Jump to content

Automatisk adsl uppkoppling

Lonnelid

Recommended Posts

Eftersom min primary master håller på att dö (Motorn håller på att ge upp) har jag installerat om Windows XP på min andra disk. Använda tidigare Connection Keeper (Tror det hette så) för att koppla upp mig när datorn startades. Men efter att ha kört utan det tag verkar min uppkoppling stabilare ... Så frågan är finns det något annat program som automatisk kopplar upp mig när datorn startar. Statistik funktioner och annat lull-lull är ju också trevligt men inte nödvändigt. Eller har någon något klurigt knep för att fixa det?

Eller skaffa en liten router. Den kommer att hålla liv i uppkopplingen åt dig.

Problemet (Eller snarare irratiotions momentet) är ju att man måste starta en webläsare för att logga in varje gång man startar datorn. Visserligen står den ju på för det mesta så ... om routern kör "keep alive" är väl det egentligen inte något problem.

Tackar och bugar för tipsen.

Guest J-Star
Eller skaffa en liten router. Den kommer att hålla liv i uppkopplingen åt dig.

Problemet (Eller snarare irratiotions momentet) är ju att man måste starta en webläsare för att logga in varje gång man startar datorn. Visserligen står den ju på för det mesta så ... om routern kör "keep alive" är väl det egentligen inte något problem.

Tackar och bugar för tipsen.

Jo jag vet, jag hade själv Telia ADSL... och har det fortfarande så att säga. Så här är det:

När jag flyttade till flickvännens lägenhet fick vi bredband direkt i lägenheten via universitetsnätet. Det har dock begränsningar på vad man får göra så jag lät datorn, routern och ADSL-modemet stå kvar i lägenheten som jag nu hyr ut i andra hand.

Så länge som det finns något som är uppkopplat mot modemet så behåller modemet uppkopplingen. Och det räcker alltså med routern.

/J

Jag har också telia ADSL och har själv kört med Connection keeper men dumpat detta sen en tid, Eftersom jag har ett mindre nätverk hemma så ville jag kunna dela uppkopplingen på ett enkelt vis. Köpte en Router/gateway/switch med inbyggd DHCPserver på claes ohlsson för typ 500 spänn, Har funkat utöver förväntan.

DHCP servern i routern se till att hålla din uppkoppling aktiv även när din dator inte ens är i gång, på så sätt har du samma IPadress på webben hela tiden även om telia kör med dynamisk Ip adressering.

/JBP

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...