Vildmannen Posted March 6, 2004 Report Share Posted March 6, 2004 http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dies irae Posted March 6, 2004 Report Share Posted March 6, 2004 http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=2 Artikeln är skriven som att det var en plåga dom var stälda inför. Tror att just denna behandling kan vara receptet på många av samhällets problem. Gråtande barn med problem kan bli en stark gruppmedlem.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted March 6, 2004 Report Share Posted March 6, 2004 Helt klart ett gott initiativ. Jag har för mig att jag tidigare läst om ett lovvärt projekt med värstingungar och "övningar" ledda av instruktörer från FM. Brukar slå väl ut... "Ungdomar på glid" saknar ofta struktur, konsekvens och stringens och dessa företeelser brukar ju inte direkt tillhandahållas av syltrygg-skolan och blötdjurs-soctanter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lockwed Posted March 6, 2004 Report Share Posted March 6, 2004 Har ända sen muck tänkt att dettta är precis vad som behövs för ungar på glid! Trodde alldrig att jag skulle få se det i Sverige dock... Mindre bra är kanske att folk börjar se millitär verksamhet som ett straff. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted March 6, 2004 Report Share Posted March 6, 2004 I flera timmar ska de ut på vandring i vinternatten. De får pröva mörkerkikare och kommunicera via radio, de får öva sig att bära en bår och de får försöka putta i gång en bil med motorstopp. AHA!!! Så det är dit våra GN 1:or har tagit vägen!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted March 6, 2004 Report Share Posted March 6, 2004 - Alltså, det är saker överallt, kapten, säger kadetten Robin Fernström till utbildningsledaren Björn Malmeström. - Vi kan inte ha det så här, fortsätter han. Vi måste få ordning på alla saker och jag vill att deras ryggsäckar ska stå uppradade - i preussisk ordning! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted March 6, 2004 Report Share Posted March 6, 2004 @ Dies irae: Så läste inte jag det alls. Tycker att den förmedlade sympati för militärens pedagogik och krav, och förståelse för att de här ungarna behöver en stolthet som inte kommer från temat i Latin Kings-låtar. När en nästan full måne stiger upp mot himlen och lyser upp snön och isglittret blir det mysigt i skogen. - Jag vill ha dig i mörkret hos mig, sjunger flickorna och kramar varandra för att hålla värmen innan kvällsmarschen. I flera timmar ska de ut på vandring i vinternatten. De får pröva mörkerkikare och kommunicera via radio, de får öva sig att bära en bår och de får försöka putta i gång en bil med motorstopp. Behar Tahiri marscherar först i ledet i sin grupp när kadetten Sofia Pettersson skriker "Halt" stannar han och lyssnar på nästa order, han verkar ha glömt bort att han ville hem. - Jag fryser inte, konstaterar Evelina Linala förvånat. Linuz Nilssons oro för att han skulle sova i vindskyddet stillas vid läggdags. Barnen får i stället tillbringa natten i militärtält med braskamin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wigurt Posted March 6, 2004 Report Share Posted March 6, 2004 Tror att de är en mycket väl bra lösning på överaktiva och bortappade ungdomar, bättre ett militärt liv med FBU, HV eller liknande än att komma med i någon annan suspect organisation, de militära bringar ordning i oordningen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted March 6, 2004 Report Share Posted March 6, 2004 - Alltså, det är saker överallt, kapten, säger kadetten Robin Fernström till utbildningsledaren Björn Malmeström. - Vi kan inte ha det så här, fortsätter han. Vi måste få ordning på alla saker och jag vill att deras ryggsäckar ska stå uppradade - i preussisk ordning! Han e kadett det förklarar allt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted March 6, 2004 Report Share Posted March 6, 2004 En bekant till en bekant brukade vikariera i observationklasser. Första instrycket för ungarna i de fallen var när han kom in i klassrummet med sin jacka där det stod "Nordbat" på ryggen... /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froddan Posted March 7, 2004 Report Share Posted March 7, 2004 Haha, det där skulle min klass må bra av! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted March 7, 2004 Report Share Posted March 7, 2004 kan säja att militärt folk i skolan funkar. gick i en klass som avverkade lärare på löpande band, vi hade 18 st under lågstadiet. en del knäckte vi, andra fick bättre jobb och drog. kulmen kom i mitten av fyran när vi totalt knäckte en lärarinna. hon slutade som lärare. hon gick ganska länge hos psykolog efter det. då fick vi en nymuckad vpl Fk från k3, han satte sig i respekt direkt. genom att ta de jävligaste killarna och bestraffa dem med böj/sträck, om vi tex pratade i klassrummet. jag anser att den killen är orsaken till att de flesta i min gamla klass inte sysslar med brott i dagens läge. något som i stort sett alla killar var på väg mot innan han kom. vandalisering hade redan börjat förekomma och småstölder. han satte hårt mot hårt och accepterade inte heller mobbing. kan säja att det blev mycket böj/sträck för den killen, vi hade honom i fyra år. trots att han inte var utb lärare styrde han upp oss. många av de sakerna han gjorde, hade idag resulterat i samtal till bris, och i vissa fall polisanmälan, men vi krävde den hårdheten. som barn testar man gränserna, iom att han bara var 21 år när han fick oss visste han vilka knep som vi hade. och han kände flera av våra äldre syskon. på den tiden fanns inte detta med damp och bokstavsbarn, trots att flera säkert var det i klassen, det hete helt enkelt "jävelunge". men det fanns andra sätt lösa dessa problem på, att låta de mest aktiva få ett beting på mattelexionen var en,. gör klart detta och om det är rätt, får du längre rast att spela fotboll på. ser gärna fler lösningar av denna typen för stökiga barn. jobbar med ett gäng killar som har vart riktigt nere i missbruk och brottslighet. de får jobba sig igenom sina problem, med de några av hårdaste jobben som finns. ställningsbyggare och yrkesdykare, de får knappt betalt för detta men igengäld får de visa att de kan något. och får respekt tillbaks, att ha byggt en stor scen i byggnadsställning som tex göteborgssymfonikerna använder ger respekt. det krävs att varje gubbe vad vad han gör. det är inga små killar och ser ser farliga ut, men när man väl börjar prata med dem så visar det sig att de är hur trevliga som helst. att vanligt folk visar att någon litar på dem, är stort för dessa grabbar. vissa kräver hårdare tag, för att få veta var deras gränser går, vi har daltat bort mycket av detta genom dagens skola. vissa saker som för dagens barn är självklara, fanns inte i ens sinnesvärld på 80-talet, både på gott och ont. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted March 7, 2004 Report Share Posted March 7, 2004 @Bushman Sannerligen WORD!! Jag såg det där uppskakande programmet om ungdomsbrottslingar som gick på någon av kanalerna för en vecka sedan eller så... Det var ju för fan inte KLOKT! Där lade snuten ner massor av sina knappa resurser på att utreda en massa bus som ungdomsgängen ställde till med och man kunde identifiera flera av de drivande och värsta bössen, men eftersom de var minderåriga så blev de soc-späckens puck, vilken schabblades bort och bidde ingenting. Där satt dessa spända skitungar och medgav i programmet att de blivit för slappt och milt bemötta när de började sticka upp. Men vi skall ju vara så djävla skithumana här i landet och det är ju aldrig någons fel om en ungdjävel sparkar ner ett skröppligt pancho eller gangbangar en stackars packad brud i analen-förutom då kapitalisterna, videovåldsproducenterna eller dataspelsmakarna. Boot camp åt värstingarna!! I bland är det faktiskt så enkelt som att man behöver lära sig veta hut och uppföra sig ordentligt. Klarar inte föräldrarna av sin roll, vilket allt färre gör nu för tiden, så måste samhället gripa in och styra upp verksamheten innan kostnaderna blir för stora! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted March 7, 2004 Report Share Posted March 7, 2004 Det skrev mycket om de så kallade "Värstingresorna" (seglatser till Västindien för de som glömt eller inte var med på den tiden). Sedan tog det helt plötsligt slut med skriverierna. Undrar om det beror på det obetydliga lilla faktum att de faktiskt fungerade? Extremt få återfall efter den behandlingen. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
winnfield Posted March 7, 2004 Report Share Posted March 7, 2004 Saxat från DN: "Två olika världar möttes i skogen utanför Enköping i veckan. Kadetter vana vid värnpliktiga övade ledarskap på 31 elever från särskolor och specialklasser." Eleverna på särskolor är väl inga "värstingar"? Det är väl snarare tjejer och killar med någon form av handikapp som gör att det är svårt för dem att gå i en vanlig klass. Hur som helst så verkar det vara ett lyckat projekt för båda parter. Säkert bra, dels för kadetterna att öva ledarskap på ett mycket mjukare sätt (gissar jag) än vad de brukar göra, dels för ungdomarna som säkert får bättre självförtroende av att se vad de klarar av. MVH Winnfield Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tivaljör Posted March 7, 2004 Report Share Posted March 7, 2004 Undrar om de fick sitta eldpost själva. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted March 7, 2004 Report Share Posted March 7, 2004 Tror det är en win-win situation. Barnen får prova något nytt och annorlunda. Se att de klarar mer än de tror och att det finns en värld utanför "förorten". Kadetterna får skarpa övningar i ledarskap med svåra kunder, dvs stöddiga och kaxiga ungdomar som ifrågasätter allt. Där tror jag många kadetter kan lära sig bra ledarskap. Som sagt mer sånt, alla tjänar på det. Samhället får kanske någon färre ungdomsbrottsling och kadetterna får "gratis" "övningsobjekt" Link to comment Share on other sites More sharing options...
SnowFlax Posted March 7, 2004 Report Share Posted March 7, 2004 Vi har ett liknande samarbete mellan Kiruna HvU och just nu en åk 7 som består av 54 elever. Syftet med samarbetet är från skolans sida "teambuilding" och få ordning på några "stökiga" elever. Klassen har delats in i fyra olika grupper med ungefär 13 elever per grupp (det är olika). Vi har genomfört en lektion i sambandstjänst/grupp. Jag och en ungdomsledare var instruktör för de första två grupperna och två ungdomsledare för de återstående grupperna (ville inte ta ledigt från skolan två eftermiddagar till). Lektionen började med att jag gick igenom reglerna för verksamheten, ungdomsledaren valde en gruppchef samt en sällföreträdande gruppchef, jag gick igenom teknisk data för ra145/ra146 och visade praktiskt hur man upprättar och bryter samt öppnar och stänger stationen. Sedan fick varje bord (tre stycken) ut en station och sedan fick eleverna själva prova de olika momenten, med assistans (i de fall det var nödvändigt) från mig och ungdomsledaren. Därefter var det rast. När eleverna återsamlats i lektionssalen gick jag igenom hur en anmälan ska gå till och gruppchefen fick sedan göra en anmälan till mig. Därefter fortsatte jag med lite teori (grundläggande signalering) och gav eleverna i läxa att till nästa gång kunna bokstaveringsalfabetet och genomföra sambandsprov. Sedan beordrade jag eleverna vid ett bord att ta med sig "sin" station till ett annat rum där ungdomsledaren befann sig. Nu fick eleverna en och en prova att genomföra ett sambandsprov mellan stationerna. Det gick över förväntan och samtliga gjorde rätt. När samtliga fått skicka och ta emot ett sambandsprov avslutade jag övningen med en muntlig utvärdering (vad har varit dåligt?) sedan fick eleverna gå hem. Nästa aktivitet blir luftgevärsskytte. I maj ska vi genomföra en helgövning med eleverna som bl a innehåller exercis (givakt, manöver, framåt marsch, avdelning halt, anmälan, avlämning), förläggningstjänst (resning av tält 20, eldpost), sjukvårdstjänst (första förband, sätta ihop en bår) och vapentjänst (.22-long). Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted March 8, 2004 Report Share Posted March 8, 2004 Spännade läsning! Kan i alla fall konstatera att jag lärde mig fan så mycket mer som jag behöver som lärare på 15 månader på KA 2 än på 42 månader på lärarhögskolan. Peka med hela handen och ett mullrande "Sitt ner och håll käft" behöver man bara göra en gång, sen är det lugnt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skunken Posted March 8, 2004 Report Share Posted March 8, 2004 Fy fan va fuskigt! Så där skulle jag också velat göra när jag gick i grundskolan! Orättvist!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted March 9, 2004 Report Share Posted March 9, 2004 Jag med, men det var kanske för att man uppförde sig bra. Även om jag hade en gammal historielärare som faktiskt satte sig i ganska stor respekt för min klass, som var känd som skolans skämtare... När ha kom in blev det tyst. Om inte så fick vi höra att vi skulle hålla KÄFTEN! Han är den bästa läraren jag haft! Tror att de flesta i min klass tycer det också. Tyvärr är han alkis på helgerna... :( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skunken Posted March 9, 2004 Report Share Posted March 9, 2004 Den stilen skulle mina lärare testa. 23 tjejer (tjôtiga som skit!) och 6 killar (ja, vi är alltid jättesnälla!) brukar kunna generera en relativt hög ljudnivå. Flera av lärarna väntar bara tills alla självmant håller käften. Vilket kan ta en stund. Då skulle ett välartikulerat HÅLL KÄFTEN OCH SITT!!!!!! sitta jävligt bra. Fick använda ett liknande kraftuttryck när vi skulle ha muntliga framföranden. Tyst? Ja! Lite militär disciplin ska man nog få insupa under sin fyradagars (för lite!) praktik på amf 4 v. 15. Förhoppningsvis under någon av ungdomskurserna jag anmäler mig till inom de närmaste dagarna också. Äkta njutning! Mer disciplin i skolan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted March 10, 2004 Report Share Posted March 10, 2004 Ordning o disciplin är det bästa som finns! Ber till Gud att jag kommer med på ungdomskursen jag anmält mig till. Hur är det förresten, får man M/90 där eller köper man den själv? Har hört det nämligen. Kan mycket väkl ha varit fel, men men. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skunken Posted March 10, 2004 Report Share Posted March 10, 2004 Det jag läste i informationsbladen var att man fick (låna) allt man behövde (alltså all utrustning). Det enda man fick pröjsa själv var resan till och från kursorten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted March 11, 2004 Report Share Posted March 11, 2004 En "vanlig" ungdomskurs m.a.o? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bad Karma Posted March 12, 2004 Report Share Posted March 12, 2004 Tyvärr är han alkis på helgerna... Vem fan e inte det? B) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skunken Posted March 12, 2004 Report Share Posted March 12, 2004 En "vanlig" ungdomskurs m.a.o? Korrekt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.