The Swede Posted April 30, 2002 Report Share Posted April 30, 2002 Titta, jag har fått ett eget forum Kanske är på sin plats med en presentation. Jag är en pansarslusk grundutbildad på P10 som pansarskyttegruppchef 86-87. Jag har som hobby att bygga modeller, pansar naturligtvis. Min kunskap ligger följdaktligen inom pansarsfären men jag ska försöka hjälpa till så mycket jag kan även med sjö- och luftfarkoster. Får väl ta hjälp av LRRP om det kommer en helikopterfråga, hemska tanke. Nåväl, välkomna Link to comment Share on other sites More sharing options...
VH Posted May 1, 2002 Report Share Posted May 1, 2002 Tackar, skall vara trevligt att föra diskussion med er! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 1, 2002 Report Share Posted May 1, 2002 Oavsett vad så diggar jag att du har panssariprikaatis märke. Plagiering är en högre form av beundran som jag hört det sägas. Även om du nu inte plagierat nåt. Hm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 1, 2002 Report Share Posted May 1, 2002 Tjena, Schysst re-make av sidan, gillar detta formatet bättre än det gamla En annan harvar på i låtsas missionen Ks05... visst var det så att inget efter Ba03 räknades?? ;) Kul att se dig som moderator, skall passa på att lära mig lite om pansar tänkte jag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias R Posted May 2, 2002 Report Share Posted May 2, 2002 Titta, jag har fått ett eget forum Kanske är på sin plats med en presentation. . Jag är en pansarslusk grundutbildad på P10 som pansarskyttegruppchef 86-87. Jag har som hobby att bygga modeller, pansar naturligtvis. Jag driver även min egen hobbyaffär där jag säljer pansarmodeller, företrädelsevis svenska sådana. Min kunskap ligger följdaktligen inom pansarsfären men jag ska försöka hjälpa till så mycket jag kan även med sjö- och luftfarkoster. Får väl ta hjälp av LRRP om det kommer en helikopterfråga, hemska tanke. Nåväl, välkomna Om man scrollar med hjulet på musen riktigt fort fram och tillbaka så ser du nästan ut som en amerikansk skådespelare som spelade huvudpersonen i Hot Shots II. Han heter väll typ Charlie Cheen eller nåt... ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Storm Posted May 2, 2002 Report Share Posted May 2, 2002 Den strategiska burken som topicförfattaren håller i sin hand anser jag symbolisera det förtroende som måste finnas mellan kvartersmästaren och oss övriga. Mat, ammo, drivmedel och cola. Utan dessa 4 ting blir inget krigande av. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 3, 2002 Author Report Share Posted May 3, 2002 Det stämmer. Som stridsfordonsbesättning har du fyra personer du MÅSTE bli vän med. Repgruppchefen, så att din vagn alltid är hel. Kokgruppchefen, så att du kan få extra förplägnad. (På BA03 var det min bäste polare hemifrån ) Packgruppchefen, så att du kan få ut extra prylar. Och sist men absolut inte minst, QM. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted May 3, 2002 Report Share Posted May 3, 2002 Fungerar det inte lite så ute på regementena också?? ;) Hälsningar, Foxtrot Lima (Statusjakten 2002) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lindman Posted May 3, 2002 Report Share Posted May 3, 2002 Och man skall ju helst vara kompis med killarna i ens grupp. Annars kanske det händer suspekta saker när man ligger och nannar. Det som händer i skogen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 4, 2002 Report Share Posted May 4, 2002 Hela FM handlar om tjänster, gentjänste och kohandel. Tänkte en ställa en fråga till dig Swede, såg att du var nere på BA01, vet du då vem Kn Fernandez är? Jobbade med honom på SWEDEC. Syns på ing2, kommer dock en vecka efter er andra, eliten behöver inte så lång tid på sig vet du ;) EOD Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 4, 2002 Author Report Share Posted May 4, 2002 EOD, kan det inte vara så att dom vill ha dig där så kort tid som möjligt? Kn Fernandez var väl QM på 8:e om jag inte missminner mig. En ganska tanig typ med glasögon?' Träffade honom bara någon enstaka gång när vi var nere och hjälpte 8:e. Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 4, 2002 Report Share Posted May 4, 2002 LOL! nä nä, så är det inte. Fint folk kommer sent. Vem är den sista som anländer till en fest? Killen med högst rang ;) Ja du, Fernandez, mycket kött på benen har han inte! Men han är ett bra exempel på en pansar nisse som tagit sitt förnuft till fånga och skaffat ett EOD-märke :P Jo han var QM där nere. Berättat en om allt som hände där nere, shoot-back-bat. , Pakistanska djungelkrigare och finnarna som badar bastu. Skulle åkt på KS07 alt EN01 men det blir Ing2 istället, får ta utlandtjänst någon annan gång. Höres EOD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erixon Posted May 4, 2002 Report Share Posted May 4, 2002 Varför bara en trist 9040A på din hemsida? Ett liv utan 9040B vore ju svår att tänka sig! Nåja eftersom detta är mitt första inlägg här får jag väl presentera mig. Eriksson heter jag då, åkte 9040B i Lumpen (nyss 01/02) Stf Plutonchef på AQ var jag visst och satt således i GA. Nu är jag på FYOPen på Pansarbataljonen Boden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erixon Posted May 4, 2002 Report Share Posted May 4, 2002 BTW Du råkar inte veta om det finns nåra modeller av 9040 att få tag på eller nån annan av 90 familjen, 9030 kanske? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 4, 2002 Author Report Share Posted May 4, 2002 Erixon. Är det min hemsida http://go.to/the_swede du pratar om? Där finns både Strf9040A och B. Det finns även Epbv90, Stribpv90 och Bgbv90. Nån modell av Strf90 finns inte i nuläget (Sa han med kryptisk röst) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erixon Posted May 4, 2002 Report Share Posted May 4, 2002 Jo jag såg bilderna på Bversionen senare men borde inte den finnas på presentationen av vagnen nåja din sida ska inte lägga mig i för mycket... kryptisk röst.. vet du om det kan vara på väg någonstans ifrån, 90an finns ju på ganska många ställen snart, och det är ju inte länge kvar förrns det skall finnas en insats bataljon med 9040C heller! Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 4, 2002 Author Report Share Posted May 4, 2002 Är det denna bild du menar? Isåfall borde du gå till en optiker om du inte ser att det är en Bertilvagn. Vad gäller Strf90 i modellform kan jag varken bekräfta eller förneka något i nuläget. Dock kan jag säga att vi jobbar på det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Hooo... Fernandez var ju på Ba12 åkkså! litet missions-Sverige... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erixon Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Jag har jävulskt svårt att se reservsiktet på den vagnen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erixon Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Fast iof nu när jag setat å glott på bilden i 5 minuter kan jag ana mig till något som kanske skulle kunna vara ett reservsikte Och sen kan man ju ana reg.nummret 140214, stämmer det? och då skulle ju det tyda på att det är en B vagn också... Men en fråga skall man inte alltid ha reservsiktet användbart? det har vi fått lära oss! Det är ju ypperligt att kolla om kanonen bär över en värn-kant exempelvis med reservsiktet eftersom med det så ligger ju kärn och siktetslinje i höjd med varandra till skillnad från vanliga siktet Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Jaså 2sharp du känner Fernandez också Är du EOD:are eller? Kanske fuskvarianten som får slita av sig märket när de kommer hem ;) Fernadez var ju nere i Afganistan oxå men han åkte hem rätt så snabbt efter den 11 sep. Taliban utseende plus att han hade lagt till sig med långt skägg var bara inte en bra kombination där nere!! EOD Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 5, 2002 Author Report Share Posted May 5, 2002 Jag har jävulskt svårt att se reservsiktet på den vagnen! Istället för att glo efter ett reservsikte som är dolt under ett kamonät kan du väl titta på tornfronten och se att det inte finns någon dämpcylinder. Mycket lättare tycker jag Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 5, 2002 Author Report Share Posted May 5, 2002 Jaså 2sharp du känner Fernandez oxå. Är du EOD:are eller? Kanske fuskvarianten som får slita av sig märket när de kommer hem ;) Fernadez var ju nere i Afganistan oxå men han åkte hem rätt så snabbt efter den 11 sep. Taliban utseende plus att han hade lagt till sig med långt skägg var bara inte en bra kombination där nere!! EOD Fernandez i långt talibanskägg Det vore en syn för gudarna, du har ingen bild? Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Nej tyvärr, kan dock tänka mig att han hade ett j###l skägg. Han kom till jobbet någon dag innan han skulle åka och den morgonen hade han inte rakat sig för att där nere är ju skägg=respekt. Killen hade ju lika mycket skägg som en annan får om man sparar i en vecka!! EOD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erixon Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 The Swede: Istället för att glo efter ett reservsikte som är dolt under ett kamonät kan du väl titta på tornfronten och se att det inte finns någon dämpcylinder. Men eftersom dämpcylindern bara finns på A-vagnen så är ju inte det 100%-igt. Eftersom reservsiktet bara finns på B så är ju det 100%-igt Så jag brukar glo efter reservsiktet men nåja jag hade iaf fel det är en B vagn det håller jag med om med tanke på regnummret... Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 5, 2002 Author Report Share Posted May 5, 2002 The Swede:Istället för att glo efter ett reservsikte som är dolt under ett kamonät kan du väl titta på tornfronten och se att det inte finns någon dämpcylinder. Men eftersom dämpcylindern bara finns på A-vagnen så är ju inte det 100%-igt. Eftersom reservsiktet bara finns på B så är ju det 100%-igt Så jag brukar glo efter reservsiktet men nåja jag hade iaf fel det är en B vagn det håller jag med om med tanke på regnummret... Att titta efter dämpcylindern är väl lika 100% som att titta efter reservsiktet. Dämpcylinder=Adam vagn Ingen dämpcylinder=Bertil vagn. Alla Strf9040 är ju uppgraderade till antingen A eller B (och C) Det finns ju inga grundversionsvagnar kvar längre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erixon Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 gammal bild? Ha det tänkte du inte på :P Nä nu ska jag sluta vara dryg, hoppas du inte tar illa upp, alla har väl lite humor... Nu skall jag åka tåg i 16 timmar det är inte humor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 5, 2002 Author Report Share Posted May 5, 2002 Gammal bild lär det inte vara med tanke på att jag tog bilden v.6 iår. Med detta inlägg låser jag presentationen och så tar vi övriga pansarfrågor i andra inlägg. The Swede BLÅGUL! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts