Jump to content

CPU-fråga

KaffeKalle

Recommended Posts

Kan någon datorkunnig och vänlig människa förklara skillnaden mellan Pentium 4 och Pentium M?

Jag har en ganska ny bärbar Dell Inspiron med Pentium M på 1,5GHz, varför är den långsammare än vanliga Pentium 4? (något med värmen att göra gissar jag)

M är väl "anpassad" för bärbara, men är den lika snabb som en P4?

Tog en titt på Intels hemsida (www.intel.se).

Som det ser ut idag finns den vanliga P4:an med högre hastigheter än M varianten.

Fördelen med M är att den som sagt är bättre anpassad till notebooks vilket ger längre batteritid och mindre påverkan vid batteridrift. Den är även bättre anpassad till trådlösa lösningar som blåtand och wlan.

Det var mina fem öre ;)

Fel forum? Icke sa nicke

Finns tre varianter av P4:or i bärbara

vanlig P4 dvs desktop proppen stoppad i en bärbar. FInns i extrema budget burkar samt maskiner avsedda för att vara främst flyttbara mellan olika platser och mindre användbara i batteriläge.

P4M.

En mobilvariant av ovanstående mindre kapsel strömsparfunktioner och går på lägre spänning än standard. Mindre spänning=mindre strömförbrukning=mindre värme

Pentium M

En processor som bygger på P4:an men som är betydligt mer utvecklad för bärbara burkar än P4M processorn. Att jämföra vanliga P4:ors klockfrekvens med en Pentium M är inte rätt då Pentium M kan göra mer per klockcykel.

Dessutom ska man komma ihåg att för att nå de driftstider på batterierna som uppges i reklamen kör ingen processor på full hastighet hela tiden när de går på batterierna.

Pentium M

En processor som bygger på P4:an men som är betydligt mer utvecklad för bärbara burkar än P4M processorn. Att jämföra vanliga P4:ors klockfrekvens med en Pentium M är inte rätt då Pentium M kan göra mer per klockcykel.

Nästan rätt, P4M bygger på P4:an (northwood kärnan) medan Pentium M bygger på Banias kärnan. Pentium M tillsammans med WLAN modul kallas Centrino. Men du har rätt i att Pentium M gör mer nytta per klockcykel än motsvarande för P4M.

Edit: Pentium M är ca 33% snabbare per hz än en ny stationär P4, så din 1.5Ghz motsvarar ca 2Ghz.

Fel forum? Icke sa nicke

Nåväl, jag ifrågasätter absolut inte din kompetens. Jag menar bara att det finns forum, däribland - och kanske framförallt - sweclockers, där det finns riktigt jäva duktiga killar i ämnet datorer. Söker man svar från experter bör man lämpligen söka där. :lala:

Fel forum? Icke sa nicke

Nåväl, jag ifrågasätter absolut inte din kompetens. Jag menar bara att det finns forum, däribland - och kanske framförallt - sweclockers, där det finns riktigt jäva duktiga killar i ämnet datorer. Söker man svar från experter bör man lämpligen söka där. :banana

Absolut ingen fara.

men som du vet är man tvåa gäller det att öka. :baskerPa: gillar inte att vara tvåa ens som forum betraktat, i någon fråga

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...