Jump to content

Självlysande galon?


Thompson

Recommended Posts

Hej.

 

Har idag köpt en rulle med försvarets självlysande galon med vitt tyg på ena sidan med 3 kronor på lite överallt och på andra sidan är det gul/limefärgat som luyser i mörkret.

 

Vad andväns sån galon till och är den farlig eller radioaktiv?? :=o:D

 

Tack för svar?!

 

/7Tommy

Link to comment
Share on other sites

Eh...? radioaktiv? Är den farlig att ha på sig? För isådanafall ryker min lysvävsmössa fortare än kvickt. :)

Använd mössan så mycket som möjligt så börjar kanske du själv att lysa, då slipper du allt vad lysväv heter :)

 

/Phaser

Link to comment
Share on other sites

Alla äldre sjävlysande material såsom gamla väckarklockor och armbandsur med självlysande visare och strömbrytare är väl mer eller mindre radioaktiva. Jag var på studiebesök på Barsebäcks kärnkraftverk för några år sedan och då höll guiden upp en geigermätare eller nåt framför en väckarklocka och den gav utslag på mätaren. Enligt guiden var dock inte strålningen av den styrkan att den var skadlig för människor. Huruvida det är nyttigt att ha en lysvävsmössa på sig eller inte vet jag inte men du kan ju alltid höra med Kärnkraftsinspektionen eller nåt.

Link to comment
Share on other sites

Det lysande(hehe) i lysväv och lysfärg brukar vara någon form av alfastrålare. Och är alltså så gott som ofarlig då den absorberas långt upp i huden, det som är farligt är att få i sig ämnet så att strålningen kommer åt inre organ. Så länge man inte äter lysväven är den alltså inte särskillt farlig, men jag skulle ändå inte rekommenderar överdrivet hudnära användade.

Link to comment
Share on other sites

Det lysande(hehe) i lysväv och lysfärg brukar vara någon form av alfastrålare. Och är alltså så gott som ofarlig då den absorberas långt upp i huden, det som är farligt är att få i sig ämnet så att strålningen kommer åt inre organ. Så länge man inte äter lysväven är den alltså inte särskillt farlig, men jag skulle ändå inte rekommenderar överdrivet hudnära användade.

Har du något som du grundar ditt inlägg på elelr är det vad du tror???

 

//Tommy

Link to comment
Share on other sites

Har du något som du grundar ditt inlägg på elelr är det vad du tror???

Gymnasiets fysik A&B samt allmänbildning. Det enda som jag inte har 100% belägg för är min rekomendation om överdrivet användande, svaret på den frågan beror på till vem du ställer den. Precis som att det finns folk som säger att det inte är onyttigt att röka.

Link to comment
Share on other sites

Den gammla hederliga lysväven finns inte kvar i FM sen ett antal år.

Men jag vet att det finns en liknande tape som ska vara ok att använda.

ska kolla upp det på mån i produktbladen.

Edited by oak
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...