Jump to content

Strv 121 B

Leviathan

Recommended Posts

Tidigare benämnd Strv 121 PT (prototyp)

Denna kommer att utvärderas efter en del tester för att se om man bör uppgradera Strv 121

Återkommer med lite mer exakt info om vilka förbättringar som gjorts,

bla Elriktat torn, Backningskamera, Galix rökkastare mm.

2373121B.jpg

:wub:

Skulle förvåna mig mycket om man modifierar fler vagnar än prototypen. Man pratar ju tom om att ställa 122:or i malpåse.

Elakt som det låter, men vi får väl hoppas att dom inte fortsätter med 121an. Läget är illa redan som det är, och om man skall lägga 122or i malpåse och med den kärva ekonomin så spyr jag om man skall bröja mixtra mer med 121orna.

Ja, sant, dock så ser ju alla till sin egen överlevenad, Utvecklingsenheten för Strv ser väl till behovet av bättre vagnar, sen om man kommer att få igenom något sådant är väl en helt annan sak...

Man har även lånat en förarutbildningsvagn av tyskarna för utvärdering.

2373snyggt.jpg

@Runningback.

Man tar en bärgningsbandvagn (eller två), kopplar erforderliga vajrar och välter vagnen rätt.

därefter kontrollerar man vad som eventuellt gått sönder, i detta fallet dummy-eldröret t.ex, reparerar eller byter ut de detaljerna och därefter använder man vagnen som vanligt igen.

The Swede :unsure:

Man har även lånat en förarutbildningsvagn av tyskarna för utvärdering.

2373snyggt.jpg

Tydligen lät man testförare från Teknikens Värld göra utvärderingen. Älgtestet verkade inte vara vagnens starka sida.

:lol:

Eller håller man helt enkelt bara på att måla vagnen och förenklat åtkomsten till bottenplattan?

/E som inte kunde låta bli

Tydligen lät man testförare från Teknikens Värld göra utvärderingen. Älgtestet verkade inte vara vagnens starka sida.

:lol:

Eller håller man helt enkelt bara på att måla vagnen och förenklat åtkomsten till bottenplattan?

/E som inte kunde låta bli

Kanske det, den officiella versionen är att det där gjordes med flit för att visa att vagnen håller för vältning. Men man vet aldrig när det är tyskar, har svårt för att lita på dem...

Här kommer listan med förändringar, kan väl vara intressant för er som legat på 121:an.

El-riktat torn

Skytten kan ekoväxla.

Backningskamera.

Lokaltelefonsystem LTS-90.

2st Ra 180.

Motorventilationen är ombyggd.

Vapengyrot är flyttat till ovansidan av kanonen.

Galix rökkastare.

Lock på låda 6, där skall rök ammunitionen förvaras.

Litet hål på luckan till dagutblicken på skyttsiktet.

Färdbromsar av samma typ som till Strv 122.

Annan typ av batterier (vanliga bly/syra)

Nytt hjälpstarstuttag.

Nytt reserv sikte med en ballistisk streckplatta med "balja" som stridssikte

MKA är digital

Huvudsvarningslampa yttre för föraren

Uttag för underhållsladdning bak på vagnen

Nödstopp av tornet är möjlig på förarplats

Digital styrning av transmissionen

Anslutnigslådda för "yttertelefon" bak på vagnen.

Gummiupphängda kylargaller för att minska sprickbildningar.

Nödfrånkoppling av kylfläktar (napalmskydd)

+ytterligare några småförändringar

Låter mer som de plundrat reservdelsförrådet på Strv 122-delar och skruvat dit. Inga av ovanstående modifikationer är väl direkt något nytt under solen.

Skulle man behålla 121orna i drift tycker jag det låter vettigt att öka andelen gemensamma delar i vagnen. Dels av underhålls/reservdelshållandeskäl, dels av utbildning/handhavandeskäl.

Tyvärr ser väl verkligheten annorlunda ut.. :dribble:

Det finns möjligtvis inte fler bilder av denna specialvagn (121B) ?

/Erik som tänker "modellbyggeprojekt"

Digital styrning av transmissionen

Hur menas det då? :unsure:

Det finns en elektronikenhet som styr växellådan, den skickar signaler som styr att rätt växel läggs i vid rätt tillfälle m.m. Denna elektronikenhet är från sent 70-tal konstruktionsmässigt sett. Man har förmodligen gjort som med MKA:n (MotorKontrollAnläggning), att man tillverkat en ny elektronikenhet med dagen teknik. Den nya löser samma uppgifter som den gamla, dock är målsättningen att den ska vara billigare och hålla bättre.

:baskerPa: S-Tank

Guest Skandevall
Åtminstonde i underhåll och driftsynpunkt. Vilken i sin tur förmodligen kan vara mer avgörande än lite extra pansar och ett ledningsstödsystem.

Hmm... lite extra pansar? Trodde det var ganska duktigt mycket mer som sitter pa 122:orna. Fronten ser ju ialla fall lite mer papalsad ut... :baskerPa:

Så man växlar alltså med knappar som M1?

Iofs det enda rätta med motorn bak och föraren fram.

Nej, inte riktigt. Växelväljaren är elektrisk. Den har en spak där man väljer vilken växel man vill ha: 1, 2 eller 3 eller om man vill köra i automatläge (1-4). Med en annan spak väljer man om man ska köra framåt, bakåt eller göra centrumsväng. Växelväljaren skickar signal om önskad växel till växellådans elektronikenhet som i sin tur styr magnetventilerna i växellådan. Alltså ingen mekanisk förbindelse.

:baskerPa: S-Tank

Hmm... lite extra pansar? Trodde det var ganska duktigt mycket mer som sitter pa 122:orna. Fronten ser ju ialla fall lite mer papalsad ut...  :=o

Egentligen går det inte att säga något om detta eftersom det är tänkt att vara hemligt(?!). Det enda jag egentligen kan säga om tilläggspansaret på tornfronten är att detta pansar inte är homogent med vagnen. Dock är det "optimerat" för att ha bästa skydd på andra sätt.

Det extra pansar som sitter på chassiefronten samt torntaket och dess sidor består i stort sett av ditmonterade plattor. Ytterligare bidrag till bättre skydd på 122an är att hela insidan är klädd med spitterabsorberande materiel.

Jag kan hålla med om att det ser ut att vara väldigt stor skillnad. Men personligen tror jag inte att det är lika avgörande som att ha ett elektriskt riktsystem istället för ett hydraliskt riktsystem för tornet. Vilket enligt mig är den största skillnaden mellan 121 o 122. Om man nu ska se på skillnaderna punkt för punkt.

Man får inte glömma att 121an är en minst lika farligt stridsvagn som 122an om den används av rätt besättning.

Guest Skandevall
sarcastic @ Mar 10 2004, 23:24 QUOTE (Skandevall @ Mar 10 2004, 20:48 )

Hmm... lite extra pansar? Trodde det var ganska duktigt mycket mer som sitter pa 122:orna. Fronten ser ju ialla fall lite mer papalsad ut...

Egentligen går det inte att säga något om detta eftersom det är tänkt att vara hemligt(?!). Det enda jag egentligen kan säga om tilläggspansaret på tornfronten är att detta pansar inte är homogent med vagnen. Dock är det "optimerat" för att ha bästa skydd på andra sätt.

Det extra pansar som sitter på chassiefronten samt torntaket och dess sidor består i stort sett av ditmonterade plattor. Ytterligare bidrag till bättre skydd på 122an är att hela insidan är klädd med spitterabsorberande materiel.

Jag kan hålla med om att det ser ut att vara väldigt stor skillnad. Men personligen tror jag inte att det är lika avgörande som att ha ett elektriskt riktsystem istället för ett hydraliskt riktsystem för tornet. Vilket enligt mig är den största skillnaden mellan 121 o 122. Om man nu ska se på skillnaderna punkt för punkt.

Man får inte glömma att 121an är en minst lika farligt stridsvagn som 122an om den används av rätt besättning.

Jepp, det ar hemligt, sa vi kan bara spekulera i fragan.

Jag har inte nagon omfattande kunksap pa omradet, och som du sager ar ju 121:an lika dodlig da den val har samma bossa som storebrodern.

Paverkas funktionen av att tillaggspansaret inte ar homogent med resterande i vagnen?

Om man ska tro de uppgifter som finns om 122:an fran officiella hall ska val vagnen vara en av de vassaste i varlden. Da vi har konstaterat att kanonen ar samma som exempelvis 121:an tror jag att skyddet ar duktig bra pa den. Besattningen kanske kanner sig tryggare i den vagnen vilket mojligtvis gor att de presterar battre i en skarp situation... vad vet jag..

// Skandevall

Visst är det upp till besättningen, men 122:an ger bättre grundförutsättningar. Förutom skydd är andra viktiga fördelar bla observations och navigationshjälpmedel samt att samordning i pluton och kompani är lättare.

Alla vagnar med en kanon i den storleken är farliga(lika farliga eftersom de oftast har samma typ av ammunition), men 121:an är mindre förlåtande, är du pucktvåa så får du inte en chans till, det kan du mycket väl få i 122:an.

Att pansaret inte är homogent är en fördel eftersom det är löstagbart och gör att man kan byta ut moduler, det hjälper även bättre mot RSV.

Vagnen är bland de bästa i världen, att jämföra har gjort på flera trådar här och på andra forum. Men det är lite menlöst eftersom det just är mycket upp till andra faktorer såsom besättning och terräng. Men på pappret står den sig utomordentligt mot M1A2, Challenger 2, Merkava 4, LeClerc och T90.

Vad gäller att känna sig trygg i vagnen så litar nog alla på sin materiel, även 121 besättningarna.

Men hur trygg kan man känna sig med tanke på att stridsvagn är ett högprioriterat mål för alla, och det finns allt från handburna vapen till helikoptrar som mer eller mindre är specialdesignade för att slå ut strv.

QUOTE (Skandevall)

Paverkas funktionen av att tillaggspansaret inte ar homogent med resterande i vagnen?

QUOTE]

Ja det påverkar skyddet, som sagt. Vad jag vet är tilläggsskyddet i front på 122 optimerat för att motverka rsv.

Problemet med detta skydd, som jag ser det, är att det förmodligen kommer flyga åt helvete vid första pilträffen. Med detta menar jag givetvis inte att skyddet är dåligt. Men det vi pratade om var skillnaden mellan 121-122 och jag ville bara påvisa att skillnaden inte är så stor som många fått för sig.

Ja det är utbytbart, men det är inget litet jobb. Med tanke på tiden det tar att montera dit en ny framskärm inklusive att t.ex borra nya skruvhål osv tar det förmodligen minst en halv dag i fält att byta ut ena frontskyddet på ett torn.

Ett större homogent pansar hade givetvis gett ett bättre skydd. Förstår inte ens hur man kan försöka antyda motsatsen. Men nu är det ju som det är, och jag tycker som sagt inte att det är dåligt.

Vad jag förstått så behöver inte homogent pansar betyda att skyddet blir bättre. Jag har läst på flera ställen om att en luftspalt i pansaret kan bidra till att pilen destabiliseras och bryts sönder, och därmed tappar penetrationsförmåga.

Sen får man inte glömma att rörlighet också är skydd. Enligt litteraturen skiljer inte prestanda nämnvärt mellan fordonen (får lita på siffrorna eftersom jag ej kunnat testköra vagnarna själv. Om nån har möjlighet att låta mig pröva är jag inte den som säger nej!!!! :baskerPa: ) så då måste man ju iallafall konstatera att 122an är bättre skyddad. Med ett homogent pansar hade kanske rörligheten försämrats så pass att den totala skyddsnivån minskat. Detta kan man ju förstås spekulera om i en evighet, vilken som är den perfekta balansen mellan rörlighet och pansar, svaret är nog att det helt enkelt inte finns.. Fördelen med modulärt pansar (så som ex XM-8 skulle haft) är att man kan variera pansarmängden/rörligheten beroende på uppdragets krav.. men detta har ju inget med Strv 121/122 att göra så jag tror jag slutar babbla här.

/E

QUOTE (Skandevall)

QUOTE]

Ja det påverkar skyddet, som sagt. Vad jag vet är tilläggsskyddet i front på 122 optimerat för att motverka rsv.

Problemet med detta skydd, som jag ser det, är att det förmodligen kommer flyga åt helvete vid första pilträffen. Med detta menar jag givetvis inte att skyddet är dåligt. Men det vi pratade om var skillnaden mellan 121-122 och jag ville bara påvisa att skillnaden inte är så stor som många fått för sig.

Skillnaden i skydd är stor. Både för rsv och pil.

Jag kan tyvärr inte ange källan: jag har uppgifterna på jobb.

Jag kan inte ange några siffror: H ;).

:blink: S-Tank

• 2 years later...