Jump to content

Ny dator?


Fu Frippe

Recommended Posts

Har inte ngn ny dator :baskerHV: Utan den jag har är nu 1,5år gammal

 

 

Dator1

AMD XP2800

2048MByte RAM

3*80Gbyte Hårddisk (skall uppgraderas snart till 3*200)

1st USB-Hårddisk 80Gbyte

LG 16x CD-Brännare

128Mbytes grafikkort.

dubbla nätverkskort 1Gbits och 100Mbits

 

 

Dator2

AMD 900Mhz

1024Mbyte RAM (skall utökas till 2Gbyte ram)

1*80Gbyte Hårddisk (skall uppgrderas snart till 4*80Gbyte)

Maxtor dualhead grafikkort (450-serien)

dubbla nätverkskort 1Gbit och 100Mbits kort.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply
Sitter och fundrar på det nya hemPC-avtalet som man ska ha beställt före 7/2. Följande stationära dator blir det nog.

 

Det jag tvekar mest på är om jag ska behålla min 21" CRT skärm som följde med förra paketet eller köpa en TFT skärm och i så fall wide-screen eller vanlig.

 

Synpunkter, erfarenheter och tips på skärm mottages gärna. Tilläggas bör väl att jag mycket sällan kommer att titta på film på datorn utan den används mest i windows miljö samt till ett och annat spel.

 

Du som också ska beställa, vad valde du och varför?

Ska inte beställa någon hemdator (finns inte på mitt jobb), men lite tips om platta skärmar kan du få...

 

Vill du spela är responstiden mycket viktig, ju lägre ju bätttre (gäller i princip alltid, men extra viktig när du spelar, lite grann när du tittar på film).

Stor skärm är alltid trevlig :baskerHV:

 

Om jag var du (och hade råd) skulle jag satsa på den vanliga 20" skärmen, inte widescreen.

Jag var inte allför imponerad av nån av dom, men dell tycker inte jag har gjort några jättebra skärmar någonsin (tänk: lowest bidder).

Billiga plattskämar är billiga av en orsak.

 

 

Skulle jag köpa en plattskärm idag (har en 18" plattskärm från Nec som är drygt 3 år gammal) skulle jag köpa en viewsonic utan tvekan.

Hade en 21" viewsonic några dagar och jag var inte glad när jag lämnade tillbaks den...

Link to comment
Share on other sites

Sitter och fundrar på det nya hemPC-avtalet som man ska ha beställt före 7/2. Följande stationära dator blir det nog.

 

Det jag tvekar mest på är om jag ska behålla min 21" CRT skärm som följde med förra paketet eller köpa en TFT skärm och i så fall wide-screen eller vanlig.

 

Synpunkter, erfarenheter och tips på skärm mottages gärna. Tilläggas bör väl att jag mycket sällan kommer att titta på film på datorn utan den används mest i windows miljö samt till ett och annat spel.

 

Du som också ska beställa, vad valde du och varför?

Ska inte beställa någon hemdator (finns inte på mitt jobb), men lite tips om platta skärmar kan du få...

 

Vill du spela är responstiden mycket viktig, ju lägre ju bätttre (gäller i princip alltid, men extra viktig när du spelar, lite grann när du tittar på film).

Stor skärm är alltid trevlig :lala:

 

Om jag var du (och hade råd) skulle jag satsa på den vanliga 20" skärmen, inte widescreen.

Jag var inte allför imponerad av nån av dom, men dell tycker inte jag har gjort några jättebra skärmar någonsin (tänk: lowest bidder).

Billiga plattskämar är billiga av en orsak.

 

 

Skulle jag köpa en plattskärm idag (har en 18" plattskärm från Nec som är drygt 3 år gammal) skulle jag köpa en viewsonic utan tvekan.

Hade en 21" viewsonic några dagar och jag var inte glad när jag lämnade tillbaks den...

@achilleos, jed

 

Vår familj kommer mottaga ovan visade dator från FM:s datorpaket. 20 tums flatscreen och 5.1 sorroundanläggning som tillval!

 

Verkar vara en rätt potent maskin...

 

Liiite bekymrad bara över om två stycken trådlösa tangentbord/mus-paket från dell kommer störa varandra i samma rum.... :baskerPa:

Någon som vet något om det?

Link to comment
Share on other sites

Även jag har en ny dator nu!

 

Cooler Master Cavalier 3 Chassi Svart,

Fortron Nätaggregat ATX 400W 120mm,

MSI K8T NEO2 FIR Moderkort for S939

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack

Gainward GeForce 6800GT 256MB GS GDDR3

Maxtor DiamondMax 10 200GB S-ATA

Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB Svart

NEC DVD-brännare ND-3520A IDE Svart

 

:baskerPa::lala::wub:

 

Köpte Half-Life 2 som första spel, har spelat en timme nu. Underbart spel. Otroligt snyggt, med en fysikmotor som heter duga.

Link to comment
Share on other sites

Sitter och väntar på min nya hem-pc:

intel P 4 570, 3,8 ghz

1024 mb ddr2 sdram

2 st 250 gb hd

Nvida Geforce fx6600 pci-express, 256 mb

Soundblaster Audige 2 ZS

Labtec pulse 485, 2:1 högtalare+ subwofer.

plus lite annant smått & gott som jag inte orkar skriva upp här.... ska bli väldigt roligt när den burken kommer hem... :baskerPa::lala:

Link to comment
Share on other sites

Liiite bekymrad bara över om två stycken trådlösa tangentbord/mus-paket från dell kommer störa varandra i samma rum.... 

Någon som vet något om det?

 

Bör finnas olika kanaler att välja på. Mitt Logitech trådlösa tangentbord/mus har åtminstone 2 kanaler att välja på. Kom också ihåg trådlösa telefoner och nätverk går på samma band.

Link to comment
Share on other sites

Snart nog så landar denna:

 

Moderkort: FSC-D1826G / i915P/ICH6R (GRÖNT) ATX, PCIe, P4 5xx med HT & Cel D 3xxJ, 775-sockel

Processor: INTEL P4 560 med HT (3.6GHz, 800MHz FSB, 1MB L2, 775-sockel, Prescott)

Internminne: 1024MB

Hårddisk: 500GB SATA

Grafik: PCIe - ATI RADEON x800XT 256MB (DVI-I, VGA, Video-In & TV-Ut)

Ljud: Audigy 2ZS PCI med frontpanel och fjärrkontroll

Nätverkstöd: 10/100 MBit/sek (integrerat på moderkortet)

Modem: PCI, V.92 56k, Data/Fax

Optisk enhet 1: 16x DUAL DUBBLA LAGER'S DVD-BRÄNNARE

Optisk enhet 2: 16x DVD-Spelare

 

+19" LG tft 12ms

Link to comment
Share on other sites

Nu sitter jag oxå och ska välja datorpaket...

Jag har bestämt mig för att ta en bärbar och då ska man välja vilken skärm man ska ha och jag har noll koll...

Jag har tänkt ta en Inspiron 9300 Pro och bildskärmsalternativen är:

 

- 17" WXGA+ (Wide-aspekt 16:9), 1440x900

- 17" UltraSharp WUXGA LCD-skärm, 1920x1200

 

Den senare låter ju bättre och är lite dyrare, men frågan är:

Vad är det för skilnad och vilken ska jag välja??

 

Tacksam för lite hjälp av nån som kan...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har just fått den angenäma uppgiften att hitta en (mycket) bra bärbar i prisklassen 20k-30k. Kommer att användas till 3D-cad mest samt vanligt kontorsarbete.

 

Några krav har jag:

Stor skärm

minst 1024 ram

tv-out

wlan 802.11/g

 

Någon som har något förslag ? Var inte rädd för att fläska i ordentligt. Har letat lite men hittar inte något som är tillräckligt bra. (skulle vara Dells värsta då, men det är på gränsen)

 

/målis

Link to comment
Share on other sites

Har just fått den angenäma uppgiften att hitta en (mycket) bra bärbar i prisklassen 20k-30k. Kommer att användas till 3D-cad mest samt vanligt kontorsarbete.

 

Några krav har jag:

Stor skärm

minst 1024 ram

tv-out

wlan 802.11/g

 

Någon som har något förslag ? Var inte rädd för att fläska i ordentligt. Har letat lite men hittar inte något som är tillräckligt bra. (skulle vara Dells värsta då, men det är på gränsen)

 

/målis

www.Alienware.com

 

 

MVH

Olaevil

Link to comment
Share on other sites

Min data äger allt.

 

Chassit är från 96-97 nån gång. Den då största lådan. Väger typ 80 ton. Och man kan nog smuggla MP5or i den om man vill. Ak5or också för den delen.

 

Den lilla proffessorn som sitter där och klurar är väl typ... från 90 talet kanske?

AMD 800mhz

Ena hårdisken är från 97, den andra typ nåt år nyare.

totalt hela 13 gig!

Hårdiskarna ligger löst i datan. Varför skruva fast? Ooorka.

Minnet är väl lite blandat, så om det funkar som det ska är frågan. men det ska vara 640MB iaf, dock är dom väl gamla och slöa så det säger väl inte så mycket.

Det nyaste i datan är då grafikkortet som är en Gforce2 men den har ju ändå X-antal år på nacken. Innan den åkte i hade jag ett 2mb Voodoo kort! det va tider det. Skärmen mins voodoo dagarna. Den levde redan då. Skärmen har hängt med sedan datan va fabriks ny. Snart tio årsen. B)

 

Förövrigt är monitorn brandskadad och chassit har smält lite i kanten.

Min relation till min dat börjar bli någon slags hat-älska. Separationsångest om jag ska byta ju :)

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Har just fått den angenäma uppgiften att hitta en (mycket) bra bärbar i prisklassen 20k-30k. Kommer att användas till 3D-cad mest samt vanligt kontorsarbete.

 

Några krav har jag:

Stor skärm

minst 1024 ram

tv-out

wlan 802.11/g

 

Någon som har något förslag ? Var inte rädd för att fläska i ordentligt. Har letat lite men  hittar inte något som är tillräckligt bra. (skulle vara Dells värsta då, men det är på gränsen)

 

/målis

Kan det här vara något?

http://www.apple.com/powerbook/index17.html

index17top200505313st.th.jpg

 

Stoppa i 2Gb med RAM så klarar du dig ganska långt.... :clap:

Link to comment
Share on other sites

Har just fått den angenäma uppgiften att hitta en (mycket) bra bärbar i prisklassen 20k-30k. Kommer att användas till 3D-cad mest samt vanligt kontorsarbete.

 

Några krav har jag:

Stor skärm

minst 1024 ram

tv-out

wlan 802.11/g

 

Någon som har något förslag ? Var inte rädd för att fläska i ordentligt. Har letat lite men  hittar inte något som är tillräckligt bra. (skulle vara Dells värsta då, men det är på gränsen)

 

/målis

Kan det här vara något?

http://www.apple.com/powerbook/index17.html

index17top200505313st.th.jpg

 

Stoppa i 2Gb med RAM så klarar du dig ganska långt.... :clap:

Vilka CAD-program finns till den? Jag gillar verkligen Mac OS X och min PowerBook, men det finns en del saker de är mindre lämpade för.

Link to comment
Share on other sites

Har just fått den angenäma uppgiften att hitta en (mycket) bra bärbar i prisklassen 20k-30k. Kommer att användas till 3D-cad mest samt vanligt kontorsarbete.

 

Några krav har jag:

Stor skärm

minst 1024 ram

tv-out

wlan 802.11/g

 

Någon som har något förslag ? Var inte rädd för att fläska i ordentligt. Har letat lite men  hittar inte något som är tillräckligt bra. (skulle vara Dells värsta då, men det är på gränsen)

 

/målis

Kan det här vara något?

http://www.apple.com/powerbook/index17.html

index17top200505313st.th.jpg

 

Stoppa i 2Gb med RAM så klarar du dig ganska långt.... :clap:

Vilka CAD-program finns till den? Jag gillar verkligen Mac OS X och min PowerBook, men det finns en del saker de är mindre lämpade för.

Kolla här: http://guide.apple.com/action.lasso

Link to comment
Share on other sites

CAD-program verkar vara rätt så branschknutna, så att vissa bransher i stor utsträckning använder vissa CAD-program. Hur bra fungerar de ovan nämnda programmen med filer från stora och kända CAD-program, som exempelvis CATIA (som exempelvis verkar vara standard bland Volvo och dess underleverantörer)? CAD-program är ju inte heller direkt kända för att vara lätta att lära sig, så det finns en poäng i att slippa byta till ett annat än det man är van vid från exempelvis sitt jobb. Å andra sidan så vill man förmodligen inte köpa en CATIA-licens för att hobby-CADa lite hemma. :clap:

Link to comment
Share on other sites

Jag nås av en sidan med texten:

 

"Sorry, either the page you tried was not found or the search you conducted did not find any matching records."

Jag märkte inte det, men jag tänkte att en datorvan individ som du själv kanske kunde klicka dig vidare ;) i listan till vänster som jag får upp så klicka på alternativet; 2D/3D Graphics & Animation så borde du komma rätt :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Jag märkte inte det, men jag tänkte att en datorvan individ som du själv kanske kunde klicka dig vidare ;) i listan till vänster som jag får upp så klicka på alternativet; 2D/3D Graphics & Animation så borde du komma rätt :D

Jag såg den länken, men tänkte att det var sådana där fjolliga kladda-ihop-flumiga-bilder-på-blommor-och-fredsmärken ritprogram, och inte riktiga rita-manliga-ritningar-över-pansarhaubitsar-och-automatkarbiner ritprogram som CAD-program. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Hmm som folk tidigare har sagt överger jag ju inte gärna PC pga av att jag inte orkar/har inte tid att lära mig ett nytt cad-system samt att det skulle vara mycket dyrare än datorn att byta.

 

dock har jag letat runt lite och hittat denna.

Asus W2

Lite spontana tankar om den ?

 

Enda negativa jag har hittat är att det är 2*512 istället för 1*1024 samt att det inte finns någon möjlighet att ha en dockningsstation på skrivbordet.

 

Edit: Trots genomläsning blir det fel. 50 böj-sträck

Link to comment
Share on other sites

Alltså, alla får nya datorer utom jag. :( Vi fick ett erbjudande från mammas jobb om att hyra dator i vintras... Men givetvis var vi tvungna att tappa bort blanketen, så det blev inget nytt!! ,O Men vi fick beskedet om att vi skulle kunna beställa igen i Juni - ett helt jävla halvår tid! Men mamma lovar att köpa dator om det iaf inte blir i Juni. Och när det väl blev Juni så säger dom Augusti, och då ångrar hon sig direkt och säger att vi ska vänta till Augusti. Nu är jag utomordentlig arg. :-(

 

Och endå är jag det barnet som kostar "minst" i familjen. Håller inte på med nån sport eller har nåt annat dyrt intresse, därför lova dom mig en ny dator. Men dom envisas med det där jävla erbjudandet, för dom har fått för sig att det är "billigare"!

 

 

 

Har någon nåt tips till vad jag ska göra?

 

 

Jag kanske låter som en bortskämd 15- åring, men så är inte fallet. Blir bara så sur när föräldrar inte håller vad dom lovar...

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Alltså, alla får nya datorer utom jag. :( Vi fick ett erbjudande från mammas jobb om att hyra dator i vintras... Men givetvis var vi tvungna att tappa bort blanketen, så det blev inget nytt!! :D Men vi fick beskedet om att vi skulle kunna beställa igen i Juni - ett helt jävla halvår tid! Men mamma lovar att köpa dator om det iaf inte blir i Juni. Och när det väl blev Juni så säger dom Augusti, och då ångrar hon sig direkt och säger att vi ska vänta till Augusti. Nu är jag utomordentlig arg. :-(

 

Och endå är jag det barnet som kostar "minst" i familjen. Håller inte på med nån sport eller har nåt annat dyrt intresse, därför lova dom mig en ny dator. Men dom envisas med det där jävla erbjudandet, för dom har fått för sig att det är "billigare"!

 

 

 

Har någon nåt tips till vad jag ska göra?

 

 

Jag kanske låter som en bortskämd 15- åring, men så är inte fallet. Blir bara så sur när föräldrar inte håller vad dom lovar...

Räkna på vad syskonen har fått. Ställ upp siffrorna och räkna ut en summa så noggrannt du kan. Gå sedan till favoritdatorbutiken och fråga hur mycket dator du kan få för den summan.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Tja !

 

Får väl dra lite gigabitsnack jag med då....

 

 

Nya burken:

 

Intel P4 3,6ghz

1024mb ddr Internminne

2X200Gb diskar

Geforce 6800GT 256mb

DVD 16X Dual layer

Intel High definition 7,1 ljud

Creative Z-5500 5.1 ljudsystem

Tv-kort

19 Platt LG skärm 8ms i uppdatering

 

Allt detta för att spela Call of duty....

 

Ljudsystemet är helt otroligt bra men priset (3100:-) är väl lite högt

men sjukt skönt när det komer inkommande artilleri på Call of duty.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill oxå skryta.... 0:)

 

Athlon 64 3800+

1024mb RAM minne

36Gb WD Raptor

160Gb Maxtor

200Gb Seagate (lite installations trubbel just för tillfället)

X850XT

Nån billig CD brännare

Nån billig DVD

7.1 Ljudkort

Billigt 5.1 system från Creative

Billigaste 19" CRT dom hade på datorbutiken.se

 

Kort och gott en fasansfullt onödigt snabb dator för dagens spel

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...