Jump to content

FältarbetsGB JA800


Guest Sprängaren85

Recommended Posts

Guest Sprängaren85

Kom hem idag och såg att jag blivit omflyttad från sambandsgruppchef till JA800 på grund av nedskärningar... Tänkte först att, nu jävlar och greppade telefonen men ångrade mig för att ta reda på lite om tjänsten först. Var inte så sugen på samband men trodde ändå de satt mig på nån jefla skittjänst, och i BODEN dessutom. Mardrömmen alla har varnat mig för.

Hur som helst upptäcker jag till min förvåning att det verkar vara en schysst (just) tjänst... Sökte lite på forumet först men skulle vilja precisera mina frågor med en egen tråd.

Here it goes:

 

1. Hur mycket spränga och hur mycket bygga broar är det? Typ procentsatser :camo:

 

2. Fördelar och nackdelar med tjänsten?

 

3. Fördelar och nackdelar med Boden?

 

4. Egna erfarenheter?

 

:camo:

Link to comment
Share on other sites

1. Uppdrag spränga och förstöra Ingpluton på slutövning.

Hur mycket det är av varje kan jag tyvärr inte svara på men det brukar vara en del spränga. Även sprängberäkningar och blinladdning av diverse föremål, exempelvis broar.

En del minutläggning ingår också.

Brobyggandet brukar utgöras av Balkbro 2 och Ponton 100.

Ingpluton brukar även ägna sig en del åt strid.

 

2. Ingen aning.

 

3. Boden är en rätt okej stad, det finns uteliv men mycket lumpare. Luleå ligger nära. Som GB är resorna rätt okej om man kommer söderifrån, flyg ibland och tåg ibland.

 

4. Ingbat är ett trevligt ställe att göra lumpen på med mycket sympatiska befäl. Det är ju inga jägare som utbildas så stämningen är ganska gemytlig mellan officerare och värnpliktiga.

 

That´s my opinion :camo:

Edited by Ingbat/I19
Link to comment
Share on other sites

Grattis. :D

 

1.

Tror inte det går att svara på det, det ändras säkert mellan åren, och jag förde inte statistik..

Du kommer kunna bygga bro, spränga väg och lägga ut minor...

Det kan du vara säker på!

Du kommer kunna skjuta också... glömde det. ;)

Strid ingår i uppgifterna.

 

2.

Du får göra allt roligt.

Du är med överallt, och har en del ansvar i brobygget, har hand om din del av mineringen, har hand om att spränga det objektet...

 

Du får göra allt det tråkiga också. Men det har att göra med GB-befattningen. Skit från alla håll. :camo:

 

3.

Boden är väl .. fint. Uteliv? Sådant sysslade inte jag med.

Skitbra övningsfält.

Massa mygg på sommaren.

Massa minusgrader på vintern.

Mängder av snö. Kan väl vara både bra och dåligt. :D

 

4.

Ska vi byta?

Du får min plats på chalmers, mitt konto här, ehm.. ja.. något mer? Så får jag din tjänst. :)

Edited by Ing
Link to comment
Share on other sites

Guest Sprängaren85
Jag som fått ligga i för att få byta från sambandsgruppchef, sen glider du fram på en räkmacka  :)  :D

Ska du till ingbat eller pbat?

Hehehe läste om dina ansträngningar för att få tjänsten :lol:

Grattis till oss båda får man väl säga :baskerFN:

Ingengörsbataljonen blir det :)

När var det du skulle rycka in?

 

PS. självklart vill jag ha mycket strid också, vilka vapen utbildas man med?

Link to comment
Share on other sites

PS. självklart vill jag ha mycket strid också, vilka vapen utbildas man med?

en gissning är AK5 och Kulspruta 58 som standard. GRG kan nog tänkas finnas också, och som GB får du lära dig GRG om tid finnes.

Link to comment
Share on other sites

Sambandsgruppchef-->Radiolänkgruppchef-->Fältarbetsgruppbefäl-->Utbildningsreserven-->Motorredskapsförare

 

Eftersom 2000 platser försvunnit hittills i år så finns det knappt några platser kvar. Så jag tog motorredskapsförare, fast jag inte har körkort. Jag hoppas att jag kommer kunna byta till fältarbetsgruppbefäl när jag väl kommer dit. I vilket fall som helst så ses vi i Boden!

 

Sprängaren85: du vill inte, ähum, byta tjänst med mig :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Sprängaren85
Sambandsgruppchef-->Radiolänkgruppchef-->Fältarbetsgruppbefäl-->Utbildningsreserven-->Motorredskapsförare

 

Eftersom 2000 platser försvunnit hittills i år så finns det knappt några platser kvar. Så jag tog motorredskapsförare, fast jag inte har körkort. Jag hoppas att jag kommer kunna byta till fältarbetsgruppbefäl när jag väl kommer dit. I vilket fall som helst så ses vi i Boden!

 

Sprängaren85: du vill inte, ähum, byta tjänst med mig  :lala:

Hehehe har du gått den vägen? :huh:

 

PS. Njaa, behåller nog mitt :rocketl::)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...