Jump to content

Utbildningar i hemvärnet


Recommended Posts

  • Forumsledning

Generellt svarat - Ja det finns det.

Beroende på hur den pluton/kompani du tillhör så kommer du får mer eller mindre utbildning på alla de vapen ditt hemvärnskompani förfogar och är tilldelade.

 

Gå gärna med i FBU också så kan du få ännu bättre utbildning på något som du kanske vill fördjupa dig i.

Prata med din plutonchef annars så bör han kunna lotsa in dig rätt och även ge dig information om hur dina utbildningsmöjligheter ser ut då han förmodligen är väl insatt i verksamheten som bedrivs inom ditt kompani och även bataljon.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Personligen tycker inte jag det är rätt. Att bara komma in i systemet som kan ta 6mån och sen vara med och kanske precis komma in i gemenskapen för att sen lämna, nej jag tycker inte det är sjysst varken mot dig själv eller din blivande pluton och dess medlemmar.

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker inte jag det är rätt. Att bara komma in i systemet som kan ta 6mån och sen vara med och kanske precis komma in i gemenskapen för att sen lämna, nej jag tycker inte det är sjysst varken mot dig själv eller din blivande pluton och dess medlemmar.

med det resonemanget tycker jag att man kan skita i det mesta. Det blir nog bäst att skita i att leva när man ändå är i farten för man kommer ju ändå dö.

 

Klart du skall gå med. Fyra år är bättre än inget, dessutom kanske du inte flyttar efter muck eller så flyttar du någon annanstans där du ändå kan vara med.

 

Så kör på.

 

Gå med.

Link to comment
Share on other sites

Om du är intresserad så tycker jag att du ska gå med. Jag är själv heltidsstudent och med i hemvärnet. Funkar rätt bra. Jag fick utbildning på Kulspruta 58 i hemvärnet. (hade dock den utbildningen sen tidigare).

Sen är det ju ingen problem att byta kompani när du flyttar, och då har du ju som ett HV befäl sa: "sålt din själ till HV" så då kommer det att fixa sig.

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker inte jag det är rätt. Att bara komma in i systemet som kan ta 6mån och sen vara med och kanske precis komma in i gemenskapen för att sen lämna, nej jag tycker inte det är sjysst varken mot dig själv eller din blivande pluton och dess medlemmar.

med det resonemanget tycker jag att man kan skita i det mesta. Det blir nog bäst att skita i att leva när man ändå är i farten för man kommer ju ändå dö.

 

Klart du skall gå med. Fyra år är bättre än inget, dessutom kanske du inte flyttar efter muck eller så flyttar du någon annanstans där du ändå kan vara med.

 

Så kör på.

 

Gå med.

Håller helt med 111.

 

Naturligtvis skall man gå med, vem vet hur livet ser ut om 4 år.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

hm.. ja jag trodde han visste hur livet såg ut, då han skrev "...kommer att flytta..."

Jag vet inte vilken sammanhålling ni har i era plutoner, men hos mig skulle vi inte tycka om att ta in folk som sen VET att de ska iväg igen. (Slöseri med tid är ett ord jag tänker på) Bättre att ta in nån kille som kommer att stanna istället.

Visst finns det nån pluton som skiter i vilket och tar in tit som tät bara det ser bra ut på pappret.. kör på det då.. fortfarande tycker jag inte det är speciellt sjysst.

 

När jag visste om att jag kanske skulle ge mig iväg för gott eller för en längre tid, så hoppade jag av min beffatning ur skyttegruppen och tog en mindre viktigare befattning för att göra det lätt för plutch att slippa ersätta någon helt plötsligt.

Så nu har det kommit en ny kille som börjat bli varm och en del av den gemenskapen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...