Jump to content

9 mm hylsa som är lika lång som en 7,62 hylsa?

BlackIce

Recommended Posts

Har du rökt svamp eller? ;) No offence...

En 9mm*51 är inte till 7.62 sk ptr 10 prick. Det är exakt samma hylsa som till den vanliga.

t_psg90_underk.jpg

Ukal

ptr762.jpg

Vanlig

Vad det är har jag däremot ingen aning om, ska leta runt lite och återkomma om jag hittar något.

Edit:Ändrade tonläget lite

Edited by mace

huh..?

hur tänker du nu? om det är kaliber 9mm som är 51mm lång så borde den i så fall vara överkalibrig.

Hur ser den ut:

Är det en randpatron?

Är det bredare eller smalare över kroppen än 7,62?

Har den något hylsbröst?

Är den exakt lika lång?

Är det konisk eller rak?

Står det nått i botten?

Här finns alla svenska militärkalibrar

Edited by Innuendo

Winchester tog fram en hel serie med magnum kalibrar baserade på just .308Win hylsan (.300WinMag och .338WinMag är väl dom mest kända av dom). Detta för att få in så kraftiga patroner som möjligt i en kort låda, kort låda ger ett lättare vapen. En del hävdar också att en kort patron ger snabbare och säkrare repetering, säkrare kan jag hålla med om men snabbheten är inget jag har lagt märke till.

Detta tvivlar jag på att det stämmer då både 338 win mag och 300 win mag ursprungligen kommer från 458 win mag hylsan som har en hylslängd på 64mmm.

308 har ju en hylsa som är 51mm.

338 win mag har en hylsa som är 64mm

300 win mag har en hylsa som är 66mm

Däremot kommer kalibern 358 win mag från 308 winchester hylsan. Detsamma gäller för 243 winchester vilken är 6,1x52mm.

338 och 300 har dessutom en helt annorlande hylskropp med magnumrand och en betydligt bredare hylsbotten. samt att hylsan för övrigt är betydligt bredare.

Slutsatsen är som följer: 338 och 300 kommer inte från 308 hylsan utan från 458 vilken har en hylsa utan hylsbröst. De bestämde sig för att kaliberara ner dessa och då blev 338:an den första.

saxat från:http://www.real-guns.com/archives/003.htm

In 1956 it was Winchester's turn with its .458 Winchester  Magnum, a shortened and straightened, and necked up .375 H&H case. In 1958 they  followed with the shortened .375 H&H case, this time necked down to .264 and .338  Winchester Magnums. The evolution continues today. Very recently, Weatherby has introduced  the factory version of the .30-378 and .338-378, and Remington has introduced the .300  Ultra Mag based on the .404 Jeffery.
Edited by Innuendo

Introduced in 1982 in an equally new variant of the Model 94 Winchester called Angle Eject, the .356's only claim to fame is that it was once available in more than two rifles while its .307 Winchester mate has never been available in more than one. For several years, the Marlin Model 336ER was offered in .356 Winchester but the last rifles were produced in 1987. Whether or not additional Marlin rifles will be built in this caliber remains to be seen.
från http://www.reloadbench.com/cartridges/356w.html

huh..?

hur tänker du nu? om det är kaliber 9mm som är 51mm lång så borde den i så fall vara överkalibrig.

Hur ser den ut:

Är det en randpatron?

Är det bredare eller smalare över kroppen än 7,62?

Har den något hylsbröst?

Är den exakt lika lång?

Är det konisk eller rak?

Står det nått i botten?

Här finns alla svenska militärkalibrar

Den är lika bred och nästan lika lång som en 7,62, men inte längs upp där projektilen kläms åt...

kan nog vara den 4:e från vänster på bilden! Men vilket vapen använder den??

Du måste rökt svamp... ;)

Den är lika bred och nästan lika lång som en 7,62, men inte längs upp där projektilen kläms åt...

Så du pratar om en kaliber mindre än 7,62 mm ? trodde det handlade om 9 mm.. :uzi

Är det en randpatron till att börja med ?

Okej.. Nu tar vi om det grundligt :((

Är det en randpatron till att börja med ?

Vad är det? :navy: Har inte varit med i det "militära" så länge och därför inte vart i kontakt med allt för många kalibertyper.

Så du pratar om en kaliber mindre än 7,62 mm ? trodde det handlade om 9 mm..

Tomhylsan i fråga är 0.5-1 cm längre än en vanlig 7.62 tomhylsa, och 1-2 mm längre än en 6,5 tomhylsa. Men "toppen" av hylsan i fråga passar till en 9mm projektil... möjligt vis liiiite störe än 9mm men det låter ju allt för skumt?!?

Och frågan är: vilket vapen (svenskt?) skjuter med den här typen av am?

Hoppas jag gjort mig tydlig nog nu :)

Om det är Norma-mässing så står det ju iaf, men det finns ju en del lowbudget balkan-ammo som inte har kaliberbeteckning stansad i botten....brukar bara vara initialerna från tilleverkaren då...men det var ett bra tips till den som hittar hylsor!

Titta i botten. Står det inget begripligt så kan du mäta upp den och fråga nån som vet.