Jump to content
Sign in to follow this  
Skuggan

vad är detta?

Recommended Posts

1001.JPG

1002.JPG

1003.JPG

1004.JPG

1005.JPG

1006.JPG

1007.JPG

min gissning är att det kan vara en PBV 301....

men jag är inte helt säker, den används iaf som mål för artilleriet...

ahh, då hade jag rätt :huh:

som synes var det mörkt när jag snubblade över den....

har en bild på vad jag tror är en strv 101 eller liknande (centurion iaf, misstänker tidig version)

[edit]

1008.JPG

denna....

enligt ett befäl skall vagnen en gång i tiden (när den placerades där den nu står)

ha fått en direktträff av en 155mm granat varpå VC luckan flög av... efteråt skall motorn ha startat som om inget hade hänt :D

huruvida detta stämmer kan jag dock inte svara på....

jo, vagnen står i ett område som heter Rivsjöbrändan på älvdalens skjutfält (samma gäller 301an)

Edited by Skuggan

enligt ett befäl skall vagnen en gång i tiden (när den placerades där den nu står)

ha fått en direktträff av en 155mm granat varpå VC luckan flög av... efteråt skall motorn ha startat som om inget hade hänt :-(

Om vi skall fortsätta historierna runt vagnarna...

Det ryktas att det var flera (fyra?) vagnar, inte bara de som står kvar, som deltog i ett försök hur vagnen skulle klara artilleribeskjutning. Man riggade med kameror och mikrofoner. Eftersom det i pansarofficerarnas ögon inte skulle det hända något med vagnen skulle man givetvis ha besättningen (vpl) kvar i vagnen. Det var ju på detta sätt man skulle kunna ge en korrekt återgivning av händelseförloppet. Dessutom skulle man få soldaterna "Artilleritränade" dvs. kunna arbeta under artilleribeskjutning. Två flugor i en smäll!

Artilleristerna ansåg det hela allt för riskabelt och såg till att det inte var någon personal i vagnarna. Om Skuggans historia stämmer, så var väl det tur.

ha fått en direktträff av en 155mm granat varpå VC luckan flög av... efteråt skall motorn ha startat som om inget hade hänt :unsure:

Gjorde lumpen på strv 104 och hade en totalt pansartokig kapten som plutch så vi fick låna en del böcker om centurion

läste bla om en som i krig fått genomslag av ett rsv vapen framme hos föraren

hålet lagades genom att dom stoppade i en bandbult och svetsade fast den

sen letade dom fram en ny förare och vagnen var redo för strid igen...

jag skulle säga att det är en 301 alt Skrot.

Hur tåliga dessa vagnar än är skulle jag inte vilja manövrera en utav dem i strid. Inte med dagens pansarbrytande vapen...brrr...

/Lord

Tror inte för ett öre på att stridsvagnen har fått en direktträff från en 155:a, Med tanke på att en 155:a motsvarar ca 2.5 mina 5 som dessutom kommer vislande i ett antal hundra meter per sekund så blir det rätt rejäla skador av en direktträff

ha fått en direktträff av en 155mm granat varpå VC luckan flög av... efteråt skall motorn ha startat som om inget hade hänt :banana

Det befälet hade nog tittat lite djupt i flaskan eller motsv.

Direktträff med 155 leder till totaldemolering, även på betydligt nyare och stadigare vagnar. Vagnen brukar kröka sig nästan som en banan, ser skitskumt ut. Ska se om jag kan hitta igen bilder på det, finns möjligen i någon gammal tråd.

Om man tänker på de bilder på gamla ryska T-34 som blåses med en 88:a

Då behövs det ju inte mycket fantasi för att räkna ut effekten hos en 155a mot en Challenger2. *Poff*

Dessutom så borde ju en 155 proj slå sönder pansaret med bara sin vikt och rörelseenergi...

*Högsta höjd typ XXX-XXXX meter, hyffsad fart neråt.

Hmmmm...

Om projen väger ca 40 kg, färdas med sisådär 700m/s så blir dess rörelseenergi ca 10MJ och om detta då på säg 1 sekund skall övergå i värme och rörelseenergi hos striv så blir det en effekt på ca 10MW. Och 10MW är inte direkt lite...

Det var ett nödscenario att optiskt direktrikta H77 och skjuta på elevation 0 mot fordon. Prickar vi gör det granterat ont V0 vid maxladdning ligger över 900M/s

Ursäkta det 10-åriga trådlyftet, men jag googlade på Rivsjöbrändan och råkade hamna här. Ser att det råder lite skepsis angående direktträffen på ovan nämnda Centurion, så vi kan väl reda ut det hela eftersom jag var med där och då som E-signalist. Vi gjorde faktiskt ett antal beskjutningar av dessa vagnar, men den största genomförde vi den 17:e juni 1993 (jag minns det som igår) :)

Den gången måttade vi iväg 96 st 15.5-granater (bataljon 2 es zb + 2 es öb). Vagnarna var preparerade med kameror för att registrera händelseförloppet. "Direktträff" låter mer som att vi skjöt direkteld, men det gjorde vi inte (denna gång). Det var alltså en granat som slog ner mitt i luckan på en av vagnarna och blåste ur innehållet rejält. Kamerorna var det ingen som hittade efteråt. Så nog står en Centurion emot en direkt öb. Vid ett tidigare tillfälle försökte en pjäsgrupp med direkteld, men missade. En träff där hade nog haft mer effekt. Jag har förresten, djupt i mitt arkiv, bilder från skjutningen samt från själva inspektionen av ovanstående händelse, inklusive en bild på luckan.

Mvh

• Like 1