Jump to content

Vad man får och inte får göra?

Recommended Posts

jag har hört rykten att det på F4 är securitas eller liknande övervaknings företag som sköter vakten där. Det ansågs tydligen som grå arbetskraft att ha värnpliktiga som sköter vakten.

Men man utbildar fortfarande bevaknings soldater. Om detta är sant är det inte konstigt att det är dyrt för försvaret. först betala ett företag att sköta övervakningen + att man utbildar bevak soldater att göra samma sak.

Klarhet i detta efterlyses!

I krig sköter dock inte Securitas någon bevakning (bev-sold har dessutom inte bara inpasseringskontroll som uppgift) och för att ha några bevakningssoldater i krig så måste de utbildas i fred, liksom alla andra soldater. ;)

Jag fattar inte att sa mycket klassas som gra arbetskraft - det blir ju ramaskri fran Vpl-radet sa fort lumpare gor nagot annat an kutar runt i terrangladan och pangar.

Ar man bevakningssoldat sa ska man jobba med bevakning - alltsa sitta i vakten. (Sen har det naturligtvis iiiiiingenting att gora med att jag stormtrivdes i vakten... :blink: )

Ett av dom många argumenten för att ha ett bevakningsföretag som sköter bevakningen är till att minska "insider brotten", allt från AK och ammo till persedlar mm. Till en börja under en testperiod så kommer det troligtvis att vara en väktare/skyddsvakt och en VPL.

Ett av dom många argumenten för att ha ett bevakningsföretag som sköter bevakningen är till att minska "insider brotten", allt från AK och ammo till persedlar mm. Till en börja under en testperiod så kommer det troligtvis att vara en väktare/skyddsvakt och en VPL.

Vad är det som säger att det kommer minska bara för dom anlitar civila väktare?

Tycker det är en dum ide, onödiga utgifter på en redan tokbantad försvarsbudget.. och värre kommer det att bli :ph34r:

Anser att det är bättre att utnyttja VPL till sånt här, precis som det har sköts i åratal..

Det är vad jag tycker iaf, hur kan man påstå att det är grå arbetskraft att sitta i vakten? Det är en tjänst och befattning som alla andra i FM..

Visserligen så behövs det väl vakter i krigstid också. Men det är väl på tok för lite som behövs för att alla som gjort GU som bevakningssoldater ska placeras som det? Blir inte de flesta placerade som närskydd och dylikt? Då tycker jag inte man kan säga att bevakningen innebär "skarp utbildning" så att säga, eftersom man får andra uppgifter i krigstid.

Tycker det är en dum ide, onödiga utgifter på en redan tokbantad försvarsbudget.. och värre kommer det att bli :D

Anser att det är bättre att utnyttja VPL till sånt här, precis som det har sköts i åratal..

Det är vad jag tycker iaf, hur kan man påstå att det är grå arbetskraft att sitta i vakten? Det är en tjänst och befattning som alla andra i FM..

En Vpl. som sitter i kuren har ju kamrattrycket på sig, det har inte bevakningsföretagen.

Sen har ju äldre mer erfarna en högre personlig mognad. Fast jag tycker inte det är rätt att beröva dom värnpliktiga den erfarnhet som det ger att sitta i kuren och sköta bevakningen.

Själv hade jag riktigt trevligt i kuren, det gav oanade tillfällen att putsa kängor.

Det här går ju bara utför! Civila städföretag som städar befäls uttrymmen (Ja, jag tycker det är ok att vpl gör det), Civila väktare i kurerna. Var skall detta sluta?

Civila städare av logement? Civila mekaniker?

Att det skulle vara grå arbetskraft att sitta i bevakningskuren kan bara inte stämma.

Tycker det är en dum ide, onödiga utgifter på en redan tokbantad försvarsbudget.. och värre kommer det att bli :blink:

En Vpl. som sitter i kuren har ju kamrattrycket på sig, det har inte bevakningsföretagen.

Sen har ju äldre mer erfarna en högre personlig mognad. Fast jag tycker inte det är rätt att beröva dom värnpliktiga den erfarnhet som det ger att sitta i kuren och sköta bevakningen.

Själv hade jag riktigt trevligt i kuren, det gav oanade tillfällen att putsa kängor.

Jag har egen erfarenhet av det där. Tänker dock inte gå in på detaljer här.

Vad jag kan säga om det är att det snarare krävshårdare krav vid uttagning till vakt än att ge jobbet till någon annan, dock är ju securitas en bra tillfälliglösning.

Vad jag menar med hårdare krav, att man helt enkelt ser till att man får så psykiskt starka individer som möjligt. Istället för att kasta in värnpliktiga som "blir över" vid mönstringen.

Kan säga som så här, en "bekant" från mitt förflutna "frågade" mig massa saker och kom med förslag kan man säga. Denna bekant sitter inne nu och har setat inne för vapenrån får något årsedan. Dom flesta personerna i min första pluton, dvs vaktGB. Va bra killar, starka och raka psykisktsett. Man kännde på en gång att man kan lita på dem. Visst fans det undantag... men som jag upplever det va det inte lika illa att va vakt när jag va det som nu, statusen va faktiskt lite högre. Ingen av mina andra kompisar som va Jägare K4, Sjukvårdare, Skyttesoldater bla klankade ner på mig för att jag va vakt, vissa tyckte tom att det va häftigt för att man va en av få som är skarpa fredstid. När jag mönstra va det fler som mer än gärna ville bli vakter. Men nu verkar det lite annorlunda, och folk som siktar högre hamnar i vakten. Dock är säkerheten lite högre med tanke på inträffade saker så man har kanske mötts på vägen, därav den icke ökade vapenrånen.

Anser alltså att ett steg i rätt rikting skulle vara att höja kraven vad gällre psyke, dvs psykologsamtal. Hellre än att ta bort tjänsten och anställa Bevaknings företag.

Jag tycker att FM har sig själva att skylla. Sätter man dom som inte passar någon annan stans i vakten så ber man om trubbel. Att tjänstgöra skarpt och kunna motstå grupptryck kräver säkert lika mycket psyke som att vara jägarsoldat.

Använder man vakten som slasktratt så får man skylla sig själv och rätta till detta istället för att anställa bevakningsföretag. Tycker jag.

:)

EDIT: Vad gäller övriga tjänster som kan ses som grå arbetskraft fredstid så kanske dessa tjänster i krig innbär att man skall kunna försvara sig vid anfall. Om en bas med underhållspersonal och mekaniker osv blir anfallen så kan dom ju försvara sig ganska bra då detta ingår i GSU:n.

Därför anser jag att alla tjänster som idag är vapentjänster men med inriktning på underhåll eller annat skitgöra bör vara kvar, då det är en annan femma i krig.

Edited by Panzerfaust

Måste nog klassa in min egen värnplikt som grå arbetskraft. Av 10 månader så var ca 2 veckor i fält o 8 månader i köket på P10. Arbetade där som vilken som helst i personalen för den fantastiskta lönen 40kr/dag. Helger som vardagar. Sov på det enda logementet som inte behövde gå upp på mornarna när övriga regementet gjorde det. Öppnade tom fönstret ibland o skrek till 302:orna när de rullade ut genom grinden vid 8 tiden! Då sov man ju som bäst! Hade tom möjlighet att åka hem nästan varje kväll då man gick på ett fast schema! Är iofs väldigt nöjd med de kunskaperna som jag fick där, är ju inte alla som får så stor nytta av de kunskaperna som man lär sig under sin värnplikt i det civila livet. Men nog blev man utnyttjad helt klart!!

,O

Jag har egen erfarenhet av det där. Tänker dock inte gå in på detaljer här.

Vad jag kan säga om det är att det snarare krävshårdare krav vid uttagning till vakt än att ge jobbet till någon annan, dock är ju securitas en bra tillfälliglösning.

Vad jag menar med hårdare krav, att man helt enkelt ser till att man får så psykiskt starka individer som möjligt. Istället för att kasta in värnpliktiga som "blir över" vid mönstringen.

Kan säga som så här, en "bekant" från mitt förflutna "frågade" mig massa saker och kom med förslag kan man säga. Denna bekant sitter inne nu och har setat inne för vapenrån får något årsedan. Dom flesta personerna i min första pluton, dvs vaktGB. Va bra killar, starka och raka psykisktsett. Man kännde på en gång att man kan lita på dem. Visst fans det undantag... men som jag upplever det va det inte lika illa att va vakt när jag va det som nu, statusen va faktiskt lite högre. Ingen av mina andra kompisar som va Jägare K4, Sjukvårdare, Skyttesoldater bla klankade ner på mig för att jag va vakt, vissa tyckte tom att det va häftigt för att man va en av få som är skarpa fredstid. När jag mönstra va det fler som mer än gärna ville bli vakter. Men nu verkar det lite annorlunda, och folk som siktar högre hamnar i vakten. Dock är säkerheten lite högre med tanke på inträffade saker så man har kanske mötts på vägen, därav den icke ökade vapenrånen.

Anser alltså att ett steg i rätt rikting skulle vara att höja kraven vad gällre psyke, dvs psykologsamtal. Hellre än att ta bort tjänsten och anställa Bevaknings företag.

Jag tycker att FM har sig själva att skylla. Sätter man dom som inte passar någon annan stans i vakten så ber man om trubbel. Att tjänstgöra skarpt och kunna motstå grupptryck kräver säkert lika mycket psyke som att vara jägarsoldat.

Använder man vakten som slasktratt så får man skylla sig själv och rätta till detta istället för att anställa bevakningsföretag. Tycker jag.

:((

EDIT: Vad gäller övriga tjänster som kan ses som grå arbetskraft fredstid så kanske dessa tjänster i krig innbär att man skall kunna försvara sig vid anfall. Om en bas med underhållspersonal och mekaniker osv blir anfallen så kan dom ju försvara sig ganska bra då detta ingår i GSU:n.

Därför anser jag att alla tjänster som idag är vapentjänster men med inriktning på underhåll eller annat skitgöra bör vara kvar, då det är en annan femma i krig.

När jag gjorde det så handlade det om att dom tidigare försökt rotera "vakten" på alla kompanier, men bristande engagemang från alla utom markförsvar gjorde att dom fick sköta det.. Så vi gjorde 4 av 11 månader i vakten.. Samtliga var motiverade att göra rätt även om ingen ville byta knäppetälten mot att skita på porslin.

Det hade nog högre status förr, men det krävs mycket av en vpl för att anmäla en kamrat. Man är ju trots allt inte gammal när man rycker in.

Några regelrätta stölder fanns inte hos oss. Värsta brottet var väl att nån bytte till sig för många kalsonger på torsdagarna.

Några försökte få med sig värmejackorna hem under permisen men den gubben gick inte... Antar att dom tvivlade på att dom skulle komma hem igen.

Kan man inte få motiverad personal att sitta i kuren så får man hyra in den...

Men jag tycker inte det är rätt.. men hellre det än att dom råttorna som nyttjat sin tjänst där till att sno hem, ska få med sig så mycket som en strumpa.