Jump to content

Projektarbete


Guest Linåker

Recommended Posts

Guest Linåker

Nu börjar det bli dags för oss som går andra året att bestämma vad man ska göra som projektarbeten. Svårast är som vanligt att välja ämne. :dribble:

 

Tänkte att ni kunde berätta om ni gjorde något roligt eller annorlunda? Dels kul att läsa och dels som inspiration :lala:

Link to comment
Share on other sites

Skrev ett mycket bra specialarbete om säkerheten i formel 1. Själva arbetet blev mycket snyggt, till och med så snyggt och bra att någon snodde det från det ställe där jag skulle hämta det.

 

Hade också en elegant powerpoint-presentation vid det muntliga framträdandet där jag visade bilder och filmer.

Link to comment
Share on other sites

Jag går nu i trean och våran tid för projektarbetet börjar lida mot sitt slut. Hursomhelst så den lilla möp man är så gör man ett arbete om Flygvapnet (ville ha hela försvaret fast då påminde min lärare mig att det skulle ta ofantligt mycket tid...) Så jag skriver om flygvapnets utveckling inom de ekonomiska och tekniska delarna.

Link to comment
Share on other sites

På torsdag ska arbetet lämnas in för första granskning och jag har inte ens börjat. Snacka om ångest!

 

Hehe daggs att börja då. Med tanke på att kursen är på 100 timmar och det är bara nu ca 48 kvar till torsdag så får du jobba HÅRT 8-/

Link to comment
Share on other sites

Guest hammern

gör en utredande uppsats om usas respektive iraks propangandamaskiner under deras konflikter och medias roll i det hela...intressant men jobbigt

Link to comment
Share on other sites

Lämnade in mitt projektarbete förra veckan!! :D

 

Jag bor i Gbg, och hade alternativet att göra mitt arbete på Universeum (ett stort vetetnskapscentra som man kan besöka med allt från regnskog å hajar till exprimentverkstäder o dyl.) Så där fick jag tillbringa hälften av min projektsarbetstid (2veckor)som guide åt skolklasser på mornarna och guide/svara på frågor från allmänheten som var där resten av dagen.

Detta var skitskoj, fick komma i kontakt med massa djur som man med största sannolikhet aldrig ens skulle ha sett i vanliga livet, plus att jag lärde mig att guida och hantera människor ganska bra, det var en enorm skillnad på första guidningen och den sista två veckor senare...

 

Efter det skulle jag skriva ett mindre arbete (80h) om något där, jag fick bävern :o

 

Men det har jag alltså lämnat in nu... :D:D

Nu ska jag luta mig tillbaka och njuta(??) av min resterande skolgång... (Kanske får äta upp det, e ju trots allt några månader kvar... 8-/ )

 

Men det va mitt projektarbete iaf...

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att jag tyckte det var så svårt att komma på ett bra ämne att skriva om. Så jag tog något flummigt som kunde vara lätt att skriva en massa strunt om. Det visade sig att flummigt är lika med svårt att skriva om, och nu är det lite sent att ändra ämne. Men men, har 3 veckor att komplettera på sen.

 

Edit: Kan tillägga att jag avundas samhällseleverna otroligt mycket då de i mitt tycke har mycket enklare att välja ett roligt ämne än oss naturare.

Link to comment
Share on other sites

Tekniker som jag är så byggde jag en fjärrkontrollssensor till datorn med tillhörande reläbord till parallellporten för lampor etc. Jag byggde sensorn efter ritningar och hittade på kretskort till reläbordet själv. Sedan programmerade jag ett styrprogram till det.

Link to comment
Share on other sites

Jag skrev om skapandet av karoliner armén och hemförhållandena för dom indeltes käresta och så avslutade jag arbetet med att skriva om efterkrigstiden i sverige på 1700 talet. Arbetet var på 22 sidor och hadde själ och hjärta nedlagt i sig och reulterade i ett ig.

 

 

jag :D skolan

Link to comment
Share on other sites

Ska faktiskt skriva en kort sammanfattning/utvärdering som avslutning till projektarbetet nu. Eller rättare sagt borde jag gjort det för ett par timmar sen med tanke på att det är genomgång med resten av projektgruppen om ett par timmar, redovisning på torsdag eftermiddag. :huh:

 

Ska bli skönt att ha kursen avslutad. :lol:

Dock är hela arbetet i övrigt färdigskrivet och hållfasthetslära var ämnet.

Link to comment
Share on other sites

I egenskap av naturare och hängiven elgitarrist ägnade jag naturligtvis mitt projektarbete åt byggandet av en distpedal. Ljudet blev inte helt som planerat (old school overdrive istf rejäl shreddardist), men jag och min kumpan hade iaf mäkta roligt under tiden. Vi hade även en redovisningsdel i form av framträdande på scen. music341.gif

 

PM:a gärna om du vill ha hjälp eller tips.

Link to comment
Share on other sites

Jag skrev om skapandet av karoliner armén och hemförhållandena för dom indeltes käresta och så avslutade jag arbetet med att skriva om efterkrigstiden i sverige på 1700 talet. Arbetet var på 22 sidor och hadde själ och hjärta nedlagt i sig och reulterade i ett ig.

 

 

jag :banana skolan

VArför då, vad fick du för omdömme för att fick ig?.

Link to comment
Share on other sites

@Ibsen Tror det är  Tunnan, Lansen, Draken, Viggen och Gripen som är helsvenska

gripen är väll delvis brittisk?

Ja motorn är en roleys roce (stavning hjälp)

Om Roleys Roce är lika med ROLLS ROYCE.........så är svaret nej.

 

 

Om Roleys Roce är lika med Amerikanska General Electric ( GE 404 är grundmotorn) så är det rätt. Motorn har amerikansk grund men moddas i vanlig ordning av Volvo flygmotor. Ge 404 är en ytterst välanvänd motor och sitter bland annat i F18 och F117.

 

Den motor i Gripen som delvis kan härledas till England är APU:n, men Gripen flygprestanda på denna är ytterst begränsade :navy:

 

 

England och i synnerhet British Aerospace är dock djupt inblandade i Gripenprojektet sedan en tid tillbaka och Bae äger 35% av Saab AB aktier och kapital.

Link to comment
Share on other sites

Ska snart göra en Powerpoint-presentation, och funderar på att ha med alla FVs svensktillverkade flygplan. Hur många är de? En 6-8 stycken?

Efter en snabb koll på http://www.avrosys.nu/aircraft/index.htm fick jag det till 47 flygplan, det kan dock vara så att jag missat något och räknat något annat flera gånger men 40-50 "helsvenska" flygplanstyper är det alla gånger.

Link to comment
Share on other sites

Som gedigen samhällare måste jag uppmana dig att göra en skoltidning! :D

 

Kul och lärorikt för dig, och nyttigt för hela skolan!

 

Svårt projekt dock, det krävs ett gäng mycket engagerade, effektiva, samarbetsvilliga personer och inte minst en rejäl portion vilja. :=o

Link to comment
Share on other sites

gjorde en interaktiv bok som fick titeln "Bland muckarduvor och datanördar - en livsguide för ungdomar". mycket lärorikt och givande projektarbete.

 

Boken handlar om hur det är att vara ungdom och hur man lär sig tackla vardagens problem. Den tar även upp varför vissa människor blir betraktade på ett visst sätt, exempelvis datanördar.

 

OBS! kom på i efterhand att den borde haft ett kapitel om möpar, men nu är det försent att ändra sig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...