Jump to content

304K

Ful

Recommended Posts

Vill bara börja med att nämna att jag har sökt men inte hittat några utförligare intruktioner på detta problemet.

Jag har alltså hämtat ut min 304k och ska fästa skyddsmaskväskan, något som jag aldrig har gjort förut.

Så jag undrar om någon kan förklara grundligt eller lägga upp en bild på detta.

Om du inte får till det, samt har lite klirr över så rekomenderas den nya skyddsmaskväskan. http://www.recon.se/Vaskor/skyddsmaskvaska.htm

Extrapris just nu!  :banana

Det har inte slagit dig att det kanske är den han fått ut??

Vad jag vet så får man bara ut den nya numera...den gamla skymaskväska 06 skrotas.

EDIT: Ful hann göra ett inlägg emellan.... My bad

Edited by Nifelhel

Jag fick ut 90-väskan

edit: eller om den bara heter nya skyddsmaskväskan, vad fan vet jag  :P

Den tror jag att man får fästa lite hur man vill, vi har då inte fått någon anvisning om hur vi skall fästa den.

Jag har den på ryggen, lite bökit att komma åt masken. Men har inte fixat bättre ställe pga att jag inte orkar :banana

Känns inte riktigt som att det är meningen att den skall sitta på 304k :P

Svårt som faen att få dit den bra. Men som jag har den nu fyller den sin funktion för mig, Masken använder vi alldrig. Och grejerna som jag har i förutom Masken; Rengöringsgrejs och verktyg till optiken samt maskeringsfärgen är lått åtkommliga.

Jag har alltså fäst den som den där fula väskan satt på gammla stridsselen man hadde. Tagit klämmorna och hakat fast den vid ryggslutet.

EDIT: För mig är det ingen skyddsmaskväska, utan en jäkligt bra tillbehörsväska. :P

Edited by Panzerfaust

@Nifelhel När jag läste 304 så gick tankarna direkt till skyddsmaskväska 06, faktum är att nästan samtliga i mitt hv komp har 06an, trodde man fick bekosta den nya själv. :banana

Jag förstår inte riktigt hur de har tänkt när de tagit fram den nya väskan.

Den är bred som attan och tar upp halva bältet om man använder clipsen på baksidan. Annars verkar den mest gjord för att hängas ner över sidan av låret. Men vem tusan behöver ha en skyddmask lika snabbt gripbar som en pistol?

En tight smidig väska som är lätt att få ur vägen på stridsbältet/västen... det hade varit betydligt bättre, tycker jag.

Jag använder fortfarande 06:an eftersom jag tycker den nya är på tok för stor och otymplig för ändamålet.

06:an har jag på sidan/ovanför korsryggen bakom vänster arm. Helt ur vägen, men det går ändå rätt snabbt att slita fram masken om den behövs.

Edit: fippel

Edited by Knekt

Den nya väskan är ju tänkt att använda vid C-beredskap grön eller högre. I övriga fall är det ju tänkt att skyddsmasken med väska ska ligga i trossen.

Och som jag har förstått det kan det vara bra att kunna slita fram masken fort som fan om det är höjd c beredskap.

Visst skall den ligga i trossen normalt sett, men vid C-grön och högre måste man ju fästa väskan på något sätt så det lika bra att förbereda det så man vet att det funkar när den behövs (och inte halva recons/militaryshops katalog hänger där skyddsmaskväskan skulle suttit). Därmed inte sagt att man alltid skall springa omkring med den.

Den nya väskan är ju tänkt att använda vid C-beredskap grön eller högre. I övriga fall är det ju tänkt att skyddsmasken med väska ska ligga i trossen.

Och som jag har förstått det kan det vara bra att kunna slita fram masken fort som fan om det är höjd c beredskap.

Jo, jag vet. Men nu har ju inte de nya direktiven ang c-beredskapen nått ut till hela organisationen.

Men "fort som fan", det går det med 06:an också! :)

Den är bred som attan och tar upp halva bältet om man använder clipsen på baksidan. Annars verkar den mest gjord för att hängas ner över sidan av låret. Men vem tusan behöver ha en skyddmask lika snabbt gripbar som en pistol?

När jag bar 304K så hade jag satt fast två krokar med nylonremmar i bältet med avståndet motsvarande de två "D"-ringarna på maskväskan. Nu sitter krokarna fästade på SV2000 istället. Väskan kommer att hänga ner som en av sidoväskorna på FJS västen men tar inte upp onödig plats på bältet. Håller med om att väskan kan användas till att bära annan utrustning, jag brukar trycka in tröja 90 utöver masken. /Gusten :)

• 2 months later...

jag tycker den verkar lite för bred att fästa på bältet med clipsen jag också. undrar vad de tänkte på när de designade den.

fast jag behöver ju inte använda den än eftersom jag inte ens mönstrat ännu :D fast samlar det gör jag ändå, på militaria :)

Edited by Guldburk

Har aldrig väskan fäst på stridsbältet.

Har den antingen i ryggsäck eller i den medföljande remmen.

Detta beror dels på att om jag har väskan på bältet och ska bära ryggsäck så lägger sig ryggsäcken på väskan och det blir genast väldigt oergonomiskt, dels på att det är ett jädra åbäke.

Personligen så kör jag oftast med Bössa Mössa Mask av vana samt att det är bra att träna med det monterat.

Föredrar egentligen den äldre väska 06 tycker den är bättre när man brukar stridsbältet

Jag har löst problemet med väska 90 med att fästa två karbinhakar i de två monterade D-Ringarna. Sen så fäster jag den i byxornas hyskor på vänstra sidan så att den sitter som en benficka eller så fäster jag den i de metalskodda hålen på bältet. Jag har även tagit bort bianchi clipsen och satt ditt ett elastiskt band med snabbspännen för att fästa den runt låret så att det blir som en drop leg pouch.

Detta funkar för mig i fält och jag har fått mer plats på bältet för annat som jag monterat som plce magficka för 4 Ak4 magasin samt en plce skyddsmask väska som funkar som magdump eller att jag bär ksp band i den till 58´an.

Detta är minna lösningar.

De kan verka vara korkade för en del. Men de fungerar för mig och en del andra inom plutonen som har gjort liknade sak med den väskan.

Värt att notera är att sättet att bära skyddsmask väskan som en drop leg pouch visas i den nya Sold P Mtrl på stridsväst sidan.