Jump to content

Recommended Posts

Inom en snar framtid ska undertecknad deltaga i en förövning inför RiksHvC inspektion. Jag tycker det är jättebra att Storchefen kommer och tittar på vad vi lyckats lära oss men hade det inte varit bättre att bara dyka upp helt oförhappandes på en vanlig övning?

Risken som jag ser det är att det hela blir som en av de där sovjetiska filmerna man fick se under lektionerna i angriparkunskap: Djävulskt förberedda och drillade soldater som leverar något enbart för stunden och som inte har någon större bärighet på den ordinarie verksamheten.

Hur ser ni på dessa insp?

Edited by Hotel Charlie One

Tja det är alltid trevligt att man får snacka med chefen. Och att han får träffa beväringarna.

Vet ju när han titta på min pluton så fick vi ingen tid att föröva alls, med det gick bra det med.

Oftast ser man ju om ett förband har övat innan.

En (som jag upplevde det) stor fördel med att "jättechefen" kommer är att han hade vid sitt besök hos oss en flock folk med sig, som har olika ansvarsområden. När han hade presenterat sig och sitt följe hade vi möjligheten att ställa direkta frågor som skulle "besvaras på plats" ;) antingen till "Chefen" eller till den vars ansvarsområde frågan föll under..

Stackarn som hade materiel / utrustning fick det inte lätt! :D Bli inte alltför förvånad om han inte har tid för detta, för tidsschemat brukar vara tight. Men lite snack brukar det ju bli. Då gäller det att "tycka till"! Fastnar bara någon ynka % av allt som påpekas så borde någon förändring till det bättre ske! :lala:

Jag håller med om att det bör inte vara någon "stenhårt drillad" övning som genomförs, men för att kunna släppa iväg folk måste man ju veta vilken nivå de ligger på. I det kompaniet jag tillhörde när inspektionen var förra våren var deltagarnivån skrämmande låg på övningarna, men vissa kanske kände att de ville vara med för att se hur det var när "högsta hönset" kom på besök. Tyvärr var det ju då folk som inte övat utom räckhåll för kaffekannan på flera år som dök upp, så den förövningen vi hade var för oss för att säkerställa en acceptabel nivå på deltagarna. Tråkigt, tråkigt... Hade hellre pangat mer. Nja, hellre en inspektion när det är "vanlig övning".

[OT] Har nu bytt kompani och har mycket roligare här! [OT]

Edited by Skarpskytten

Har själv varit med om vissa liknande förevisningar, som jag har uppfattat dem är det för att de ska se vad man kan förvänta sig av ett hv-förband, och att se att alla ligger på en skaplig nivå.

En förövning ska väll bara vara som någon typ av generalrepetition, man ska redan ha kunskaperna för att utföra förevisnigen, så jag se inget fel i att öva några gånger innan i det avseendet.

Är det så att man lär sig något helt nytt för att sedan förevisa det, så är det ju fel någonstanns, antingen så har man övat fel saker innan, eller så förevisar man fel saker

Tror inte ni behöver vara oroliga. Rikshemvärnschefens s.k inspektion heter inte så mera. Nu för tiden är det Rikshemvärnschefen besök. Vi själva skall ha utbildning på nya moment så vi är gröngölingar allihop.

Jag minns när Signalinspektören kom på besök under GU.

Då hade vi bland annat färska snittblommor på borden i staben. Mitt i bitande norrländsk vinter.

Min kompch gillade inte riktigt allt fjäsk vid inspektionerna, så han bredde på extra myckt istället. :ph34r: Alltid retade det någon.

Jag tycker det vore bra om RiksHvC gjorde både föranmälda besök, då folk kan förbereda sig på vad man vill få fram till chefen, samt oannonserade visiter.

Jag tycker det är jättebra att Storchefen kommer och tittar på vad vi lyckats lära oss men hade det inte varit bättre att bara dyka upp helt oförhappandes på en vanlig övning?

Under en övning förra året på P10 dök självaste storchefen upp helt oanmäld för att snacka med oss övande. Kanske enklare när han bor i Strängnäs ;) Trevlig prick lätt att snacka med!

/ERI

Samma sak här hos oss - inför höstens besök från vederbörande har vår Bataljonchef flaggat i snart 6 månader! Budskapet är: Vi skall vara många och vi skall vara "vackra" - det är bedrövligt om ni frågar mig!... Falsk marknadsföring!

Personligen kommer jag att köra som vanligt - planera in den övning jag anser pasa bäst för min plut, om de sedan kommer och kikar på oss så är det trevligt men då skall de få se verkligheten och inget annat!

Mvh /Stefan - plutch

Edited by Fk_Eriksson

Håller med vissa här med att det är falsk marknadsföring osv. Det ger ju som sagt en felaktig bild av verkligheten.

Men det som är intressant är att INGEN har tagit upp vilken roll RiksHvCh har. Han är inget annat än en galjonsfigur och han är absolut inte min chef. Min chef sitter i Göteborg och är ingen mindre än general Degerlund. Och hans chef är ju OPIL. Och vem som bestämmer över dem vet vi ju vilka det är. RikHvCh har ju inget operativt ansvar så han bestämmer ju inte ett skit över oss i hemvärnet.

Mina 5öre....

Håller med  vissa här med att det är falsk marknadsföring osv. Det ger ju som sagt en felaktig bild av verkligheten.

Men det som är intressant är att INGEN har tagit upp vilken roll RiksHvCh har. Han är inget annat än en galjonsfigur och han är absolut inte min chef. Min chef sitter i Göteborg och är ingen mindre än general Degerlund. Och hans chef är ju OPIL. Och vem som bestämmer över dem vet vi ju vilka det är.  RikHvCh har ju inget operativt ansvar så han bestämmer ju inte ett skit över oss i hemvärnet.

Mina 5öre....

Helt rätt.

Ofta undrar jag om inte Hv skulle må bra av att inlemmas fullt ut i armén. Det är ju länge sedan Försvaret krigsorganiserades och fredsmässiga ordervägar skrotades.

Låt våra "riktiga" chefer ta det fulla ansvaret för oss.

Edit: fippel

Edited by Knekt

Var med när Bohus-Dalgruppen inspekterades i maj -03.

Vi förövade tre gånger upp för den jävla radarhöjden (fan vad hårt berg är egentligen :unsure: ), och sista gången när chefen väl var på plats så blev vi visst ett elitförband enligt HV-nytt! Jävlar vad elajt vi va, sure!

Tyckte dock att det var ganska fräckt att att ha en flygrupp cirkulerande över oss som kunde reka fienden bättre än vi.

Hans funktion är väl egentligen mest att likna vid generalinspektörerna (om de fortfarande finns).

Men det är patetiskt att det alltid skall vara perfekt och fulla led vid inspektionerna. Dessutom tenderar allsköns utrustning, mat och annat som alltid skulle finnas vid övningar dyka upp.

För att inte tala om alla "starlovers&fuckers" som dyker upp för att frottera sig.

Man blir lite äcklad faktiskt.

När han var hos oss (GBG gruppen) så skaffade dom in en patgb203 och komunordföranden var där och en hel drös med annat folk.

Det bästa var ju när chefen lämnade sin "svans" och hoppade in med oss i patg:en.

Märkligt dock att när vi sa att det vi helst ville ha var sommakängor så såg han jätte förvånad ut över att vi inte hade det.

Då var förövningen avslutad! Det verkar som övningsledningen varit här och kollat mitt första inlägg för man påpekade gång efter annan att det absolut inte rörde sej om någon inspektion (tvärtemot vad den tidigare kallats) utan ett övningstillfälle som RikshvC skall besöka... tjenare.

Skönt att läsa att det inte bara är jag som är emot föranmälda "inspektioner"!