Jump to content

Kunskap/intresse för äldre svenska stridsfordon?


Guest

Recommended Posts

Hej!

 

Ni är kanske några som vid det här laget har sett hemsidan som jag jobbar på, vilken i dagsläget behandlar den svenska pansarhistorien fram till krigsslutet ungefär...

Det har även tillkommit en hel del "runt-omkring" material på sidan som ska ge materialet lite mer genuin känsla...

 

Jag undrar hur mycket "man vet" om den tidiga historien, vilket intresse finns för denna del av truppslagets historia?

 

Är det fler än jag som finner större tjusning i att se en stridsvagn m/38 fara rundor på fältet, än moderna vagnar..

Jag har flängt en del med bl.a. MT-LBu och strv 121, men det är ändå en helt annan känsla då man fick möjlighet att se gamla P 2:s renoverade strv m/38...eller P 10:s strv m/37 för den delen komma "knorrande"...

 

Hur många har egentligen koll på de försök och utvärderingar som gjordes i Sverige mellan 1946 och 50, Shermans, PzKpfw. III / StuG III, Panthern och Kungstigern m.m???

Link to comment
Share on other sites

Jo visst finns intresset för äldre svenska stridsfordon.

Tyvärr är inte mina kunskaper om de äldre vagnarna lika bra som mina kunskaper om de nya men jag lär mig mer och mer för varje dag.

Pansarmuseet i Axvall är ett stående utflyktsmål då jag bor endast 7 mil därifrån.

Jag är även medlem i föreningarna "Pansarmusei vänner" "Föreningen P5" samt "SPHF".

Jag kommer att åka till Axvall den 15/6 för att vara med på årsmötet för "Pansarmusei vänner" samt för att fotografera lite mer.

Brukar alltid bli sådär en 5-6 rullar när man åker dit.

 

The Swede

http://go.to/the_swede

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Ja, det är klart..

Jag är själv bara 20, och hade det inte varit för Pansarmuséet och deras lilla reklam för andra hade jag aldrig sysslat med detta idag..fick ett unikt tillfälle att köpa en hel uppsättning av SPHFs tidning PANSAR för ett par år sen..Jag har komplett uppsättning från 1-1982 till 1-2002, det tidigaste numret är från -79...de är helt klart ovärderliga...

 

Jag fyller 20 just den 15/6 och hade inte tänkt att delta i Pansarmusei Vänner's årsmöte, men ett par av styrelsefolket i SPHF har nog övertalat mig att följa med i alla fall...tror att anmälningstiden sedan länge gått ut, men skall se om man kan ordna så att jag kommer med.

 

Mitt senaste besök på Axvall var för övrigt förra sommaren då jag specialplåtade ett antal fordon..ärligen så skall jag säga att det var nog den 15/6 -01 jag var där senast...=)

 

Finns det fortfarande stridsfordonslära i GU:n?

(Då tänker jag inte bara på FI:vagnar, utan hur Sverige var unikt från början med att försöja sig själv med vagnar...en VÄLDIGT speciell historia, föga känd i utlandet...därför är jag rädd med att lägga ut "fel" material, då det genast stjäls av utlänningar och hamnar i tidningar/böcker..

 

Min förra hemsida om Pansar i Baltikum 1918-40 plockades det bilder ifrån som idag finns i Ryska häften och böcker, vilket är väldigt trist...

 

Hade förresten tänkt att lägga ut ett register på de artiklar jag har, för ngn som skall bygga modell eller har varit på nån vagn som de vill veta lite mer om..:PANSAR är ändå en väldigt bra tidning, särskilt idag när den nu görs över PC..

 

"Lynx_39"

Link to comment
Share on other sites

Ni som kan en del om strv. Det har cirkulerat en skröna i landet under många år:

 

Tyska handelskammaren får ca 1936 i uppdrag att köpa på sig ett antal av den beryktade fina Svenska pansarvagnen (X). Varpå den Svenska regeringen svarar hur många ska ni ha? En eller båda?

 

Sant eller falskt?

Link to comment
Share on other sites

Ni som kan en del om strv. Det har cirkulerat en skröna i landet under många år:

 

Tyska handelskammaren får ca 1936 i uppdrag att köpa på sig ett antal av den beryktade fina Svenska pansarvagnen (X). Varpå den Svenska regeringen svarar hur många ska ni ha? En eller båda?

 

Sant eller falskt?

De har jag då aldrig hört...=)))

Det var ju dock tal om att vi skulle skicka över en av våra 21-29:or till tyskarna, som själv inte hade nån efter VK1..

Sen vet jag att man här i Sverige omkring 1937 var intresserade av flera stridsfordon utomlands...exempelvis PzKpfw. I, polska 7TPjw m.m. Det slutade som bekant med köp av AH-IV (strv m/37) och L-60 strv m/38 - samt studium av TNH vagnen...denna skaffades senare som strv m/41...

 

Den senaste skrönan som kommit fram (för mine del) är att våra pb m/41 "var avsedda för Irländska riksbanken som skulle använda dem för värdetransporter" men som ni kanske vet så togs 5st i beslag och tjg huvudsakligen vid P 1 G.

 

Lynx_39

Link to comment
Share on other sites

Lynx_39

 

Hittade precis min inbjudan till årsmötet och det står inget på den om någon anmälningstid/föranmälan.

 

The Swede

Fint...väl mött där då, troligen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...