Jump to content

Tillfällig kompass

BlackIce

Recommended Posts

Om man ska använda sig av solen som kompas ska man ju vrida klockan så att timmvisaren peckar mot solen. Sen ska man gå så att man är halvvägs mot 12.00 , alltså om klockan är 16.00 så pekar 14.00 på klockan åt norr... Hmm nu blev det lite svårt att förklara :huh::D

Nån som har provat det här?

Och nu till min fråga: om klockan är 18.00, ska man gå halvvägs åt det hållet visorna snurrar eller åt det andra hållet? har aldrig fått det där klart för mig ,O

Det är inte så exakt men ska man bara hålla en ungefärlig riktning så går det.

Om man ska hitta fram till en längre å, väg, kraftgata etc så funkar det utmärkt.

Är kl 16:00 så är ju norr vid 2 på urtavlan så vid 18:00 så har du norr vid trean på urtavlan.

Testa och vrid en klocka så ser du.

Ett tips är att kompensera för sommartiden under den delen av året. :huh:

Du ska på analog klocka gå mot tolv dvs motsols på uret...OCH då får du naturligtvis en riktning mot SÖDER och inte mot NORR! Vi kan väl vara överrens om att solen går upp i öster och ned i väster?! :huh:

Edited by Razvedka

Razvedka:

Nästan rätt, innan klockan tolv skall man gå medsols mot tolvan.

Citerar mig själv: "Du ska på analog klocka gå mot tolv ..."

:P Tänkte inte att jag behövde vara så grundlig utan att folk kunde dra ngn slutsats själva, med hjälp av r...n och en liten bit rosa krita! B)

Avsåg ju aktuellt exempel...Men naturligtvis skall man det!

(Man kan väl aldrig vara för tydlig när solen kan tas för att vara i norr klockan tolv på dagen... :huh: )

Edited by Razvedka

Guest Lt. Payne

Jorden roterar 15 grader per timme runt sin axel, lägg till eller dra ifrån lämpligt antal grader/timme så kan du gå mot fler riktningar än nord-syd.

Fodrar en del av hjärnan dock, har fältkoman fått övertaget är det lätt att gå fel.

/ Men kompass eller GPS är ju enklast. :banana

Edited by Lt. Payne

Är det inte lättare att ha med sig en vanlig kompass? :D  :)

Den kanske gick sönder när man snavade och föll rätt på en sten?

Det tänkte du inte på. :D

The Swede :surprise:

Aj då! Då får man ha en i ett vadderat fodral kanske? :P

Nä, men jag förstår att det kan ju hända lite vad som helst i skogen.

Sen kan man väl ta en metallbit o lägga i vatten el. dyl och få en någotsånär duglig kompass? :)

AHA.

Stabssoldaten och kommunalarbetaren har samma gener.

Varma på framsidan och mossbevuxna på baksidan :blink:

Ett annat knep, i bebyggelse, är att ta sig till ett invandrartätt område och kolla in parabolantennerna. Dom pekar i söder, 3 grader väst till 5 grader öst, tror jag det var.

Två möss var ute och rodde, den ene rodde åt väst och den andra åt ost. Åt vilket håll kom dom? :Malaj:

Annars räcker det att hitta ett stab- och trosskompani! Dom har alltid förläggningen i söderläge :banana .....och om man inte hittar ett helt kompani, så räcker det med en stabssoldat....dom står allt som oftast vända mot solen ;) !!

Såvida de inte tillhör amfibiekåren, "solen skiner alltid på en kustartillerist*" och således behöver de inte ha förläggningen i söderläge. :P :banana

*Antar att talesättet överförts från KA till Amf.

Edited by AdamKalle

• 4 years later...

Väcker liv idenna tråd då jag behöver friska upp kunskaperna i att använda klockan som kompass.

Har en analog klocka med en ring markerad med väderstrecken med N på 12 osv, och jag har kunnat detta efter att ha läst en överlevnadsbok men det var ca 20 år sedan och kunskapen har emigrerat till okänd ort :baskerPa:

Så hur gör man för att ta ut kompassriktningar med hjälp av klockan/kompoassskalan och solen??

Finns ju fler sätt att få fram ungefärliga kompassriktningar.

Små saker av metall brukar funka som kopassnålar. Tex synål.

Gnid oredentligt mot tyg, samma riktning hela tiden!

Lägg på ett pyttelitet löv/papper i vatten, kåsa el dyl, utan strömmningar

och den pekar i ungefärlig nord/sydlig riktning.

Ska upprepas minst tre ggr för att få en hyfsad säkerhet.

Att hänga nålen i en tråd funkar också, Se dock till att tråden inte är

snurrad, sama sak, upprepa fler ggr.

/m