Jump to content

Statskupp med 1000 man i Sverige

Skalden

Recommended Posts

Dylika militära företag är ett hot mot alla framtida tandlösa stater, så även Sverige.

När staten avsäger sig sitt våldsmonopol då kommer med tiden nya makthavare som kan tänka sig att ta över en stat med våld. T ex framtida anarkiska kapitalister. Det här var ett sådant exempel. Sånt sker i Afrika nu men i framtiden kan också en svensk kapitalist alliera sig med en sydafrikansk och en rysk och sen köper man sig etttusen legonknektar som man smugglar in i Stockholm, samtidigt köper sig den svenska kapitalisten ett "folkligt stöd" och lojalitet från officerskåren och när väl kuppen är ett faktum sätter han upp en lojal milis. Ryssen och Sydafrikanen får kontrollen över järnmalmen, skogen och vattenkraften i norr som tack för hjälpen. Vad skulle ett sådant företag kosta? 2 miljarder? En riskkapitaldroppe i havet i jämförelse med vinsten.

Det här är alltså en sådan annan form av "väpnat angrepp" som försvaret skall kunna försvara oss mot. Men hur skulle armén kunna mobilisera mot ett sådant angrepp och driva ut 1000 hårdföra stridserfarna legoknektar ur Stockholm? Lycka till! :baskerPa:

• Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sånt sker i Afrika nu men i framtiden kan också en svensk kapitalist alliera sig med en sydafrikansk och en rysk och sen köper man sig etttusen legonknektar som man smugglar in i Stockholm, samtidigt köper sig den svenska kapitalisten ett "folkligt stöd" och lojalitet från officerskåren och när väl kuppen är ett faktum sätter han upp en lojal milis. Det här är alltså en sådan annan form av "väpnat angrepp" som försvaret skall kunna försvara oss mot. Men hur skulle armén kunna mobilisera mot ett sådant angrepp och driva ut 1000 hårdföra stridserfarna legoknektar ur Stockholm? Lycka till! :blink:

Väx upp! Kom in i matchen.

Tusen stycken legoknektar beväpnade med "lätta" vapen utan tillgång till underhåll! Du verkar rabbla ett självuppfyllande mantra. Sverige är inte en gammal kolonialstat med en korrupt general/president vid makten och ett antal skralt beväpnade milisgrupper som står för den militära verksamheten. Man kan givetvis köpa sig ett folkligtstöd om/när befolkningens BNP understiger min lillebrors månadspeng, det blir dock en stor skillnad då det handlar om en välfärdstat stat som Sverige. Det vi kan få problem med är möjligen terrorism och då är det värre med tio stycken terrorister en tusen knektar.

ärsh de är bara att slänga in ett par kompanier med riktigt sura KJ som legat ute i fält i 3 veckor och som nu är mer djur än människor.. o är dom riktigt ettriga och gömmer sej i hus så slänger vi in nån bataljon med SSK :)

<K1 HUMOR>

..Eller så släpper vi lös Morgan på gatorna.. förutsatt att man säger åt civilbefolkningen att låsa in sej.. annars kan det bli messy.. :ph34r:

</K1 HUMOR>

Sånt sker i Afrika nu men i framtiden kan också en svensk kapitalist alliera sig med en sydafrikansk och en rysk och sen köper man sig etttusen legonknektar som man smugglar in i Stockholm, samtidigt köper sig den svenska kapitalisten ett "folkligt stöd" och lojalitet från officerskåren och när väl kuppen är ett faktum sätter han upp en lojal milis. Det här är alltså en sådan annan form av "väpnat angrepp" som försvaret skall kunna försvara oss mot. Men hur skulle armén kunna mobilisera mot ett sådant angrepp och driva ut 1000 hårdföra stridserfarna legoknektar ur Stockholm? Lycka till! :huh:

Väx upp! Kom in i matchen.

Tusen stycken legoknektar beväpnade med "lätta" vapen utan tillgång till underhåll! Du verkar rabbla ett självuppfyllande mantra. Sverige är inte en gammal kolonialstat med en korrupt general/president vid makten och ett antal skralt beväpnade milisgrupper som står för den militära verksamheten. Man kan givetvis köpa sig ett folkligtstöd om/när befolkningens BNP understiger min lillebrors månadspeng, det blir dock en stor skillnad då det handlar om en välfärdstat stat som Sverige. Det vi kan få problem med är möjligen terrorism och då är det värre med tio stycken terrorister en tusen knektar.

Jaså? Hur tror du att försvaret ser ut om 10 år i den här takten... :/

Statsvetare m fl talar på allvar om en ny-medeltida ordning i världen. Det innebär också att våldsmonopolet kan gå förlorat.

Vad skulle Sverige göra idag om hundra Soldf.comare fick för sig att gå samman, skaffa vapen och knata ut i skogen nästa sommar för att bedriva krig mot statsmakten... :camo:

Inte ett skvatt, skulle dom kunna göra. Jag anser att ett land har ett försvar så länge det på allvar kan hävda att det har ett våldsmonopol. I framtiden tror jag inte att man i en värld som är "ny-medeltida" kan unna sig att inte ha ett försvar.

Men det är vad jag tror. Jag vet inte.

Tja, inte för att jag tror vår underättelsetjänst har mest resurser i världen men att fånga upp ett tusental legoknektar som beväpnar till tänderna sig i storstan det tror jag att dom skulle kunna fixa :camo:

Flygplan kan bli kapade...

Det händer bara i andra länder... (Bulltofta)

Ambassader kan bli angripna...

Det händer bara i andra länder... (Västtyska ambassaden)

Statsministrar kan bli mördad...

Det händer bara i andra länder...(Olof Palme)

Utrikesministern kan bli mördad...

Det händer bara i andra länder...(Anna Lindh)

Någon kan göra en statskupp...

Det händer bara i andra länder... (?)

@Skalden

I de länder som råkar ut för lyckade kupper är det som regel sällan demokrati samt att den militära teknologiska nivån är usel Jag skulle vilja se "dina" 1000 legoknektar möta 2 stadskytte kompanier och ett stridsvagns kompani. Skulle det dyka upp 1000 legoknektar så skulle det nog märkas ganska snabbt och bli gripna av polise eller så skulle SÄPO hålla stenkoll på dessa. Så sluta med dina paranoida mardröms scenarion.

:surprise:

Grejjen med sverige är att chansen att så många människor överhuvudtaget skulle dyka upp är liten.

Vi är varken ett korrupt land, har yrkesarme, stora klasskillnader, vilka alla är saker som ibland kan vara nödvändiga för en statskupp. Det är svårt att få tillstånd ngt sådant i sverige obemärkt. Även i soldfforum.tk

Edited by facit

Om hundra SoldF:are börjar öva strid i skogen så begår dom brott, nämligen olovlig kårverksamhet. Då skulle troligtvis en radiobil skickas dit med en en eller två SL bussar i släptåg också grips alla och förhörs och sedan släpps. Sedan är det försöket avslutat. Detta OM det ens skulle gå så långt, brottet kan ju anses som ett otjänligt försök. Dvs så taffligt och kasst att inte ens kan tas på allvar och då är det straffritt. Tänk er själva hundra soldffare som skall enas om något. Vem ska bestämma? "Jag har högre grad än dig på forumet, JAG bestämmer!" "Men jag var faktiskt KB i lumpen, så JAG bestämmer" Bullshit, jag har agerat b-styrka åt SSG, så jag är mest kompetent så JAG bestämmer" osv osv osv. ;)

Guest järv

Det är faktiskt ganska konstigt att det i vissa mindre utvecklade länder verkligen tycks vara så att den som kontrollerar presidentpalatset/regeringsbyggnaden också kontrollerar landet. Finns ett antal statskupper i Afrika där det verkligen bara handlat om enskilda byggnader.

I Sverige skulle det väl krävas mer än en presskonferens från Rosenbad iförd uniform för att bli accepterad som landets nye ledare. :uzi

För min högst personliga del, hade jag gott kunnat tänka mig att acceptera i stort sett vem som helst som, iförd uniform givetvis, på en presskonferens från Rosenbad proklamerar sig som Konungarikets Ledare.... ;)

:navy::)

För min högst personliga del, hade jag gott kunnat tänka mig att acceptera i stort sett vem som helst som, iförd uniform givetvis, på en presskonferens från Rosenbad proklamerar sig som Konungarikets Ledare.... ;)

:angry:  :baskerFN:

Även:

ghaddafi2.jpg

?

:P

/E

Är det inte det polisen tror att de där satans nynazisterna håller på med?

Man hade ju visst arresterat ett antal nazister och beslagtagit en massa vapen....de hade visst påbörjat uppbyggnad av en egen militär styrka.... :uuh:,O

Man hade ju visst arresterat ett antal nazister och beslagtagit en massa vapen....de hade visst påbörjat uppbyggnad av en egen militär styrka....  :uuh:,O

Ja, man får hoppas på att SÄPO har koll på packet. Men det blev ju, på både gott och ont, lite svårare med sådan verksamhet efter IB-affären.

Tja, inte för att jag tror vår underättelsetjänst har mest resurser i världen men att fånga upp ett tusental legoknektar som beväpnar till tänderna sig i storstan det tror jag att dom skulle kunna fixa :)

Flygplan kan bli kapade...

Det händer bara i andra länder... (Bulltofta)

Ambassader kan bli angripna...

Det händer bara i andra länder... (Västtyska ambassaden)

Statsministrar kan bli mördad...

Det händer bara i andra länder...(Olof Palme)

Utrikesministern kan bli mördad...

Det händer bara i andra länder...(Anna Lindh)

Någon kan göra en statskupp...

Det händer bara i andra länder... (?)

*FUNDERAR PÅ OM HAN HAR HÖRT EN FÖRELÄSNING AV EN VISS MAJOR PÅ ETT VISST MDGRUPP SOM IBLAND FÖRVISAS TILL HVSS*

<K1 HUMOR>

..Eller så släpper vi lös Morgan på gatorna.. förutsatt att man säger åt civilbefolkningen att låsa in sej.. annars kan det bli messy..  :)

</K1 HUMOR>

morgan understödd av JC. AAAAHHHHHHHH!

:lol:

@Skalden

I de länder som råkar ut för lyckade kupper är det som regel sällan demokrati samt att den militära teknologiska nivån är usel Jag skulle vilja se "dina" 1000 legoknektar möta 2 stadskytte kompanier och ett stridsvagns kompani. Skulle det dyka upp 1000 legoknektar så skulle det nog märkas ganska snabbt och bli gripna av polise eller så skulle SÄPO hålla stenkoll på dessa. Så sluta med dina paranoida mardröms scenarion.

:camo:

Återigen utgår du men flera härifrån "idag". Försvaret byggs för 10 år framåt. Hur ser dina Statskyttekompanier och ditt stridsvagnskompani ut om fem år? Behöver de ett år på sig för att mobilisera.

1.000 sydafrikaner från typ Executive Outcome m fl bolag som verkar i Afrika och ryska fria entreprenörer med stridserfarenhet från Tjetjenien (glöm mediabilden av kriget i Groznyj, den stämmer till stor del inte) med ett gäng moderna pansarskott och raketgevär skulle nog bli problematiskt, och självklart skulle man köpa officerskåren.

Jag pratar inte om idag.

Å andra sidan? Vart är ditt stridsklara stridsvagnskompani och dina toppmotiverade och stridsklara Statskyttekompanier just nu? När muckade dom, eller ryckte dom in nyligen? I 1:s soldater ryckte väl in i oktober? Låt se, 5 månaders tjänstgöring har dom bakom sig nu. Fienden är skäggiga, vita storvuxna boer från fd Sydafrikanska armén... :camo:

I övrigt, seriöst, det är nog inte så svårt att smuggla in ettusen man över gränserna i dagsläget. Ta en del i TIR-bilar, en del med passagerarflyg och en del med passagerarfartyg, andra med RORO-färjor. Materielen kommer in med TIR-bilar från Ryssland under en månads tid.

Sverige är ett såll om man rätt fiende dyker upp.

Man hade ju visst arresterat ett antal nazister och beslagtagit en massa vapen....de hade visst påbörjat uppbyggnad av en egen militär styrka....  :camo:  :camo:

Det lades ner i brist på bevis, hörde jag...

Sverige i ett nötskal... :D

och självklart skulle man köpa officerskåren.

Vad säger att den skulle låta sig köpas?

1.000 sydafrikaner från typ Executive Outcome

Jag gissar att du inte vet vad det kostar att transportera, utfodra, utrusta, beväpna och avlöna 1000 pers. Det är inte direkt så att dom äter guldburk och får 66kr/dag, vilket hade varit nog så dyrt.

Trots konstig meningsbyggnad så tror jag att jag fattar vart du vill komma, grejen är bara den att du har förmodligen ingen aning om hur "rätt" fiende ser ut. Har jag fel så beskriv gärna.

I 1:s soldater ryckte väl in i oktober? Låt se, 5 månaders tjänstgöring har dom bakom sig nu.

Det är ju på intet vis meningen att soldater som legat inne i 5 månader ska svara för landets säkerhet, men du kanske inte har uppfattat skillnaden på krigsförband och utbildningsförband. För mig veterligen låg det folk inne förra året, och året före det och till och med, hör och häpna, året före det! Och så finns det dessutom en hel hoper hemvärnsmän, som säkert kan svinga bössa om det kniper. För att inte tala om poliserna dessutom. Men dom kanske också är köpta?

Jag pratar inte om idag.

Nej det har vi nog alla förstått, att du inte rör dig i närheten av samma begreppsvärld som vi andra.

Hade jag orkat sitta en stund till hade jag säkert hittat mer att kommentera, men nu orkar jag inte mer för stunden. Sist vill jag rekommendera dig den HÄR länken.

@Skalden

:D

Återigen utgår du men flera härifrån "idag". Försvaret byggs för 10 år framåt. Hur ser dina Statskyttekompanier och ditt stridsvagnskompani ut om fem år? Behöver de ett år på sig för att mobilisera.

1.000 sydafrikaner från typ Executive Outcome m fl bolag som verkar i Afrika och ryska fria entreprenörer med stridserfarenhet från Tjetjenien (glöm mediabilden av kriget i Groznyj, den stämmer till stor del inte) med ett gäng moderna pansarskott och raketgevär skulle nog bli problematiskt, och självklart skulle man köpa officerskåren.

Jag pratar inte om idag.

Å andra sidan? Vart är ditt stridsklara stridsvagnskompani och dina toppmotiverade och stridsklara Statskyttekompanier just nu? När muckade dom, eller ryckte dom in nyligen? I 1:s soldater ryckte väl in i oktober? Låt se, 5 månaders tjänstgöring har dom bakom sig nu. Fienden är skäggiga, vita storvuxna boer från fd Sydafrikanska armén... :blink:

I övrigt, seriöst, det är nog inte så svårt att smuggla in ettusen man över gränserna i dagsläget. Ta en del i TIR-bilar, en del med passagerarflyg och en del med passagerarfartyg, andra med RORO-färjor. Materielen kommer in med TIR-bilar från Ryssland under en månads tid.

Men om man bortser från grönisar som inte har muckat än finns det ju faktiskt ca 2000 beredskapspoliser :winner: , 16 000 yrkespoliser :dong: , lite SSG :ph34r: , samt ett antal tusen i internationella beredskapsförband :angry: som nog skulle kunna tänka sig att jobba gratis vid ett eventuellt försök till statskupp av 1000 EO.

Varför vill någon ta över Sverige ? "Ta" våra naturtillgångar? och hur skall det gå till? Tvinga alla svenskar att jobba gratis eller hota mörda allas släktingar om de inte jobbar?

Ditt resonemang låter väldigt långsökt och inte så väl genomtänkt. Varför ens bry sig om att ta in dessa legosoldater med lastbilar och liknande? dom kan väl flyga hit som turister som alla andra? Men det är inte det som är problemet. Det skulle vara lite svårare att få in vapen och liknande.

Dessutom, OM det nu skulle bli pang pang av det hela och hur vältränade och superduktiga dina elitlegosoldater än är så har vi helt enkelt matematiken och verkligheten på vår sida. Tuffa legosoldater blöder nämligen lika enkelt och dör lika lätt som en aldrig så dåligt utrustad skytteslusk. Och då Sverige kan mobilisera betydligt fler än 1000 man kommer vi förr eller senare att vinna nästan oavsett hur många dom dödar för varje av de själva som faller/blir skadad.

Förresten, "köpa" officerskåren? men kom in i matchen och var liiite realistisk sånt händer inte. Hur kan jag då veta det? jo för att det ALDRIG hänt hittills i modern tid att en liten styrka legosoldater tagit över ett utvecklat land. Trots allt det finns stenrika människor, det finns villiga legosoldater, det finns vapen och det finns små länder som skulle lämpa sig att ta över men ändå har det inte skett. Så varför skulle då någon försöka ta över Sverige?

Som sagt, ledsen att förstöra din världsbild men det du drömmer om är bokfantasier inte verklighet.

Men om allt skiter så har vi ändå Norrmalmspolisen att luta oss mot. Med lite gamla hårdingar från A-turen och liknande så är nått tusental "busjävlar" en enkel sak ;)

kan någon ta ifrån en viss medlems ex, av sven anderssons bok "anfall mot sverige"?

jag tror den har haft skadlig inverkan på personen ifrågan.

jag har själv den boken och anser numer att det är ett av de mest humoristiska verk jag har i min bokhylla.

för er som inte har läst den en liten kort resume av boken:

stormakt röd anfaller sverige på julafton något år under 90-talet.

innan dess har östtyskland hjälp till med att dels skicka in agenter som har hjälpts till höga politiska poster.

dels har fanatiska komunister från göteborg (läs kpmlr) rekryterats under ung vänsterläger.

dessa ser till att försvarsmakten bantas rejält, att polisen får vapen med sämre ammo och att alla nya bostadsområden byggs för att kunna tjäna som fångläger.

för att underlätta invasionen ser man till att giftbehandla vissa personers deklarationsblanketer, bla höga officerare och stridspiloter.

så de ligger hemma med influensa när spetznas knackar på dörren, och har ihjäl dem med hjälp av taxeringskalendern.

som givetvis har en hemlig kod så de kan se vem de skall ta livet av

som jag sa innan, risken finns, att ett sönderläst ex av denna bok, har inverkat negativt på någon uppfattning av verkligheten.

Edited by bushman

@Skalden

Du frånser en viktig del i det svenska samhället den så kallande skvallertanten.

Har råkat ut för detta fenomen själv en del gånger i HV då man varit i väg för att rekat inför en övning huxflux är polis och militär vaktstyrka där med skarpladdade vapen. Det är bara i stadskärnorna folk inte bryr sig när du kommer ut på landet så kan jag garantera dig att du är observerad som sagt 1000 legoknektar skulle ha väldigt svårt att vara "osynliga". Jag kan nästan garantera att dom är körda efter en vecka i landet.

:tveka:

@raffsec:

tyvärr så finns det något annat i vårt samhälle som hjälper lede fi.

detta är våra lagar, som gör att det tar fruktansvärt lång tid, innan polis sätter sig in i skvallertantens uppgifter.

om man vill ha 1000 beväpnade personer boende i tält på sin bonngård, funkar detta så länge alla lagar följs.

ring bara närmsta polischef och tala om att ni sysslar med filminspelning, och att ni då helst inte vill bli störda av pressen.

gör sedan detta i härjedalen, så är risken minimal, att någon av de två poliser som finns i funäsdalen skall komma på besök.

att kvällstidningarna skulle orka åka upp till norrlandsskogarna, utan att de vet att det finns skandal bilder på världsstjärnor att hämta, är inte troligt.

men att gömma folk i närheten av större städer eller militärbaser är inte troligt.

under kalla kriget så fanns det ytterst få mobiltelefoner spridda över landet.

internet var något som usa's militär använde och vi använde fortfarande trådbundet telenät för att skicka känslig info.

det mordernaste som fanns var personsökare och fax.

frågan är bara vad skulle en ev fi vilja ha i sverige, som inte multinationella företag inte redan köpt upp?

en rysk mafiaboss som vill kidnappa prinssesan madelene till hustru,

behöver väl knappast skicka beväpnade galningar till stockholm slott.

det räcker väl men att skrika efterfest och vifta med en flaska skumpa på stureplan

Edited by bushman