Jump to content

Stuka hjälm M/37

konan

Recommended Posts

Jag hämtade ut min HV-utr igår och fick då givetvis en plåtkruka. När jag kom hem så började jag fippla med hjälmduken men jag lyckades aldrig få till det. Är det någon som kan ge tips på hur man får den lite mindre ful?

Tyvärr....du är helt förlorad...en hjälm m37 kan inte fås att se respektabel ut annat än med hjälp av skärbrännare eller liknande! Har du lyckats ta bort indianmodellen på hjälmdoket så har du gjort det som går för att se modern ut.

...gå med i insatspluton så får du iaf en kruka som ser modern ut.

Lägg lite vanligt maskeringsnät ovanpå och snurra in alltihopa med en rejäl mängd grön eltejp. Om man lyckas få till det rätt kan det se ganska skapligt ut faktiskt.

Viktigt att skärmen viks in ordentligt så den inte syns alls.

Lycka till med "syslöjden"!

Finns bara ett sätt.

Klipp ner ananasblasten på toppen till ett minimum, lämna bara så att du kan få in lite natur för att ta bort hjälmkonturen vid behov. Vik skärmen så den blir dubbel mot hjälmens framkant. Rulla/vik sidoskydden, ca. 3 cm brett upp över hjälmkanten. Ta en bit av en slang 3-4 cm bred som du klippt av en gammal bilslang (fråga på en gummiverkstad, brukar vara gratis) Alltså kapa slangen rakt av och klipp av ytterligare en bit (du fattar vad jag menar). Trä den över hjälmen så den håller fast skärmen och sidodukarna, bör vara två man till detta, lite lite händer om man är ensam.

Skulle gladeligen lagt upp bilder men jag verkar ha supit bort hjälmen eller så har mina systersöner snott den.

Edit: Glömde en sak, knäppningen till sidoskydden viker du in i rullningen så dom försvinner.

Ja, jag vet att man inte ska klippa i konungens materiel, men vadå, nöden and the gods of fashion har ingen lag. ;)

Edited by mace

Jag fick ut m37 även jag, så när jag kom hem så stod jag bara där med hjälmen i ena tassen och hjälmdoket i andra.

Stod så i säkert 5 min och bara tänkte på Larsson i repmånad, sen åkte skiten ner i säcken igen :baskerPa:

Edit: Inga sexuella tankar på Larsson, utan mer för att han är en bra referens till hur ful man kommer att se ut i hjälmen

Edited by Ful

Först ska doket fästas vid hjälmen.

Till det finns det två dragskor.

Den ena skall spännas precis utanför kanten på hjälmen och den andra skall sedan dras så hårt som möjligt "innanför" kanten.

Kontrollera så att hålet för hakremmen kommer på rätt plats och trä igenom remmen.

När detta är klart skall nätet spännas.

För att få det bra så tar du och spänner nätet med handen så mycket du orkar.

Kolla var du ska sätta toppsnöret för att få så tight nät som möjligt.

Trä snöret i nätet på den plats du valt. När detta är klart viker du in överskottet av nätet på insidan och jämnar ut det, dra därefter åt snöret och knyt.

Överskottet av snöret trär du in innanför nätet.

Sista delen är tyget.

Där använder du med fördel det tips som Mace gav i inlägget innan.

The Swede :baskerPa:

Jag tvärsågar den inte, den satt rätt pra på knoppen. Problemena är just att:

1. Den är lite tung (det kanske hjälm 90 också är iof)

2. Den är ful.

Om ett av dessa små irritationsmoment går att åtgärda så är det ju bara positivt.

Edit: Sär skrivning... :D

Edited by konan

Stålhjälm i sig är ju ganska fränt tycker jag, men tyget...mmmmm  :D

Vad är det för snöre som man ska knyta ihop nätet med? Fick inte ut något men jag borde ju kunna fippla dit ett eget :)

Ta ett skosnöre eller nåt annat du har liggande...

• Super Administrators

Jag gjorde en fin liten bildserie för några år sedan.

Skall se om jag kan plocka ihop den.

Swede och Mace har förklarat bra, men det kan vara svårt utan bilder.

Som extra krydda tar du en 30x30 cm stor bit camonät och fäster ovanpå med ytterligare en slang bit. Ser riktigt combat ut då.

Tycker den satt riktigt bra på knoppen, specielt om man hade en iten och nätt.

Jag upplevde den inte som tyngre och den är betydligt mer combat än "Lord Helmet"-kopian Hjälm90 som man ser riktigt fånig ut i. Med lite nät på blir den riktigt snygg. Hjälm90 Small är givetvis bäst (den nya inredningen), men om valet stod mellan M37 och en Hjälm90 Medium vinner 37:an för mig iaf.

En liten bild från SoldF.com.

Jag med M37 + camonät

s_13r.jpg

Tyvär hade jag inte bilder av själva vikningen bara detaljer på hjälmen. :D

Så här skall det se ut utan när du vikt hjälmdoket.

t_hjalm37.jpg

Med nät

t_hjalm37_camo.jpg

Edit hittade lite sköna saker på nätet:

recoillessgun1110.jpg

Kolla in The Swedish Military Picture Gallery

Edited by henke

nu skall väl reguljära "dads army" få ut 90-hjälmen under året.

något som jag vid gud hoppas på, då jag har investrat i dyra com-tac, men slutat i IP.

det som har försenat utdelandet, är väl att den nya inredningen har tagit tid att få fram.

stålkrukan är även bra som närskyddvapen, en rätt svingad m/37 i "stypspännet"

klyver fi's näsben bra.

har faktist inte haft problem med m/37, den är tom bekväm att sova i.

bara luta huvet mot b-stolpen på 245:an, och somna in........

Jag hade en Fk som förespråkade stålhjälmen som ett mycket bra närstridsvapen lagd i p-bagen då man vistades inne på kasern. Kan ni se en hel skvadron beväpnade på väg till matsalen i händelse av eventuell skärmytsling..? ;) Den Fk:n hade en hel del lustiga idéer..... /Gusten :lol:

Edit: Redigering...

Edited by Gusten

nu skall väl reguljära "dads army" få ut 90-hjälmen under året.,

Den verkar redan vara ute, på min utrustningslista står det "Hjälm 90, K". Men man får väl se om förrådsgubbarna lyckas läsa det fel och ger mig plåtkrukan ändå. :baskerPa:

Edited by AdamKalle

Annars är ju hängade hjälmdok a la "Repmånad" en ganska schysst fashion statement i dessa insatsförsvarstider. Ger en klar vintage-känsla och andas invasionsförsvar. Tänk: terrängbil, trekanten (täldel), röd fi, atom-beredskap och SoldF årgång 1972. Lägg till ett par baggy uniformsbyxor som bäres på hiphop-vis och du har skapat en chic "HV-retro-ghetto-faboulous"-look. Perfekt för den moderne medvete metrosexuella krigsmannen! :clap:

Edited by EO4

Jag stukade min hjälm som henke hade i mitten fast vek istället skärmen dubbel, och cammonät hade man ibland, bara att klippa lite remsor av cammonät och stoppa i, har man inte cammonät funkar en avdankad 59 skjorta varvat med lite jutesäcksväv. För att spänna fast skärmen vid stukning hade vi en bit av ett bildäck.

Tänk: terrängbil, trekanten (täldel), röd fi, atom-beredskap och SoldF årgång 1972.

Eller varför inte atomberedskap á la 50-talet (enligt Operation Garbo del III): Vira regnstället som ett huckle runt huvudet, ta på hjälmen, ta på handskar och knyt till ärmarna på vapenrocken med "atomsnören". Soldaten är nu försatt ur stridbart skick redan innan Bomben detonerat. :}

tack för alla råd, till och med jag har fått någorlunda ordning på hjälmen, nu går den ju nästan att använda.

Jag gjorde en kompromiss av förslagen:

Jag satt fast doken som det ska

Därefter spände jag ananastyget och stoppade ner överskottet under

Sen vek jag skärmen dubbelt,

jag tog därefter det här sidotyget och rullade ner

och knäppte det på framsidan (fick ta i som f-n)

den ser väl lite löjlig ut, men känns jäkligt stabil

Den verkar redan vara ute, på min utrustningslista står det "Hjälm 90, K". Men man får väl se om förrådsgubbarna lyckas läsa det fel och ger mig plåtkrukan ändå. :)

Det stod hjälm 90 på min lista med men jag fick höra att det ENDAST är insatsplutonen som får ut hjälm 90.

Kanske beror på vem som står bakom disken...

Tack för alla tips :ph34r:

Guest Lt. Payne
Måste man ha doket på hjälmen överhuvudtaget?

Det verkar ju inte vara den mest praktiska delen av utrustning.

Doket är utmärkt att fästa maskeringsmaterial på. Det minskar också risken för att hjälmen ska glänsa som ett nyputsat ollon när det regnar.

Den verkar redan vara ute, på min utrustningslista står det "Hjälm 90, K". Men man får väl se om förrådsgubbarna lyckas läsa det fel och ger mig plåtkrukan ändå. :)

Det stod hjälm 90 på min lista med men jag fick höra att det ENDAST är insatsplutonen som får ut hjälm 90.

Kanske beror på vem som står bakom disken...

Tack för alla tips :Malaj:

På mitt mtrl-kort stod det oxå Hjälm 90, men om man tittar i kolumnen till vänster så står det "Bara medlem Insatsplut."

Edited by mace

Doket är utmärkt att fästa maskeringsmaterial på. Det minskar också risken för att hjälmen ska glänsa som ett nyputsat ollon när det regnar.

Jo den funktionen är jag med på men t ex en grön halsduk och en bit kamonät fyller väl samma funktion och verkar mycket smidigare samt kanske främst bättre vad gäller vikten?

Iofs spelar det väl ingen roll när hjälmen nu är på väg ut.

Edited by kronvrak

Gör precis som Smocken skrev.

Knyt dit en jäkla massa skjorttyg å jutesäcksremsor i hjälmdoket.

Gärna lite längd baktill, men inte så långt fram så det skymmer sikten.

Gör man det snyggt så blir stålkrukan hur hemlig som helst. :wub:

Hjälm 90 känns mer som en bidé på skallen.

Synd bara att Comtac å stålkruka är allergiska mot varanndra. :(