Jump to content

för dom som kan om artilleri..

granQ

Recommended Posts

utan att gå in på detaljer allt för mycke, finns ett dataspel som heter operation flashpoint.. till detta gör jag för tillfället en bana men skulle behöva hjälp med en liten detalj...

hur lång tid tar det "genomsnittsligt" från det att man skjuter med  typ en vanlig haubits tills den slår ner på fältet.. räkna helst med dom lite längre sträckorna man kan uppnå.. och med haubits från vietnam tiden.. vet inte hur mycke det skilljer i prestanda men iallafall..

tack på förhand..

EDIT: Sorry, blågul ta gärna bort den andra kopian.. och om en liten request på att kunna få ta bort sina egna inlägg.. kanske inte tekniskt möjligt men önska få ma väl ;)

Vad är det för bana? har typ spelat hela spelet har inte skjutit med haubitz inte heller lyckats med det på Scenario skappandet? är det den nya versionen?

För det första tvivlar jag på att tiderna är korrekta i spelet.

Vi behöver typ av haubitz och specifikationer ( ombyggnad etc)man måste dessutom veta sträcka,

sedan med lite fakta om utgångshastighet, vind, luftfuktighet, luftryck, ammunition, skick ( hur mycket motstånd eldröret ger) nivå skillnad och lite matematiska formler så kan vi nog svara på frågan!

man ska inte skjuta, och därför behövs inte dom värderna..

då man endast kommer kalla in och jag vill veta hur lång tid från det att man rappotera till artilleriet tills det faller ner.. man kan säga att man ska vara eldledare..

och spelet stödjer inte haubits så detta "simulerar" jag bara..

japp man behöver nya tilläggskampanjen, plus ett grattis "vietnam" pack som kommer släppas snart..

lufttiden varierar mycket, detta kan nog någon av artilleristerna säga nåt om.

Det jag kommer ihåg från nån plats var: 30 km skjutdistans= 85 sekunder flygtid för proj.

Sedan använde vi när vi ledde in eld (inte jag) att batteriplatsen ropade "splash" +koordinater tio sekunder före beräknat nedslag.

Om skjutande enhet har grupperat så snackar vi ca 2-3 min. Är förbandet inte grupperat får man räkna med ytterligare minst 5 min..

Tänk dessutom på att du max får använda skjutande förband i 5 min i verkligheten sen upphör eldstillståndet!

Räkna du med bantider på under minuten för pjäser från Vietnam-eran. Att rikta pjäserna tar givetvis en del tid, olika beroende på pjästyp, eldförberedelser(gällde förmodligen under vietnam) och eldberedskap vid skjutande förband. Det KAN ta tre minuter från eldkommando till nedslag, men under vietnam-eran skulle jag gissa att ett mer realistiskt värde var 5-7 min.

Eldtillstånd kan den taktiske chefen få i princip hur länge som helst eller bara en begränsad tid eller också be om eldtillstånd för varje enskilt tillfälle.

Eldverksamhetstiden däremot styrs oftast av aktuell art-chef främst med hänsyn till a-bekhot. Ofta får man bara 5 min eldverksamhetstid och ja då har man bara fem minuter på sig att skjuta, sedan måsta skjutande förband omgruppera. Om man då har ett eldtillstånd "tillsvidare" kan man givetvis fortsätta skjutandet efter det att skjutande förband anmält "eldberedd" på sin nya grupperingsplats.

Är fienden en luftlandsättning gäller helt andra förutsättningar.

Detta var lite om svensk terminologi. Jag vet inte hur det fungerar med eldverksamhetstid och eldtillstånd i de amerikanska organisationerna, men det borde vara ungefär samma principer som gäller.

Under Vietnam-eran fanns så vittt jag förstår inget a-bekhot att tala om och jänkarna byggde stora understödsbaser ute i bushen. Där ställde de upp pjäserna och sköt och sköt med i princip oändliga eldverksamhetstider.

På P4 praktiseras 5 min benhårt!

Dock skrev jag fel förut, eldtillståndet upphör inte inom 5 min utan det är esu (eldsignalering slut) som måste ha kommit inom 5 min!

En eldledare har eldtillstånd av en eller flera batteriplatser. Om eldtillstånd finns är batterierna redan grupperade och väntar på eldsignalering.

Pjäsen är alltid laddad och inväntar eldsignalering. Riktaren finjusterar efter mottagning av eldsignalering(avseende elevation och bäring)

Vietnampjäser, låt oss säga 2 mils skjutavstånd. Från eldsignalering till nedslag utan strul kostar drygt en minut.

Casca

Casca>>

Pjäserna är inte laddade förrän vid ero. Om eldförbud råder blir man då nämnligen tvungen att plundra pjäserna o det är ett jädra jobb... (GRK)

Detta med eldtillstånd är under omgörning pga den nya grkpbv 90 120 (ssg). me den kommer man kunna ha eldtillstånd med vagnen trots att den är på rull....

Casca>>

Pjäserna är inte laddade förrän vid ero. Om eldförbud råder blir man då nämnligen tvungen att plundra pjäserna o det är ett jädra jobb... (GRK)

Detta med eldtillstånd är under omgörning pga den nya grkpbv 90 120 (ssg). me den kommer man kunna ha eldtillstånd med vagnen trots att den är på rull....

Någon GRK-officer har jag inte bredvid mig just nu, men däremot en hanlotta.(art-officer) Jag måste lita på honom.

Casca

Casca>>

Någon GRK-officer har jag inte bredvid mig just nu, men däremot en hanlotta.(art-officer) Jag måste lita på honom.

Casca

...och nu gör han/hon 2 rök bakåt. Omladdningen med dagens pjäser går inte att jämföra med de som är aktuella med ämnet. Typ BSST Bandhaubits 155 mm som användes bla under vietnam.

På de flesta art-pjäser sätter man an granaten dvs skickar in granaten med kraft i patronläget för att den mjuka gördeln runt granatkroppen ska fästa i räfflingen. Det säger nästan sig självt att det inte är det lättaste att få ut en granat som blivit ansatt. Det går självklart, men det är inget att rekomendera. Ligger fel granatslag i pjäsen är det ju lite trist, att få spräng när man vill ha hårdmål, rök när man vill ha spräng osv är ju inte helt bra. Beroende på granatens konstruktion kan det dessutom vara fel laddning och då kan det också vara nödvändigt att plundra pjäsen. Laddningen är dessutom ett moment som inte tar lång tid så jag tror inte det är många artförband som står och väntar med laddade pjäser innan ERO kommer.

att Casca: Jag vet inte om vi tänker på olika sätt, men i min värld är eldtillstånd och ett grupperat skjutande förband två helt olika saker. Om en taktisk chef har exempelvis en GRK-plut marschunderställd är det vanligaste jag varit med om att han också har eldtillstånd med förbandet och kan snabbgruppera dem vid behov. Att detta tar en liten stund är något den takiske chefen får ta och något som hans art-chef håller reda på åt honom. Samma sak vid omgruppering till växelpjäsplats efter det att eldverksamhetstiden gått ut.

Att Vc_90: En fråga: gällde 5 min eldverksamhetstid all inderekt eld eller endast GRK? Gällde det även vid strid mot luftlandsättning?

Frågan var hur lång bantiden var för en granat. Den frågan har redan LRRP svarat på i det fjärde inlägget.

Det amerikanska artilleriet i Vietnam använde sig troligtvis mest av BSST 155mm Howitzer. Maxräckvidd på 18 km.

Bantid = strax under minuten.

Inf: Som infanterist har du i god tid eldtillstånd före ett anfall. Artilleriet har/hade grupperat ca 2 mil bakom ditt anfallsmål. Eldsignaleringen i detta läget handlar initialt mer om utlösande av eld än gruppering. Normalt en haubitsbat per anfallande bataljon. Läget är idag ett annat med våra 4 bataljoner.

Under allmän förflyttning är det en annan sak. Jag tror vi pratar samma språk.

Casca

Kom att tänka på något jag hörde angående artilleri i Vietnam.

Amerikanarnas 155mm haubitsar skjöt kortare än de rysktillverkade 130 och 152mm som fi använde vilket ledde till stora problem då fi kunde genomföra artbek närmast obehindrat bara dom höll sig utom räckvidd.

Amerikanarna tvingades till slut släpa in 175mm SPH bjässar som hade längre räckvidd.

Inf>>

Vet ej om det endast var grk eller ej!! Vi övade bara GRK... Beträffande LL så finns ingen särskild regel för just detta. Dock gör ju alltid bek-chefen en bedömning av artbek hotet