-16A och F-18

Guest Pal

Recommended Posts

JAS 39 kärror har varit och genomfört en gemensam övning tillsammans men norska F-16 och finska F-18.

Följande är ett citat ur flygvapennytt:

"Som svensk pilot blir man stolt över JAS 39, som hävdar sig mycket väl både mot F-16 och F-18. Detta gäller inte bara bättre taktisk presentation för piloten, utan också radarprestanda med längre upptäcktsavstånd och uthållighet i luften."

Det normala i flygvapennytt är att vara väldigt dämpad när det gäller prestanda på våra system relativt andras system. Med den vetskapen så läser jag ovanstående citat såsom en väldigt tydligt utrop att vi nu vid luftstridsövningar med våra grannar kunnat slutligen konstatera att JAS 39 systemet är överlägset F-16A och F-18. Detta är väl iofs ingen överaskning för dom insatta, men förvånansvärt många som inte är speciellt intresserade av flygplan tror att F-16 och F18 är lika bra som JAS 39.

Jag tycker det är intressant att vi nu vet säkert att JAS 39A har bättre radar än både F-16A och F-18C. Vi vet nu också att JAS 39 har längre tid i luften, vilket även innebär längre räckvidd.

• Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Radarn på en F-16A är väl ingen superradar direkt. Den är väl rätt gammal vid det här laget? Dessutom så var den ju inte någon värsting när den kom eftersom F-16 skulle vara ett billigt jagtflygplan avsett att operera med stöd av radarjaktledare.

Eller har norrmännen hängt i en nyare radar i sina? Finnarna köpte väl sina F-18 med den nyare radarn (AN/APG-73 tror jag den heter) den ska väl vara byggd att vara med mångsidig likt Gripens PS-05/A. Fast PS-05 är väl byggd för att vara ännu mer kapabel.

Nån som vet förresten om jänkarna eller nåt annat land har samma sensorintegration och digital informationsöverföringskapacitet som det svenska flygvapnet har? Eller håller de på att skaffa? Annars är det väl muntlig invisning med operatör på AWACS som gäller?

mvh

Erik G

Nån som vet förresten om jänkarna eller nåt annat land har samma sensorintegration och digital informationsöverföringskapacitet som det svenska flygvapnet har? Eller håller de på att skaffa? Annars är det väl muntlig invisning med operatör på AWACS som gäller?

Jänkarna har digital informationsöverföring både till AWACS och Joint Stars för markattack. Dock inte för samtliga flygplanstyper men för det stora flertalet.

Jänkarna har digital informationsöverföring både till AWACS och Joint Stars för markattack. Dock inte för samtliga flygplanstyper men för det stora flertalet.

hm, är du säker på det? F-16C Block52 har/hadde det inte.

Radarn på en F-16A är väl ingen superradar direkt. Den är väl rätt gammal vid det här laget? Dessutom så var den ju inte någon värsting när den kom eftersom F-16 skulle vara ett billigt jagtflygplan avsett att operera med stöd av radarjaktledare.

Eller har norrmännen hängt i en nyare radar i sina? Finnarna köpte väl sina F-18 med den nyare radarn (AN/APG-73 tror jag den heter) den ska väl vara byggd att vara med mångsidig likt Gripens PS-05/A. Fast PS-05 är väl byggd för att vara ännu mer kapabel.

Norska F-16 har gjort MLU(Mid Life Update) och denna "update" inkluderar förbättrad radar, men jag vet inget om vad dessa förbättringar innebär.

I F-16C sitter AN/APG-68, det är möjligt att det är denna radar som numera sitter i norska F-16. Denna radar AN/APG-68 är fortfarande inte lika bra som den som sitter i JAS 39A såvitt jag kunnat bedömma. Bland annat är den mycket svåranvänd, presentationen till piloten är i många stycken bedrövligt svårtolkad.

hm, är du säker på det? F-16C Block52 har/hadde det inte.

Som jag skrev alla flygplan har det inte :)

Hur avancerat är jänkarnas system?

Vad jag förstått kan ju radarinfo från en grip guida vapnen på en annan.

Kan man förresten guida radarjaktrobotar och rb 15 mha FSR?

Antar att detta är hemliga grejor.. men vill veta allt som man kan få veta :)

Det mörkas som sagt ganska mycket från SAABs sida. Att JAS 39 Gripen skulle nå hastigheter betydligt närmare mach3 än mach2 ser jag som mkt troligt.

Sverige har bl.a. faktiskt världens bästa

-radar (ericssonciggen på 340)

-projektil (STRIX, som på ett par mils avstånd träffar hålet på en livboj)

-flygplan (tillsammans med ett par andra)

/RP

Guest Dedicated
Å andra sidan skröt svenskarna om Strv "S"

.. o den var skit.

Var den? ?

Jämfört med en T-55:a är den rätt slagkraftig.

Var har du hört att den var värdelös? ?

"S" torde vara en alldeles utmärkt vagn, åtminstone med de defensiva intentioner Sverige hade när den skapades.

Enligt en artikel i SPHF´s medlemstidning skriven av en major (tror jag det var) så var 103an skitkass..

Skitkass för att konceptet tornlös stridsvagn inte var så lyckat i verkligheten (om det inte hade funnits gyrostab hade det dock varit annorlunda :).

Skitkass för att den hade dålig framkomlighet. Dikestagning med 103an är tydligen en vetenskap i sig.. om man inte vill tillverka 105mm jordpluggar :D

Skitkass för att drivlinan med turbin/kolvmotor tydligen hade rätt dålig MTBF.

Dessutom så ifrågasätts arrangemanget med skytt/förare. Författaren menar att det är bättre med en separat förare som kan koncentrera sig på att köra och att ha en skytt som kan söka mål än att ha en skytt som ska köra vagnen samtidigt som han söker efter mål.

Jag har inga praktiska erfarenheter av Strv S så jag kan inte uttala mig om felbenägenhet, men det mesta jag hört är att den var långt ifrån driftsäker.

Så, visst, 103an är/var en mycket udda vagn, och den hade säkert sina förtjänster, 105mm automatkanon är väl en :)

"Handikappanpassad" av och påstigning en annan. Den ser ju dessutom rätt cool ut. Men jag antar att ingen på detta forum sörjer att vi istället för 103an fått Strv 122?

mvh

Erik G

Jag vet inte säkert hur pass bra jänkarnas system är men vad jag har förstått kan de delamedsig av information mellan olika plattformar för att skjuta från en och styra från en annan samt dela taktisk information mellan varandra.

Vi har ju några riktiga flygvirituoser jär på forument so kanske de kommer med mer info senare...

Klart som tusan att Informatör blev purken eftersom det i artikeln antyds att Gripen skulle ha kvalitéer som inte F18 har. Därmed kände han sej tydligen tvungen att häva ur sej nåt härsket om en strv som Sverige började projektera på femtiotalet...

Hehehe :) Alla älskar Informatör

Hornet/Falcon är beprövade, så enkelt är det. Gripen är ungefär som Strv "S", teoretiskt bra men i praktiken inte ett dugg beprövad. Kan lika gärna om ett par decennier visa sig vara rent skit, som var fallet med Strv "S".

...får vi se då. Av rena reklamskäl så påstår man givetvis att Gripen är bra. Precis som jänkarna påstår att deras kärror är bättre än de svenska.

-----------------------------------------------------------

Mindervärdeskomplex? Jag bor i Halmstad. Här finns landets enda luftvärnsregemente. Jag får inte precis tinnitus av att det knattras en gång var tredje månad från övningsfältet. Säger en del om trovärdigheten dessutom.

Så det ska ju till att Gripen är bra eftersom något luftvärn knappt existerar.

Enligt Informatörs sätt att se på saker måste de tydligen vara "beprövade" för att kunna funka. Det verkar som han med "beprövad" menar att de ska ha deltagit i någon skarp op? Då skulle jag vilja veta hur i hela friden Finland vågade köpa Leon? Den är ju inte heller "beprövad"...

Hornet/Falcon är beprövade, så enkelt är det. Gripen är ungefär som Strv "S", teoretiskt bra men i praktiken inte ett dugg beprövad. Kan lika gärna om ett par decennier visa sig vara rent skit, som var fallet med Strv "S".

Ett påstående blir inte "MER sant" för att du upprepar det..

vad  var det som var "ren skit" med 103:an S..? ?

Tror du att era t-55 var ett tekniskt vidunder ? ?

Vad var det med era samtida T-55:or som gjorde dom så unika? ?

Ska du klaga på något..Var saklig......Kom med konkreta

påståenden.....

Jag kan noll om flygande saker så den debatten ger jag mig inte in i. Dock vet jag att utvecklingen beträffande simulator-strid har gått så fort att man numera är snudd på så nära verkligheten det kan bli utan skarp ammunition. Man kan nog därför avgöra "hur bra" en vapensystem är med stor sannolikhet.

Som lite mått på hur JAS-projektet uppfattas av oberoende så gick ju BA in i konsortiet först när produkten var istort sett färdigutvecklad vill jag minnas. De hade nog hållt sig utanför om dom trodde den var kass...

OT:

STRIX kan skjutas max en mil, den skjuts enbart med GRK. Dock finns det en liknande granat vid namn BONUS som skjuts att haubits-förband. Den kan man skyffla iväg en bit... ;)

Det är väl inte konstigt att JAS39 Gripen är bättre än både F16 och F18 då Gripen tillhör en senare generation av fpl än både Fighting Falcon och Hornet!

Det vore nog rättvisare att jmf Viggen med dessa båda fpl, och då slår Viggen Fighting Falcon men är underlägsen Hornet.

Den största anledningen att Fighting Falcon har en så undermålig radar(från början ingen alls!) och en massa säkerhets detaljer inbyggda som "hindrar" piloten att flyga som han vill.

Samt att uppgraderingarna på Viggen systemet har en del roligt innehåll såsom att planet kan skjuta mot mål som ligger snett i förhållande till flygriktningen :)

Vore ju fan om inte världens modärnaste operativa stridsflygplan (JAS 39) inte skulle kunna ta en attack kärra med jaktförmåga (F18). F16 är en tuffare motståndare men den har numera ett par år på nacken och jag tror knappast att något framstående industri land skulle släppa ut ett stridsflygplan som är sämre än de som redan finns på marknaden. Min åsikt är att Gripen är världes bästa stridsflygplan och kommer att förbli det MINST tills att Rafael eller Eurofigther blir operativt. En annan svår konkurent är Sukoi maskinerna och särskilt då SU-37 "super flanker" med vektoriserad jetdrift, dock så tippar jag att ryssens plan inte är riktigt på Gripens nivå när det gäller vapen och informationssystem (radar har de iaf tidigare varit ganska bra på).

F-22:an är för dyr oavsett hur bra de än kan lyckas få den - bara planet lär kosta minst 5ggr så mycket som en Gripen....

Stridsvagn S konceptet var ett ypperligt anti tank vapen - de flesta invändningar jag har hört kommer från att man antingen tänker förmycket "vanlig" stridsvagns taktik eller jämför den med betydligt modärnare vagnar med gyro stabiliserade torn. Jämför konceptet med Jagdpanther under 2:a vk.

Samt att uppgraderingarna på Viggen systemet har en del roligt innehåll såsom att planet kan skjuta mot mål som ligger snett i förhållande till flygriktningen ;-)

Det skulle vara intressant att höra lite mer om hur Viggen skulle kunna skjuta snett.

Saxat ur Combat Aircraft, The International Journal of Military Aviation vol 4 no 2:

"Saab has developed a unique auto-gun aiming function integrated with the radar and the autopilot, which is operational on both the JA37 and JAS39. The auto-aimer tracks a target and calculates the correct engagement range and deflection angles. Once the pilot opens fire the radar tracks the course of the outgoing shells and the autopilot controls the aircraft to steer the gunfire onto the target. The system is extremely reliable and accurate and allows hands-off gun attacks to be made against targets at very long distances, at night and in bad weather. Berndt Weimar, a former squadron commander and test pilot, recalls how the FMV gave a presentation on the system to the Society of Experimental Test Pilots Association in the United States. He says that the assembled aviators simply did not believe it existed, although pilots like Weimar have been using it for years."

Tycker hela den är tråden är lite fel egentligen, man väljer ju plan som passar ens eget behov bäst, Jas passar bra här i Sverige men kanske inte passar alls i tex Afrika och tvärtom  så skrota det här med vilket plan som är bäst

...får vi se då. Av rena reklamskäl så påstår man givetvis att Gripen är bra. Precis som jänkarna påstår att deras kärror är bättre än de svenska.

-----------------------------------------------------------

Mindervärdeskomplex? Jag bor i Halmstad. Här finns landets enda luftvärnsregemente. Jag får inte precis tinnitus av att det knattras en gång var tredje månad från övningsfältet. Säger en del om trovärdigheten dessutom.

Så det ska ju till att Gripen är bra eftersom något luftvärn knappt existerar.

Informatör - gå och slå upp vad ödmjuk är i ett lexikon. Fundera sedan på hur det kan ändra din ton här på forumet. Du har massa vettigt att säga men ingen lyssnar på en aggressiv och skrikande person.

Till ditt inlägg -

Ett annat beprövat vapen är sabeln, utrusta finska armen med det då eftersom alla vet att det funkar. De stridsflygplan som provats mest skarpa situationer är de som flög under VK2. Nu råkar JAS 39 vara i världsklass. Sedan är ju de både amerikanska planen inte samma generation som Gripen, det blir jävligt ointressant att jämföra årets F1 bilar med de som körde för 10 år sedan.

Anledningen till att det knattrar lite är flera:

1. Inga övningsfält ligger i direkt anslutning till Halmstad. Skedala var det närmaste när jag gjorde min GU men det är sålt numera, tror jag. Nu måste det vara nyårsåsen som är närmast.

2 Sverige har inget rörluftvärn kvar. Lvakan upphörde 98-99. Vi har robotar, de knattrar inte. Undantaget är CV 90 lvkv men de finns inte i Halmstad.

3 LV förband övar inte så mycket på markstrid. Deras huvudsakliga verksamhet är att skjuta ner luftfarkoster.

En av min bästa tjejkompis sa för inte så länge sedan att hon föredrog ett ordentligt knull än tio dåliga. Detsamma gäller för mig när det gäller lv förband, hellre ett bra än tio dåliga.

God jul förresten!

Djävligt bra sagt 111 SSK BAT...och God Jul.

Herr Informatör är ju emot allt som inte är Finskt.

Nu ett helt annan ämne...Hör inte F/A-18 E/F ( Finland har C/D) också till generation 4 som Gripen.

Både Gripen och Hornet är utvecklade under samma tidsperiod (sent 70, början 80 tal).

Superhornet (E/F) är större ( 25% större vingyta), ny radar & datorer mm, större tankar, och förmåga att beväpnas med de senaste vapnen mm än F/A-18 A,B,C,D versionerna.

US Navy inför nu E/F modellen (första striden i Irak under November) i flottan, och det planeras att köpa in över 500 beroende på antalet JSF.

Vad skiljer detta flygplan mot Gripen...jag bara undrar.

Saxat ur Combat Aircraft, The International Journal of Military Aviation vol 4 no 2:

"Saab has developed a unique auto-gun aiming function integrated with the radar and the autopilot, which is operational on both the JA37 and JAS39. The auto-aimer tracks a target and calculates the correct engagement range and deflection angles...

Detta var inte svar på min fråga eftersom det som beskrivs i texten "bara" är automatisk målföljning och inte "skjuta snett" är det någon som vet vad han menar?