Jump to content

Insats & Försvar


AdamKalle

Recommended Posts

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Ni kan vara lyckliga som redan har fått tidningen, jag själv fick maila och fråga efter den. Till min stora förskräckelse så hade min 63-åriga pappa fått den adresserad till sig. Skönt att veta att FM är måna om sina gamla värnpliktiga (skrivbordbiträde 1959).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag fick mitt första nummer bara en eller två veckor efter muck om jag inte minns fel. Nu sitter jag här med mitt andra nummer, som jag fick för någon dag sedan.

 

Om man bläddrar fram till reportaget om Arméns båda slutövningar i år, kan man i delen om Nordpilen på sidan 38 se fotografier på dels en av mina packsoldater, och dels min kokgrupp - f ö mästare i matlagning på I 19 förra året! *stolt*

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Link to comment
Share on other sites

jag har fått två tidningar... den ena kom inslagen i plast... med en liten lapp där det stod att mitt medlemskap inte gav något gratis prenumeration av insats o försvar.. Sedan i förrgår hade jag fått ett ex till det var nog det exet som kom för att jag är inskriven till vpl... :navy:

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara lite flummigt angående vilka som får blaskan. Man tycker ju att t.ex att allt Hv folk borde få den, men jag får den pga mitt medlemskap i FVRF.

 

Jag mailade personen som har hand om prenumerationsärenden för tidningen, och bifogade min hemadress för att han skulle kolla om jag var med i deras register. Det som hände var att jag fick ett extra ex hem av nr1 :blink:

Link to comment
Share on other sites

vi leker med tanken att försvaret faktiskt inte bantas så mycke utan ligger på runt 15.000 värnpliktiga per år..

 

"Tidningen adresseras till dig som just nu gör värnplikten och en period av sex år efter utryckningen."

 

det vill säga 15 000 x 7 = 105 000 personer som varje år får 6 nummer om dom lyckas hålla målsättning..

 

lika med 630 000 tidningar som varje år trycks upp till folk som inte alls bett om den..

 

kanske mycke billigare än andra alternativ.. och behöver man folk till insatsförsvaret så sure.. men finns en hel del som inte har 10-7-7 vilket rent officielt inte skall vara värdefulla (om dom då inte söker någon civil befattning)..

 

känns lite invasionförsvars tänkade om man får säga, dvs "skicka till alla så nappar nog några" istället för "skicka gratis till som som är intresserade"..

Link to comment
Share on other sites

Jag gillade artikeln i senaste nummret om upploppet i Kosovo. Lagom kul att sitta instängd i en Sisu med några tusen Kosovoalbaner bankandes på väggarna och taket... Måste säga att de hanterade situationen väldigt bra.. :ph34r:

 

Tidningen i övrigt är väldigt bra, skönt att det finns tidningar för män nu också, Slitz och Insats & Försvar = 5/5 :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Dags att ta tag i den här tråden...

 

Fick nya numret idag, och jag måste säga att jag är besviken... Är en ganska ny prenumerant på Insats & Försvar, men jag har läst många årgångar av Arménytt. Jag kan ju inte påstå att jag kommer ihåg till fullo hur bra eller dålig jag tyckte att Arménytt var, men I & F känns ju som att den överhuvudtaget inte är korrekturläst... Sitter och retar mig på en massa småfel som borde vara tillrättade vid korrekturläsningen. Nån som håller med mig??

Funderar på om det finns någonstan där man kan anmäla sig för korrläsning...

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att det luktar skoltidning ibland. Men en del artiklar är ju alltid läsvärda, pappret och bilderna bättre än på gamla arménytt-tiden och traditionsvårdande Övlt B. alltid intressant. Det är väl vad som kvarstår...

 

 

:baskerHV:

 

Javisst är det läsvärt, skulle bara vilja slippa alla småmissar. Håller fullständigt med om att det är intressant läsning, framförallt för en annan som inte har den där jättastarka kopplingen till FM. Men som sagt lite korrekturläsning...

Link to comment
Share on other sites

Tycker det är för få artiklar om vad som händer på förbanden, utrustning som tillförs, nya förmågor mm och för mycket tjat om ominriktning av försvaret, NBF och liknande.

Hittar många fler intressanta artiklar i TIFF och Protec. Men Övlt B kunde gärna få mer utrymme, gillade hans senaste artikel om bristen på ordnung i dagens FM.

Link to comment
Share on other sites

Hittar många fler intressanta artiklar i TIFF och Protec.

 

Vad är TIFF?

 

Insats & Försvar är i min mening innehållsmässigt inte alls i samma klass som Arménytt, Marinnytt och Flygvapennytt var under exempelvis början av 1990-talet. Tacka vet jag KKrVAHT. Den brukar fortfarande då och då innehålla riktigt läsvärda artiklar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...