Jump to content

Kosttillskott

phantom

Har du brukat kosttillskott  

91 members have voted

1. 1. Har du brukat kosttillskott

• Ja, brukar det regelbundet.
      39
    • Ja, enstaka gånger.
      18
    • Ja, men bara testat.
      3
    • Nej, har aldrig provat, ska inte prova.
      19
    • Nej, men jag vill prova.
      5

Recommended Posts

Protein, vitaminer och fiskolja ;) intages daglig dags. Borde trycka i mig några antioxidanter men de är slut för tillfället. Har enbart goda erfarenheter av tillskotten. Jag mår bättre och min träning går bättre, bara ekonomin som säger njet...

Jag brukar vitaminer och proteintillskott. Vitaminer och järn tar jag ibland när jag har ätit en ensidig kost. Oftast blir det lite E vitaminer. Annars blir det mycket morötter, apelsiner och mjölk för A, C och D vitamin samt kalcium.

Protein tar jag när jag har tränat och dagen efter träningen.

Använder kosttillskott regelbundet i min träning, men som sagt, det är bara tillskott. Riktig mat är alltid bättre, även fast man kanske inte alltid får samma sammansättning av amino syror, högvärdigt protein osv.

Är inte sååå farligt dyrt med kostillskott, kreatin osv, tänk bara på att när det gäller kosttillskott får man oftast vad man betalar för, dvs. köp inte produkter som är allt för billiga och okända. Köper bara Twinlab's och Multipowers produkter, men med det säger jag inte att andra produkter nödvändigtvis är sämre.

Kosttillskott:

Som sagt tidigare är det just tillskott och det ersätter inte något.

För tillfället käkar jag protein(whey-80) och gainer(super gainers fuel) båda från www.gymgrossisten.com. Kan rekommenderas, är de varor du får mest av för pengarna samtidigt som det är kvalité. Käkar även vitamin/mineraltillskott från apoteket.

Går periodvis på kreatin där föredrar jag twinlabs i pulverform.

Testat lite annat också men inget som gett något speciellt.

Så alltså protein + gainer funkar väldigt bra. Sen om du sköter träning och kost väldigt bra så kan det ge det lilla extra med kreatin men ingen idé att lägga pengar på det om du inte sköter träningen och kosten ordentligt.

Kanske skall sägas att min träning består av gym 3-4 ggr/vecka och löpning lika många gånger. Till sommaren blir det också cykel och simning.

/Joel

Jag är något nyfiken på om ni som äter kreatin faktiskt har koll på vad ni gör. Är ni för det första medvetna om att den enda bevisade positiva effekten av kreatin gäller för explosiva idrotter som tyngdlyftning? För uthållighetsidrotter som löpning, så har kreatin ingen positiv effekt, och istället en negativ effekt då det tenderar att öka mängden vatten i kroppen (om jag minns rätt). Är ni för det andra medvetna om bieffekterna och riskerna med kreatin? Det finns ett flertal fall där personer som supplementerat med kreatin råkat illa ut. Jag vill påpeka att jag inte ser företag som säljer kreatin som seriösa källor, när det gäller att avgöra om det är bra eller dåligt att äta kreatin i syfte att förbättra sin träning. En sökning på MedLine borde ge flera bra träffar på forskningspapper som kan vara värda att titta igenom om man är inne på att äta kreatin. Jag gjorde en sådan sökning för några månader sedan, då jag funderade på om det skulle vara värt att börja supplementera med kreatin, och är nu inte det minsta intresserad av att lägga pengar på det (jag tränar cykling, löpning och uthållighetsbaserad styrketräning). För de som gillar mer militära källor, så kan följande citat vara intressant att begrunda:

"Aside from the illegal stimulants that you all know about, stay away from Creatine. I know it's an over-the-counter supplement and that it's legal, but it's strictly illegal here at BUD/S. Half the time we find one of you musclemen face down in the sand on a beach run, we find Creatine in your locker. It causes leg cramps. It may help build bulk and upper-body mass, but it will not make you a stronger trainee. If we find Creatine in your locker, we'll kick you out of here, understand?"

Ovanstående är en del av den information om kosttillskott för blivande Navy SEAL:s, som gavs under ett föredrag av:

"Hospital Corpsman Second Class Brandon Peterson, one of three hospital corpsman assigned to the Indoc staff. HM2 Peterson is a fulltime BUD/S instructor, a part-time triathlete, and a part-time college student."

Källa:

The Warrior Elite - The Forging of SEAL Class 228

Dick Couch

Three Rivers Press

2003

Själv så äter jag tre tabletter Mitt val sport och 60 gram Twinlab Triple Whey Fuel per dag. Jag äter dessutom ren vitamin C i pulverform från Apoteket (billigt och bra) inför träning och även en smula av en 1 mg:s tablett Behepan (vitamin B12) en gång i månaden. Det bör även påpekas att en del av mitt supplementerande har sin grund i att min kost är vegansk förutom proteintillskottet.

A2Keltainen: Har du nån anning om vad du snackar om ?

Jag har själv läst en del, tränar ganska mycket själv är aktiv på ex. antal seriösa träningsforum och har själv provat kreatin under en period och så mycket vet jag att kreatin är inte farligare än någonting annat.

Jag menar visst kan man säga att de är farligt för någoting händer när du äter det, kroppen binder en jävkla massa vätska i musklerna som gör att du blir starkare och då finns det nån rapport som säger att det är farligt med för mycket vätska i bundet i kroppen. Sen får man ju cancer av chips och hudcancer av solen, njurarna tar skada av protein osv..... alltså du kan hålla på om detta hur länge som helst allt går att få till att det är farligt i nån form så har du inte mer koll än läst någon liten rapport om att det är farligt så tycker jag inte man ska uttrycka sig om det.

Förresten om det nu skulle vara så farligt hur f-n tror du då att det får säljas i Sverige ? Vi förbjuder grejer som fungerar för bra vare sig de är farliga eller inte så ska det vara recept på det, så knappast att det skulle släppas igenom någonting som bevisligen är farligt !

Edit: angående din källa så säger den ju ingenting om att det var kreatinet som orsakade att personen föll ihop kan ju vara vad som helst !

Nog för att det skulle kunna vara sant men då beror det antagligen på att personen har druckit alldeles för lite vatten, du vet man måste öka sin vatten intag ganska ordentligt om man går på kreatin eftersom det binder upp vatten i kroppen...

/player

Jag är något nyfiken på om ni som äter kreatin faktiskt har koll på vad ni gör. Är ni för det första medvetna om att den enda bevisade positiva effekten av kreatin gäller för explosiva idrotter som tyngdlyftning? För uthållighetsidrotter som löpning, så har kreatin ingen positiv effekt, och istället en negativ effekt då det tenderar att öka mängden vatten i kroppen (om jag minns rätt).

Ja, du minns rätt, kreatin binder fett och vatten till musklerna då det är osmotiskt aktivt. Musklerna blir större, men inte starkare.

Dessutom pekar en del studier på att kreatin kan vara skadligt för levern.

och så mycket vet jag att kreatin är inte farligare än någonting annat

Menar du att kreatin är helt fritt från biverkningar, och att det verkligen inte finns ett enda ämne som är mindre farligt än kreatin?

så har du inte mer koll än läst någon liten rapport om att det är farligt så tycker jag inte man ska uttrycka sig om det.

Jag kan inte låta bli att se en viss humoristisk poäng i ovanstående. Jag menar, vad vet egentligen de där forskarna och läkarna om hur kroppen fungerar? Förmodligen inte så mycket jämfört med dina vänner på bodybuildarforumen. Du kan själv ta reda på hur mycket strunt forskarna och läkarna påstår genom att söka här:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi

En sökning på "creatine" ger 1719 träffar, så du har nog att läsa ett tag om du bestämmer dig för att läsa hela artiklarna, och inte bara sammanfattningarna.

Förresten om det nu skulle vara så farligt hur f-n tror du då att det får säljas i Sverige ?  Vi förbjuder grejer som fungerar för bra vare sig de är farliga eller inte så ska det vara recept på det, så knappast att det skulle släppas igenom någonting som bevisligen är farligt !

Precis, de där idioterna som tror att alkohol och tobak kan orsaka skador måste ju vara helt blåsta i huvudet.

Edit: Förtydligande.

Förresten om det nu skulle vara så farligt hur f-n tror du då att det får säljas i Sverige ?  Vi förbjuder grejer som fungerar för bra vare sig de är farliga eller inte så ska det vara recept på det, så knappast att det skulle släppas igenom någonting som bevisligen är farligt !

Precis, de där idioterna som tror att alkohol och tobak kan orsaka skador måste ju vara helt blåsta i huvudet.

Måste bara påpeka att det där argumentet inte var det bästa.

När det gäller alkohol och tobak så är personen i fråga klart medveten om riskerna & jag vågar nog påstå att 99% vet att det är skadligt att nyttja nikotin/alkohol. Det är heller ingen som påstår att alkohol är bra för kroppen.

Kreatin reklamförs som ett alternativ till att bygga stora muskler genom att det binder vatten och fett i musklerna (nåja, något ditåt iallafall) & så vitt jag vet finns inga varningstexter eller officiella uttalande om att kreatin skulle vara farligt. Tror heller inte att särkilt många har läst om "riskerna" vad gäller kreatin. Ifall flera studier hade bevisat att kreatin är farligt kan jag garantera att det inte hade fått säljas. Inte i Sverige iallafall.

• BlåGul -1

Blir några gainer i veckan, och några proteinbars på det... och lite multivitamin.

Nu råkar jag jobba på ett litet gym emellanåt, så priset är rätt på grejjerna, liksom på träningen.. ,O

Player (och A2):

A2 har nog koll på vad han pratar om...

Har inte mycket för vegetarianer. (där står du inte högt A2, men det har vi diskuterat redan ;) )

Men Player, kreatin ÄR för styrketräning och liknande, inte för kondition. uthållighet och kreatin hör inte ihop, har aldrig hört någonting sådant. Det låter mao inte alls osannolikt att det skulle vara förbjudet hos t.ex SEALs. De har inget behov av att får stora bulliga muskler.

Sedan ni som äter PROTEINtillskott (80% etc..) efter träningen, varför?

Äter ni kolhydrater utöver det, eller är ni i någon deffnings-fas?

Man blir inte stor på att proppa i sig mängder av proteiner direkt efter träningen, då behöver det snackars trötta kroppen mängder av energi. (vad jag läst och förstått..)

Intressant... har inte orkat regga mig på något annat forum i det här ämnet, läst en del på paulun.com och lite böcker... men ser fram emot ev. diskussion i ämnet.

Edit:

Oooops.

Ang. farligheten med kreatin. Det var väl i frankriker det förbjöds för ett tag sedan, och det blåstes upp något hejdlöst i den svenska kvällspressen.

För att man inte kunde bevisa att det INTE orsakade cancer.

Nä, skitsnack mao. Det ingår naturligt i bl.a. kött. Det ÄR funkis för de flesta.

Det ÄR normalt inte farligt.

(VATTEN är farligt om det används fel/för mycket/på fel sätt)

Röstade Nej aldrig, inte pga att jag är emot det utan för att jag mest tränar kondition nu, äter en allsidig kost och mår bra av det.

Ser inget behov för mig att äta kosttillskott helt enkelt.

Skulle jag få för mig att börja tokträna styrketräning eller nåt kommer jag säkert att knapra lite proteiner, mineraler och annat nyttigt. Men eftersom jag tycker att det är skitråkigt att lyfta skrot så är den risken minimal ;)

Det lilla jag har läst om kreatin får mig inte positivt inställd, håller med A2 där... Det räcker med det som jag får i mig av min normala kost.

Angående att kreatin skulle vara farligt.

Fredrik Paulun är en av de mest kända näringsfysilogerna i Sverige med minst 10 skrivna böcker, anlitad som expert åt olika utredningar, expert i B&K och deltagande i SVT's Toppform osv

dvs han vet vad han snackar om

i ett inlägg om kreatins farlighet skriver han bland annat:

"Som du förstår nu är kreatin inte farligt. Det är testat med avseende på njur och leverfunktion, men inga biverkningar har noterats. Det finns inga studier som visar att kreatin skulle kunna ge cancer, tvärtom visar djurstudier att det snarast har skyddande egenskaper. Ingenting tyder heller på att det kan skada hjärt-/kärlhälsan, och det finns forskning som visar att kreatin har en blodfettsänkande effekt. "

tagit från http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=385

det finns massor mer att läsa och slutsatsen är att det inte finns några serösa undersökningar som påvisar att kreatin skulle vara farligt

/Joel

Följande artiklar borde gå att beställa på alla bibliotek:

Creatine supplementation. Recipe for victory or recipe for risk?

Adv Nurse Pract. 2001 May;9(5):55-8. Review. No abstract available.

PMID: 12400261

The neurosurgeon in sport: awareness of the risks of heatstroke and dietary supplements.

Neurosurgery. 2003 Jan;52(1):252-5; author reply 255-7. No abstract available.

PMID: 12532918

Creatine supplementation in high school football players.

Clin J Sport Med. 2001 Oct;11(4):247-53.

PMID: 11753062

Ergogenic supplements and health risk behaviors.

J Fam Pract. 2001 Aug;50(8):696-9.

PMID: 11509164

Use of creatine and other supplements by members of civilian and military health clubs: a cross-sectional survey.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2000 Sep;10(3):245-59.

PMID: 10997951

Creatine supplementation in athletes: benefits and potential risks.

J La State Med Soc. 1998 Jul;150(7):325-7. Review. Erratum in: J La State Med Soc 1998 Aug;150(8):335.

PMID: 9707696

Författarnas namn är bortklippta pga av Pubmed utformning

Läs igenom artiklarna och skaffa er en egen uppfattning

Var kan man läsa Pauluns CV? Hittar ingen på hemsidan.

Äter vitaminer, omgångsvis (när jag är i hårdare träningsperioder) även under dessa hårdare perioder dricker jag kolhydratsdrinkar för att snabbt återställa dessa lager i kroppen snabbt. Personligen undviker jag så mkt kosttillskott som möjligt eftersom jag är övertygad om att bara man balanserar maten rätt så behövs inte dessa i särskilt stor utsträckning, utan de gör mer en psykologisk skillnad.

Jag skulle till denna debatt vilja tillföra.

Använd proteintillskott, kreatin och ev. gainer om du är seriös och vill få ut något av ditt lyftande.

Vill du lägga på dig muskler är proteintillskott ett essentiellt tillskott. Vassleprotein borde vara det givna valet för alla och en var. Se till att få i dig upp till 3 g protein / kg kroppsvikt och dag. Även gainer kan vara av synnerligen stor vikt för en person som har svårt att lägga på sig massa, även fast det känns rätt surt att betala för kolhydrater.

Kreatin tycker jag också att man skall testa. Styrkeökningar på upp till 10% har uppmätts, något som givetvis är mycket positivt för den som vill lägga på sig massa. Är man intresserad av löpning kan man givetvis skita i kreatin. Jag skriver testa eftersom ungefär var femte person inte får någon som helst effekt av kreatin.

Sen har Ing en poäng med att se till att ta sin proteindrink tillsammans med kolhydrater. När protein tas tillsammans med kolhydrater ökar proteininlagringen i musklerna. Målet borde vara ungefär 150 g kolhydrater och 50 g protein efter träning. Efter det givetvis direkt hem för ytterligare en riktig måltid med fett, kolhydrater och protein.

Om man nu inte skall äta djur varför är dom då gjorda av kött?

Hej

Hittar inget cv men om du söker på google så finns det massor att läsa om honom bland annat http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6499&a=109885, http://www.tv4.se/visa/?ID=263216

Han har förutom skrivit många böcker, deltagit i svt's toppfom och tv4's motsvarighet, skrivit artiklar för bland annat B&K, Fitness och Pro Fitness samt att han är ansvarig för utbildningen för kostrådgivare på Bosön samt personal training school.

Finns även mycket att läsa om honom i kolozzeums forum: http://www.kolozzeum.com/

/Joel

Jag kan tycka att det är intresant när personer påstår att det inte finns några "seriösa" studier på ämnet, när man efter en snabb sökning kan finna flera. Paulun må gärna kalla sig för expert men då borde man ha publicerat någon studie som bevisar varför det inte är någon risk med kreatin om han nu har annan åsikt än den vetenskapliga världen. Det är stor skillnad med populärmedicin och publicerad medicinsk vetenskap.

Sedan ni som äter PROTEINtillskott (80% etc..) efter träningen, varför?

Äter ni kolhydrater utöver det, eller är ni i någon deffnings-fas?

Man blir inte stor på att proppa i sig mängder av proteiner direkt efter träningen, då behöver det snackars trötta kroppen mängder av energi. (vad jag läst och förstått..)

Jag äter proteintillskott i samband med alla mina vanliga måltider, då min vanliga kost inte innehåller så mycket protein. Jag är skapligt stor (både lång och muskulös), och det är svårt för mig att få i mig cirka 1,2 g fullvärdigt protein per kg kroppsvikt genom en vegansk kost, om jag inte ska få i mig gigantiska mängder kolhydrater på köpet.

Ang. farligheten med kreatin. Det var väl i frankriker det förbjöds för ett tag sedan, och det blåstes upp något hejdlöst i den svenska kvällspressen.

För att man inte kunde bevisa att det INTE orsakade cancer.

Nä, skitsnack mao. Det ingår naturligt i bl.a. kött. Det ÄR funkis för de flesta.

Det ÄR normalt inte farligt.

Förutom att folk tror att de blir bättre på uthållighetsidrotter, så är några problem jag ser med att äta det att folk i allmänhet verkar äta höga doser av det, att dessa höga doser rubbar kroppens naturliga balans inom flera områden, och att det finns väldigt lite forskning om de långsiktiga effekterna av att supplementera med kreatin. Bara för att man äter det i kväll, och vaknar och mår bra i morgon, så betyder det inte att substansen är ofarlig på lång sikt.

Kör ganska mkt Omega-3 (Fiskolja, som man indirekt kan säga hjälper uthållighetsträning.)

Mjölk och husmanskost hjälper en däremot ganska långt när det gäller att bygga på sig muskler. Provat kreatin några perioder (gynnar mig när det gäller amerikansk fotboll) och jag tycker det funkar rätt bra! (Nu ligger ju dock "kosttillskottstro" lite i baktankarna här?)

Utöver det så brukar jag få i mig lite vitaminer, järntillskott under hårda träningsperioder och lite annat smått och gott :P

Ser det mest som "tillskott" eller bonus utöver all ris, pasta, tonfisk och annan stadig föda som ger kroppen det den egentligen behöver...

Angående att kreatin skulle vara farligt.

Fredrik Paulun är en av de mest kända näringsfysilogerna i Sverige med minst 10 skrivna böcker, anlitad som expert åt olika utredningar, expert i B&K och deltagande i SVT's Toppform osv

dvs han vet vad han snackar om

Jag fick en av Pauluns böcker om kosttillskott gratis när jag köpte proteintillskott för några månader sedan. Jag kan knappast säga att jag blev imponerad av den, och jag slängde den i pappersåtervinningen efter att ha kollat igenom den. Min medicinska information väljer jag att hämta från seriösa (peer review:ade) medicinska tidskrifter och läroböcker. Jag går därför hellre till biblioteket vid universitetssjukhuset här i Linköping, än till något bodybuildarforum, när jag söker information som kan vara avgörande för min hälsa. Det är för min del bättre att själv läsa artiklarna i "råform", än att ha någon som väljer ut just de artiklar som stödjer hans/hennes egen lilla hobbytes och sedan "tolkar" dem åt mig. Jag har dessutom tillräckligt många läkare, biologer, kemister och biokemister i min bekantskapskrets, för att kunna få en oberoende bedömning av eventuella frågeställningar jag har.

det finns massor mer att läsa och slutsatsen är att det inte finns några serösa undersökningar som påvisar att kreatin skulle vara farligt

Det finns forskning som visar att kreatin kan ge skador. Det finns, så vitt jag vet, ingen forskning som visar att kreatin är ofarligt (och då speciellt på lång sikt).

• BlåGul -1
Jag äter proteintillskott i samband med alla mina vanliga måltider, då min vanliga kost inte innehåller så mycket protein. Jag är skapligt stor (både lång och muskulös), och det är svårt för mig att få i mig cirka 1,2 g fullvärdigt protein per kg kroppsvikt genom en vegansk kost, om jag inte ska få i mig gigantiska mängder kolhydrater på köpet.

I ditt fall har jag full förståelse för proteintillskott.

Det jag undrar över är varför många kastar i sig enbart en proteindrk efter ett pass på 1½-2 timmar i gymmet. Nej, de äter inte ett par bananer till.

Ang. Paulun och kreatin så.. antingen tror man på honom eller så gör man det inte. Litar man inte på honom så vet jag inte vad man ska tro på, kan nog se honom som erkänt jävligt duktig.

Men att överdriva kosttillskott, oavsett vilket, är ju aldrig funkis. Det är nog alla överens om.

Ni som säger att en väl balanserad kost m.m. räcker:

Vad äter ni efter träningen? Visst hade det varit funkis att stoppa i sig några kycklingfiléer och pasta efter passet på gymmet, men så mycket lättare det är att hälla i sig en milkshake.

Min högt personliga åsikt, som jag givetvis inte förväntar mig att någon annan kommer att sluta upp kring, är att det viktigaste är väl inte om kreatin är farligt eller inte. Det viktigaste är väl om det fungerar tillfredsställande och ger de positiva effekter som tillverkarna lovar. Och eftersom kreatin är en av de tillskott som verkligen ger effekt anser jag att man skall ta det!

Det jag undrar över är varför många kastar i sig enbart en proteindrk efter ett pass på 1½-2 timmar i gymmet. Nej, de äter inte ett par bananer till.

Sen ställer jag mig starkt undrande till de individer som tror att dom kan träna med intensitet och kvalite under två timmar.....

Sen ställer jag mig starkt undrande till de individer som tror att dom kan träna med intensitet och kvalite under två timmar.....

Jag kan det, både vad gäller cykling och styrketräning. Förutom att min träning rent allmänt är starkt inriktad mot uthållighet, så brukar jag, utöver en väl insynkad måltid före träningspassen, även dra mig en mindre mängd (några hundra kcal) kolhydrater (juice, russin, banan eller liknande) under träningspass som är längre än en timme. Det gör väldigt mycket för att man ska orka köra hårt hela tiden.

• BlåGul -1

DET är jag helt övertygad om att de flesta inte klarar av.

Men det får bli vår lilla hemlighet... :P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...