Jump to content

LRRPs i Colombia, del 5:Patrol 1

Recommended Posts

Då slänger jag upp en del till då. Kan väl berätta hur det hät är gjort. Jag använde min egen dagbok, patrullCs anteckningar (mycket bra) och satte mig sedna vid ledig tid och skrev ihop så detaljerat jag kunde. Detta lästes edan av en kollega, som sa bu eller bä......

Är därför ganska säker på att slutresultatet till mångt och mycket är korrekt.

Detta har nu då retuscherats och gjorts om för presentationen här, cirka 40-60% är kvar.

----------------------------------

Efter en viss återhämtning och kontroll av materiel sändes ett meddelande till operationsledningen att patrullen från och med nu var aktiv i tilldelat område och påbörjade avpatrullering enligt order. Då det fanns ytterligare två patruller i området fick vi även deras nuvarande positioner, detta för att minimera risken för blue on blue.

Det vi visste om området var enbart det som en tidigare patrull hittat ( ”trails” av olika kvalitet) och de gissningar man kunnat göra utifrån terrängkartor (placering av odlingar och fabriker). Vi hade tilldelats att följa en av ”trailsen” till en början, se om den var trafikerad, och i så fall av vad. Insats mot denna trafikering var inte ett delmål, vilket det varit tidigare. Målet var istället att låta någon leda oss till en odling eller fabrik, helst båda, före vi gjorde tillslag. Spaning mot en trail genomförs endera med ett instrument som egentligen är en mina (mest avancerade sådana som jag använt) som kan ställas in att bara lyssna, registrera och sända vidare ljud eller ett mer ordinärt instrument som kallas Mk1 Eyeball(man har oftast två per soldat). Vi placerade under de två första dagarna ut 4 stycken ”minor” på olika förgreningar av samma trail, men var överens om att endast två av dessa var troliga då de andra verkade oanvända. En av de använda visade spår av användning under de senaste dagarna och patrullen ändrade därmed patrullsträckningen och följde denna.

Strax före 0540 den tredje dagen visade ”point” halttecken pekade mot örat och sedan nedåt mot trailen, något var på väg nedför sluttningen som trailen gick uppför. Två man tilldelades att täcka trailen medan två andra sakta och tyst gled närmare trailen för att få en bättre blick av den som var på väg nedför backen (bar han på någonting, var han på väg till eller från odlingen/fabriken?). Då hördes ytterligare ljud från vad som verkade vara tre ytterligare källor, på väg i samma riktning, ned mot oss. De två som var på väg nedåt kallades tillbaka, patrullen genomförde nu ett ryggmärgsbeteende, rapid point defense. Inom loppet av mindre än 2 minuter hade tre Claymores satts upp, två rökgranater hade lagts ut en bit framför patrullen, dessa var försedda med dragutlösare. Samtliga var nu i liggande eldställning, vi var i en situation som vi hade hamnat i förut och klarat av, pulsen struntade dock i detta. Hur jag än försökte få ner den så att jag skulle kunna höra det som var på väg emot mig hördes enbart min puls och djungelns konstanta väsen, jag var förbannad.

- Rörelse klockan halv ett

-Rörelse klockan 10

-Mål tillfaller som ni ligger, eld öppnas efter mitt eldöppnande eller då vi beskjuts

Ungefär 150 meter framför mig kunde jag se att buskagen en bit uppför sluttningen rörde sig då något rörde sig genom det. Då rörelsen var en linje, som var för lång för att göras av en person tog jag det som ett tecken på att det rörde sig om flera personer, upp till 4-5 stycken, lysande. Varför framrycker de utanför trailen? Letar de efter oss? Har någon snubblat på en av våra minor och letar efter fler? Är det en av våra patruller? Jag målföljde nu med reservsiktet mot mitten av rörelsemönstret i buskaget, beredd att slå på doten.

-Mina goggles gick och lade sig, felsöker.

-Olle, du tar över hans målområde.

-wilco

Äntligen hörde jag för första gången ljudet från våra objudna gästers framfart, det var en oregelbunden rörelse, som följdes av stillhet och tystnad. Under denna tystnade verkade någon av de andra täterna framrycka nedåt. Framryckningen var inte diskret, men om den var växelvis styrd så kanske det fanns någon taktik bakom det hela i alla fall. Vad det än var så var vi fyra man att ta emot dem, med två man ivägskickade för att ta hand om eventuella taktiska elakheter bakom oss, inte en kraftsamling precis, men ändock rätt hyfsad med tanke på utrustning och utbildning.

-Termisk?

-Fortfarande ingenting, dimman och tätheten i slyn döljer fan i mig allt. Kan enbart bekräfta plural på alla täterna, långsam rörelse, växelvis.

En minut senare var de framme. Jag förstod att det var sekunder innan de skulle bryta igenom och kom in i  gammelskogen och därmed röja sig.

-Kontakt!........

---------------------

Japp, jag är en MMF

Vafalls?! Avbryter herrn?

Käre LRRP.

Jag vill göra dig uppmärksam på att det sätt du avslutade denna del av din fantastiska dagbok icke är acceptabelt, ICKE!

Jag kommer till jobbet sent, för att hela morgonen har varit FUBAR. Ser att LRRP minsann lagt upp ett nytt avsnitt i sin fina dagbok. Åsidosätter gladeligen mina arbetsuppgifter och börjar läsa, när det efter en stund hettar till ordentligt... ja då avbryter du hela rasket och kommenderar: rök, bakåt!?

Jag vankar nu återigen runt och väntar på nästa avsnitt. Och slutar du skriva tack vare att någon träskmänniska snor dina texter och postar dem på andra forum så ge bara ordern och posta adressen till det forumet så är jag övertygad om att denne mytoman och ärkebedragare blir utsatt för en omild behandling i alla de trådar han/hon/det försöker skriva i. Inte bara av mig, utan av de flesta av besökarna på detta forum.

Ja, man blir ju lite smågrinig serru... :devil

Fram med nästa avsnitt! Detta är ingen demokrati! :)

Okej... snälla då... pretty pliiiis...?

:sneaky2

Vadå "kontakt"? Väggkontakt då eller?? ;)

Inte sluta nu Lurp, måste fortsätta nu!!! :(

Ser fram emot nästa avsnitt :P *dreglar lite lätt*

Om Lurpen fick skriva fritt *önsketänkande* så skulle jag gärna vilja läsa de 60-40% som retuscherats bort :)

Gillar "Snowman's" tanke, som snodde Lurpen's text, att ge den taskmörten till träskmänniska en "omild behandling" :devil