Jump to content

Vem var Vlasko? Han med en dödskalle på motorhuven


Recommended Posts

Hej. Har nu plöjt massor med mycket välskrivna och intressanta texter från Er som gjort utlandsmissioner och fastna för en (flera?) typ som benämns "Vlasko".

En polare, som va på BA02 (och som vakna upp hemma i Sverige efter en olycka i samband med forcering av en checkpoint) nämnde nåt om en snubbe som åkte runt med en bil med en dödskalle på. Är det samma jeppe? Eller är det ett samlingsnamn på rövare? Var dom politiska? Vad/vem var Vlasko?

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Gå till närmsta bibliotek och låna ba01:s minnesbok, här har du en episod med vlasko återberättad och om jag inte missminner mig även bild på galningen. Alternativt gör ett fjärrlån, här har du status för det ex som finns i malmö

http://malmo.stadsbibliotek.org/search*swe...ordbat++++2&1,1,

Om länken ej fungerar gå in på http://malmo.stadsbibliotek.org/

 

Vidare rekommenderar jag en sökning på www.bibliotek.se på nordbat.

 

Ha det bra

Link to comment
Share on other sites

Hej. Har nu plöjt massor med mycket välskrivna och intressanta texter från Er som gjort utlandsmissioner och fastna för en (flera?) typ som benämns "Vlasko".

En polare, som va på BA02 (och som vakna upp hemma i Sverige efter en olycka i samband med forcering av en checkpoint) nämnde nåt om en snubbe som åkte runt med en bil med en dödskalle på. Är det samma jeppe? Eller är det ett samlingsnamn på rövare? Var dom politiska? Vad/vem var Vlasko?

 

:camo:

Han har ju till och med stått odell för en bild i en av försvarsmaktens böcker...

 

En kille med långt hår åker oim kring i en jeep (japanare) med nercabbat och dödskallen på huvudet...

 

MMinst inte vart jag läste det men jag har för mig att han sedan hittades mördad någonstans i serbien...

(antingen i carl bildts bok eller johanne hildebrandst Blackout)

Link to comment
Share on other sites

ulf hendriksson beskriver den händelsen med vlasko på sina föredrag.

en svensk plut hamnade i något läge med mannen i fråga.

 

körde omkring med en dödskalle med fn-hjälm på motorhuven.

mavericks bild i svensk soldat(sid 161) stämmer inte riktigt med orginalet.

den bild henriksson visar upp på föredraget, visar en totalt mentalsjuk människa.

dessutom utlöste den bilden hela händelsen med den svenska plutonen.

 

detta finns beskrivet i bokform.

 

kolla på bibloteket

Link to comment
Share on other sites

"Vlaskos" riktiga namn var Vodovic Vasilje. Enligt relativt säkra källor blev han mycket riktigt mördad i Serbien. Sörjd och saknad av i princip ingen...

 

Tre av mina plutonskamrater blev tagna som gisslan av denne Vlasko vid debaclet i Dastansko den 7 november 1993.

Link to comment
Share on other sites

Har sökt efter "Vlasko" på en hel del sökmotorer utan resultat.

Skulle allt bra gärna vilja se hur det där svinet såg ut, för om jag förstår er rätt så ser han inte riktigt ut som han är avtecknad i Svensk Soldat?

Link to comment
Share on other sites

Har sökt efter "Vlasko" på en hel del sökmotorer utan resultat.

Skulle allt bra gärna vilja se hur det där svinet såg ut, för om jag förstår er rätt så ser han inte riktigt ut som han är avtecknad i Svensk Soldat?

Om du scrollar upp så ser du en bild på honom..... :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Det lilla lilla jag kan bidra med. Vlasko var en ( måste ha varit hoppas jag ) psyksjuk man som med ett kriminellt rövarband drog runt i Bosnien i början av kriget och plundrade och härjade bland kroater och muslimer. De dödade, våldtog torterade alla som de tyckte illa om. Tänk dig dina värsta mardrömmar vad det gäller krigsförbrytelser och du fattar nivån på dem.

Link to comment
Share on other sites

Är den bilden verkligen autentisk?

För det första är det inte samma fordon som Vlasko hade i Dastansko och för det andra undrar jag var han skulle fått en svensk hjälm 90 ifrån.

Tror inte att de två soldater som togs tillfånga i Dastansko blev av med hjälmarna.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Är den bilden verkligen autentisk?

För det första är det inte samma fordon som Vlasko hade i Dastansko och för det andra undrar jag var han skulle fått en svensk hjälm 90 ifrån.

Tror inte att de två soldater som togs tillfånga i Dastansko blev av med hjälmarna.

 

The Swede

jag hittade bilden på militaryphotos.net bland massa serbiska foton

Link to comment
Share on other sites

Den hjälmen måsta vara från BA02 eller senare för vi hade inga dekaler på hjälmarna på BA01.

Möjligtvis att dom kom på slutet av missionen.

 

EDIT:

 

När jag tittar närmre så ser jag ju att det INTE är en svensk hjälm.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...
  • 11 months later...

Gubben lever (tyvärr) fortfarande och verkar vid god vigör.

Finns bild på honom med. Verkar som han fortfarande är i blåsväder och anklagas för att ha planerat lönnmord på politiska rivaler etc.

Jävla märklig typ. Hoppas någon skipar rättvisa.

 

https://translate.google.se/translate?sl=bs&tl=en&js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.bosnjaci.net%2Fprilog.php%3Fpid%3D45575&edit-text=

Link to comment
Share on other sites

Gubben lever (tyvärr) fortfarande och verkar vid god vigör.

Finns bild på honom med. Verkar som han fortfarande är i blåsväder och anklagas för att ha planerat lönnmord på politiska rivaler etc.

Jävla märklig typ. Hoppas någon skipar rättvisa.

 

https://translate.google.se/translate?sl=bs&tl=en&js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.bosnjaci.net%2Fprilog.php%3Fpid%3D45575&edit-text=

Menförihelvete...gubben har fått en välmående pleska- och slivvokagge också.

Kanske dags för en resa..

Link to comment
Share on other sites

Jodå, han lever än; tillsammans med sin fru strax utanför en större ort i Serbien. Ur de fortfarande ej slutredigerade efterorden till min bok om BA01 (som är så nära så ni anar inte;-)) bjuder jag på:

 

Vlasko hette egentligen Vasilije Vidović Vaske. Han överlevde kriget, fanns länge i kretsen kring sin tidigare chef Vojislav Šešelj (åtalad vid ICTY i Haag) och tjänstgjorde som hans livvakt under hans politiska karriär som parlamentsledamot i Serbien. Trots stark bevisning och utpekanden av vittnen – bland annat för avrättningen av tjugofem krigsfångar i ett läger - har Vlasko/Vidović aldrig åtalats för några krigsförbrytelser. Uppgifter på internet från 2012 gör gällande att Vlasko/Vidović då fortarande levde i Serbien, men att han drabbats av ett par hjärtattacker.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • henke changed the title to Vem var Vlasko? Han med en dödskalle på motorhuven

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...