Jump to content

Stridsfordon-90

Guest LBFM

Recommended Posts

Jag ska rycka in nu 14 juni som skytte gruppsbefäl för stridsfordon 90 och jag bara undra om jag måste ha körkort för det eftersom jag ska köra osv?

hade tänkt ta körkort tidigare men det vart liksom aldrig av men måste jag ha det för att få köra stridsfordonet eller vad dom nu vill att jag ska göra så får jag såklart arslet ur vagnen.

Som skyttegruppbefäl får du inte köra fordonet.

Hade du haft tjänsten stridsfordonsförare hade du fått det.

Det borde framgå av din beffattningsbeskrivning, för en sån har du väll fått? Om inte annat så finns de ju på www.lumpen.nu.

Du kommer att åka bak i stridsutrymmet med fem andra och göra drive-by-shootings samt kliva ur när det blir kärvt för att nedkämpa fienden lättare. Enkelt beskrivet. Givetvis är det mer till tjänsten än så. Rätt tufft, en bra tjänst, så du kan vara nöjd, om du inte helt tvunget vill vara besättning.

För tjänsten stridsfordonsförare måste man ha körkort, dock finns det de som rycker in utan och får resten av sin körkortsutbildning betald av Försvaret, men oftast blir de omplacerade.

Är det brist på stridsfordonsförare eller skyttegruppbefäl på ett kompani kan det bli aktuellt att göra gruppbefäl till förare och kanske tvärtom.

Som skytte-GB kan man få ta förarbevis för andra fordon som terrängbilar osv, om det behövs.

EDIT: Du är givtvis chef eller ställföreträdande chef över de andra i stridsutrymmet.

Edited by Mats