Jump to content

Snabbsnörning?

Gusten

Recommended Posts

Jag har sett i en bok en beskrivning på hur man trär snörena på kängorna på ett sätt som gör att man kan knyta snabbt. Boken handlade om friluftsliv och var skriven av en britt (ex SAS). I boken "The complete encyclopedia of the SAS" av Barry Davies, sid. 110 finns en bild hur det ser ut. Jag hajjar hur man trär men inte hur man fäster (knyter) upptill på skaftet. Någon som vet.......? /Gusten :wub:

Om det är den snörning jag tror så ska man bara vira tråden som blir över några varv runt kängskaftet ochgöra en låsknut.

Tack för ditt svar men jag har för mig att jag redan har provat något liknande. Måste testa igen.... Att jag inte kan minnas hur det såg ut i boken.....åldern... /Gusten 8-/

• BlåGul -1

Ett annat tips är snörlås av den typ som finns till dragskon till Fältjacka 90. Hoppa över de två översta öglorna, trä bägge snörena genom låset och dra åt.

/Krook

Halv OT, Inte snabbt men skönt:

Jofa har tagit fram en ny skridsko med en snörning som möjliggör att man snörar olika hårt längs skon. Ofta vill man ha lite mindre hårt draget över vristen för att inte riskera försämrad blodcirkulationen. Vore kul om man kunde få detta även på försvarets marchkänga 90.

Inte för jag vet om det går snabbare att snöra, men det blir bekvämare och bättre. I vanliga fall kan man inte styra hur hårt de olika delarna av ska snöras. Även om man drar åt som fan längst nere och mindre upptill, så blir spänningen på snöret utjämnad efter en stund.

Snabbaste snörningen hade vi när vi låg i vakten. Vi fick helt enkelt inte ta av kängorna.

Till sist en fråga, hur lång tid tar det egentligen att snöra sina kängor. Om du låter snöret vara kvar genom öljetterna så är det bara hakarna kvar. Lär ju inte ta mer än 10-15 s/sko. Vad är problemet. I krig när det är verkligt sketabråttom att få på dem tror jag inte jag hade tagit av dem alls.

/martinator

Vad är problemet. I krig när det är verkligt sketabråttom att få på dem tror jag inte jag hade tagit av dem alls.

/martinator

Om du syftar på mig så är det bara så att jag är väl lite vetgirig. /Gusten :lol:

Scannat från Hugh McManners bok "Med packningen på ryggen"

[bild]

Att slå snörena runt benet på det sättet rekommenderas inte. Speciellt inte om man har kängor som är av mjukare material och om man är ute i kallt väder. Problemet med att slå snöret runt benet är helt enkelt att blodcirkulationen försämras med större risk för köldskador.

Källa: utbildning i "strid i subarktiskt klimat" med Lt L (vintergud)

Scannat från Hugh McManners bok "Med packningen på ryggen"

[bild]

Att slå snörena runt benet på det sättet rekommenderas inte. Speciellt inte om man har kängor som är av mjukare material och om man är ute i kallt väder. Problemet med att slå snöret runt benet är helt enkelt att blodcirkulationen försämras med större risk för köldskador.

Källa: utbildning i "strid i subarktiskt klimat" med Lt L (vintergud)

Se punkt 7 i beskrivningen.

Jag använder själv denna metod och har gjort så i alla olika väderlekar utan problem. Nu har jag förvisso ganska styva/tjocka skaft så det kanske är därför det gått bra, vad vet jag.

Jag har dock inte testat det på m/90-kängorna.

Se punkt 7 i beskrivningen.

Jag såg det redan tidigare men om jag tex ska vandra (eller öva strid motsv) vill jag gärna snöra mina kängor rätt rejält och då blir det taskig cirkulation.

Dock funkar snörningen ypperligt om man har ett snörlås överst istället för att slåt en ögla runt benet.

Det tar väl sällan längre tid än 5-10 sekunder/st när man knyter kängorna på vanligt sätt om man har ont om tid. Om man har riktigt snorbrottom att komma ut i eldställning så rusar man ut i det man har på sig, kastar sig ner i snöslasket och besvarar elden. Skor, byxor o.dy. får man ordna vid ett senare tillfälle.

Vad jag menar är: Jag ser inget syfte med ev. "snabbsnörning". Det är bättre att göra det ordentligt.