Jump to content

rak-kniv

facit

Recommended Posts

En grej jag tänkt på länge ang raka sig i fält. Ärju värdelöst med en vanlig rakhyvel och med liiiite vatten. Då borde juh rakknivar vara bäst. iofs är jag juh inte ute i fält så länge men jag vill ända ha en rakkniv.

Vet inte det här ska kanske tas på markan.

hursom

Jag har sökt jättelänge men aldrig hittat var man kan köpa en rakkniv, verkar inte produceras längre.

Så, vet ngn på det här forumet var man kan hitta en fältmässig pryl som rakkniv!

mvh facit

• BlåGul -1

:blink:

Prova hemma först!

Rakkniv är nog ingenting man bör testa i den värsta fältkoman första gången.....

Fast det är häftigt!

första förband.. håll upp! :)

givetvis :blink:

stor spegel oxå

hade tänkt o öva öva öva först

sen vet jag inte hur mcyekt jag kommer att använda den igentligen :)

edit: är det inte coolt och sexigt med några ärr också :D

facit på krogen---> jag fick dem under min militär tjänstgöring lol

Edited by facit

Det där med rakkniv ligger ju helt klart inom ballhetsfaktorskapande verksamhet...men det är inga problem att raka sig med lite vatten och en rakhyvel. Se bara till att du har en bra rakhyvel (Gilette Mach3 typ) och att du rakar dig på det sättet även civilt. Svider lite i början men när man fått bort fittskinnet från kinderna så tål man hyveln.

Edited by scattergun

Det kan jag gå i god för. Rakar mig nu med en Mach 3, och första gången sved det som fan. Men nu, nån vecka senare, svider det nästan omärkbart. :)

Funderar f.ö. på att skaffa riktigt långa Elvisplolisinger. Ser riktigt... Grymt (?) ut... :blink: B)

Särskilt nu när skyddsmasken beskrivs som tät även med skäggväxt. När man gjorde lumpen på den gamla goda tiden (Med jättenäsaskyddsmasken) så kunde det vara hälsovådligt att ha skägg, av den enkla anledningen att tårgasen kröp in i skyddsmasken under gasprov, varvid soldaten kräktes i nämnda skyddsmask (Kanonfräckt partytrick att visa alla andra hur nivån av spya stiger i glasfönstrena :=o )

Enda nackdelen med skägg är som jag ser det att det bildas istappar och skit lite överallt på vintern...

Guest Lt. Payne
När man gjorde lumpen på den gamla goda tiden (Med jättenäsaskyddsmasken) så kunde det vara hälsovådligt att ha skägg, av den enkla anledningen att tårgasen kröp in i skyddsmasken under gasprov, varvid soldaten kräktes i nämnda skyddsmask.

Haha!

Been there done that!

Repmöte nr.1 1986

Inryck och utdelning av materiel från mobförråd. Skyddsmasken skulle provas i ett

tårgasfyllt 12-manna tält. Min mask hade legat med kinddelen vikt i okänt antal år.. När jag kommer in i tältet som 3:e man är tårgasen på full styrka och via kinden läcker det in gas. Jag spyr nästan omedelbart och spyorna rinner över innermasken. Med paniken i nacken sliter jag upp tältduken och kommer ut.

Det första jag får höra är: Släpp duken för h-e! Gasen läcker ut. :=o

Repmöte nr.2 1989

Inryck och utdelning av materiel från mobförråd. Skyddsmasken skulle provas i en tårgasfylld container. Nu är den tät,men killen bredvid mig får panik och slår av mig min mask.. Den hänger snett och jag spyr. Som tur är kommer jag ut fortare än förra gången. ,O

@Scattergun

Vi funderade ofta på vem som hade lånat ut sin näsa för att stå modell till den gamla skyddsmasken. :P

:lol:

@ Lt Payne

Det där med tårgaskräkning är alltid kul för alla andra! Vi kanske ska starta en tråd med gashumor!!

GBS 121 -91

Vi hade tårgasprov i gashuset, och vårt befäl hade ställt en hink med vatten utanför så att man skulle kunna skölja av sig lite!!! STORT SKÄMT!!! Vafan vatten gör ju att tårgasen som lagt sig på huden helt plötsligt kryper in under densamma och svider som tusen jävla getingstick i ögon och överallt!!! Men det är ett kul tips för andra som ska utöva täthetsprov!! ;)

GU-91

Vi hade ansvar för att testa skyddsmasken på våra F-soldater, när vi upptäcker att vi har slut på tårgasfacklor. Bra karl reder sig själv så vi ersatte raskt tårgasen med en stor burk vapenfett med nedstoppat trassel...jisses vad det brann!! och jisses vad svart det blev inne i gashuset!! Först efteråt fick vi höra att brinnande vapenfett tydligen ger ifrån sig en massa giftiga ämnen som övningsfiltret inte silade bort!! :) Så om F-soldaterna från Ångermanlandsbrigaden börjar dö för tidigt så vet ni var orsaken ligger.....obra....

Och på tal om det där med den som stått modell för jättenäsamasken....har på omvägar hört att Gerard Depardieu var anställd vid FMV dåförtiden.....

@Scattergun

Det gick ju även bra på fältvaneveckan när vi utsattes för gasanfall efter flera dygns skogspromenader.....

En viss Kapten lät oss sparka fotboll och sola den dagen på GBS när vi tydligen skulle gå igenom rutinerna vid gasanfall.

Jonte 72 som låg på samma kompani som Scattergun.

@Scattergun 

Det gick ju även bra på fältvaneveckan när vi utsattes för gasanfall efter flera dygns skogspromenader.....

En viss Kapten lät oss sparka fotboll och sola den dagen på GBS när vi tydligen skulle gå igenom rutinerna vid gasanfall.

Hade förträngt det där gasanfallet!! :lol:

Minns nu hur vi låg i gasberedskap under en varm sommarnatt, med regnkappa över sig, sovandes med jättenäsan i vädret!!! :) Fy faan!! Den veckan var inte kul!

@Scattergun 

Hade förträngt det där gasanfallet!! :D

Minns nu hur vi låg i gasberedskap under en varm sommarnatt, med regnkappa över sig, sovandes med jättenäsan i vädret!!! :lol: Fy faan!! Den veckan var inte kul!

Min grupp hade fältcoma - det var i Juli och varmt som helvete under faätvaneveckan, vi hade 1 st 1,5 liters PET flaska på 6 man + var sin fältflaska på 0,7 liter.

Sent på eftermiddagen hade vi slut på vattnet ( hände rätt ofta), vi käkade omogna hjotron mm.

Vi fick INTE använda vägar ( en officer eller kadett följde med varje grupp och kunde döma ut sårade som då fick bäras - i min grupp var vi även tvugna att ha på oss hjälm hela tiden).

Vi hade koll på ett vattendrag på kartan efter vatten ( hade ont om vattenreningstabletter och drack vattnet som det var :(( ), när vi kom fram hade bävrar dämmt upp vattnet.....så vi fick avstå.

När vi sedan i mörkret närmade oss målet för den här etappen kom gasanfallet - det gick la så där och flera spydde.....

Under min GU körde vi fys med den gamla mask h e l v e t e t. Andningsmotståndet är ju av ett annat slag jämfört med den nya masken. Gissa om vi brukade sticka in ett finger mellan hakan och masken då befälen tittade åt ett annat håll...... :P /Gusten :tveka:

Tack för alla svar! :tveka:

använde mach3 hela lumpen, funka inte sååå bra om maninte har jätte tillgång till vatten. Speciellt inte om man blir snabbt jätteskäkkig som jag. Då får man hålla på o pilla ut håren med gräs ur bladen för att kunna ta ett drag till.

fan va dyra de vah, billigaste för typ 500 spänn

men men jag hittar nog på tradera mycket billigare.

Tjejer fick mens. Killar fick skägg.

Bara ett helvete m.a.o!!

Har hört att man kan laserstråla bort skägg. Tydligen en inte allt för billig å smärtfri procedur dock. :D

Sen blir det trendigt att ha skägg om ett par efteråt. Iofs har jag aldrig brytt mig om trender men ändå.

Ska du inte raka/vaxa ryggen snart? (glöm inte benen..) Eller varför inte trimma håret runt k*ken?

:D

(obs: ta inte illa upp, inget personligt)

Jag tycker att skägg ifält tillhör lite av fältlivet. Lite ovårdad är bara snyggt. Men som sagt, smaken är som baken! DELAD :dong:

Edited by bobby

Facit vad du än gör var väldigt försiktigmed rakniv , min är suveränt vass, har använt den ett par gånger , sista gången skar den duktigt djupt in i kinden och resulterade i ett blodflöde av sällan skådat slag. Et rejält ärr blev belöningen som jag helst hade sluppit. Nä kör vanlig engångshyvel och kallt vatten , det härdar !och du slipper en massa ärr och blodspillan.

-Valiant-

Så länge man inte drar längs med eggen uppkommer i regel inga sår. Jag skär mig baar på dåliga engångshyvlar. OBS! Ett måste är att rakkniven är obegipligt vass. Annars får man ta i för mycket och då skadar man sig.

Och som föreslagits träna hemma.

Dessutom är det att rekomendera att du har en strigel eller ett läderbälte tillgängligt för att med ett par raska drag längs med eggen skärpa upp kniven, så där vart tredje fjärde tag.

Inga hyvlar eller maskiner kan komma i närheten av en bra knivrakare. På flera sätt.

Så länge du sedan för med dig kniven i för den avsädda ask eller fodral så tar inte farbror blå dig heller. Om du däremot förvarar den i fickan utna fodral blir du snabbt inburad eller skär kamraten av dig. Inget att rekomendera alltså.

Mera knivar åt folket!

BRA TRÅD FACIT! Lysna icke på rakknivens belackare ty de äro kärringar utan karaktär med fittludd under näsan :lol: Rakning skall bedrivas medelst kniv borste kopp och tvål Adekvata rakutensiler finner du på denna världs breda nät adress:http://www.shavingsupplies.com/

Du kommer att skära dig i bitar i början men när du väl lärt dig hantverket så går du aldrig tillbaka. och visst skall du vara strandsatt på en öde ö i ett par år så lär ju rakkniv och en läderrem vara det överlägsna alternativet.

I fält rakar man sig medelst fett och bajonett :tveka: ;)

kommer att snart besöka turkiet, ett av de första anhalterna där kommer att bli en barberare.

efter vad jag har hört skall det vara den bästa rakningen man kan få i denna delen av världen.

kommer förmodligen att be dem raka hela huvudet också, med rakkniv.

har gjort detta ett par gånger med mach 3, men vill testa att raka sig med riktig rakkniv någon gång i livet.