Jump to content

Reklam på mynt

Froddan

Recommended Posts

Tycker fan det är illa...

consumedmind.jpg

Edit: Vad jag menar är att det är alldeles för mycket jävla reklam "nu för tiden".

Det är dags att införa en kulturekonomi.

Reklam skall endast få ske i form av typ logotyper och produktbeskrivningar och innehållsförteckningar.

Jag är tillräckligt smart för att se igenom reklamens ljugande och hycklande men det är inte alls alla vuxna människor lika lite som barn.

Tycker det är en smart och nytänkande ide! va fan gör det om de e lite reklam på mynten? kanske för att det täcker våran kära kung men annars häftigt nytt o bra.

Våra mynt e endå något man sett o känner till i sömnen utan att behöva se det varje dag.

Ska nog köpa mig ett par hundra kronor o sätta en reklam bild på mig! sen blir jag nog kändis B)

Jag är tillräckligt smart för att se igenom reklamens ljugande och hycklande men det är inte alls alla vuxna människor lika lite som barn.

Säg inte det…

Det genomfördes för inte så länge sen ett psykologiskt vetenskapligt experiment. Ett hundratal personer hade frivilligt valt att delta i vad de trodde var förhandstittar på nya filmer. Och jo då, de fick se filmer. Men de fick också se ny reklam. Vid den första filmvisningen var allt till synes som vanligt, men en reklam presenterade en ny läsk. Reklamen var producerad av forskarna och visades bara en gång som vilken reklam som helst, och bara vid det tillfället i den biografen.

Vid andra filmen, en vecka senare, visades reklam som vanligt. Dock inte forskarnas läskreklam. Däremot serverades två läsksorter. Ena läsken hade det varit reklam för veckan innan, den andra inte. Gissa vilken alla valde? :(

psykologiskt vetenskapligt experiment

Kallas det seriös forskning?

Gissar att ingen hade smakat läsken om den var ny under veckan och så. Folk gick och var nyfikna på denna läsken. Och med två val... Hade läsken som de aldrig smakat innan varit äcklig så hade de nog dragit sig för att köpa den igen om inte tillverkaret satsat rejält på marknadsföring.

Om det varit reklam för Fanta veckan innan, så kan jag sätta rätt mycket pengar på att större delen köpt Cola veckan efter.

Kallas det seriös forskning?

Gissar att ingen hade smakat läsken om den var ny under veckan och så. Folk gick och var nyfikna på denna läsken. Och med två val... Hade läsken som de aldrig smakat innan varit äcklig så hade de nog dragit sig för att köpa den igen om inte tillverkaret satsat rejält på marknadsföring.

Om det varit reklam för Fanta veckan innan, så kan jag sätta rätt mycket pengar på att större delen köpt Cola veckan efter.

Men faktum kvarstår att de valde läsken de sett i reklamen eller hur :P

Det är dags att införa en kulturekonomi.

Reklam skall endast få ske i form av typ logotyper och produktbeskrivningar och  innehållsförteckningar.

Det är väl därför reklam riktad till barn är förbjuden i Sverige.

Det finns dock kanaler som är baserade i utlandet som sänder detta, men faller inte visst ansvar också på föräldrarna?

Undrar om reklamnissarna inte tänkt på NEGATIVA effekter av detta ständiga reklamande. Jag vet i alla fall minst EN person som medvetet väljer bort vissa produkter eller märken bara för att jag RETAR mig så in i helvete på deras påflugna och påträngande "hejhopp kolla in oss för vi är snabbast/billigast/hållbarast/godast/snyggast"! :ph34r:

Jag är en av dem som var positiv till reklam i TV och radio under tiden detta diskuterades på 70 och 80-talet, därför att alla som argumenterade för detta hävdade att vi skulle få bättre program på grund av större intäkter. Så djävla lurade vi blev... Inte ett barr bättre blev det. Kronan på verket, tycker jag, är när hockey-VM och Canada Cup hamnade på dessa djävla reklamkanaler som endast kan ses av typ 25% av befolkningen. Förr kunde man komma in i fikarummet på jobbet och ALLA hade sett MATCHEN mot CCCP eller finnarna och man var så engagerade i laget, laguppställningen och spelarna. Jag kan fortfarande minnas namnen på flera av det bästa spelarna från 60, 70 och 80-talet, men nu vet man ju fan knappt vad de heter längre, om de nu inte blivit stora stjärnor i NHL. :(

Och hur blev radion bättre? En massa flåsigheter och verbal diarré varvat med en ständig loop av ett femtiotal låtar. Så djävla KASS! Ingen riktig tanke bakom musikval eller någonting utan bara ett djävla SKVAL! Reklamtvkanalerna gör ju inte direkt BRA TV, eller hur? Och reklamradion skiter jag fullständigt i. Man hör hur den ständigt STÅR PÅ överallt, men ingen lyssnar!! Nu känner jag mig både gammal och bitter.... Var är rullatorn! Nu vill jag ha "Skivor till kaffet" med Bertil Perrolf! :)

Undrar om reklamnissarna inte tänkt på NEGATIVA effekter av detta ständiga reklamande. Jag vet i alla fall minst EN person som medvetet väljer bort vissa produkter eller märken bara för att jag RETAR mig så in i helvete på deras påflugna och påträngande "hejhopp kolla in oss för vi är snabbast/billigast/hållbarast/godast/snyggast"!  :ph34r:

Jag är en av dem som var positiv till reklam i TV och radio under tiden detta diskuterades på 70 och 80-talet, därför att alla som argumenterade för detta hävdade att vi skulle få bättre program på grund av större intäkter. Så djävla lurade vi blev... Inte ett barr bättre blev det. Kronan på verket, tycker jag, är när hockey-VM och Canada Cup hamnade på dessa djävla reklamkanaler som endast kan ses av typ 25% av befolkningen. Förr kunde man komma in i fikarummet på jobbet och ALLA hade sett MATCHEN mot CCCP eller finnarna och man var så engagerade i laget, laguppställningen och spelarna. Jag kan fortfarande minnas namnen på flera av det bästa spelarna från 60, 70 och 80-talet, men nu vet man ju fan knappt vad de heter längre, om de nu inte blivit stora stjärnor i NHL.  :(

Och hur blev radion bättre? En massa flåsigheter och verbal diarré varvat med en ständig loop av ett femtiotal låtar. Så djävla KASS! Ingen riktig tanke bakom musikval eller någonting utan bara ett djävla SKVAL! Reklamtvkanalerna gör ju inte direkt BRA TV, eller hur? Och reklamradion skiter jag fullständigt i. Man hör hur den ständigt STÅR PÅ överallt, men ingen lyssnar!! Nu känner jag mig både gammal och bitter.... Var är rullatorn! Nu vill jag ha "Skivor till kaffet" med Bertil Perrolf! :)

Vilken tur att SVT och SR finns kvar än idag så att du kan se eller lyssna på deras kvalitetsprogram... ;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...