Jump to content

Lemur i skärgården

Fredda

Recommended Posts

Jag läste en kort artikel om något som kallas Lemur. en form av torn som "kan" ersätta skytten på en stridbåt 90. Elller in ersätta men att man får ner skytten i båten, och att han sköter iallt inne i båten istället. Min fråga är om någon vet mer om detta?

LEMUR är ett sikte för att kunna fjärrbekäna ett vapensystem, tex en tung kulspruta. Man kan då sitta nedluckad och kan använda siktet (med IR) bara för att skjuta. I början av projektet REMO av 77B var en LEMUR placerad för att fjärrbekäna en 12,7:a. Indierna var främst intresserade av siktet och konceptet och det är mycket tveksamt om det i slutversionen av den svenska versionen kommer att sitta en LEMUR.

Här finns det lite kort information om det hela.

Army-technology, Lemur

Söker man på SAAB:s hemsida hittar man dock inget om någon Lemur. Däremot finns det något som heter Panoramic Low Signature System, PLSS. Är det uppföljaren?

SAAB:s hemsida, PLSS,

Kan man sätta siktet på en artilleripjäs kan man väl sätta det på en båt.

Tackar för infon. Är det inte ett sådant system som har undersökts till cv90? Har för mig att jag hört något om en liknade grej till (Vagnchefen?) ska kunna bekämpa mål på egen hand så att säga. Detta är ytterst vaga föraningar som jag ahr. kan vara helt fel

• 2 years later...
Söker man på SAAB:s hemsida hittar man dock inget om någon Lemur. Däremot finns det något som heter Panoramic Low Signature System, PLSS. Är det uppföljaren?

SAAB:s hemsida, PLSS,

Kan man sätta siktet på en artilleripjäs kan man väl sätta det på en båt.

Det är bättre att leta på Bofors hemsida http://www.baesystems.se/Bofors/default.aspklicka er fram i vänster listen på Products och sedan Land Protection Systemsså finns det info om LEMUR.

//Pjäsen

Edited by Pjäsen

Systemet förevisades för Brasilien tillsammas med CB90

Lemursystemet

Operatör vid Lemursystemet

Skjutning med Lemursystemet

Amfibiekåren utbildar i Amazonas djungel

Det här är ju över 2 år gammalt, hur kommer det sig att du skrev in det nu?

Eftersom nagon bumpade upp traden och jag tyckte det var information som hörde hemma här. Slut fragor?

Tackar för infon. Är det inte ett sådant system som har undersökts till cv90? Har för mig att jag hört något om en liknade grej till (Vagnchefen?) ska kunna bekämpa mål på egen hand så att säga. Detta är ytterst vaga föraningar som jag ahr. kan vara helt fel

Motsv. system finns även under utredning för ev. REMO av Strv122. Ett tillskott som skulle vara välkommet på många håll, inte bara för att man ökar vagnens (vagnchefens) möjligheter ytterliggare att verka mot lätta/mindre mål, men även för att man med det tilltänkta periskopet verkligen kommer att vara betydligt enklare att ta en observationsställning värd namnet!

Edited by simon

Vad är LEMUR förkortning för?

Det är ingen förkortning. Det är ett litet djur som ser bra i mörkret.

:blink: Jo, det känner nog alla till. Trodde bara att Lemur liksom så mycket annan svensk krigsmateriel (Bamse, Bill, osv) var en förkortning för ngt. Det finns ju ganska många nattseénde djur så dom hade ju kunnat döpt vapensystemet till skunken eller pungråttan eller ngt sånt...