Jump to content

Rör under vägen

Recommended Posts

- Förr när man byggde vägar placerade man nästan alltid ut rör under vägen som kan fyllas med sprängmedel om man skulle behöva hindra fiendens framfart i krig, berättar kapten Thomas Öman.

Läs mer här.

Varför, och när, slutade man bygga vägar med rör under? :camo:

Och ytterligare en fråga; bygger man fortfarande vägar med tillräcklig bredd för att plan skall kunna landa och lyfta från dem?

Edit: Grejade länken.

Edited by Froddan

• Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• BlåGul -1

Man anser inte att det finns behov att förbereda längre?

Invasionen kommer ju aldrig.

Över huvudtaget att spränga väg har jag fundera lite nu på senare dagar varför man gör idag. (Bortsett från att det är ohemuliskt mäktigt, häftigt, roligt och kul.)

Vägar går ju dock att spränga ändå, antingen via vägtrummor eller med speciella förberedda satser där man spränger sig ner i vägen.

Även viktiga broar, hamnar, flygplatser m.m. är/var förberett att förstöras.

Hört en del om de där förberedelserna, men jag vet inte hur det är IDAG.

Men ska vi gissa att sådana förberedelser faktiskt ingick som del av försvarsbudgeten, och det fortfarande finns en hel del saker som kostar fett med pengar utan att pengarna syns eller märks hos den enskilde värnpliktige.

Guest Genosse

Ölandsbron är inrett med utrymmen vid brofästena för att kunna placera sprängämnen. Om Öresundsbron är inrett på samma sätt kan jag inte svara på.

- Förr när man byggde vägar placerade man nästan alltid ut rör under vägen som kan fyllas med sprängmedel om man skulle behöva hindra fiendens framfart i krig, berättar kapten Thomas Öman.

Läs mer här.

Varför, och när, slutade man bygga vägar med rör under? :tveka:

Och ytterligare en fråga; bygger man fortfarande vägar med tillräcklig bredd för att plan skall kunna landa och lyfta från dem?

Edit: Grejade länken.

Flygvapnet håller på att avveckla många av sina krigsbaser - så några nya landsvägsbaser lär nog inte byggas......

• BlåGul -1
Jag har hört att kajjer och dockor i större hamnar också har någon sorts tunnel för att kunna sprängas.

O shit. Det menar du inte.

Det mesta som kunde tänkas komma till användning om det togs av den lede fi var förberett för förstöring förr. Jag tyckte det framgick i mitt förra inlägg.

Frågan är hur det är nu, jag misstänker att det inte ses som så viktigt med sprängkammare i nya konstruktioner längre.

Om fi kan få dit tillräckligt med sprängmedel för att spränga en kaj så är det inte vi som använder den längre...

Det är rätt mycket sprängmedel som går åt för att förstöra en kaj, tex så går det åt ca 800kg sprängmedel för att spränga 100m väg.

Tror inte att nya banan på Arlands försetts med trummor. Skulle inte heller tro att Öresundsbron har några sådana anordningar heller...

Dessutom så har vi ju också i praktiken slutat att bygga in skyddsrum i varje nybyggt flerfamiljshus genom att subventionerna från staten tagits bort...

// WM

• BlåGul -1
är det inte lite farligt att göra "lätt sprängda" dockor mm... Borde bli lättare för fienden att spränga den när vi använder den?

De är inte särskilt lättsprängda.

Sprängkammare i brofundament är t.ex. under asfalten, bila bort den för att komma åt sprängkammare är ingenting en jägargrupp gör. :D

Tror inte att nya banan på Arlands försetts med trummor.
*host* näh.. ok.

..skyddsrum tycker jag det är vansinne att sluta bygga.

Det är rätt mycket sprängmedel som går åt för att förstöra en kaj, tex så går det åt ca 800kg sprängmedel för att spränga 100m väg.

:winner:

I min värld kostar det ~1600 kilo att spränga 70-90 meter vägbank.

Men det gör det ju inte lättare för någon som kommer och ska ha sönder saker som vi vill ha kvar. ;)

Även om nybyggda vägar och broar inte längre förses med särskilld sprängkammare så finns som någon påpekat dom vanliga vägtrummorna kvar och på större broar brukar det finnas hålrum i fundamenten. Vad gäller start och landningsbanor så finns det fortfarande dräneringsrör och kabeltunnlar under dessa. Man kanske helt enkelt kom på att det inte var nödvändigt att göra särskilda förberedelser. Dessutom byggs det inte så mycket helt ny väg i landet, dom flesta vägbyggen är ju efter redan befintliga sträckor och då kan man ju låta grejerna ligga.

:)

Ok, du har ju gjort gu som ing...

Det (~800kg/100m väg) fick jag lära mig i somras på farbkursen i Grubbnäsudden.

Dessutom så har vi ju också i praktiken slutat att bygga in skyddsrum i varje nybyggt flerfamiljshus genom att subventionerna från staten tagits bort...

// WM

Du blir subventionerad om du vill bygga ett skyddsrum.

Har en granne som skulle bygga ett garage.

Då kom han på den fina tanken att söka bidrag för det, bidrag fick han inte.

Däremot så fick han hela bygget betalt om han gjorde ett skyddsrum istället.

Så nu bor jag granne med ett bomb och nukleär säkert garage :P

..skyddsrum tycker jag det är vansinne att sluta bygga.

är det inte tyskland som slutat bygga skyddsrum för att de tycker att de aldrig ska behöva vara med i krig mer?

.....Och Sverige som skrotar försvaret för att det inte blir några mer krig :D .....

Men det gör det ju inte lättare för någon som kommer och ska ha sönder saker som vi vill ha kvar. ;)

I min värld är det ännu lättare. Det är bara att göra om den till enskild väg. Effektivt bristande underhåll är rena dynamiten...

Vilken enskild vägförening som helst kan helt utan sprängmedel göra en väg fullständigt obrukbar på bara några månader.

Du är välkommen att försöka ta dig till min sommarstuga när som helst om du tvivlar...:D

Det kan vara så att man resonerar att det är billigare att köra ut folk på landet.

De skyddsrum som skulle behövas mot moderna bomber ser ganska så annurlunda ut mot vad de som krävdes för bara 20 år sedan.

Vill man verkligen skada civilbefolkningen så tror jag inte ett skyddsrum under ett hyresus hjälper.

• BlåGul -1

I min värld är det ännu lättare. Det är bara att göra om den till enskild väg. Effektivt bristande underhåll är rena dynamiten...

Vilken enskild vägförening som helst kan helt utan sprängmedel göra en väg fullständigt obrukbar på bara några månader.

Du är välkommen att försöka ta dig till min sommarstuga när som helst om du tvivlar...:D

LOL

Du har givetvis HELT rätt i det.

Men med dagens vägunderhåll, särskilt i norr (där ju den lede fi kommer) kommer vi inte ens behöva krångla till det så pass.

Vägverkets potthål flyter snart ihop med norrlands övriga myrar och tjärn.

Våra vägar smälter bokstavligen in i naturen så här på vårkvisten och tjällossningen. :angry:

Jag kanske skulle skrivit "det reglementerade sättet att spränga en vägbank"... ;)

//100kg * 8rör * 2sidor på vägen * 8-10 meter//

Det kan vara så att man resonerar att det är billigare att köra ut  folk på landet.

De skyddsrum som skulle behövas mot moderna bomber ser ganska så annurlunda ut mot vad de som krävdes för bara 20 år sedan.

Vill man verkligen skada civilbefolkningen så tror jag inte ett skyddsrum under ett hyresus hjälper.

Mot ofrivilliga gasutsläpp, terroristattacker, olyckor mm så fyller nog skyddsrummen en funktion - då är det ialla fall försent att tänka på att bygga skyddrum....

Det kan vara så att man resonerar att det är billigare att köra ut  folk på landet.

Mot ofrivilliga gasutsläpp, terroristattacker, olyckor mm så fyller nog skyddsrummen en funktion - då är det ialla fall försent att tänka på att bygga skyddrum....

Jag tror även att skyddsrum fyller en viktig psykologisk funktion. I och med att hela kvarteret t.ex. har tillträde till ett skyddsrum i den närliggande kommunala skolan minimeras demoraliseringseffekten vid ett skymningsläge, hur mycket militärt kunniga än vet att skyddsrummet är ohjälpligt mot en modern bomb.

skyddsrum i den närliggande kommunala skolan minimeras  demoraliseringseffekten vid ett skymningsläge, hur mycket militärt kunniga än vet att skyddsrummet är ohjälpligt mot en modern bomb.

Skyddsrummen i vanliga flerbostadshus är byggda för att skydda mot 'bombmattor'. Skyddsnivån skiljer sig bla på hur gamla husen/skyddsrummen är - och var i husen de ligger ( markplan eller källare mm).

Men om man ska slå ut alla hus + samtliga skyddsrum så krävs i stort sett direktträff av själva skyddsrummen......

Skyddsrummen skyddar även mot gaser, radioaktivt nedfall vid kärnkraftsolycka (.....eller kärnvapen).

Sedan så finns det befolkningsskyddsrum i bla storstäderna - de är insprängda i berg och rymmer 1000-tals personer.

Jag kanske skulle skrivit "det reglementerade sättet att spränga en vägbank"... ;)

//100kg * 8rör * 2sidor på vägen * 8-10 meter//

Det förklarar saken, vi hade:

100kg * 4 rör * 2 sidor = 8 rör om 100kg (detta för ca 80m vägbank)

Sen slängde vi ner allt vi hade över i det sista (hittils oanvända) röret så vi drog av ca 1040kg sprängmedel, fin smäll :camo:

Unicorn: du har helt rätt, det är enskild väg hem till mina föräldrar, det är alltid lika spännande att köra hem till dem :D

@ froddan och jonte:

helt sant

dock så kräver ju detta också att skyddsrummen underhålls på ett korrekt vis.

Och jag har då inte sett ett endaste skyddsrum som har vare sig de reglementerade konserverna eller fungerande filter.

:}

Guest Genosse

Många skyddsrum har ju rent av tagits ur bruk och sålts av på sistone, fast inte för att de ansetts vara onödiga utan för att de inte uppfyller nuvarande tekniska krav.

På tal om skolor: Byggdes inte alla allmäna byggnader med skyddsrum, och därmed med ganska djupa källarplan, förr i världen? Har själv tagit mig ur en skolas "nödutgång" som låg i deras källare som var tänkt att användas för att ta sig ut ur källaren på ett säkert sätt. :}

Inte bara broar är "sprängberedda" utan även tunnlarna. Tingstadstunneln och Muskötunneln har utrymmen placerade som knappast syns när man kör förbi men som kan fyllas med sprängämnen och täppa igen tunneln. Även de andra älvförbindelserna i Göteborg är förberedda på samma sätt.

@Genosse: Kan ligga något i det - många skolor, dagis och liknande har ju skyddsrum. I min gamla grundskola var matsalen en separat byggnad som var byggd för att fungera som skyddsrum. Hade metertjocka väggar, enorma pelare, ståldörrar, samt fällbara stålluckor för de få fönster som fanns. En riktig bunker mao!

Vill man se ett exempel på ett s.k befolkningsskyddsrum som Jonte72 talar om så kan man i Stockholm besöka parkeringsgaraget vid slussen. Det byggdes under 50-60-talet för att i händelse av krig fungera som skyddsrum för de boende på söder. Har bl.a inrymmningsvägar från Högalidsgatan och Björns trädgård.

// WM (bergrumsfanatiker)

• BlåGul -1
@ froddan och jonte:

helt sant

dock så kräver ju detta också att skyddsrummen underhålls på ett korrekt vis.

Och jag har då inte sett ett endaste skyddsrum som har vare sig de reglementerade konserverna eller fungerande filter.

:baskerPa:

Det är möjligt att de underhålls dåligt nu.

Men är du SÄKER på det?

Det ska nämligen enligt lite regler och blahablaha gå att tömma ett skyddsrum på si och så många timmar (de får användas som t.ex. förråd), och i direkt anknytning till skyddsrummet skall finnas ett litet förråd för bl.a. torrclosett, luftfilter(?) m.m...... Hur reglerna ser ut för innehållet i det lilla förrådet vet jag inte.

@Genosse: Kan ligga något i det - många skolor, dagis och liknande har ju skyddsrum. I min gamla grundskola var matsalen en separat byggnad som var byggd för att fungera som skyddsrum. Hade metertjocka väggar, enorma pelare,  ståldörrar, samt fällbara stålluckor för de få fönster som fanns. En riktig bunker mao!

Min skola hade liknande skyddsrum. Tror nästan alla äldre skolor har sådana.