Jump to content

Placering av RPS?

niben

Recommended Posts

Siktet levereras omonterat när du byter ut din gamla Ak4 till den nya med skenan.

Du väljer sedan själv var på skenan du vill montera siktet.

Allt efter egen smak. Precis som det ska vara.

sköna svar på en ganska knepig fråga.....

sitter siktet för nära kan det störa synfältet, sitter det för långt bort så syns för lite av målet i optiken.

det finns inga klara regler för detta utan det gäller att prova sig fram eftersom alla håller vapnet lite olika mot axeln och huvudet i lite olika vinklar osv.

Utgångsläget för siktet är att placera rekylstoppen i andra hacket bakifrån på skenan.

Kryptiskt och bra, va !? :lol:

Nä, jag skall försöka förklara:

På RPS fastsättningsanordning så finns det på vänstra sidan två st. "klämmor".

Dessa klämmor spänns som en "klo" mot en längre motsvarande klämma på högra sidan. (Tänk skruvtving eller skruvstäd)

Den högra (längre) klon läggs an mot skenan (Picatinny), passas in och därefter läggs RPS ned mot skenan så att de vänstra klorna kan passas in.

Därefter spänns muttrarna som håller ihop vänster o högerklor VÄXELVIS med handkraft.

Därefter spänns muttrarna ytterligare 1/4 till 1/2 varv m.h.a. utdragarverkyget från vårdsatsen (AK4).

Efter första skjutpasset bör efterdragning ske.

Nåväl. Under den bakre klon finns en tvärgående "ribba", som skall förhindra att RPS kan glida p.g.a. rekylen.

Denna "ribba", eller Rekylstopp skall ligga i skenans andra urspårning.

OBS! Detta är utgångsläget. Justering sker sedan efter behov.

Se bild från vår utbildning i torsdags:

100_0060a.JPG

8-/:unsure:8-/

Utgångsläget för siktet är att placera rekylstoppen i andra hacket bakifrån på skenan.

Ursäkta, men vaddå "utgångsläge"?

Att ha nån "regel" i stil med att "man ska börja bak och flytta fram efter behov" är ju bara att krångla till det hela i onödan. Känner, vet, tror eller hoppas du att du vill ha siktet längst fram, så varför krångla med att börja i fel ände?

För att siktet ska kunna sitta var som helst längs hela skenan har man även anpassat hylsfångaren, som annars tog i siktets batteripack.

Enligt egen erfarenhet verkar de flesta gilla att ha siktet så långt fram som möjligt. Men som sagt, smaken är som baken.

Denna "ribba", eller Rekylstopp skall ligga i skenans andra urspårning.

Har också fått utbildning på RPS(i samband med skjutledarutb.) och inte någon (eller instruktion från FMV) säger att rekystoppet skall vara i spår 2. Vad som sägs(och står i instr.) är att rekylstoppet(klacken) skall vara i ett spår på skenan. Vart är helt individuellt och utprovas under inskjutning

Det tas fram en hylsfångare som går att montera på ak4b. det jag fått höra är att det är den gammla hylsfångaren som modifieras.

angående siktet funkar det bra oavsett var du sätter det på skenan, det är individuellt vad man gillar bäst.

Gomorron allesammans !

@ HotelAlpha:

Om du läser igenom mitt inlägg så ser du att jag vid 2 (två) tillfällen skriver att andra urspårningen är ett utgångsläge. Därefter sker justering.

Och jag har minsann oxå blivit utbildad av behörig instruktör! Så det så ! :P

@niben:

Efter att ha skjutit ett antal serier med RPS i utgångsläget så konstaterar jag att för

egen del så vill jag nog flytta fram 2-3 cm.

Jag tror att jag kommer att få ett bättre synfält och lite bättre balans i vapnet.

(Känns lite baktungt)

Ny skjutning på söndag ! Jag återkommer.........

:dribble::lol::o

Var kanske lite otydlig i mitt inlägg.

Det var inte justeringen jag var frågande till(tvivlar inte på att ni också fick lära er att individ anpassa) utan det där om att spår 2 var utgångsläge, det står inte något om det i instr. från FMV(och mina instruktörer sa inget om det).

Vi kan nog konstatera att utbildningarna skiljer sig något, beroende var i Riket man befinner sig.

Slutmålet är ju ändå att RPS skall vara placerat på ett sätt som skytten trivs med.

För egen del är 2:a urspårningen inte funkis ändå.

Fördelen vid vår utbildning var att alla gjorde likadant från början, så att vi snabbt kom till skott på skjutbanan, utan att alla började fippla runt med placeringar redan i lektionsalen.

:dribble::lol::o

Varför jag gillar ha siktet nära ögat var att det gick snabbast för mig att hitta den röda punkten. Sitter siktet för långt fram och när jag skall skjuta med vapnet, drar det och inte ser pricken vet jag inte om den är uppåt nedått, vänster eller höger. Nära så ser jag pricken med en gång. Eftersom siktet är paralaxfritt så räcker det med att jag ser punkten för att träffa så betyder det att det inte är så viktigt med en centrerad punkt vilket den lättare blir om man har det långt fram.

Som sagt, man kan placera det enligt eget tycke och smak.

Personligen så monterat jag alltid siktet mycket längre fram än på bilderna ovan, i höjde med utkastet, både på AK4, AK5/AK5D/CGA5P.

De flesta på FJS har siktena i denna höjd, även om det finns vissa avikande fall, dock har man som bonus fått islag i batteripacket efter tomhylsor.

(Mycket att säga om placeringen av batteripacket på höger sida)

Varför?

Om siktet sitter längre fram så är det lättare att bibehålla riktpunkten när man arbetar med vapen och kroppen dynamiskt. Om siktet sitter för långt bak är det lätt att man förlorar punkten om man rör huvudet och vapen samtidigt.

Om du skall använda NVG så måste siktet sitta längre fram.

enligt mig onödigt att flytta siktet beroende på natt och dag.

Mina personliga tankar

GMY

Van der Kaye

Det tas fram en hylsfångare som går att montera på ak4b. det jag fått höra är att det är den gammla hylsfångaren som modifieras.

angående siktet funkar det bra oavsett var du sätter det på skenan, det är individuellt vad man gillar bäst.

Ja, det är den gamla hylsfångaren som moddas. Man har både modifierat oanvända och använda hylsfångare.

Dessa har en fördjupning ovanpå som gör att det inte är i vägen för sikte (batteridelen).

Men det som inte är klart är fästanordningen, som låser fångaren mot vapnet. Därför är det skyddsglasögon som gäller ett tag till, vid skytte med AK4B.

Källa: Undertecknad

AK4B

Har personligen fastnat för att ha det mycket långt fram, har nu haft en veckas stridsskjutningar i Grytan (vansinnigt roligt att målobservera liggandes mellan två grg som skjuter fullkaliber :) ) och under denna vecka har jag haft siktet så långt fram det går, en inställning som jag tyrivs utmärkt med för snabba lägen, korta avstånd, och som van der kaye sa, om man ska arbeta "dynamiskt". Men smaken är ju som bekant liksom baken!

Säkert avhandlats i tidigare trådar om RPS, men vad gäller för skarpskyttarna??

Förstår ju att vi oxå kommer få ut en ny bössa..men kommer det vara skena på den??

Skarpskyttarna på våran IP kommer INTE att byta ut sina AK4:or pga kikarsiktet skall dom ha kvar.

Säkert avhandlats i tidigare trådar om RPS, men vad gäller för skarpskyttarna??

Förstår ju att vi oxå kommer få ut en ny bössa..men kommer det vara skena på den??

Skarpskyttarna på våran IP kommer INTE att byta ut sina AK4:or pga kikarsiktet skall dom ha kvar.

Helt rätt.

Vi skarpskyttr får i dagsläget inte några nya vapen eller riktmedel. Tyvärr. :(

Det har prövats en del varianter med förstoring till det nya siktet, men inget är fastställt.

Enligt instruktören jag hade på min RP utbildning så finns det förstoring till det nya siktet men det är inte inköpt.

En annan sak jag undrar är hur man syns i motståndarens bildförstärkare.

Enligt instruktören jag hade på min RP utbildning så finns det förstoring till det nya siktet men det är inte inköpt.

Beroende på litegrann. Har du en låg intensitet på punkten för mörkerstrid (inte synlig för bara ögat, dock med bildförstärkare) är det inte särskilt mycket. Provade dock att "fläska på" lite och drog upp rödpunkten på hög intensitet, vilket resulterade att siktet lyste upp ganska bra bakåt om man såg vapnet och skytten genom en GN1'a på ca 100m avstånd.

Som skyttefantast och jägare (den civila varianten (än så länge...)) så har jag fått prova ett rödpunktiskte med förstoring.

Jag tyckte inte att det var vidare funkis då det plötsligt var som att stirra igenom ett sugrör. Alla möjligheter till att ta ut framförhållning på ett bra sätt försvann också.