Jump to content

Djur i lumpen

Recommended Posts

Fick nya nummret av tidningen idag och det finns en intressant artikel om div djur som används i militära syften.

Så om ni inte har något för er kan ni ju kika på det sen när tidningen kommer ut om den inte redan har gjort det.

Guest Lt. Payne

Större delen av vår pluton fick flatlöss under GU..

Urklantiga rutiner vid tvättbytet och ett klantarsle som tänkte med det lilla huvet var orsaken.

En urförbannad svan som angrep oss vid en fys-träning, ett rött öra var minnet hos min kompis.

Galna kor förstörde världens finaste eldöverfall genom att börja jaga oss när vi skulle smyga över deras äng.

Det var mina erfarenheter av djurvärlden under militärtjänstgöringen. :huh:

• Super Administrators

Djuren vi kom i kontakt med under Gu var

Kor på skjutbanan som lugnt betade bakom skjutvallen.

Eftersom det i Fårösund på Gotland jag låg, så fanns det givetvis en hel del får.

Jobbiga, stinkande får som skall fram och ställa sig mitt i ens stråle när man urinerar.

De bräker och rör på sig hela tiden och omöjliggör postens arbete under natten.

Skall man spana kommer de nyfiket fram till en och man är ofta tvungen att krypa genom deras avföring och urin, vilket luktar särdeles otrevligt.

Vissa mer känsliga får brukade också ibland dö av chock när KA-pjäserna avfyrade.

I övrigt var det mest insekter man kom i kontakt med. Man kände sig som den där gamla TV-serien på 70-talet, MALKOM. Man studerar de mest konstiga insekter på 10 cm håll och livet på skogsmarken blir helt plöstligt intressant när man tvingas ligga 3-4 timmar stilla på en myrstig mitt i skogen, helt knäpptyst då övningen som vanlig kommit i ett stando. Myror blir helknasiga när de ätit på myggstift. :huh:

Vissa mer känsliga får brukade också ibland dö av chock när KA-pjäserna avfyrade.

Och det var negativt på vilket sätt? ,O Det var en fiskegubbe som tog upp sina nät framför vår grupperingsplats en gång. "Skjut ni bara pojkar, jag har väl också gjort lumpen" sa han när vi bad honom flytta på sig. Efter eldstöten kunde man se gubben slå världsrekord i rodd. :huh:

Och detta var världsrekord i OT...

Men annars håller jag med "Henke" om att alla jävla smådjur var illa på den ön. I Blekinge fanns det annars mest fästingar... :D

Förutom femti-elva miljarder mygg och knott i Älvdalen så träffade jag på det vanliga, korkade kossor, arga baggar, hungiga får.

Men det bästa var ändå på sommarstrapatsen som vi hade med/för gb-skolan...

Sommarmorgon, klockan var kring 04.00, inte ens fåglarna hade vaknat och det var helt tyst, vi kom gående längs en stig mot ett kalhygge.

Precis vid kanten till hygget stannar killen som går först och läser kartan och bara stirrar mot andra sidan hygget (ca 150 meter) där det står en liten björnfamilj bestående av en björnmamma med två små ungar som nyfiket stirrar på oss tills mamman brummar till och går iväg med de.

Just då var det perfekt, solen var på väg upp, vi var hyfsat mätta, inte sååå trötta och såg de där.

Ett sånt där ögonblick som vi alla minns hur klart som helst många år efteråt.

Det var först efteråt när en av killarna frågade om hon hade kunnat bli farlig som vi tänkte på att det kan vara klart obra att hamna emellan mamman och ungarna... Lös am biter inte på en ilsken björn :navy:

Brukade räkna kaniner och andra djur med irv-siktet (rbs 90) när man hade tråkigt.. finns måånga kaniner i halland..

Det rymde även lite hästar när vi gjorde högvakten...

Annars är det nog bara mygg och fästingar man kom i kontakt med..

Ni som har gjort lumpen i Skövde vet att övningsfältet är en enda stor kohage, med massa "Slirminor". Det var nog den främsta djurupplevelsen under GU. Så man fick en viss vana att öva ålning och krypnade gång i koskit.

Annars var det nog bara några harar och rådjur på skjutfältet som märktes.

Myror, mygg och fästingar var standard, särskilt Marma skjutfält var ett enda stort mygghål.

En av grupperingsplatserna på slutövningen var granne med en kohage, full med påträngande kossor. Man bara väntade på att stå öga mot öga med en när man kröp ur puppan på morgonen.

En kille matade måsar med bröd indränkt i sprit 35. Ganska lustiga effekter på de stackars kräken. :baskerPa:

En annan kille skulle göra "tung stridstömning" på Korsö, när han stod där i vilande jägarställning med brallorna nere visade det sig att det låg en stor huggorm ungefär en halvmeter bort. Sedan slog han nytt rekord i terränglöpning med nerdragna brallor. :banana

Edited by AdamKalle

Mygg och framför allt fästingar, nyfikna kor som gärna äter lite av "maten" som man har satt i hjälmen, våra egna hundar som emellanåt gärna försöker äta lite av någons byxben, nån väldigt närgången räv har man råkat ut för, och ett får som fick för sig att den skulle springa med när vi sprang milen.

Jag har inte hört av mina bröder att de råkat ut för några konstigheter med djur. Men min äldsta bror som gjorde lumpen för dryga 11 år sedan nu berättade en gång när de hadde övning då ett gäng dagis barn med fröknar var ute på piknick.

Min bror som va GRG-skytt skulle smyga närmare fienden, de kröp i ett dike men insåg snart att de var upptäckta då alla dagis ungar sprang fram för att kolla på de mystiska killarna i gröna kläder som "lekte" i diket :clap:

Det rymde även lite hästar när vi gjorde högvakten...

Alla vet väl att försvarets stridshästar (*host*) är de farligaste 700kgs muskelhögar som existerar i detta land?

Skämt åsido, vadå rymde, hade ni med hästar? Ni löste väl av K1?

Mygg, mygg och en del mygg. Mera mygg, renar, mygg, mygg, renar och mygg. Mygg i maten, i kläderna, i öronen, i sömnen, i munnen, i drömmarna. Renar, renar, renar och lite mygg. Renar i skogarna, på skjutbanorna, på tallriken. Renar på och i vägen. Mygg och renar. Renar, mygg, mygg och så en ren.

Det är så härligt med den norrländska naturens mångfald. :}

Annars är katter som kräver att man skall mata dom vilken tid på dygnet som helst och så en pest...

Men mygg är ju ochså onda, mycket onda!

för att inte tala om blinningar och FÄBROMSAR!!!

Dessa enorma mutantflugor som låter som en HKP och suger ut 10liter blod/ sek!!

HATA BROMSAR!!!

Bromsar> :baskerPa: <Jag

Edited by Hendrix

Annars är katter som kräver att man skall mata dom vilken tid på dygnet som helst och så en pest...

HATA BROMSAR!!!

Bromsar> :angry: <Jag

Var hittar du katter i lumpen? Är det nya Stridskatt 2000? B)

Bromsar är jobbiga, men som tur är är de ju ganska långsamma och lätta att slå ihjäl. Är man ute i skärgården på somrarna har man bromsjagarvanan inne.

HATA BROMSAR!!!

Bromsar> :angry: <Jag

Var hittar du katter i lumpen? Är det nya Stridskatt 2000? B)

Bromsar är jobbiga, men som tur är är de ju ganska långsamma och lätta att slå ihjäl. Är man ute i skärgården på somrarna har man bromsjagarvanan inne.

VA!!! Har du inte hört om stridskatt 2000!

Det är ju en nu enhet som skall tillföras till art för att få en effektivare eldledning samt en eldledare som klara sig bra på egen hand!

Slut OT

Jag menade min katt hemma ;)

En sak är dock bra med bromsar, dom är utmärkta mål för airsoftskytte om man vill ha lite utmaningar. hehehehe

Apropå stridskatter så måste jag citera ett utdrag ur boken "I huvudet på en katt" av Bruce Fogle om katter inom amerikanska armén:

"Under Vietnamkriget bestämde något ljushuvud att armén skulle göra försök med att använda katter som vägvisare för soldaterna under natten. Det är ju så, måste han ha sagt till sig själv, att hundar har bra näsa och därför använder vi dem till att söka upp sprängladdningar. Katter har bra mörkerseende, så det är klart att vi ska använda dem också. Han glömde bort, eller visste kanske inte, att det är lätt att dressera katter - så länge man väljer sådant som de tycker om att göra. I detta projekt utrustades katterna med selar och beordrades att leda soldater genom djungeln på natten. Efter en månads nattmanöver avgavs en rapport, och här är några utdrag ur den:

'En pluton, beordrad att förflytta sig, fördes i alla möjliga riktningar av katter ... Vid en mängd tillfällen ledde katterna truppen i full fart genom buskar och snår på jakt efter möss och fåglar ... Truppen måste tvinga katterna att följa den bestämda patrullvägen; övningen ledde ofta till att djuren smög på och kastade sig över de dinglande remändarna på framförvarande soldats packning ... Om vädret var ogynnsamt, eller bara hotade att bli ogynnsamt, gick det aldrig att hitta katterna.'

Projektet avskrevs"

//silverman (som visserligen just reggade sig, men som har läst forumet en längre tid)

Myror & mygg (överallt i terränglådan, mycket stor koncentration runt vattentornet i lilljansskogen)

Kossor (kungsängensövningsomr)

Får motsv. (Harald + kungsängen)

Räv (i ensama vargen)

Hästar (på K1 och kungsängen)

Bromsar (på hästarna och svettiga sold)

Fiskar (en väre som påstod att han kände en fisk mot benet, genom motoroverallen, när han badade isvak) ;)

Hundar (majoriteten av alla befäl på K1)

Kaniner (i rabatterna på kasern)

Bassar (överallt) :P

Guest J-Star

En hare utlöste en larm-mina på vår utbildningskontroll. Det höll på att sluta illa eftersom tankbilschaffisen då hoppade ur sin bil för att försvara sig i tron att vi blev påskjutna. Det taskiga var att halva bilen stod kvar ute på vägen... vilken är väldigt lång ocvh väldigt rak just där... och det var MÖRKT ute. En tvärbromsning av den första (enda?) personbilen som dök upp klarade oss från en hemsk olycka.

För övrigt fick jag följande historia av en polare:

Han låg i flottan. De låg inne i Karlskrona på båten (minsvep). De ligger långt ute på piren och har en kille som vaktar längre ned om utifall att någon dum djävel lyckas ta sig in på flottbasen.

Så en natt hör de skottlossning från vakten. Alla blir skitnervösa och undrar vad som står på. De vill ut och kolla men inte obeväpnade. Tyvärr fanns ingen tjänsgörande officer ombord... men en kofot senare är vapenskåpet öppet. De hugger k-pistarna, laddar och beger sig ut. Väl ute på kajen möts de av officern (han sov en bit bort) med dragen pistol... och tillsammans ger de sig av mot vakten.

De hittar honom snart. Framför sig har han fienden som han har nedkämpat och fienden ifråga var....... en knölsvan.

Ni som råkat på svanar på nära håll vet att det ka vara allt annat än älskvärda. Och sjöfågel kan dessutom bitas rätt rejält med sina hullingförsedda näbbar. Tydligen har svanen pestat vakten såpass att han blivit sur, dragit säkringsluckan och bekämpat djuret med två skott.

Som tur är har ingen på basen hört skottlossningen (pappersarbete... *ryyys*). Men vapnet skall ju lämnas in vid vaktpassets slut och det saknas två skott i magasinet. Dessutom ligger det bevis i form av en stor död fågel på kajen. Men vad fan göra nu då?!

Officern tar pistolen, plockar ut två skott och ger till vakten. Sedan säger han till kockis: "Du, ta hand om det där!" och pekar på svanen. Han kommenterade: "Svan smakar gott".

Ett sista problem kvar: Det finns många svanar i området. Vad göra nästa gång? En röjdykare störtar tillbaks till båten och kommer tillbaks med sin... paintball pistol!

Så efter det gick vakten dels med k-pist... och dels med paintball pistol i hölster för att bekämpa anfallande fiender med.

/J

Edited by J-Star