Jump to content

Luftvärn på pluton och kompaninivå?

Recommended Posts

I krig så ska sverige lita på en hel del system men på kompani/plutonnivå ska man lita på Kulspruta 58 på lv stativ eller ? Är det bara en kostnads fråga varför man inte ersatte rbs 69 med tex stinger eller igla. Finnarna har ju köpt in en satans massa ryska tksp och igla:s för detta men ska lasse i ledet bekämpa med ak5 ?

KSP och handburen LV-robot är i stort set bara effektiv mot helikoptrar och långsamtgånde flyg på låg höjd. Mot övrigt flyg bör man använda stationär LV-robot.

8-/

KSP och handburen LV-robot är i stort set bara effektiv mot helikoptrar och långsamtgånde flyg på låg höjd. Mot övrigt flyg bör man använda stationär LV-robot.

8-/

Ja men det är väl bra att kunna bekämpa såna mål iallafall , lvkv90 , rb70/90/97 lär väl inte vara alla till hands när dom behövs. :(

RBS 69 var aldrig nere på kompani/plutonnivå. De fanns på särskilda luftvärnsförband, precis som RBS 70.

Sedan finns det en annan aspekt på att tilldela lägre förband mer kvalificerat luftvärn, och det är risken för vådabeskjutning av eget flyg.

Guest järv
Sedan finns det en annan aspekt på att tilldela lägre förband mer kvalificerat luftvärn, och det är risken för vådabeskjutning av eget flyg.

Vilket väl bör gå att lösa med IFF eller motsvarande tycker åtminstone jag..

Erfarenheterna från Gulfkrigen visar att IFF inte är 100-procentigt. Om man vill uppnå bättre luftvärnsförmåga är det nog bättre att satsa på fler system typ lvkv.

Guest J-Star

Murphys lag: Kan det gå fel, så kommer det att gå fel.... på sämsta möjliga sätt.

/J

tja, Finland har väl såvitt jag förstått aldrig räknat med att en särskilt stor procent av flygplanen ovanför frontlinjen skulle vara finska. I princip skall man nog kunna skjuta på det mesta i luften.

Annars så lär det ska vara på gång inköp av en ny generations lätta luftvärnsrobotar typ Igla, har någon nån aning om vad det kan bli frågan om för modeller?

Finland har väl såvitt jag förstått aldrig räknat med att en särskilt stor procent av flygplanen ovanför frontlinjen skulle vara finska. I princip skall man nog kunna skjuta på det mesta i luften.

Hur mycket utbildning fick ni i igenkänning av (både egna och andras) flygplan och helikoptrar? Vi fick ingen alls, men däremot så övade vi hur man skjuter ned sådana ("Heko från höger!"). Om denna kombination är bra får var och en avgöra. Jag skulle i alla fall inte vara F-18 eller Mi-8 flygförare över Finland i krig, när man har tusentals rädda Tötterström med NSV på marken.

Igenkänning???

Nej, vi övade nog bara att skjuta ner dom, bland annat då med nsv-simulatorn som jag kanske hade på nån bild??? Tanken är ju att vi på båtarna skall använda dem mot närluftvärn åtminstone då vi står stilla.

Igenkänning???

Repliken som får flygförare att gråta när den kommer från en person med en NSV. :((

Nej, vi övade nog bara att skjuta ner dom, bland annat då med nsv-simulatorn som jag kanske hade på nån bild??? Tanken är ju att vi på båtarna skall använda dem mot närluftvärn åtminstone då vi står stilla.

Man får hoppas att folk får syn på kokarden eller ser stora röda stjärnor eller annat som klart visar vems flygfarkoster det är i luften, innan de bestämmer sig för att öppna eld. Hur lätt är det egentligen för en vanlig Tötterström att i strid se skillnad på en finsk och en rysk Mi-8, om han inte fått någon utbildning på detta. Hur många finska soldater kan skilja F-18 från de ryska planen? Risken är nog inte obefintlig att det öppnas eld mot allt som flyger, då det är lite tråkigt att vänta med egen bekämpning tills flygplanet eller helikoptern öppnar eld mot våra styrkor.

Eventuellt så fungerar det väl också så länge man ser till att hålla så lite egna grejor i luften som möjligt och bara utföra specialuppdrag med dessa samt att då förvarna marktrupperna. Men fortfarande så äger ju Finland inte direkt många fpl eller hkp så något större problem tror jag inte att det blir. De finns till under de första dagarna och sen så syns de knappast till mera.

Nåja hursomhelst så skall VKjB få lätta lvrobotar så fort den nya generationen införskaffas, kj-bataljonen tycks behöva emra lv än bara NSV.

Eventuellt så fungerar det väl också så länge man ser till att hålla så lite egna grejor i luften som möjligt och bara utföra specialuppdrag med dessa samt att då förvarna marktrupperna. Men fortfarande så äger ju Finland inte direkt många fpl eller hkp så något större problem tror jag inte att det blir. De finns till under de första dagarna och sen så syns de knappast till mera.

Nåja hursomhelst så skall VKjB få lätta lvrobotar så fort den nya generationen införskaffas, kj-bataljonen tycks behöva emra lv än bara NSV.

Jag misstänker att helikoptrarna till stor del nog får räknas vara avsedda för special- och fallskärmsjägarna. Vet du om man även planerar att införa lvrb i de avdelta/fristående kustjägarkompanierna, eller om de enbart ska finnas in kustjägarbataljonen?

Svårt att säga, men gissningsvis så sker utbildningen nog varje kontingent medan de sedan i riktig situation räcker så långt de räcker. De enheter som nu utbildas ju inte de heller till kjbataljonen utan till avdelta kompanier. Dessa kan eventuellt bli till en 2 bataljon så småningom om beslut tas att skaffa in resterande båtar som man har option på.

Förresten, du har aldrig funderat på att fara på en VEH, frivillig repövning, t.ex barettmarschen nu i sommar ?

Ursäkta om diskussionen spårade ur till luftvärn i Finland istället. :baskerFN:

• BlåGul -1
Ursäkta om diskussionen spårade ur till luftvärn i Finland istället.  :baskerFN:

Tänkte precis på det jag med, då topic är "Luftvärn i sverige"

Men jag tror vi har samma problem ungefär.

Gripenplan skjuter inte vilken basse som helst på med en Kulspruta 58, och helikopetrar har vi nästan inga. Flyger det och du tror att du kan träffa, skjut!!! ;)

Luftvärnet är väl ett sådant där verksamhetsområde i svenska försvaret som blivit åsidosatt eftersom det faller emellan flygvapnets och arméns ansvarsområde. Av resursskäl vill flygvapnet ha hand om så mycket luftförsvar som möjligt, och armén vill använda sina magra resurser för att utkämpa markstrid. Resultatet blir ett tämligen klent luftvärn.

Nastyheadwound - helt rätt. En bidragande orsak till detta är avsaknanden av ett bra simulatorsystem där attackflyg kan slå ut marktrupp. pv-hkp övningar revolutionerade stridsvagns-tänket och ledde slutligen till lvkv-utvecklingen. Men lvkv har inte de bästa oddsen mot en attackkärra på lägsta. :D

och helikopetrar har vi nästan inga. Flyger det och du tror att du kan träffa, skjut!!! ;)

Ehhh....hoppas du och jag aldrig träffas om det smäller till på riktigt...

På TSÖ:n förra veckan fick vi förresten en helikopter 14 nedskjuten av rb 70. Det "roliga" var att helikoptern precis lyft in ammunition mm till luftvärnsförbandet...otack är världens lön..

Nu var ju denna incident bara påhittad av nån mer eller mindre insatt spelledare, men ändå...

Vill minnas något stycke i boken "Röd Storm" som beskrev just infanteri med massor av handburna luftvärnsrobotar.

Tesen var att så fort något flygande passerade ovanför frontlinjen hade maskinen 20 robotar i arslet, 10 från dom röda och 10 från dom blå. Infanteriet uppskattade helt enkelt inte flyg och brydde sig inte nämnvärt vart ifrån det kom det skulle bort helt enkelt.

Kanske en psykologiskt korrekt hypotes ur ett verkligt scenario 8-/

Edited by niben

själv skulle jag ÄLSKA när en A-10 (som är på min sida ;) ) dundrar över mot en gemensam fiende.

Jag kan å andra sidan förstå om man är övertygad om att allt är fientligt - men detta hindrar effektivt egen flygverksamhet.

I Sverige äger brigC luftrummet, han gör vad han vill med det - det är bara att beordra "fri eld" så har vi en eldfest mot luftmål. En strf90 funkar bra mot långsamtgående mm. Det kan tänkas bli lite "Bagdadvarning" bara :baskerPa:

I Sverige äger brigC luftrummet, han gör vad han vill med det - det är bara att beordra "fri eld" så har vi en eldfest mot luftmål.

Jag har en aning om att lvledarna i StriC har en något annorlunda uppfattning om vem som "äger" luftrummet.

Okej, du har rätt:

"Flygkommandochefens befälsrätt gentemot dem som leder

striden mot luftmål vid respektive luftvärnsförband är normalt delegerad

till luftvärnsledaren inom stridsledningscentralen." brigRA lvBat

...men...

lvBatC bestämmer eldtillståndsgrad inom (briglv-)bataljonen. Så, även om lvbatC måste ta hänsyn till FK C riktlinjer så kan BrigC beordra lvbat + alla andra "fri eld".

Min syn på saken ialla fall... :=o

Okej, du har rätt:

"Flygkommandochefens befälsrätt gentemot dem som leder

striden mot luftmål vid respektive luftvärnsförband är normalt delegerad

till luftvärnsledaren inom stridsledningscentralen." brigRA lvBat

...men...

lvBatC bestämmer eldtillståndsgrad inom (briglv-)bataljonen. Så, även om lvbatC måste ta hänsyn till FK C riktlinjer så kan BrigC beordra lvbat + alla andra "fri eld".

Min syn på saken ialla fall... :D

Den brigadchef som beordrar fri eld mot luftmål då lvledarna har sagt något annat, lär inte bli långvarig som brigadchef. Det finns en anledning till att sådant styrs ifrån StriC.

Min syn på saken i alla fall... OPIL -> :=o <- ohörsam brigadchef

Vill minnas något stycke i boken "Röd Storm" som beskrev just infanteri med massor av handburna luftvärnsrobotar.

Tesen var att så fort något flygande passerade ovanför frontlinjen hade maskinen 20 robotar i arslet, 10 från dom röda och 10 från dom blå. Infanteriet uppskattade helt enkelt inte flyg och brydde sig inte nämnvärt vart ifrån det kom det skulle bort helt enkelt.

Kanske en psykologiskt korrekt hypotes ur ett verkligt scenario

Den Sovjetiska generalen löser ju problemet genom att beordra sitt flyg att attackera NATO artilleriet och hålla sig borta från fronten. Allt som flyger på låg höjd över frontlinjen är ett giltigt mål.

Finns en annan lustig luftvärns scen i Röd Storm som är ungefär så här.

Amerikansk officer "Åh nej!. Lågt molntäcke. Nu får våra plan problem med att understödja oss"

Synvinkeln byts till en Sovjetisk officer "Åh nej! Lågt molntäcke! Nu kommer dom djävlarna in så lågt i sina attackplan att vi får svårt att skjuta ner dom"

• henke changed the title to Luftvärn på pluton och kompaninivå?