Jump to content

Recommended Posts

X| Hejsan!

Hur kommer det sig att om man vill gå med i hemvärnet så gör dom hembesök hos en. Är det bara för att få en liten uppfattning om vem man är. Blev uppringd i fredags av någon inom hv och han skulle komma till mig idag. X|

Link to comment
Share on other sites

Ja de är ju bra att dom ringer innan så man hinner ta ner all propaganda å skit man har på väggarna.. pilla in allt sorters farlig mtrl man har efter golv å så..

nedå.. så är inte fallet..

lycka till med framtiden inom HV. ! :((

Edited by Arox
Link to comment
Share on other sites

Jag är mest glad att jag städade förra veckan... annars så hade han nog inte velat komma in ,O

 

Hoppas nu bara att tiden i HV blir bra. Hoppas att man får joina insatsplutonen.... :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

plut. chefen som har kola under fötterna...

Citat"

Plut. chefen -VA?! har du inte ak'n hemma? varför?!

Jag - nope, för ingen har kollat min lägenhet än..

 

Plut. chefen -Hupp, då gör vi det omgående!

 

detta var i januari... :)

Link to comment
Share on other sites

Vi fyllde i lite papper.... dom vill ha 2 kopior på varje...... sen så sa han att alla papper skulle kollas igenom och att om jag har tur kan påbörja utb i början av april.

Link to comment
Share on other sites

Utdrag ur HVH del 3

 

Befattningsbeskrivningar Hvkompch:

 

/.../

• genomföra säkerhetskontroll avseende vapenförvaring,

• personaladministration, bl a personalplan som underlag för rekrytering,

• rekrytering samt personbedömning vid antagning av nya hemvärnsmän/.../

 

Detta innebär att det är kompanichefens uppgift att genomföra hembesök hos nya hv-soldater.

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

vet inte hur resten av landet funkar.

 

men hos oss är det bat kvm, som gör hem besök.

och att vi har två:a som minsta lägenhet för förvarande av bössa.

har iofs för mig att det är kvadratmåttet på lägenheten som styr.

har du en etta på 100 kvadrat och möjlighet att fixa bra förvaring, så är det nog inga problem.

 

men eftersom det är militären vi pratar om och HV i synnerhet, så är inte flexibilitet något man kan vänta sig.

 

jag lämnade in min bössa för ca tre år sen, eftersom jag bor i en stor etta och har inga tankar på att flytta, bara för att få ha vapen.

kunde iofs baxa in ett vapenskåp men tror inte hyresvärden gilllar att jag bultar fast det i golvet.

Link to comment
Share on other sites

Just reglerna för hur lägenheterna ska se ut tror jag skiljer sig.

Bor du i en trång etta i den lilla byn i övre Norrland så har du nog större chans att få hem ett vapen en om du bor i en trea på nedre plan i norra Göteborg.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Jag tror det är en halvny företelse. Det fanns inte när jag gick med 98.. eller iaf det var ingen som sa nått om det. Idag pratas det om det dock..

 

 

 

 

Sen SISU har jag en personlig förfrågan, och det är om du kunde minska ner lite på signaturen. Jag finner den ganska störande med stora röda bokstäver som inte säger mig nånting. Tack

Link to comment
Share on other sites

När jag gick med (2001) så var det ingen kontroll av lägenheten, den infördes (2002 tror jag, ev tidigt 2003) och genomfördes av min plutonchef.

Kontrollen existerade innan 2000 men antagligen så ansåg någon att det inte var så viktigt. Tyvärr är det så i Hv på vissa ställen att man inte tycker att kontrollen av bostad är så himla viktig och därför struntar i den.

 

Men det lär ju bli synd om den är ansvarig för kontrollen när/om ett vapen försvinner och det visar sig att bostaden inte var lämplig för förvaring.

Link to comment
Share on other sites

Just reglerna för hur lägenheterna ska se ut tror jag skiljer sig.

Bor du i en trång etta i den lilla byn i övre Norrland så har du nog större chans att få hem ett vapen en om du bor i en trea på nedre plan i norra Göteborg.

håller med, lämnade in bössan av liknade skäl.

tycker iofs att jag bor i ett område med relativt låg brottslighet.

men eftersom mitt bostads bolag lider av politisk solidaritet, gentemot det parti som styr i komunen, får jag ibland mystiska grannar.

 

komunen får köpa lägenheter för en krona och ger bort dessa till socialförvaltningen.

och tyvärr måste man ju ibland förflytta sig i dagsljus med både uniform och bössa, tex till och från övn.

 

detta gör att man inte kände sig säker längre.

har man dessutom ett jobb, som gör att man inte är hemma mer än kanske 7 dagar, på en 4 månaders period,

då skall bössan centralförvaras enl mig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...