Jump to content

Varför tjänstgöra egentligen?

Recommended Posts

På min tid fick man alldrig välja, men orsakerna till att göra värnplikten är många; Det är ett unikt tillfälle att lära känna sig själv och sina begränsningar, få ökad självinsikt, lära sig ledarskap och samarbete, att lära sig ta hänsyn till andra, karriärmöjligheter och inte att förglömma: Få kriga!

Det är ett unikt tillfälle att lära känna sig själv och sina begränsningar, få ökad självinsikt, lära sig ledarskap och samarbete, att lära sig ta hänsyn till andra, karriärmöjligheter och inte att förglömma: Få kriga!
:camo:

kriga ligger väl en bit upp på mångas listor iaf få leka av sig lite kan jag tänka mig, jag ser lumpen som en utmaning och ser framemåt att få om jag får dvs föra utlandstjänst :camo:

Roary sammanfattade det ganska väl, men glömde det viktigaste, det mest grundläggande skälet till Försvarsmaktens och värnpliktens existens: att i händelse av krig kunna försvara Sverige och demokratin, och inte minst dina vänner och din familj.

Edit: Omformulering.

Edited by Froddan

Sen får man ju ett (rätt saftigt ibland) utryckningsbidrag...

Jag vill göra det för utmaningen, att jag alltid velat det, min far har rekomenderat det(är själv inom armén), vill se om det är något för mig(funderar halft på att söka YOff-programmet), Tänker söka till stridspilotutbildning.....återkommer med mer motivationer om jag kommer på dem.... :camo:

Borde inte frågan vara "Varför ska du inte göra värnplikten?"

Du kommer att växa som människa.

Du kommer (förhoppningsvis) att lära dig ta ansvar, ta hänsyn, bli ödmjuk och ta ansvar för dig själv.

Ditt självförtroende kommer att öka allteftersom du lär dig att du klarar mer än du tror.

Du kommer att få tänja på dina fysiska och psykiska gränser.

Du kommer att lära dig ta hand om dig själv under lite svårare förhållanden (tror att det är Fk Satan som har den gamla klassikern i sin signatur: "I skogen kan inte din mamma höra dig gråta" :)

Anledningen till att jag gjorde lumpen var att jag var väldigt trött på mitt jobb! ;)

Fast när man väl var inryckt insåg man att det var jävligt kul och man lärde sig en massa saker som man aldrig skulle kunna lära sig i det civila, både specifika "soldatkunskaper" samt att man lärde sig en massa om sig själv och hur man fungerar med andra.

Tror att många tjejer gör lumpen för att utvekla sig själva, eller för att dem har vart MIPar sen födseln. :P

:D

Anledningen för mig äratt jag har varit fascinerad/besatt av militären sen dagis. Sen så¨vill jag bära uniform, tjäbna landet, få en karriärmöjlighet, växa som människa, få bättre självförtroende, göra utlandstjänst.

Och det bästa avalltär attman faktiskt får betalt! :D:D:winner:

/Ibsen Göransson - Förhopningdvis framtida FVUndAsse B)

Vet faktiskt inte när det var jag kom på att jag ville göra lumpen, det intresset har bara funnits där men innan jag mönstarde började jag kolla upp vad det fanns för olika möjligheter och tyckte att Militärpolis verkade kul och lärorikt så nu ligger jag inne på MP KBS.

Har planer på att söka antingen PHS eller MHS om det går bra i lumpen och det känns som om jag har kommit rätt.

//toMPa ,O

1. För fosterlandet och för alla oss - inklusive dina nära och kära - som är beroende av den svenska staten.

2. För att den demokratiska makten i laga ordning beslutat att du är tjänstgöringsskyldig.

3. För din egen personliga utveckling. Du kommer att möta utmaningar som får dig att växa och skaffa dig erfarenheter och färdigheter som är till nytta i livet efter lumpen.

4. För att du kan ha en givande tid med mycket skoj och trevliga kamrater.

Jag gjorde lumpen för att:

1. Jag hade åkt i fängelse om jag vägrat.

2. Jag hade setts som en särling om jag vägrat.

3. De allra flesta jag hade pratat med gillade lumpen skarpt, och då borde ju jag ha lika trevligt tyckte jag..

Och jag ångar inte en sekund av min värnplikt. :baskerPa:

Den mest väsentliga anledningen bör ju vara för att det är ens PLIKT att göra värnPLIKTEN. Att vara medborgare i en nation innebär inte bara en massa rättigheter, utan även en massa skyldigheter. Folk verkar glömma det ibland.

Om man sedan tycker att det är genuint roligt att göra sin värnplikt är ju detta en bonus.

Jag gör det inte av anledningen att jag tycker det verkar dumdistrigt att slösa bort ett år på att sitta i skogen o vänta på ryssen(metafor). Sen mitt hat mot långa promenader och tidiga mornar är en del av anledningen oxå :baskerPa:

Men däremot tycker jag det är "tufft" med krig. Har hört att man kan göra en 3 vekcors frivillig gröntjänst... Men inte hittat någon informantion om det. Någon som vet någoting om en sådan?

Egentligen så borde man ju skriva "För att försvara demokratin och dom jag håller kära etc", men om jag ska vara riktigt ärlig... Jag skulle iallafall i händelse av krig hellre vara hemma och försvara min familj från diverse skumt folk som uppstår i kaos än ligga och trycka i något värn på andra sidan Sverige (Göteborg -> Boden = lååååångt). Men det är en risk jag får ta (och jag bedömer den inte som så stor) eftersom jag tänker göra lumpen, och det av följande anledningar:

Jag planerar att läsa på högskola, och därför kan det vara bra att skaffa sig lite pengar innan man börjar. Man tjänar iofs mycket mer om man jobbade civilt ett år i stället, men samtidigt är jag så j*****t skol-trött. Jag ser detta som en chans att få göra något helt annat ett tag. Kuta runt i skogen, panga lite (vilket jag alltid har gillat, men som det ses ned på en hel del i mina kretsar), se lite av norra sverige, testa mina gränser och min förmåga att leda en militär grupp... Ja kort sagt, lumpen verkar kul och vore ett välkomnat avbrott i den vanliga vardagen.

Så trots övertalningsförsök från föräldrar och kompisar (Mamma är nära nog pacifist och Pappa upskattade INTE lumpen) så skall jag göra lumpen sålänge läget inte förändras drastiskt... från FM's sida :dribble: .

Nu är mitt enda problem att amröj verkar lite "lökigt" med mycket teori etc, men jag hoppas att KBS'en skall lösa det. Annars så har väl tanken att söka till MP i stället funnits där, men det är väl försent nu och amröj verkar ju intressant.

...För övrigt så har Mamma gjort väldigt klart att hon tänker skjuta mig i benet om jag skulle få för mig att söka utlandstjänst... Jag tror henne :clap: .

EDIT: Vapenvägraren jag antar att du menar tremånaders utbildningen: http://www.soldat.nu/

Edited by Tjalle

Det tråkiga är att man inte får välja vilken tjänst man ska ha.

En tjock gubbe, kallad mönstringförättare, vet tydligen mycket mer om dig än du själv.

Så av den anledningen hamnade iaf jag inom en gren av försvaret som typ var minst prioriterat av mig. Hade klarat mig utan lumpen.

Är med i Hv nu, för å få de kunskaper som jag aldrig fick lära mig under min värnplikt.

Å så får jag skjuta! :D:/:D:ak: