Jump to content

Attackhelikoptrar

Guest

Recommended Posts

• Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

FM prövade ut ett gäng under 90-talet. Några exempel var Cobra, Apache, Tiger/Tigre, Mi28, den sydafrikanska (Rooiwalk?) tror jag också var med. Inget beslut om anskaffning togs, och skulle FM införskaffa Ahkp kommer det som sagt var ta ett tag innan det blir allvar av saken...

varför inte köpa in några billiga öststats AHKP och modernisera dem med svensk (befintlig altså inget ny utveklande) utr? man skulle kunna göra mycket med en gamal Sovjet HKP och lite utr från ex ericsson.

Oj. Det här har det pratats en hel del om tidigare på forumet. Jag tror att det var LRRP som svarade att de "gamla" öststatschopprarna inte var byggda för att uppgraderas så mycket mer, och det skulle bli så gott som omöjligt att stoppa in några nya fräcka system i dem. Och.. som ni ju nämner hela tiden när det gäller öststatspansar så vore det ju skitdumt att köpa in dynga som bara behöver repareras för dyra pengar hela tiden.. och som aldrig kommer vara något att ha i krig.

Ni får leta lite, så kommer ni nog att hitta lite om helikopetrar här.

När det handlar om att köpa ahkp så handlar det, tyvärr, inte bara om Effektivitet, Ekonomi, uppgraderimgsmöjligheter, osv, utan också politik. Sverige som står åt väst till kan ju inte köpa vilken "öststats" materiel som helst utan att ett och annat större västland kommer och klagar och hotar... tyvärr!

"utan också politik. Sverige som står åt väst till kan ju inte köpa vilken "öststats" materiel som helst utan att ett och annat större västland kommer och klagar och hotar... tyvärr!"

Vad har de med det att göra? är inte vi allians fria och en suverän stat osv? och varför ska vi bry oss om de klagar vad kan de göra mot att vi köper fel "materiell"... låter absurt för mig... skulle de vara så... Hur bra moral har isåfall våra granar i väst? att diktera utav vem andra ska köpa av är enligt mig moraliskt oförsvarbart!

Vad har de med det att göra? är inte vi allians fria och en suverän stat osv? och varför ska vi bry oss om de klagar vad kan de göra mot att vi köper fel "materiell"... låter absurt för mig... skulle de vara så... Hur bra moral har isåfall våra granar i väst? att diktera utav vem andra ska köpa av är enligt mig moraliskt oförsvarbart!

Tror du på det där själv.

Greppa läget. Varför tro du att Gripen inte säljer?

Till stor del skulle jag säga att det beror på att USA har mycket bättre möjligheter till motköp mm

Tror du på det där själv.

Greppa läget. Varför tro du att Gripen inte säljer?

Till stor del skulle jag säga att det beror på att USA har mycket bättre möjligheter till motköp mm

Det kan ju också bero på att det finns modernare och bättre flygplan i samma prisklass...som även kan/får beväpnas med modernaste tänkbara vapenarsenal tex AGM-88 HARM (antiradarrobot).

Det fria valet försvann för länge sedan... Varför tror ni så många länder kör med m-16 tex? jo Usa har resurser att puscha på affärer och har nog ganska lite moraliska betänkningar. Tänk Chile under 70-talet.

Eller ett nyare exempel: Tullkriget Eu-Usa.

Nu är vi långt utanför topic, MEN:

"Modernare och billigare än Gripen"

Vilket då?

F16C/D av blocktyper över 50: Ärver fortfarande runt 60% av sin avionik från F16A. Dess MMI är begränsad till det som får plats inom specarna för F16A (fysisk plats). Dess noskontruktion gör att radarutvecklingen är begränsad. När det gäller länksystem och Situation Awareness är den mil efter de två kärror som leder fältet Typhoon och Gripen. Driftkostnaden på en F16 är underligt nog också rätt dyr.

F18C/D modernare än F16 till vissa delar och mer mottaglig för uppdateringar. Dock har den dragits med samma problem som F16: förslitningsskador. F16s problem med detta är förklarligt då den var designad som en light fighter med enbart två sidewinders och akan, något som den fått lida för. F18 är designad som carrierkärra och borde tåla mer, men har haft strul med sina fenor, något som storebror E verkar ha ärvt.

Ser F18 som en lite äldre kärra med sämre förarmiljö men bättre laskapacitet och utvecklingskapacitet (enligt mig inte längre så viktigt)

F16 ser jag som pucktvåa på alla områden (utom lastkap då) jämfört med  Gripen.

Andra kärror?

LCA? (hehehe)

Ching Kuo? (nope)

MiG 29 (nej)

Su 27 familjen (dyyyr)

Det där med vilken vapenlast som bärs är ju upp till var och en. Samtliga ovanstående (iaf västmaskinerna) kan med vissa små moddar bära samtliga NATOs vapenalternativ. Gripen är specad vad jag förstått för 2 olika a-radar robotar, där simulatortest utförts. Vad sedan respektive land får köpa är dock ett problem, men med Bae bakom sig kan nog SAAB ge ungefär samma alternativ, om än inte riktigt samma till vissa länder. Sedan FÅR inte Saab sälja till vissa länder av politiska skäl, vilket främst Lockheed tycker är lustigt.

Ett flygplansköp är dock ett politiskt beslut till stor del.

KalleSwe

Den finska flygplansaffären var som de flesta andra stora vapenköp rätt komplicerad och innehöll både rena deinformationskampanjer och "dolda" erbjudande. Jag skulle tro att amerikanernas erbjudande att förse Finland med de senaste rönen i batteriteknologi om de köpte amerikanskt spelade in. Finlands ekonomiska motor Nokia blev i alla fall tacksamma för den delen av dealen.

Jo, jag tror den var en faktor också. Till vilken del vet jag inte. De testförare jag pratat med babblade en hel del, men om det pratade vi inte, tyvärr.

Med de forna össtaterna i europa är detta ännu tydligare:

" Vi skall ha västmateriel, punkt"

FM prövade ut ett gäng under 90-talet. Några exempel var Cobra, Apache, Tiger/Tigre, Mi28, den sydafrikanska (Rooiwalk?) tror jag också var med. Inget beslut om anskaffning togs, och skulle FM införskaffa Ahkp kommer det som sagt var ta ett tag innan det blir allvar av saken...

Jag var med som "måltavla" under Apache-provet 95. Det var INTE en positiv upplevelse (ur vår synpunkt).  Den där j-a värmekamra såg ju allt!

• 2 weeks later...

Pvrobotsystem 55 TOW är helt borttaget ifrån Hkp 9. På grund av att Hkp'n inte är tillräckligt stabil för att skjuta PvRb 55. Den kan alltså inte vara tillräckligt stilla för att skjuta bra med PvRb 55. Hela 55 systemet ligger nu på is, i väntan på beslut på vad som ska bli ny bärare av systemet. Verkar inte som det blir någon hkp iaf, utan snarare en pbv.

Pvrobotsystem 55 TOW är helt borttaget ifrån Hkp 9. På grund av att Hkp'n inte är tillräckligt stabil för att skjuta PvRb 55. Den kan alltså inte vara tillräckligt stilla för att skjuta bra med PvRb 55. Hela 55 systemet ligger nu på is, i väntan på beslut på vad som ska bli ny bärare av systemet. Verkar inte som det blir någon hkp iaf, utan snarare en pbv.

Nja...det där stämmer faktiskt inte. Anledningen att man la ned Pvhkpkompanierna är att livslängden på hkp9 är begränsad till 2008. I ÖB:s målbild 2010 ingår alltså inte pvhkp och därför lade man ned systemet redan nu för att undvika att "slösa bort" pengar på ett system som är på väg ut.

Att hkp9 skulle vara för instabil för TOW stämmer inte alls.

Man kommer inte att montera 55 på någon annan hkp. Man flyger fortfarande med BT-system på övningar för att öva markförbanden med ett lufthot.

Det Nifelhel säger överensstämmer med vad jag hört. Enligt provflygare och några som jobbar inom Hkp 14 på SAAB så var pvhkp med 4 TOW en katastrofal maskin, med alltför mycket last relativt motorkraft. FMV skruvade på för mycket grejer helt enkelt. Om en av motorerna skulle dö så bar det av nedåt.

Synd då en normal 105a (Hkp 9) är en rolig och pigg maskin.

skulle vara kul att se den med HMG på sidorna istället för TOW.

Jag vill se "din" hkp utrustad HMG's slå ut en strv på 2000m avstånd. Det är inte bara att slänga på ett vapensystem på en hkp, man får änna kolla vad den ska verka mot för mål.... ;)